Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: 2 byar  (läst 4286 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest371

  • Gäst
2 byar
« skrivet: 2007-03-30, 19:46:31 »
Snart (ska bara bygga 3 nybyggare) kan jag bygga min andra by. Men jag undrar lite om hur det funkar.
Har varje by en separat resurspool?
  Om det är så, kan jag bara skicka en timmes produktion utan att bli avstängd?
  Är det "orginalbyn" som betalar för upkeep på trupper?
  Kan man byta hemby för trupper?
Hur nära ska man lägga byarna varandra?
Några andra tips ideer?

Någon som vet?

guest253

  • Gäst
SV: 2 byar
« Svar #1 skrivet: 2007-03-30, 21:15:02 »
Snart (ska bara bygga 3 nybyggare) kan jag bygga min andra by. Men jag undrar lite om hur det funkar.
Grattis! Nya byar är alltid bra.

Har varje by en separat resurspool?
Ja. Det du producerar i en by får du skicka med handelsmännen om du vill använda dem i någon annan by.

 
Om det är så, kan jag bara skicka en timmes produktion utan att bli avstängd?
Nej, mellan byar som ägs av ETT konto kan du skicka hur mycket som helst. Man brukar säga att "mellan dina egna byar finns inga begränsningar". Har du nu två konton får du vara försiktig med vad du säger helt enkelt...

 
Är det "orginalbyn" som betalar för upkeep på trupper?
Nej, så länge understödstrupper som är skickade till en by befinner sig i byn är det ägaren av byn som står för vetet. Detta gäller inte trupper fångade i fällor, deras uppkeep betalas fortfarande av ägaren till trupperna.

 
Kan man byta hemby för trupper?
Nej. Det är bara din hjälte som kan användas i alla byar som har en Hjältens egendom byggd.  Skickar du då en hjälte till en egen by med hjältens egendom så kan du använda hjälten där, på samma sätt som i byn du först tränade honom.

Hur nära ska man lägga byarna varandra?
I början är det en fördel om de ligger nära varandra. 9-cropsbyar och 15-cropsbyar bör du vänta med till by nr 3-4 så att du kan skicka MASSOR med andra resurser dit. De är sedan bra att ha som armébyar, då de kan underhålla mycket trupper. Bäst blir de om du låter uppföra palatset i en sådan och låter en sådan vara huvudstad.

Några andra tips ideer?
Så fort byn är grundad ska du öka på vetet och skicka dit försvarstrupper från din förstaby/arméby. Se till att ha en bra nivå på handelsplatsen i den första byn så att du iaf kan skicka 1500 resursenheter av  VARJE RESURS (för galler=nivå 6, germaner=5, romare=9) per sändning.


Utloggad Enos Pork

  • Old Gent
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 455
  • Snygg kan du vara själv!
SV: 2 byar
« Svar #2 skrivet: 2007-04-05, 12:04:30 »

Hur nära ska man lägga byarna varandra?
I början är det en fördel om de ligger nära varandra. 9-cropsbyar och 15-cropsbyar bör du vänta med till by nr 3-4 så att du kan skicka MASSOR med andra resurser dit. De är sedan bra att ha som armébyar, då de kan underhålla mycket trupper. Bäst blir de om du låter uppföra palatset i en sådan och låter en sådan vara huvudstad.

Vad menas med "crops-byar" och vad är skillnaden mellan 9 & 15 osv?


Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is; never try.

Utloggad Raft

  • Old Korean TV-star
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 577
SV: 2 byar
« Svar #3 skrivet: 2007-04-05, 12:56:40 »
En mycket bra sida.. http://help.travian.com/

guest253

  • Gäst
SV: 2 byar
« Svar #4 skrivet: 2007-04-05, 15:34:36 »
Crop=vete. 9 resp. 15-crops-byar är då byar med 9 resp. 15 vetefält.

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Moderator
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: 2 byar
« Svar #5 skrivet: 2007-04-05, 23:19:38 »
och sådana bygger man med hjältens egendom nivå 10?

guest168

  • Gäst
SV: 2 byar
« Svar #6 skrivet: 2007-04-10, 11:39:36 »
Även jag börjar bli redo för att grunda by nummer två. Jag uppgraderar mitt palats till nivå 10 just nu. sen har jag dom 3 nybyggarna kvar att ta fram.

jag funderar lite på hur lång tid det tar att grunda byn och hur utsatta mina nybyggare är under tiden?.

/Ace

Utloggad Daniel Gäfvert

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 556
SV: 2 byar
« Svar #7 skrivet: 2007-04-10, 14:17:00 »
det går jättelätt...själv kör jag nu upp mitt residens till nivå 10 (residens går snabbare/billigare att få till nivå 10...smaksak vilket man väljer då palatset har bättre bonusar)
sen bygger du 3 nybyggare...det är när du har typ 2st i din egen bas som det inte är kul om du blir anfallen...så räkna med nervös sömn den natten du bygger den 3dje=)

när du sen har 3 nybyggare så klickar du på rutan du vill ha byn på så springer dina nybyggare dit... då kan dom inte bli anfallna längre... dom tar med sig typ 750 av varje när dom ger sig av och det tar ett tag tills dom kommer fram....och när dom kommer fram så har poppar det upp en liiiten by... som du snabbt boostar upp med lite leveranser från din startby... by nr 2 går mkt snabbare att få stor än by 1 som tur är....och svaret på frågan är resurserna sina byar emellan länkade är alltså nej.

ang armé så kan du skicka över trupper till nya byn oxå.... dom blir då som "förstärkning" där och kan inte anfalla vidare därifrån...

ledare kan dock skickas vidare därifrån ifall byn har ledarens bostad... vet inte om ledaren kan ta med sig förstärkningar vidare på anfall iofs men tror inte det...

en sak som hände min by nr 2 på server 1 var att en otrevlig typ gjorde 3 snabba anfall mitt i natten med en "hövding" och därmed tog över min andra by....hon gjorde det bara för att jävlas efterssom det är billigare att bygga nybyggare än att bygga en hövding...hövdingen förbrukas när man tar över en by med den...

att ta byar med en hövding kräver oxå nivå 10 palats/residens för by nr 2 och för by nr 3  nivå 15 så det är bara att hoppas på att ingen är så jävlig...

en kul grejj kunde vara om vi när kriget mot NÖA med alla alienser drar igång i en framtid riktar in oss på att nån med en hövding tar över en av deras storbyar...
troligen blir dom jättearga resten av spelet men det kanske kan vara värt det ifall vi vinner jättestort

oj märks att jag druckit kaffe idag... brukar inte skriva så mkt...

puss o kram =)

edit: oj nu såg jag att cyberlizzard redan skrivit samma sak som jag i detta inlägg tidigare i tråden.... men jag låter inlägget ligga kvar som en varning att man ska läsa tråden innan man skriver en massa junk i onödan som jag nu gjort=)
« Senast ändrad: 2007-04-10, 14:18:56 by Daniel Gäfvert »

guest168

  • Gäst
SV: 2 byar
« Svar #8 skrivet: 2007-04-11, 20:12:30 »
Tack för tipsen!.

Grundade precis min by nummer 2 på server 2 :)

/Ace

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Moderator
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: 2 byar
« Svar #9 skrivet: 2007-04-11, 21:02:21 »
är det alltså vettigare att grunda en by nummer två, än att anlägga ett cropfält?

guest253

  • Gäst
SV: 2 byar
« Svar #10 skrivet: 2007-04-12, 00:48:30 »
och sådana bygger man med hjältens egendom nivå 10?

är det alltså vettigare att grunda en by nummer två, än att anlägga ett cropfält?

...nu är jag hjälplöst bortkollrad, tack vare Herr Meister Tüsk. Va? I hjältens egendom kan du träna en hjälte som förutom att han kan bli bättre även kan "annektera" Oaser (på engelska "Oases") i dina byars direkta närhet (tre rutor från byn, dvs om din by är centrerad på den lilla kartan så ska du se osasen där.). Oaser ("Oases") är på kartan markerade med den/de typ/typer av resurser som du får ut av den, t.ex. en träddunge, ett berg, ett vetefält eller en svalkande lerpöl. Du kan annektera högst 3 Oaser till en by (Vid level 10, 15 och 20). En Oas ger mellan 25%-50% plus i produktion av den/re resurser den består av i den by som hjälten utgått från. Oaser vaktas av "Naturen", alltså olika vildjur.

Med palats och residens kan du bygga nybyggare. När du har 3 nybyggare kan du grunda en ny by på en, nu kommer det roliga, tom "Oas" (På engelska "Valley"). Alltså en tom "byruta". Dessa vaktas aldrig av vilddjur.

Du kan bara bygga ett Palats. Den by du bygger det i blir din huvudstad. I huvudstaden kan du uppgradera alla resursfält till level 20, samt bygga Stenmurare som gör byggnaderna hållbarare. Du kan grunda tre byar från ditt palats, vid level 10, 15 och 20.

I alla andra byar utom huvudstaden kan du bygga ett Residens. I dessa byar kan du bara bygga upp resurserna till level 10. Du kan grunda två byar från en by med residens, vid level 10 och level 20.

Du kan alltså annektera en Crops-Oas (Oasis), eller grunda en by (på/i en Valley) med många vetefält. Du kan INTE bygga en by på en resurs-oas (Oasis), och du kan INTE annektera en by-oas (Valley).

Fördelen med att grunda en by på/i en oas (Valley) med många Crops-fält är att du kan hysa PHETT många fler trupper där, och ÄNNU fler om du bygger ditt palats där och gör den till huvudstad. Dock är crops-byarna, och då främst de med 15 vetefält (Se min andra by, Drakheim (35|15) på server 1) mycket beroende av resurser från dina andra byar samt handel med överblivet vete.

...äh... Har jag svarat på rätt undran nu? Eller undrade du något helt annat?

Utloggad Raft

  • Old Korean TV-star
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 577
SV: 2 byar
« Svar #11 skrivet: 2007-04-12, 09:47:02 »
hejsan. Jag har funderat lite hur jag skall göra när det gäller en andra by samt hjältens oas. Jag har snart lvl 8 på alla resurser i min by där jag har residens. Har ni då något förslag hur jag skall välja härnäst. Jag spelar romare och har relativt nära mig en 9 vetesby som än så länge är ledig. Är det vits att snabbt som attan försöka fixa fram nybyggare och ta den och göra den till min huvudstad och låta hjälten leta upp en oas med +25%lera, +25% järn? Mitt mål i spelet är att ha MYCKET marktrupp..

guest253

  • Gäst
SV: 2 byar
« Svar #12 skrivet: 2007-04-12, 17:02:00 »
Om ditt mål är mycket trupper ska du definitivt satsa på en 9 eller 15-cropsby som huvudstad. som jag sagt tidigare, det är segt att ta en 15c som andra by, då de är kraftigt beroende av tillströmmande resurser, men det kan funka. JAG lyckades t.ex, likaså Kardac (Min alliansledare) men man får röva vettet ur sina grannar samt låta handelsmännen springa benen av sig, men det är det värt.

Man får se det så här också: VILL jag ha en fiende med massa trupper väldigt nära mig?

 

Senaste inlägg