Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Värt att veta för ägare av 64-bits Windows  (läst 2189 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest17

  • Gäst
Värt att veta för ägare av 64-bits Windows
« skrivet: 2009-12-30, 09:42:18 »
Det tog mig nästan två månader men nu hittade jag lösningen! För ett tag sedan köpte jag 64-bitars varianten av Windows 7 när DD hade fixat vårt superdeal på Datorbutiken. Det mesta funkade riktigt bra, förutom att mina 2 gigabyte ram-minne inte riktigt räckte till. Ett besök på prisjakt och två dagar senare spann datorn fint med 6 goa gigabyte.

Det jag inte noterade direkt var dock att mitt gamla Happauge PVR-150 WinTV TV-kort inte gillade denna minnesuppgradering. När jag väl märkte att TV-bilden bara hackade och hoppade så kopplade jag inte ihop det med minnesuppdateringen. I veckor har jag krupit omkring och försökt mäta resistans i kablar, satt nya kontakter och mekat i Windows Media Center efter en lösning på min hackande TV-bild.

Det visade sig att det var helt onödigt. Det är nämligen så att hårdvara som saknar 64-bitars drivrutiner kan få problem att allokera minne när man har över 4 gigabyte RAM, den maximala mängd som ett 32-bitars OS kan hantera. Så var det med mitt TV-kort som är så gammalt att det inte har/kommer få uppdaterade drivrutiner.

När TV-kortet försökte be operativsystemet om en plats i minnet så förstod de inte riktigt varann då mitt 64-bitars Windows 7 tyckte att den kunde ge kortet ett minnesutrymme i RAM utanför det som kortets 32-bitars drivrutin var skrivet för. Tyvärr så gjorde denna minnesblunder inte att kortet slutade fungera helt, vilket hade gjort felsökningen lite enklare. När jag satte på TVn i Media Center så fick jag bild, om än hackigt och ryckigt.

Så vad är lösningen?
Det finns tyvärr ingen riktigt rolig lösning för oss som har gammal hårdvara och nya 64-bitars operativsystem och massa minne. Lösningen är nämligen att tala om för Windows att den inte får använda mer än 4095 megabyte (4 gigabyte). Notera dock att då 1 byte är 8 bitar och 4 gigabyte således är 4096 megabyte så för att vara säkra måste vi väja ett värde under 4096 megabyte. Jag ställde in 4095 och det fungerade bra.

Var gör man då denna inställning?
Kör... "msconfig" och kolla under fliken "Systemstart". Där har du knappen "Avancerade alternativ..." som leder dig till fönstret där du kan bestämma hur mycket minne Windows får använda. Knappa in 4095 under "Högsta mängd minne" och starta om datorn. Nu kommer säkert gammal hårdvara trivas mycket bättre.

Som en extra bonus började även min IR Fjärrkontroll att fungera korrekt igen. Tidigare slutade den fungera så fort datorn gick ur viloläge. Enbart genom att rycka ur IR-mottagaren ur USB-kontakten fick den att initiera korrekt igen.

Säga vad man vill med IT-världen är inte riktigt redo för 64-bitar... bara nästan :D

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Värt att veta för ägare av 64-bits Windows
« Svar #1 skrivet: 2009-12-30, 15:31:29 »
Jag har ett lika dant TV-kort och samma problem. Men, jag har bara 4 gig minne... Men det är klart, det kanske är ställt till att använda 4096 och inte 4095... Får kolla upp det...

 :thumb

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
SV: Värt att veta för ägare av 64-bits Windows
« Svar #2 skrivet: 2009-12-30, 16:05:17 »
Har själv inget TV kort men en klockren knowlegedbase!
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

 

Senaste inlägg