Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Svearike jr  (läst 9364 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest1921

  • Gäst
Svearike jr
« skrivet: 2009-04-16, 18:36:36 »
Som vi nu är en del av oldgents så har jag nu märkt att det är många familjer som spelar. Jag är själv en av dom som spelar med min son. Han började spela Daoc när han var 6år (13nu) som jag spelade. Som jag själv spelar Warhammer med min son så vill jag inte förstöra det nöjet för någon annan heller, men det blir lite väl många unga spelare som det är nu.

Så jag har som förslag att vi skapar Svearike jr som dom kan ha allians med oss, så kan vi fäder hjälpa dom som vanligt men vi har ändå kontakt med dom. Så utse någon som blir GL för dom så kan dom sedan bjuda in och göra som dom vill. Min son är helt med på det här och tycker det låter bra.

Så funderingar på det här, ska vi ha en åldersgräns på 15,18,20,25 för att få gå med oss? Vi i ledningen har möte på Söndag så den här frågan kommer jag att ta upp då, så passa nu på om ni har förslag om det här för något kommer att ske.

//Slaktare

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • Moderator
  • Guru of spam
  • *****
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Svearike jr
« Svar #1 skrivet: 2009-04-17, 08:29:05 »
Jag postar lite här i förhoppning att jaga ut folket från skogen så att de postar sina åsikter här. :)

Jag tycker personligen att vi borde ha en (flexibel) åldersgräns på 20 år. Jag tycker egentligen inte att vi ska ha ett "junior-gille" då i alla fall jag kommer att ha svårt att hjälpa dem som är med där. Ett sånt gille är dömt till ett liv i ensamhet, eller så tar det resurser från det riktiga Svearike.

Jag tycker istället att i de fall som man har söner/döttrar till Sveamedlemmar, så får de vara med i gillet ändå. Dels är det ändå förälderns ansvar att ta hand om sina barn och detta sköts ju ypperligt redan idag. Dessutom är det ju inte så många "barn" vi talar om här. De familjemedlemmar vi har idag tycker jag fungerar bra.

Vad tycker ni andra?

*obs obs! Detta är mina egna åsikter och dessa räknas lika mycket som vilken annan medlem som helst.*
« Senast ändrad: 2009-04-17, 08:31:14 by Pruneboy »

guest1902

  • Gäst
SV: Svearike jr
« Svar #2 skrivet: 2009-04-17, 09:27:23 »
Men jag bor i skogen. :D  Är hemma nu över helgen. :drink  :hella  :drink  :hella :hella

Detta var kluriga frågor. Håller med Prunis om att skapandet av ett jr-gille får dom att bli utanför ändå. Jag har aldrig haft några problem med dom "barnen" som har föräldrar i guilden. Så det känns lite överarbetat att köra igång en jr-guild. Fast det är upp till ungarna att bestämma, vill dom ha en jr-guild så inga problem för mig.

Sen är det frågan om åldersgräns. Vi tar in unga spelare idag. Jag är frågar alltid om ålder innan jag invitar nya spelare och informerar om vad som gäller i guilden. En del har fått tillsägningar och skärpt sig andra har slutat självmant.
Är personligen emot åldersgränser utan ser mer till personlighet hos spelaren. Skulle vi sätta en åldersgräns på exempel 18 år skulle vi tappa duktiga och trevliga spelare. Om det skulle bli röstning på åldersgräns är min röst på 13 år för spelare som inte känner någon i guilden IRL.

guest2525

  • Gäst
SV: Svearike jr
« Svar #3 skrivet: 2009-04-17, 10:18:14 »
Men ärligt talat nu!?
Vad gör det om man inte spelar i samma guild om man inte klararar kriterierna?
Man missar en chatruta men man kan fortfarande spela i grupp o skriva genom
whisper och ha folk på friendslist. Det är inte så att man inte kan prata med
folk som inte spelar i samma guild kan jag berätta.

Och detta med familjer..
Det är väl bara att skapa ett nytt gille och ta in som alliance!?
Är det åldersgräns så är det. Man får inte köra bil som 5-åring för pappa gör det?!

Senaste dagarna har ni invitat massa barn och en del folk som inte ens verkar
veta hur man spelar ett MMO-spel så lite krav får man faktiskt ställa anser jag.
Jag har t.o.m ibland stängt av guildchatten för jag inte pallar spammet.

Jag spelar och sitter i ventrilo med 8-10 gubbar från gillet som är störtsköna
klockrena lirare och jag vet iallafall vad för folk jag vill ha runt mig när jag spelar.
Får jag inte det så skaffar jag det och behåller dessa personer iallafall även om
jag blir tvungen att byta guild där man slipper leka dagisfröken och prata om lego.
Kanske låter hårt men jag har inte tid att slösa på trams!


guest2126

  • Gäst
SV: Svearike jr
« Svar #4 skrivet: 2009-04-17, 10:59:34 »
Tycker att ett jr guild låter som en bra ide.
Är ganska trött på att vissa skriver i guild kanalen konstant om vad dom ska göra på questsen eller vill ha hjälp av lvl40 för o klara ch5 pq.

Ang åldern vet jag inte, någon skrev 13 år, tycker det låter lite lågt.
Tror nog att det finns 13 åringar som platsar och 25 åringar som inte platsar,
men chansen är större att 25 åringar funkar är betydligt större.
Så sätta en åldersgräns blir svårt.
Visserligen är det old gents men 20-25 år känns kanske lite högt, 18 år är mitt förslag om det det ska vara en bestämd ålder.

När det nu ev blir ett jr guild, varför inte försöka få ihop en helsvensk allians?
Vet ej varför alliansen ser ut som den gör idag, kanske finns någon mening med den?
Men för mig känns det lika meningsfullt att skriva /a som /1

Utloggad Looser

  • =[OG]=Medlem
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 427
  • Old Bamba
SV: Svearike jr
« Svar #5 skrivet: 2009-04-17, 11:04:20 »
Av tidigare erfarenheter när det gäller jr gillen så blir det aldrig samma sak. Självklart ska barn till folk i gillet få vara med där. När det gäller att släppa in yngre som inte har någon anknytning till svearike så är jag lite tveksam om det är så bra.
Loosers dont have time to whine
We allways get killed first

guest2112

  • Gäst
SV: Svearike jr
« Svar #6 skrivet: 2009-04-17, 14:03:26 »
ja håller med om att det är upp till ungarna själva om dom vill skapa ett jr gille fast det skulle nog vara gaska skönt att kanske ha en oldersgräns på hmm svårt skulle nog säja 16-18. Och med undantag om an känner någon irl sedan innan. Fast å andra sidan tycker ja de är skönt med svearike att i princip alla svenskar är välkomna med. Och att dom skulle bli så mycket utanför i gillet tror ja inte dom kan ju bara skriva i alliance chatten om det är något men om folk tycker att det är mycket spam i guild chatten (något som inte ja märkt så mycket av men kanske för att ja lirar på kvällen ) så kanske det blir lika mycket spam i alliance chatten i stället

guest1921

  • Gäst
SV: Svearike jr
« Svar #7 skrivet: 2009-04-17, 15:04:26 »
Jag misstänker att det är en spelare som det klagats på och det varit rätt lungt innan, för jag har inte märkt något när jag spelar. Dom sista som har kommit in är nog 30+. En pappa tog in sin son igår, och han sköter sig och pappan går i god för han sköter sig. Så jag skulle tro att om vi kickar han som det klagades igår så kommer det att bli lugnare. Jag ska ha fest fredag och lördag så kommer inte att spela så förren på söndag skulle jag tro. Men jag loggar in fort och kickar han nu så får ni se om ni tycker det är lugnare. Så se om det funkar bättre när han blivit kickad.

Är det personer som inte sköter sig på forumet skriv till oss ledare så har vi sedan ögonen på dom, vi är en stor guild nu och vi kommer bara att bli större. Så därmed ökar kraven på att folk sköter sig med.

Är det fler saker som ni vill ta upp inför söndagens möte ta det här med.

//Slaktare

guest2203

  • Gäst
SV: Svearike jr
« Svar #8 skrivet: 2009-04-17, 16:04:41 »
Vet att detta är en svår fråga om ålder och släkt.
Var GM för ett wow gille i ca 1,5 år och vi hade regeln 20år men undantag fanns om personen var yngre än 20 så fick den spela med folk i gillet och vara på vent för att alla skulle få en chans att tycka till.
Var en spelare släkt med en i gillet så var personen självklart välkommen utan krusiduller.
Fördelen var att man hade en släkting som gick i god för sitt barn eller var det nu var för relation man hade till personen.
Det är precis som på ett arbete att man hellre tar in en som någon går i god för än en via annons.
Har en 9åring som lirar både warhammer och wow och han rockar fast han inte hinner med att läsa eller skriva i chattarna. Har testat att köra med han i rvr och fasiken han healer som en gud.
Fördelen men  dom sitter inte och räknar en massa statistik och siffror som igentligen bara är teoretiska eller hur man ska göra det enligt manualen destro yngre man är så vågar man oftare gå utanför marginalerna till vi äldres förtrett. :)
// Sabbra "43år och blev stor pappa på äldre dar :)"

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Svearike jr
« Svar #9 skrivet: 2009-04-17, 16:10:23 »
Bra att ni luftar era åsikter!

[disclaimer] Följande är min åsikt som spelare/medlem och inte skrivet i egenskap av officer. [/disclaimer]

Jag har stundtals haft det ganska jobbigt med några unga spelare som uppenbarligen inte har någon som helst koll, hyffs, eller fason. Jag är för en åldersgräns, och jag anser att den bör ligga på minst 18 år. Det går givetvis att göra avsteg från denna regel. Lika gärna som vi inte bjuder in en "idiot" bara för att han är 43 år, så kan vi naturligtvis bjuda in någon som är 15 år, om det exempelvis rör sig om någon släktning till någon som redan är medlem, och vi vet att personen är trevlig, mogen och allmänt skärpt.

Jag är inte intresserad av att få ett 10-tal whispers varje gång jag loggar in, och få frågor som "Hur levlar man snabbast?" "Vad är Renown?" och "Kan du boosta mig genom Sacellum?"


guest1902

  • Gäst
SV: Svearike jr
« Svar #10 skrivet: 2009-04-17, 16:59:43 »

Citera
Jag tycker istället att i de fall som man har söner/döttrar till Sveamedlemmar, så får de vara med i gillet ändå. Dels är det ändå förälderns ansvar att ta hand om sina barn och detta sköts ju ypperligt redan idag. Dessutom är det ju inte så många "barn" vi talar om här. De familjemedlemmar vi har idag tycker jag fungerar bra.

[/color]

Fast det är en sak som till som jag kan ta upp. Detta ligger inte i guildchatten utan som meddelanden. Jag får massa meddelanden från farbrobarbros dotter och det är bara snusk och sex hela tiden och en massa tjat om att jag måste skaffa webcam.
Vet inte om det är fler som råkat ut för detta men jag bryr mig inte och har översende med detta för att det är farbrobarbros dotter.   

Utloggad Johnny Hazard

  • Moderator
  • The God of posting
  • *****
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Svearike jr
« Svar #11 skrivet: 2009-04-17, 17:19:20 »
Jag får massa meddelanden från farbrobarbros dotter och det är bara snusk och sex hela tiden och en massa tjat om att jag måste skaffa webcam.
Vet inte om det är fler som råkat ut för detta men jag bryr mig inte och har översende med detta för att det är farbrobarbros dotter.   

Skulle tro att det inte är hans dotter utan Farbrorbarbro själv! ;)

Skämt åsido. Har själv lirat MMO.er sen -96 och varit med i olika guilds sen dess. Ganska stora sådana oxo, den i DAoC var Percivalserverns största Midgardgille och man hade ganska bra regler på hur folk kunde bli antagna. För att få en inbjudan var två andra medlemmar tvungna att gå i god för denna och dessa två medlemmar hade sen en "cooldown" på två veckor innan dem kunde föreslå en ny medlem. Anledningen till detta var att man inte ville bli övertagna innefrån och att man verkligen fick in folk som platsade i gänget.

Som jag ser det måste Svearike bestämma sig för om det är en casualguild eller ett elitgille, man inte vara båda sakerna. Den utveckligen har vi alla i OG varit igenom och det är lika bra att man gör klart om det omedelbums!

Sen tycker jag personligen att ålder inte alltid spelar roll. Vi har i OG en 25-års gräns och för det mesta passar det fint, men ibland finns det spelare som inte har åldern inne men mognadsmässigt inte har några som helst problem att passa in.


Rohnin aka Illville aka Chopaholic m.m. far till Greenmold (14 år) som blev guildad igår. Självklart ansvarar jag för att min grabb sköter sig och tänker sig för nu när han har Svearikes-tag över huvudet.
« Senast ändrad: 2009-04-17, 17:21:51 by Johnny Hazard »


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

guest2525

  • Gäst
SV: Svearike jr
« Svar #12 skrivet: 2009-04-17, 18:44:05 »
vilken jävla tramstråd detta blivit. Ärligt talat ungar ska vara ute o kasta kottar och skaffa polare, inte sitta vid en dator och bli ensamma stackare. WTF is the problem egentligen ni är så jävla snälla hela tiden. Snart får väl mormor och förlamade personer joina med för dom är trevliga!?

Kör 20+ fyller man 20 imorrn får man fan vänta. Sen ta in folk som spelat sånna här spel 10 år eller som verkligen är duktiga. Jag har inte tid att skapa grupp med nå helt värdelösa lirare för dom är snälla. Snälla polare har jag 1 miljard av jag behöver grymma spelare. Asså ibland undrar man!

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Svearike jr
« Svar #13 skrivet: 2009-04-17, 19:10:08 »
Då kanske det är bäst att jag hoppar av Svearike då... Spelar kanske ett par timmar i veckan och detta är mitt första MMORPG... trevar fortfarande... men ska man ha 10 års erfarenhet så får ni säga till... så drar jag...

Sen till min åsikt... Någons son eller annan släkting tycker inte jag är ett problem att dom spelar i Gillet... så länge dom sköter sej, och dom borde enligt min åsikt ha tajtare regler, inte samma tolerans...

Mina fem ören...

MooseMan (Moosealot) som spelar för att man trivs... Inte som ett Jobb för det har jag ett.

Utloggad Johnny Hazard

  • Moderator
  • The God of posting
  • *****
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Svearike jr
« Svar #14 skrivet: 2009-04-17, 19:53:10 »
vilken jävla tramstråd detta blivit. Ärligt talat ungar ska vara ute o kasta kottar och skaffa polare, inte sitta vid en dator och bli ensamma stackare. WTF is the problem egentligen ni är så jävla snälla hela tiden. Snart får väl mormor och förlamade personer joina med för dom är trevliga!?

Kör 20+ fyller man 20 imorrn får man fan vänta. Sen ta in folk som spelat sånna här spel 10 år eller som verkligen är duktiga. Jag har inte tid att skapa grupp med nå helt värdelösa lirare för dom är snälla. Snälla polare har jag 1 miljard av jag behöver grymma spelare. Asså ibland undrar man!

Jag undrar vad ditt problem är, hoppas du skämtar. :doubt
Och gjorde du det så var det inte värst roligt.
Är det allvar är mitt råd: skaffa ett liv.
« Senast ändrad: 2009-04-17, 19:55:25 by Johnny Hazard »


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

 

Senaste inlägg