Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Veckans gapskratt  (läst 789621 gånger)

0 medlemmar och 8 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Veckans gapskratt
« Svar #3225 skrivet: 2011-12-29, 02:41:37 »
Golfsäsongen har börjat. Åtminstone för oss, som även har andra intressen. Eller för oss som inser, att golf mer är en form av terapi och som inte har alltför stort behov av terapi, vilket däremot andra kanske har.

Årets första klubba rök redan under årets första golfrunda i Högbo. Slaget var inte särskilt hårt, men stubben var tuffare än väntat och järnsjuan vek sig direkt. Med andra ord håller formen i sig sedan jag började med den här typen av terapi föregående år. Sedan dess har det gått två åttor, en sjua till, en femma, en wedge, en sandwedge och en hutlöst dyr spoon i grafit på knappt sex månaders spel.

Jag ger alltså alla som påstår att golf är en kostsam sport alldeles rätt. De som säger, att jag är tidernas största psykfall på en golfbana ger jag däremot bara halvrätt. Dels för att golffolket är hopplöst konservativt och uppsträckt fisförnäma i etikettsfrågor av den här typen och dels för att mänskligheten inte har begripit det stora behovet av att då och då slå sönder en golfklubba. Sätt en trilskande järnfemma i händerna på vilken dåre som helst, låt honom dra den i ett träd, krossa klubbhuvudet mot en sten, skicka skiten in i skogen med en släggkastarsving eller kasta den mot en utdragen drukningsdöd i ett vattenhinder och dåren återfår sin sans, friden sänker sig, andningen återgår till det normala. Han drar en djup suck av lättnad och befrielse, rullar över på rygg som efter en lyckad bröllopsnatt. Det skulle finnas mindre aggressioner i världen, om alla fick en golfklubba att lustmörda.

”Har du slagit sönder en till?  Du är tammefan inte klok” säger mina golfkamrater. Det kommer till och med en blandning av avsky och förvåning, som om jag skulle ha bränt ner en kyrka eller våldtagit svärmor. För att inte tala om kommentarer som ”Det börjar bli glest i bagen, har jag hört”. De har inte förstått någonting. Att ha ihjäl en klubba är ingenting man går omkring och planerar. Man bestämmer sig inte för att ”på 14:e hålet tror jag att jag ska ge wedgen en jävla smäll”. Ett klubbmord är en ytterst spontan gärning, en utlösning av naturkrafter, det kortaste, intensivaste och mest explosiva av utbrott, vilket förmodligen är anledningen till den sköna känslan efteråt. Själva akten måste, trots allt, innehålla ett visst mått av finess. Man får inte hoppa omkring och gapa och skrika och svära och slå vilt omkring sig. En klubba ska dö med stil. Snabbt. Hårt. Tyst. Osentimentalt. Ingen ånger. Varken klubban eller motspelarna ska hinna fatta vad som är på gång, innan det hela är över. Själv håller jag på att utveckla det hela till en rätt skön konstart. De tre bästa av mina åtta mord gick till så här:

1/ Spoon i grafit. Köpt i Atlanta, forslad över Atlanten och likviderad på hål elva på Månsaryd i Södertälje. Duff i utslaget, bollen tre meter från tee. Låg bra. Nytt försök med samma klubba. Duff igen. Ena handen om klubbhuvudet, den andra högt upp på skaftet, en blixtsnabb knäck över knäet, klubban i två delar, nästa sekund nonchalant slängd i hallonbuskarna bakom ryggen. Snyggt. Rent. Klassiskt

2/ Pitchingwedge av stål på Viksberg. Hål 12. Inspel från 50 meter rakt fram. Skitlätt. Tittade upp för att skåda praktslaget. Men bollen gick spikrakt åt höger, parallellt med mig själv, rakt ner i ett vattendrag.  Mycket lugnt, utan ett ljud, sänktes wedgen med en lätt underarmsrörelse ner i samma vatten. Vila i frid din gris. Du får skylla dig själv, när du var så jävla dum.

3/ Järnåtta i grafit på Ingarö Skogsbana. Djävulskt svårt. Mentalt förberedd på trubbel. Uppträder vänare än en luciakandidat fram till nionde hålet. Lyckas träffa hålets enda utstående gren, tunnare än ett plastkort och bollen i vatten. Snabb knäck över knäet igen. En Paul Azinger. Bra ljud i grafit. Schysst smäll. In i skogen med likdelarna. Ingen märkte något. Ett perfekt brott.

Och detta är alltså bara början. Jag tog grönt kort i slutet av maj förra året, gick upp på bana i juni, har spelat runt 30 rundor sen dess och har nu i skrivande stund krånglat mig ner till 26,4 i handikapp. I år blir det bättre. Jag räknar åtminstone med att klara av 10 - 12 klubbor till. Till dom förstår, att mig jävlas man inte med. Och ni som går omkring och surar en hel runda, blir dåliga i magen, går hem och slår på makan eller sparkar till hunden när ni spelar dåligt, ni har en hel del att lära er.

Golf är ett underbart spel, om man är avslappnad. Sista golfrundan föregående år spelade jag med en bekant i Nynäshamn. När han slog ut på åttonde hålet var samtliga senor och samtliga muskler i hans kropp hårda som sten. På hans spända hals vibrerade aorto som en stålvajer. Läpparna var blå och sammanpressade. Händerna kramade sönder klubban. Det var en utbuktning på kroppen och det vete sjutton, om det var blindtarmen. Han spelade inte bra. Jag spelade heller inte så bra. Men jag var nöjd, samlad och lugn. I hemlighet hade jag, järnfemman och en tall haft en lyckad avslappningsövning på hålet innan.

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Veckans gapskratt
« Svar #3226 skrivet: 2011-12-29, 09:29:37 »
 :lolabove :rotflmao :winner

Ber ödmjukast om att få kopiera ovanstående text och sprida bland mina golfande kollegor!

PS Om det är så du fungerar på golfbanan undrar jag stillsamt hur många möss/tgb/skärmar/datorer du går igenom på en säsong? :microsoft DS
« Senast ändrad: 2011-12-29, 09:34:38 by Loophole »
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Veckans gapskratt
« Svar #3227 skrivet: 2011-12-29, 09:56:36 »
Ha ha, nej då, det är en text som heter "Den lille golfaren" som jag hittat igen. Hittade den för en fem sex år sedan och älskade den. Själv har jag bara slagit sönder en pitching wedge på en bergklack som låg bra mycket grundare under marken än jag bedömde...

Dock så har jag länge funderat på om det inte vore bra om det fans en impact bag (en uppblåsbar bag som man ska slå på för den oinvigde) på stigen mellan green och tee som man skulle kunna gå lös på efter ett katastrofhål så man blir av med frustrationerna innan man går upp på nästa tee... Att köra modellen som den lille golfaren kör med skulle bli allt för dyrt... ;)

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


guest1645

  • Gäst
SV: Veckans gapskratt
« Svar #3228 skrivet: 2011-12-29, 10:08:22 »
Måste få det ur mig:
DAGENS I-LANDSPROBLEM alt.
http://www.youtube.com/watch?v=M3w1_E1V46M
(MC Frontalot - First World Problems)

Utloggad Enos Pork

  • Old Gent
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 455
  • Snygg kan du vara själv!
SV: Veckans gapskratt
« Svar #3229 skrivet: 2011-12-29, 10:36:31 »
Var hittar man Baribiepiller? Känns som ett måste att ha dessa hemma!

Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is; never try.

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Veckans gapskratt
« Svar #3230 skrivet: 2012-01-01, 02:28:12 »
för lång text--- t'nker inte läsa---

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Veckans gapskratt
« Svar #3231 skrivet: 2012-01-02, 18:05:32 »
för lång text--- t'nker inte läsa---
:lolabove  :kiss
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Veckans gapskratt
« Svar #3232 skrivet: 2012-01-03, 19:56:17 »
skit rolig nu när man har läst den  :thumb

Utloggad Looser

  • =[OG]=Medlem
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 427
  • Old Bamba
SV: Veckans gapskratt
« Svar #3233 skrivet: 2012-01-04, 08:07:50 »
 :lolabove
Loosers dont have time to whine
We allways get killed first

Utloggad Foppa

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 534
SV: Veckans gapskratt
« Svar #3234 skrivet: 2012-01-10, 22:52:58 »
Den gamla damen var trött på livet Hon gick till läkaren och frågade:-Var sitter hjärtat doktorn? Läkaren svarade-10 cm under vänstra bröstvårtan I Lokal-tidningen stod det dagen efter:"Kärring sköt sig i Knäskålen!"...
 :lolabove

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Veckans gapskratt
« Svar #3235 skrivet: 2012-01-11, 08:38:07 »
:thumb @Merlin

Woodhouse har i sanning fått en värdig efterträdare :) :oggubben

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Veckans gapskratt
« Svar #3236 skrivet: 2012-01-17, 23:17:42 »
Min mamma kopierade detta på sin Fb status och jag får säga att jag känner igen tänket. Men min kompis hade den dåliga tanten att skriva att detta måste vara taget från Amerika eftersom de svenska 50-talisterna har haft det mest förspänt av alla generationer i Svenska manna minne... (fritt citerat)
Tror aldrig jag sett så många arga femtitaggare i en och samma tråd =)


TÄNKVÄRT, HELT KLART!!
Alla över 50 år eller omkring, borde läsa detta, kanske även den nya generationen. Jag har kopierat detta från en vän..Jag skulle betala på mataffären nyligen och den unga kassörskan föreslog att jag skulle ta med mina egna kassar eftersom plastpåsar inte är bra för miljön. Jag bad om ursäkt och förklarade att vi hade det här miljötänket i våra dagar. Kassörskan svarade att det är problemet. ”Er generation brydde sig inte tillräckligt för att bevara miljön till kommande generationer.” Hon hade förståss rätt i en sak – vår generation hade inte miljötänket på ”vår tid” Men vad hade vi i vår tid? Efter långt funderande och sökande djupt i min egen själ insåg vad vi hade…. Då hade vi mjölkflaskor som vi lämnade tillbaka, läskflaskor som vi pantade. Butiken skickade tillbaka dem till tillverkaren, som tvättade dem och återanvände. Så de var verkligen återanvända flera gånger. Men vi hade inte miljötänkt. Vi gick i trappor för vi hade inte hiss eller rulltrappor i alla affärer, skolor och företagsbyggnader. Vi gick till affären för att handla och vi tog inte bilen varje gång vi skulle förflytta oss några hundar meter. Men kassörskan har rätt, vi hade inget miljötänk. Då, tvättade vi blöjor för att det inte fanns engångsblöjor. Vi torkade våra kläder på linor, inte i ett energiförbrukande monster. Sol och vindkraft torkade våra kläder på vår tid. Barnen ärvde kläder från sina syskon, inte alltid det senast märket. Men kassörskan hade rätt, vi hade inte miljötänket då. På den tiden hade vi en enda TV eller radio i hemmet, inte en i varje rum. Tv:n hade en liten skärm ungefär som en näsduk – inte som halva gotland. I köket blandade, vispade vi alltid för hand, vi hade inte maskiner som gjorde allt åt oss. När vi packade sköra saker i paket använde vi gamla tidningar att skydda dem, vi hade inte bubbelplast eller styrénkuddar. På den tiden startade vi aldrig en bensinslukande motor bara för att klippa gräset, vi sköt gräsklipparen för hand. Vi motionerade genom att arbeta så vi behövde inte gå till ett gym som använder elmaskiner såsom löpband, trappmaskiner mm. Men kassörskan hade rätt, vi hade inte miljötänket då. Vi drack vatten från kranen istället för att använda en plastmugg eller flaska varje gång. Vi fyllde våra bläckpennor med bläck när de tog slut istället för att köpa en ny. Vi ersatte rakblad i rakhyveln istället för att kasta hela hyveln bara för att bladet är slött. Men vi hade inte miljötänket då. På den tiden åkte folk buss, barnen cyklade eller gick till skolan istället för att göra föräldrarna till en taxirörelse (öppen 24 timmar) Vi hade ett eluttag i varje rum istället för ett dussintal uttag i en förgrening. VI behövde inte ha en datoriserad pryl som skickar datasignaler 2000 mil ut i rymden för att hitta närmsta pizzeria. Är det inte lite sorgligt hur dagens generation beklagar sig över hur slösaktiga den äldre generationen är bara för att vi inte hade ”miljötänk”?Posta på din FB profil om du känner någon annan egenkär äldre person som behöver en lektion i bevarandet av vår miljö av någon smarty-pants ungdom så dom också kan lägga upp det i sin status
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

guest1645

  • Gäst
SV: Veckans gapskratt
« Svar #3237 skrivet: 2012-01-18, 18:15:04 »
De som är födda 1950 är idag 61 år, på väg till 62. Jag antar att dessa inte körde bil förrän tidigast 1966 (om de är amerikaner) och amerikaner på 60/70-talet körde bil. Hela tiden.

Återanvändningsbara mjölkflaskor har jag svårt att se 50-talisterna eller 50-åringarna använda eftersom TetraPak lanserades 1951 och "tegelstenen" vi har idag 1961. Amerikanarna använder "Pure-Pak" som 1950 producerades i 20 miljoner exemplar om dagen.

Jag kan fortsätta, men har inte tid. :)

För övrigt, ja, det är en hobby att skjuta Facebook "fakta" i sank... Som den där att det enligt kinesisk spådom bara är tre lördagar i en månad en gång vart 850e år och man får rikedom och lycka om man delar detta på Facebook...
För den som undrar, veckodagarna i en månad går efter ett väldigt specifikt mönster som upprepas mellan ungefär vart 4e och 28e år beroende på om det är skottår eller vilket år i ordningsföljd bland 365-dagars åren.
Kineserna kör inte efter Juliansk kalender.
Och om de första två påstående skulle vara till förmån för Facebook-faktan, varför i hela fridens namn skulle kinesiska spåmän för 800 år sedan skriva om Facebook statusinlägg?

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Veckans gapskratt
« Svar #3238 skrivet: 2012-01-20, 10:45:34 »
Antar att du är ungdom Felladin... :D


Och... märk detta faktum... att det enligt kinesisk sed var förenat med dödsstraff om man förbannade en risplanta! (går således också att publicera på facebook!)

En god helg till er alla! :banana
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Bishonen

  • Bloodlord
  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 396
  • Spankin the monkey since 1977
SV: Veckans gapskratt
« Svar #3239 skrivet: 2012-01-24, 23:34:30 »
Bättre sent än aldrig.

http://9gag.com/gag/1253148
-I'M IN UR [noun] [verb]ING UR [noun]

 

Senaste inlägg