Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Pathfinder Online  (läst 4493 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
Pathfinder Online
« skrivet: 2014-08-26, 16:14:38 »
Har just signat mig för kommande Pathfinder Online.

https://goblinworks.com/pathfinder-online/features/

PFO är inget normalt MMO, utan verkar mer vara en fantasyvariant av EVE Online. Tror det kommer tilltala folk som gillar gathering/refining/crafting, sociala strukturer & stridigheter och Pathfinder-pen&paper-rollspelare.

För att belysa hur annorlunda PFO är mot vanliga MMOs:

* XP genereras över tiden oberoende vad spelaren gör.
XP genereras inte via quests, monster kills eller grinding!  Men det balanseras av "The advantages a character gets from training a skill and learning more advanced character abilities decrease with each rank. This creates a shallow power curve. The characters that have trained the highest ranks of a skill don't gain an overwhelming advantage over those who have trained just the first few ranks."

* PFO är Sandbox istället för Theme park.
Sandbox = spelarna skapar contents i världen m.h.a. sociala strukturer och den mesta utrustningen måste craftas. Läste att "monster drops only starter gear."
Theme park = spelföretaget skapar färdiga upplevelser i form av dungeons och utrustning som kan hittas på monster eller via quests.

* PvP regleras mest av sociala strukturer och reputation
"Attacking and killing neutral or friendly opponents will have significant impacts on your Reputation. The lower your Reputation, the less desirable you will be as a member of a Settlement. Your character's Reputation affects the Settlement your character is a member of, and you may find that your fellow members would rather kick you out than tolerate your misbehavior."

Som de påpekar i en video så försvinner eller minskar/dör andra MMOs efter något år från lansering. EVE Online är det enda MMO som ständigt ökade från lanseringen 2003 till sista mätningen 2013. Ett sandbox-spel kommer inte tilltala alla, men de som gillar den sociala aspekten kan mycket väl stanna kvar i spelet mycket länge.

Jag grämer mig lite för att jag missade hoppa på EVE Online tidigt, men tänkte jag skulle testa det här.
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
SV: Pathfinder Online
« Svar #1 skrivet: 2014-08-27, 08:35:50 »
Har du köp "town owner" oxå? ;)
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

Utloggad Looser

  • =[OG]=Medlem
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 427
  • Old Bamba
SV: Pathfinder Online
« Svar #2 skrivet: 2014-08-27, 09:39:37 »
Ser helt klart intressant ut
Loosers dont have time to whine
We allways get killed first

Utloggad Kemo

  • WoW:are
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 472
SV: Pathfinder Online
« Svar #3 skrivet: 2014-08-27, 19:37:42 »
Såg jag rätt? 4000 Dollar?

jo tack... men 35 för grundutförandet.

Låter roligt iaf.. i teorin.
WoW Officer Outland AK
Zachim / Kemo / Thingol

Argent Dawn
Curul / Sarakiel

/Tobias Emdebrant

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Pathfinder Online
« Svar #4 skrivet: 2014-08-28, 15:13:15 »
Har du köp "town owner" oxå? ;)

Måste ha missat det, så jag köpte några stycken värdshus istället.  ;)

Brasklapp: spelet kommer uppdateras kontinuerligt innan och efter releasen. Ungefär som EVE, de börjar med en liten utvecklingsbudget och fortsätter att lägga till uppgraderingar hela tiden med inkommande prenumerationsintäkter. Jag tror inte man kan ha alltför stora förhoppningar att spelet är jättebra/snyggt/detaljerat från start, utan förhoppningen är att spelarbasen ska fortsätta växa (som den gjort med den andra Sandbox-titeln EVE) och då kommer spelet utvecklas och finslipas.

Jag vill gärna ha variation från theme-park-spelens känsla att det inte spelar någon roll om jag dör eller min by invaderas. Om man byggt ett eget hus eller hjälpt till att bygga en by - då kommer man vilja försvara den vid monster eller spelarinvasioner. Tror den sociala aspekten när hela byn/gillet samarbetar blir rolig. Det borde bli mer spännande och faktiskt roligare när något kan förloras - istället för som i vanliga MMO där en förlorad strid endast får konsekvensen att man ressar direkt och fortsätter som inget hänt.

På samma sätt borde det kännas mycket bra när man lyckas crafta eller handla från en spelare sin första icke-starter utrustning. Man verkar starta med bara bondkläder och en klubba. Basic gear kan hittas som monster drops - men allt därefter behöver craftas & tradas.
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Pathfinder Online
« Svar #5 skrivet: 2014-08-28, 15:24:14 »
Såg jag rätt? 4000 Dollar?


Nu verkar priset ha ökat!? Tycker det ser ut som att värdshus nu kostar 5.000 dollar!!  :cartman (minus det man redan betalt för sign-up).

Troligen finns det bara plats för ett visst antal värdshus och många har redan köpts upp av personer som har för mycket pengar. Gissar på att de höjde priset då (tillgång och efterfrågan).
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Kemo

  • WoW:are
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 472
SV: Pathfinder Online
« Svar #6 skrivet: 2014-08-28, 18:10:12 »
Mycket med detta spelet som lockar. Däremot så hoppas jag inte man tvingas in i större "sätder", "gillen" eller "grupperingar" bara för att överleva. Jag hoppas det finns utrymme även för mindre kretsar att kunna överleva och frodas utan att känna paniskt hot från ryska massor som väller över tundran och man har inte en suck att klara sig.

Nu har jag aldrig kört EVE tex så jag vet inte hur det funkar där riktigt. Men att kunna bygga något stort och mäktig tillsammans med vänner och annat löst folk låter ju roligt. Men att även oxå kunna vara ett litet äventyrargäng som tar sig genom världen för att söka utmaningar och annat kul hade ju varit skoj det med.

Kanske ska läsa lite mer om pathfinder innan jag fortsätter skriva =)
WoW Officer Outland AK
Zachim / Kemo / Thingol

Argent Dawn
Curul / Sarakiel

/Tobias Emdebrant

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Pathfinder Online
« Svar #7 skrivet: 2014-08-28, 20:38:04 »
Håller helt med om dina farhågor Kemo. :thumb Det är inget jag heller vill se!! Jag hoppas att reputationsystemet mm kommer hålla nere sådant. Ska bli mycket intressant att se hur det blir vid lansering och tiden efter.

Det lilla jag sett hittills om gillena på http://paizo.com/threads/rzs2qn6a?Chartered-Company-The-Empyrean-Order  så skriver fler saker i stil med "we want Pathfinder Online to have a community where -- even though Open World PVP is enabled -- random Player Killers are a fringe element rather than mainstream, and griefers are nearly non-existent. We also believe in helping new players, reaching out to the rest of the community, and generally making Pathfinder Online a better world for people to enjoy together." .

Jag hoppas/tror detta blir ett spel där social förmåga premieras mer än att ha überloot eller tiden att grinda sig lila.

Jag tror också att man måste hålla nere sina förväntningar vid lanseringen. Spelet kommer vara i sitt första stadie  :baby med väldigt mycket mindre budget än stora premiumtitlar. Det kommer finnas dåliga saker.
« Senast ändrad: 2014-08-28, 20:41:20 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Kemo

  • WoW:are
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 472
SV: Pathfinder Online
« Svar #8 skrivet: 2014-08-29, 15:36:28 »
Jo att det inte kommer vara färdigt är jag helt införstådd i men det brukar inte vara spelet som är dåligt i sandbox.... det är spelarna  =)

hur som så kommer jag inte testa detta i sitt alpha stadie iaf...
WoW Officer Outland AK
Zachim / Kemo / Thingol

Argent Dawn
Curul / Sarakiel

/Tobias Emdebrant

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Pathfinder Online
« Svar #9 skrivet: 2015-02-08, 13:17:40 »
PFO rullar nu i Early Enrollment och är spelbart utan några game-breaking buggar. Här är några reflektioner:

* Det är väldigt skönt att man får 100 xp/timme oavsett om man är inloggad eller inte. Ett betydande stressmoment försvann och man behöver aldrig känna att man måste lägga X antal timmar i veckan för att hänga med.

* Jag har hittat ett jättetrevligt och stort gille. http://www.covenantofthephoenix.com/forums/forum/354-pathfinder-online/ Som redan diskuterats så visade det sig vara en stor fördel med ett stort gille i ryggen. Inte för att man blir gankad (jag har under 4 veckor inte blivit PK.ad någon gång), men för hjälpen man får och det sociala på Mumble. Dessutom är det omöjligt att crafta all equipment själv och då är det bra att kunna få utrustningen från folk som vill göra dedikerade crafters.

* Spelet är inne på sitt andra utvecklingsår av de fem år som det brukar ta att få upp ett stort spel. Därför finns det bara finns en mindre del av all funktionalitet som de kommer rulla ut successivt. När spelet släpps under 2016 ska exempelvis alla Pathfinder-klasserna finnas med, Ranger, Paladin, Monk, Sorcerer och Barbarian mm. Sedan finns andra idéer om hur spelet ska utvecklas, vilket kommer ta intryck av spelar-input och nya crowd-fundingar.

* PFO innebär i nuläget en hel del grinding, både samla material till crafters och skaffa kills för att kunna lägga ut xp på toppförmågor. Detta hade kunnat kännas bara dåligt, men arbetet kommer aldrig vara bortkastat pga nedan punkt.

* Inga expansioner kommer nollställa min utrustning eller level. Jag blev besviken i andra MMOer när man i princip fick börja om varje gång det kom en expansion. I PFO så bygger man bara vidare.

* Man är en liten kugge i ett stort maskineri. Det finns politik och no-aggression-pacts. Jag tycker det är lite fascinerande att se hur annorlunda denna aspekt är jämfört med alla andra MMO jag kört.

Sand-box-typen passar absolut inte alla - men jag är hittills positivt överraskad för egen del. Om du vill pröva, så kontakta mig gärna. Jag tror din spelupplevelse kommer bli bättre om du är med i spelets största gille. :)

/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Pathfinder Online
« Svar #10 skrivet: 2015-02-14, 11:32:20 »
Funderar du på att börja spela?

Jag har 1 free trial invites att ge ut (har redan gett bort 1 inom OG). En invite ger 15 dagar gratis spel. https://goblinworks.com/blog/introducing-free-to-play-trial-accounts-and-the-buddy-program/

Jag vill helst att du inte bara vill testa spelet, utan verkligen har funderat på att börja. Varför det? Jo, om du fortsätter så får jag tillgång till 2 nya invites som jag kan skicka vidare. Jag har en irl-vän som troligen vill ha en invite om ett tag.

Om det finns en chans att du tänker fortsätta spela och vill ha inviten - svara med ett OG-message som innehåller ditt e-mail. (Jag behöver ditt e-mail för att generera en invite.)

OBS spelet är absolut inte färdigutvecklat än!!  :baby Det finns många saker som inte funkar. Men man får xp och kan testa det som finns. :)
« Senast ändrad: 2015-02-15, 08:34:38 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

 

Senaste inlägg