Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Stora VISTA tråden  (läst 22837 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
Stora VISTA tråden
« skrivet: 2006-11-28, 23:29:11 »
Första buggen med vista: knappt något ljudkort kommer funka via hårdvara, utom genom simulering av CPU. Enda undantaget: Soundblaster X-Fi har en nödlösning.

Läs mer här: http://www.sweclockers.com/nyhet/?id=5230

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Stora VISTA tråden
« Svar #1 skrivet: 2006-11-29, 00:36:24 »
Tydligen funkar inte övervakningen på tempen till graffekortet heller...

http://www.tweaktown.com/articles/990/1/page_1_introduction/index.html

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Stora VISTA tråden
« Svar #2 skrivet: 2006-11-29, 07:31:03 »
Tydligen funkar inte övervakningen på tempen till graffekortet heller...

Hmm, för det första känns det som att den där artikeln är skriven av Aftonbladet ("Kylchock!!!") och sen så har de moddat satan. Det grundläggande problemet var ju att vattenkylningsblocket lossnat från kortet...

Men visst, drivarna är säkert inte hundraprocentiga ännu, och så kommer det att vara med en hel del grejor ett tag framöver. Att då börja riskera att något sånt händer genom att pressa gränserna och köra icke standardvarianter och sen klaga på att det inte funkar = tummen ner. :)
« Senast ändrad: 2006-11-29, 07:32:39 by shadowskimmer »
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Stora VISTA tråden
« Svar #3 skrivet: 2006-11-29, 08:29:23 »
jooo det är ju pga att vattenblocket lossnat som kortet dött men samma kort under xp skulle låst sig/datorn innan tempen blivit alltför hög...

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Stora VISTA tråden
« Svar #4 skrivet: 2006-11-29, 09:11:30 »
Vad jag menar är att man tyvärr inte kan förvänta sig 100%-iga drivrutiner och funktioner från 3:e-partstillverkare t.o.m. innan release av ett operativ. Så har det aldrig varit, och kommer väl aldrig att bli heller...
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Stora VISTA tråden
« Svar #5 skrivet: 2006-11-29, 09:40:37 »
 :stupid

Samma tugg varje gång ett nytt OS lanseras, och alla gnäller på allt! Efter nåt år kommer majoriteten sitta där och köra MS senast skapelse i alla fall.
« Senast ändrad: 2006-11-29, 09:43:50 by DeadHead »

guest1327

  • Gäst
SV: Stora VISTA tråden
« Svar #6 skrivet: 2006-11-29, 14:23:40 »
Första buggen med vista: knappt något ljudkort kommer funka via hårdvara, utom genom simulering av CPU. Enda undantaget: Soundblaster X-Fi har en nödlösning.

Läs mer här: http://www.sweclockers.com/nyhet/?id=5230

Detta är ju bara skräckpropaganda, som inför varje ny lansering av OS från Microsoft.. den gamla drivrutins modellen fungerar fortfarande i VISTA, (det går att använda Windows XP drivisar, dok finns det undantag) MEN om du ska får den FÖRBÄTTRADE prestandan och förbättrade säkerheten av den nya modellen så måste drivrutinerna skrivas om. Och som vi alla VET när det gäller Creative så är de förbannat ovilliga att skriva om drivrutiner. Tyvärr är det ju Creative det hänger på och inte operativet, men alla DirectX9 spel kommer fungera som tidigare.
För att klargöra skillnaden mellan XP drivrutiner och Vista drivrutiner så är XP-drivrutiner skrivna för  Kernel-Mode medans Vista är skrivna för USER-Mode (detta innebär att de körs i olika ringar i operativet) Kerneldrivrutiner ifall de krånglar kan krasha operativet medans User moder drivisar gör det inte)

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Stora VISTA tråden
« Svar #7 skrivet: 2006-11-29, 14:27:05 »
Nu impar du faktiskt litet Ragge. :)
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad Lasse i ledet

  • Old B-Team Leader
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 558
SV: Stora VISTA tråden
« Svar #8 skrivet: 2006-11-29, 14:28:27 »
"Jag tar rygg på Letalis"

guest371

  • Gäst
SV: Stora VISTA tråden
« Svar #9 skrivet: 2006-11-29, 15:00:22 »
Jippi! M$ har listat ut att processer som körs i Kernel-mode är dåligt. Välkommen till Linux för 8 år sen (om inte mer) eller AmigaOS.

Visst Vista är bättre än XP MEN det som stör mig mest är att M$ har sagt att dom inte tänker utveckla DX10 för XP eller 2000. Vilket betyder att vi kommer att se en snabb övergång till Vista. Dessutom är DRM och call M$ funktionaliteten kvar i operativet men inte "aktiverade".
Det finns mycket som är bra i Vista men det finns mycket som är dåligt oxå. Och att skrota hela drivrutinsmodellen och sen peka på att det är hårdvaru tillverkarnas (och användarens) problem är bara arrogant. Nu säger Ragge något som jag missat, att DX9 ska funka då borde alla gamla drivare funka oxå... men det gör dom ju inte verkar det som.

Enda skälet till att jag fortfarande kör M$-op är för att jag jobbar som programerare för M$-produkter och DirectX som nog just nu är det enda skälet M$ finns kvar. Jag kommer inte vara en early-adopter på Vista (om inte WoW kräver det ;) ) Jag vill se en ordentlig genomgång av Vista av en oberoende part från ett integritetsperspektiv och ett säkerhetsperspektiv.

guest1327

  • Gäst
SV: Stora VISTA tråden
« Svar #10 skrivet: 2006-11-29, 15:17:20 »
Nja, en del prosesser körs väl likväl i linux som i Windows i kernel mode. Det jag nämde var att drivrutiner som är skrivna för Vistas nya API ligger utanför Kernel mode, likväl har jag hört rykten om DirectX 9h (eller något liknande) som ska ge grundläggande support för DirectX10 spel i XP, så helt kört är det nog inte, och eftersom både "Avalon" (grafik delen) och Indigo (programmerings gränssnitt (läs Net 3.0)) kommer till Windows XP så undra jag inte om de inte biter sig i foten om de inte släpper ett DirectX10 för XP (eller vad de nu egentligen heter) med, fast senare för att få fart på försäljningen på Vista

Vi får väl se vad som händer. JAG tänker skaffa mig Vista när det kommer (slutet av Januari för oss konsumenter är det sagt), för prestandan är faktiskt bättre än XP, och så är ju gränssnittet bra mycket snyggare.

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Stora VISTA tråden
« Svar #11 skrivet: 2006-11-29, 17:50:34 »
Själv funderar jag på att gå åt andra hållet: smacka in linux och skippa M$ helt. Det som än så länge hindrar mig är min okunskap vad gäller Linux. Men jag har en dist (ubuntu) på ena burken som rullar som testsystem för en speldator (WoW via cedega) och en mediadator (mythTV).

guest1327

  • Gäst
SV: Stora VISTA tråden
« Svar #12 skrivet: 2006-11-30, 00:55:11 »
Ja jag förstår då inte varför man överhuvudtaget funderar ens på linux. Det är helt enkelt för mycket jobb för mig.

OK, ÄR du dator intresserad? Är du intresserad av Operativsystem, och olikheterna i dessa?  Kan du handskas med hårdvara, eller Mjukvara, Känns det enkelt? Har du överhuvudtaget några frågor eller ens känner dig lite osäker om datorer och operativsystem ?
Gillar du att mecka med operativsystemet?  Blir du ledsen om hela skiten går sönder (fungerar ej mer) ifall du råkar ladda in fel drivrutin, eller program. Vet du om det överhuvudtaget finns drivrutiner till din hårdvara och om den fungerar på just ditt system? Är du redo att ägna timmar på att lära dig nya/andra sätt att få operativ/program att fungera tillsammans med det du redan har hemma.... Ja, DÅ är LINUX något för dig 

Det krävs att du intressear dig av operativet LINUX. Det är inte ett out of the box operativsystem och kommer aldrig bli, men som sagt Gillar du att mecka så kan du få ett bättre operativ än Windows. Skillnaden är att Windows ÄR et out of the box operativ och vi kan alltid gnälla på Windows, men det fungerar för det mesta, med den hårdvara man har.

guest371

  • Gäst
SV: Stora VISTA tråden
« Svar #13 skrivet: 2006-11-30, 01:01:49 »
Men nu blir jag upprörd. Sluta upp med skräck propagandan.
Ubuntu, red hat och debian funkar utmärkt out of the box. Och är fasiken så mycket robustare än windows. Visst är inte alla drivrutin tillgänliga för linux men det gäller mer äldre och konstig hårdvara.

Dessutom kommer nästan alla distar med ett XP-liknande interface.

Jag hade mindre problem med debian på min bärbara IBM thinkpad än med xp. Därför kör jag fortfarande debian.

Myten om att linux bara är för nördar är just det en myt. Visst finns det skillnader men det funkar utmärk out of the box.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Stora VISTA tråden
« Svar #14 skrivet: 2006-11-30, 01:14:12 »
Jag fick i alla fall läsa på en hel del innan jag lyckades kompilera om Ubuntu till att stödja dubbla processorer, det gjorde det INTE "out of the box", för att nämna ett exempel. Men visst är det roligt med Linux, även om jag för tillfället inte orkar leka med det! :)
« Senast ändrad: 2006-11-30, 18:17:33 by DeadHead »

 

Senaste inlägg