Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: =[OG]= Hemmabioskola  (läst 7619 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
=[OG]= Hemmabioskola
« skrivet: 2004-04-10, 13:28:11 »
Vi har ju rätt många i klanen som gillar hemmabio, och således finns det rätt mycket kunskap i våra huvuden.

Vi har nu bestämt oss för att dela med oss om våra kunskaper vad gäller Hemmabio. Olika medlemmar kommer att fylla på allt eftersom med små "artiklar" om olika saker.

Har du frågor så är det bara att ställa dom, men helst i en ny tråd.

enjoy!  :hella

guest168

  • Gäst
Hemmabio
« Svar #1 skrivet: 2004-04-14, 12:05:50 »
Jag har själv ett brinnande intresse för hemmabio, så här kommer lite av mina erfarenheter inom detta område.

Förstärkare:

satsa på en bra hemmabioförstärkare som klarar dom senaste surround standarna typ dolby digital ex och dts-es, själv kör jag med en Marantz SR4400 (runt 5000:-) och den presterar mer än tillräckligt.

DVD spelare:

Där blir det lite klurigare, jag hade först en billig Centrum DVD och den klarade att läsa alla skivor men bildkvaliteten var inte den bästa. Till TV funka den bra men på projjen blev det inte riktigt bra bild. Sedan köpte jag en Marantz DV4300 med proggresiv scan och den har en fantastisk bildkvalitet, problemet med den är att den är väldigt känslig för brända skivor. Så min slutsats är att har man mycket brända skivor (backup :)) så köp en billig spelare typ Centrum för den har en mer förlåtande läsare.

Högtalare:

Det blir svårt, smaken är som baken. Plånboken måste nog styra här, själv har jag satsat på ganska billiga högtalare men som ändå låter hyffsat. För hemmabio är nog det viktigaste ändå att satsa på en riktig subbas och center då dom märks mest.

Proj eller TV:

Man måste nog ha både och i en komplett hemmabio, jag använder bara projjen till film tittning då det skulle bli altför dyrt att använda den varje kväll (lampa kostar 4000:- och räcker 1500-3000 timmar beroende av model). I dagsläget får man en tillräckligt bra projj för runt 10.000:- men man ska se den innan man köper.

Kablar:

Som högtalarkablar räcker det att köpa en bra standardkabel runt 20:-/m, det finns idag kablar som kostar hur mycket som helst men dom är inget för hemmabio. Däremot om man har projektor så ska ni satsa på en bra bildkabel och helst då köra VGA/komponent då jag sett att där kan man käna mycket i bildkvalitet. Jag kör själv en komponentkabel via VGA från Supra på min projj och jag har en underbar bild med bra färger och viktigast av allt bilden är helt stabil.


Om detta kan man skriva hur mycket som helst och jag är inget proffs på ämnet. Men jag har själv haft flera anläggningar och följer med hyffsat i vad som händer inom området, så om någon har några frågor hjälper jag till om jag kan.

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
=[OG]= Hemmabioskola
« Svar #2 skrivet: 2004-04-14, 14:29:47 »
Högtalare och kablage

Detta inlägg svällde lite mer än jag tänkt, så jag kommer fortsätta att
uppdatera och fixa med det ett tag till. Det kommer att komma lite mer
bilder och exempel på uppställningar av högtalare i en vanlig hemmabio
modell "vardagsrum". Det är fortfarande så att jag tar avstamp i min
anläggning hemma och spinner vidare därifrån.


Högtalarna
Jag äger Audio Pro´s Image serie med följande uppställning:
(Klickbara länkar)
Frontar: Blue Diamond
Center: Black Vector
Bakre: Black Pearl


Observera att frontarna har varsin subbas inbyggd, så jag har ingen extern sådan (för tillfället).



Frontarna står placerade ca: 3,5m från varandra med basarna inåt och med en så kallad
toe-in placering (högtalarna är riktade framför den centrerade lyssningspositionen). Man ska undvika
att ha ett alltför stort mellanrum mellan höger och vänster kanal i en hemmabio, detta för att
ljudmixen i filmer är mer anpassat för "snäva uppställningar"och riskerar att bli lite otydlig
vid större avstånd.

Här ser man hur högtalaren är riktad innåt i vinkel med rummet.
Observera markeringarna på golvet som visar var högt. ska stå efter en ev. flytt.





Centern är placerad i golvnivå, inte helt optimalt kanske, men jag sitter på nästan 4 meters
avstånd och den är dessutom riktad lite uppåt, så med hjälp av det faktum att det mäskliga örat
är kasst på riktningsbestämning i höjdledd funkar det bra. Centern mår bra av att placeras lite
bakom en tänkt linje mellan frontarna.

Bild framifrån. Centern är placerad lite för lågt




De bakre högtalana är placerade på varsitt golvstativ på ca: 30cm. höjd riktade uppåt och
snett bakåt, alldeles i linje med lyssningspositionen. 5.1 system är inte utvecklade för surroundljud
med tydlig positionering, så det "oriktade" ljudet är vad vi eftersträvar här.

Bild på ena bakre högtalaren som är riktad bakåt, uppåt.
Kablaget är draget i kabelkanaler - Hög WAF.




Kablarna

Frontarna och centern matas med lagom dyr kabel av märke Tara labs Prism. ( www.taralabs.com )

Lyssna inte på vad folk säger om kablar!
Vissa påstår att det funkar lika bra med elkabel av grövre kaliber (EKK). Jag funderar på att göra
ett litet test hemma för att se om det går att höra skillnad. Jag har gått igenom olika kablar genom
åren och blev positivt överraskad av Tara-kablarna. Jag gick från vanliga on-off-monsterkablar till
dessa och fick ett luftigare, renare, basigare ljud - Men det ju bara vad jag upplevde. 1500:- gick
kablarna på, ungefär och det är jag nöjd med. 10% av anläggningens värde (minus bilden) ska gå till
kablar sägs det...

De bakre (stackarna) fick nöja sig med att bli bi-wirade med kabel för tio kronor metern ungefär,
men det är inga enorma signalmassor som ska skyfflas dit i alla fall.  




Högtalarplacering i ett 5.1 system


Så här ser det ut om man tittar uppifrån:
OBS - SUBWOOFER är ej utritad, den är ett eget kapitel...
Höger och vänster kanal befinner sig i 45 graders vinkel från lyssningspositionen (A), eller om man så
vill - på halva avståndet från varandra som det är till lyssningspositionen. Höger och väster kanal bör
dessutom vara rktade mot en plats (B), som ligger straxt framför position (A).
Centern är placerad något längre bort från (A) än vad sidokanalerna är. Försök att placera centern
i samma höjd som sidokanalerna och alla högtalarna bör vara en liten bit ovanför öronhöjd om möjligt.
De bakre surroundhögtalarna bör placeras på ett sådant sätt att man från (A) inte säkert kan säga var
de står. Om man sedan hänger dem i taket, sätter dem på väggen eller ställer dem på golvet beror på
tycke och smak samt rummets möjligheter. (Bipola högtalare placeras med fördel på bakre väggen en bit
ovanför fronthögtalarnas höjd).



Övrigt

Man ska inte vara rädd för att experimentera. Flytta på högtalare och subbas,låna kablar och testa med.
Testa med spikes under högtalarna eller isolera dem från golvet med en figurkapad gummimatta
(det har jag - jag fick bort basreflexer som fortplantade sig i parketten och vips kändes ljudet renare).
En bra anläggning är alla delar - Högtalare, stärkare, kablar och ljudkällor som fungerar tillsammans
i en lycklig symbios. Jag har dessutom valt att inte dra separata subbaskablar från reciever till
högtalarna, istället har jag ställt in reciever på att det inte finns en enskild subbas. Då skickas hela
signalen till högtalaren och det inbyggda delningsfiltret skickar ner signal till (den inbyggda aktiva)
subben på ett sätt som recievern inte skulle ha klarat av.  Högtalarens delningsfilter är ju mer anpassat
till omständigheterna än vad recieverns är.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Relaterad länk till ljudtekniska sällskapet:
http://www.lts.a.se/ovrigt/tips.html

Relaterad länk till när verklighetens lagar blir upplösta:
http://www.royaldevice.com/custom3.htm

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
=[OG]= Hemmabioskola
« Svar #3 skrivet: 2004-04-30, 01:09:01 »
Då tar jag upp staffettpinnen och skriver lite om

Bildsignalen

Teori

Här lite teori om hur en TV-bild byggs upp. Att en TV visar bildrutor vet vi alla. Dessa bildrutor består av två fält vars linjer ritas upp efter varandra. Den börjar med att rita upp alla ojämna linjer 1,3,5 osv så här

 

Sedan ritar den upp de jämna linjerna 2,4,6 osv så här:


För att resultatet till slut ska se ut så här



Detta görs 25 gånger per sekund per fält, så bilden är inte så fruktansvärt dålig som på dessa stillbilder. Matematikerna bland er har säkerligen räknat ut att 25 ggr per fält och två fält betyder att hela bilden ritas upp 50 ggr per sekund. Detta är detsamma som 50Hz. Sammanlagt finns det 625 linjer att rita upp. Så här fungerar alla TV-apparater som har PAL-systemet, den europeiska standarden. Detta arbetssätt för en bildmaskin kallas Interlaced. Mer om det senare.

Bilden i en 50Hz tv "vibrerar" eftersom det mänskliga ögat hinner uppfatta flimmer som är 50Hz. Jämför med din monitors inställning så ser du att den jobbar med en högra frekvens än 50Hz, för att skona ögonen vid långvarigt spelande. På en TV så är det dock 50Hz och det är störande att se på en längre tid. För att komma undan det så har bättre TV-apparater ett 100Hz system som alltså ritar upp bilden 100 gånger per sekund för att få en stadigare bild. Dock stöter vi här på gränsen för vad en bildrörsTV (CRT) klarar av. Vid snabba förflyttningar (tänk biljakt) så hänger den inte med riktigt. Det finns olika digitala bildförbättringstekniker för lösa det problemet, t ex DNR eller Digital Natural Motion. Men faktum är att Bildrören har gjort sitt för att visa TV.

NTSC är den amerikanska TV-signalstandarden och skiljer sig från PAL så till vida att varje fält har 262,5 linjer istället för 312,5 som hos PAL. Dvs att NTSC har sammanlagt 525 linjer och dessutom visar den varje linje 30 gånger per sekund vilket resulterar i 60Hz. Utöver detta så skickas färgkodningen på en annan frekvens än hos PAL.

Progressiv bild

En Interlaced bilds största problem är att man kan se linjeuppbyggnaden i bilden, framförallt på större bildmaskiner. Lösningen heter Progressive scan. Progressiv ritar upp alla linjer i ett svep istället för att göra två fält, så här:

 

Resultatet blir att den dessutom hinner med att rita två bildrutor på samma tid som Interlaced ritar en bildruta, på detta sätt slipper man också flimmret som finns i en normal 50Hz TV, så här:



Progressiv bild har funnits länge i datorsammanhang och i o m introduktionen av digital-TV så återfinns denna teknik även i TV-apparater. Fördelarna är uppenbara: ingen synlig linjestruktur på större apparater och mindre flimmer. Du behöver inte ha en särskild TV för att kunna njuta av progressiv bild, men du måste ha en TV som kan ta emot en component video-signal (se nedan) alternativt en Plasma/LCD-TV som i sig inte använder Interlaced. En DVD-skivas MPEG-2 format är specifierat för att kunna sändas både Interlaced eller progressivt. På de flesta billigare DVD-spelarna så skickas dock signalen ut enbart Interlaced.

HDTV

HDTV är relativt stort redan nu i Japan och USA. High Definition TVs stora skillnad till en vanlig TV är att man har ett högre antal linjer vilket betyder att du får en mycket mer detaljerad bild. HDTV kan specifieras så här:

*Måste kunna visa 720P och/eller 1080I.
*Måste vara Widescreen 16x9.
*Måste kunna hantera minst 2-kanaligt Dolby Digital ljud.

En vanlig TV har ju 625 Interlaced linjer och förkortas 625I. En HDTV har antingen 720 Progressiva linjer, 1080 Interlaced linjer eller både och. Tänk dig skillnaden mellan en vanlig analog TV-sändning och DVD, tänk dig nu samma skillnad ytterligare en gång. Där har du HDTV. I USA sänder man idag uteslutande i formatet 1080I, medans man i europa officiellt ännu inte bestämt om det ska vara 720P eller 1080I. 720P har dock födelen av att den är progressiv. Som alltid finns det en liten hake, HDTV kräver bandbredd. Mycket bandbredd. Idag finns enbart alternativet att sända HDTV via satelit därför att endast där kan man få den bandbredd som behövs. HDTV sänds idag i europa från Astra-sateliten. Kanalen heter Euro1080 och den sänds okodad. Men du måste alltså ha en HDTV och en satelitmottagare som kan hantera HDTV. Som en binot vill jag nämna att SVT filmar allt dom själva producerar i HDTV sedan två år tillbaka.


Att överföra bildsignalen från A till B

Det finns flera sätt att överföra en bildsignal från sin källa (VHS, DVD, Satelitmottagare etc) till bildmaskinen (TV, Projektor, Plasma etc). Här följer de vanligaste standarderna som används idag:

Video


Även kallad CVBS eller Composit.
Detta är den enklaste signalen för bildöverföring och duger för en VHS-maskin. Video släpper bara igenom 425 linjer. Den transporterar all signal på en ledare och är försedd med en gul RCA-kontakt. Samma typ används även för analog ljudöverföring och kommer då i par, en röd och en vit, för att ge en stereosignal. Samma kabel kan utnyttjas i en Komponent signalöverföring, se nedan. Samt även för elektrisk digital ljudöverföring, kallat coax.

S-Video


Är lite bättre än Video eftersom den separerar bildsignalen i en ledare för svart/vit och en ledare för färg. Kontakterna är identiska med de PS/2-kontakter man använder i datorvärlden. S-video kan transportera 425 linjer.

Scart


Även kallad EuroScart, är en europeisk kontaktstandard och kan användas för att skicka olika typer av signaler, t ex Video, S-Video eller RGB. Oftast använder man Scartkabeln för att skicka en RGB-signal. I en RGB-signal separerar man färgerna i en röd, grön och blå signal, man använder också ytterligare två ledare för att synkronisera bilden, en för jord osv. Vilket ger en bättre bild än i de flesta andra fall. De flesta TV-apparater har åtminstone ett Scartuttag som kan ta emot en RGB-signal samt ytterligare 1-3 scartuttag utan möjlighet att ta emot RGB. En annan fördel med Scart är att den utöver bildsignalen även skickar analogt ljud i stereo. Scart kan maximalt överföra 575 linjer.

Komponent


Är en amerikansk standard för att skicka en signal motsvarande RGB. Kallas även Y Pb Pr där Y motsvarar samma svart/vita signal som i en S-video signal och Pb Pr står för färgerna. Finns även i en digital variant som då benämns Y Cb Cr. Bildinformationen på en DVD ligger i denna standard. Därför är Komponent ofta att föredra framför RGB som egentligen är en bättre signal. Komponent finns sällan på en TV men är relativt vanligt på projektorer.

HDMI


High Definition Multimedia Interface. Är framtidens bildöverföring. Dess fördelar contra andra signaler är att den kan transportera 5 GBit (!) vilket är dubbelt så mycket som HDTV kräver. Med andra ord så kan den transportera bildsignalen helt okomprimerad och medger alltså en bildsignal på upp till 1080P. Dessutom så kan HDMI överföra styrsignaler, t ex så kan DVDn kontrollera Skärmen, eller vice-versa. Och, som namnet antyder, så kan man utöver detta skicka flerkanaligt ljud i den.

DVI


Digital Visual Interface. Framtogs av dataindustrin för att tillgodose framtida behov av hög-specifierad bildöverföring till datorskärmar. Finns i två varianter: DVI-D (heldigital) och DVI-I (Digital och analog). Till DVI-I kan man, med en adapter, koppla en vanlig VGA-kontakt. Vanlig på monitorer och de flesta plasmaskärmar/LCD-skärmar. Kan överföra 1920x1080 vid 60 Hz eller 1280x1024 vid 85Hz. 1920x1080 motsvarar i linjer 1080 (den sistnämnda siffran är det som gäller). Med andra ord så måste en HDTV matas med antingen HDMI eller DVI, resten är passé.

I.Link



Är Sonys implemering av IEEE 1394, mer känd som apples FireWire. En typ som först gjordes för datavärlden för att kunna transportera mer data snabbare. Den är specifierad för att kunna överföra 400Mbit. Sony använde denna teknik när man 1995 klubbade igenom DV-standarden för videokameror. I Sonys värld är denna försedd med en 4-pins kontakt (den vänstra) istället för apples 6-pins kontakt. Man använder den för att överföra bild och ljud från en DV-kamera till en dator, DVD-brännare etc. Pioneer använder I.Link för att transportera högspecifierat ljud (SACD och DVD-Audio) mellan en spelare och förstärkare. Jag tror att I.link kan transportera 570 linjer.

Slutkläm

För bildkablar gäller samma som för ljudkablar, ju bättre kabel du har ju bättre bild får du. Alla kablar finns i olika kvalitéer. Även om du har en gammal 28" 50Hz TV som bildmaskin för din nyinköpta tusenkronors-DVD,  så ser du en skillnad mellan en scartkabel för 59:- från Biltema och en scartkabel för några hundralappar från din fackhandlare.

Ta alltid reda på vad dina maskiner kan skicka/ta emot för signal. Du vill inte koppla din DVD till din plasmaTV med en videokabel!

[SLK]Indigoue

  • Gäst
=[OG]= Hemmabioskola
« Svar #4 skrivet: 2004-05-01, 14:05:28 »
Jag tar nog och gör min lilla insats. Nämligen att skriva lite om HTPC.

HTPC = Home Theater Personal Computer

En HTPC är alltså en dator byggd speciellt för media uppspelning i vardagsrums sammanhang. Dessa kan ju då få olika egenskaper och i stor utsträckning ersätta DVD, CD och VHS.

Min egen HTPC är ganska så basic och består av en 800mhz konventionell dator med ett GeForce FX5200 och en "Sapphire ATI Remote Wonder" fjärrkontroll. Denna använder jag till att spela upp filmer i alla möjliga format. (DivX, MPEG2, ASF, Xvid och liknande) Övriga funktioner man kan ha till en HTPC är exempelvis:
    Spela in filmer till hårddisk. (Kräver TV-kort och större hårddisk.)[/list:u]
      Spela upp musik ex. Mp3 eller Ogg-vorbis.[/list:u]
        Surfa på internet.[/list:u]
          Digital-tv mottagare. (Man kan då spela in eller spela upp digital-tv.)[/list:u]
            Uppspelning av internet radio.[/list:u]

            Mjukvaran på en HTPC kan variera men väldigt vanligt är vanligt Windows och en frontend i form av
myHTPC. Detta ger ett snyggt grafiskt utseende som gör HTPC:n väldigt tuff.
Såhär kan det se ut:


Så vad behöver man då för att få ihop en sådanhär?
Själv har jag en väldigt basic som jag använder för att spela upp film över nätverk. Den består av följande komponenter:
AMD Duron 800mhz processor
Standard ATX moderkort
512mb PC133 SDRAM
2GB Hårddisk
GeForce FX5200 med TV-ut vilket är viktigt för en HTPC.
En Sapphire ATI Remote Wonder USB fjärrkontroll.
Ett tyvärr väldigt dåligt 5.1 ljudkort vid namn "Trust 5.1 Soundcard".

Att tänka på:
Bra ljudkort. Exempelvis ett Creative Audigy. Det bör klara minst 5.1, helst 7.1.
Ett grafikkort med TV-ut, det är ett måste för att få bilden till TV:n, såvida du inte kör med projektor vilka oftast har VGA ingång.
Fjärrkontroll. Den jag har är att rekommendera.
Datorn i sig behöver nödvändigtvis inte vara så kraftfull så länge man inte skall spela in. Endast för uppspelning utav film och musik räcker en 500-600mhz dator med 128-256mb ram. Men skall man spela in krävs betydligt mer beroende på hur mycket man skall komprimera filmen.
Se helst till att datorn är TYST, annars kan det bli väldigt irriterande.
Det finns HDTV kort till datorer, exakt vad de gör vet jag faktiskt inte.
Skall du spela upp DVD filmer på HTPC:n behöver du en DVD-rom enhet.

Exempel på programvara som finns är:
myHTPC som är en frontend till vanliga Windows. (Använder jag. Väldigt bra och går att ändra mycket.)
Freevo som är en Linux variant. Detta kan bli VÄLDIGT snabbt och stabilt.
Windows Mediacenter edition. Detta är ett Windows operativ dedikerat för HTPC.

guest3

  • Gäst
=[OG]= Hemmabioskola
« Svar #5 skrivet: 2004-05-01, 15:27:35 »
[SLK]Indigoue bröt emot forumsreglerna, genom att posta som gäst. Låter det dock stå kvar eftersom det har viss relevans i sammanhanget.

Jag är ju, som bekant, delägare i ett dotterbolag till mitt IT-företag som jobbar med HTPC. Jag håller inte med om allt ovanstående, men har inte ork att skriva ner mina åsikter/erfarenheter just nu.

Enda jag säger är - skit i alla inspelningsbara DVD-spelare. Bättre att satsa på HTPC istället. Kör Linux om du behärskar det. Se till att du fixar ett BRA chassi, ett bra PVR-program och använder en Pioneer DVD-RW så löser det sig säkert.

Mer info finns att läsa på www.boxen.se och http://www.boxen.se/htpc.htm och http://www.boxen.se/xpmc.htm

När väl Windows Media Center Edition finns i handeln - köp!

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
Mitt lilla bidrag!
« Svar #6 skrivet: 2004-12-04, 13:45:23 »
Själv är jag väl en mer än normalt filmtittande/samlande gubbe!
Har idag en liten nätt samling på lite över 1000 DVD filmer och INGA KOPIOR!!!

Systemet består av ett 7.1 system med högtalare från CHARIO, En Pioneer AX5 samt DVD´n är en Pioneer 757 moddad. Har precis beställt min  42" plasma som ska levereras innan jul!

Jag kan varmt rek. Chario högtalare om man inte vill ha kolosser i biorummet! Visste inte heller att det gick att seriekoppla subbar....men det går!

Spännande med en tråd om Hemmabio!!

Deathdealer :hella


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad u.f.o

  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 326
=[OG]= Hemmabioskola
« Svar #7 skrivet: 2004-12-11, 18:08:12 »
någon som vet ??
funderar på att köpa infinity primus2
passar min pris klass 6000 för cent,front,sat
något att ha? :help  :bow  :hm

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
=[OG]= Hemmabioskola
« Svar #8 skrivet: 2004-12-12, 12:59:00 »
Citat från: u.f.o
någon som vet ??
funderar på att köpa infinity primus2
passar min pris klass 6000 för cent,front,sat
något att ha? :help  :bow  :hm


jag är def. ingen mästare på detta MEN hade jag haft den plånboken hade jag satsat på Cantons system!!!
Polarn köpte Cinema systemet tror jag det heter, och det låter fett bra för dom pengarna du pratar om!

Med vänlig hälsning

=[OG-t]= Deathdealer


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

guest463

  • Gäst
=[OG]= Hemmabioskola
« Svar #9 skrivet: 2005-07-01, 23:55:16 »
:hella

guest458

  • Gäst
=[OG]= Hemmabioskola
« Svar #10 skrivet: 2005-11-30, 16:57:01 »
Som SONY idiot så var jag och handlade lite när jag flyttade hit till USA.

Har en 51tums HDTV bredis.men ingen plasma en sån däringa bakprojektortv.En Jäkla bra bild.
Sony 7.1 system med DVD-Spelare.
1 KISS 500 DVD som funkar perfekt nätverkskopplad till datorn...Man vill ju lyssna på Svensk lokalradio och Spela Divx-filmer från hårddisken.
Har Timewarner cabel som är digital med runt 300kanaler+100 filmkanaler+On demand.Finns 8 HDTV kanaler som det är en Otrolig bild på.Tittar på typ 5 av alla kanalerna tror jag.
Har såklart en multiregion VHS också och En Sony dator Stationär.
har även köpt en Philips Divx spelare till Barna och multiregion VHS
Dom har ju alla sina svenska filmer kvar.Dom har dock bara en 27 tums TV.

Tycker att allt funkar perfekt och mina sladdar i Rummet var ju fördragna  redan.Tog kanske 30min att sätta ihop allt.
Kör allt på den där digitala standarden med kablar å allt.

Vad detta har kostat brrrrrrrrrrrrrrr   blir mörkrädd men typ 9000$
För den lilla tiden jag sitter framför TV:en så är det såklart inte värt det men dom få gångerna man sitter där så njuter man.
Min Fru gillar det nog iallafall   Bra det där med Pause och inspelning på Decordern...

Den lilla tiden jag har över brukar jag ju sitta framför datorn.
Detta va ett snabbt sätt å fixa en bra Hemmabio men såklart drömmen är väl en Biosalong med popcornmaskin å allt.

MVH
Olaevil

WOLF

  • Gäst
SV: =[OG]= Hemmabioskola
« Svar #11 skrivet: 2010-01-01, 19:09:46 »
Vaktmästaren RythmDivine morrade på gamle WOLF  ;)

Ursäkta om gubben-Wolf hamnade lite fel med skrivandet i all sin tankspriddhet  :sorry

Men jag ska försöka hålla mig på mattan, även om det rent psykologiskt kan vara intressant att se reaktionerna  :)

Vänligen, WOLF  :roger

 

Senaste inlägg