Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Nytt mobo - ingen bild etc.  (läst 9626 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
Nytt mobo - ingen bild etc.
« skrivet: 2010-08-17, 23:07:41 »
Har precis skruvat ihop datorn med en del nya komponenter.

Nytt moderkort: XFX X58i
Ny CPU: Core i7 930
Nya minnen: 3x 2 gig DDR3
Mitt gamla nätagg: Tagan 2 FORCE II TG800 800W
Mina gamla graffekort (jaja, jag skall byta, garva inte): 2x GeForce 8800 GTS 512

Jag följer XFX's installationsguide och kontrollerar att allt funkar, dvs kopplar enbart in CPU, minnen och ett grafikkort samt mus, tangentbord och monitor.

Här skall man enligt manualen få upp en startbild och möjlighet till kontakt med BIOS, men jag får nu inte ens bild på skärmen. Om jag kopplar bort kabeln från skärm till grafikkort reagerar skärmen med att säga att den inte har någon kontakt, och skärmen fungerar definitivt. Alla fläktar går igång. Grafikkortet går igång. CPU:n går igång. Jag har testat med båda mina grafikkort utan SLI. Jag får inga varningsljud och/eller lampor från datorn. Allt verkar vara kosher förutom bildskärmen som är svart som en BP-källa i mexikanska golfen.

Hittar ingen större hjälp online, men det kan nero på att jag är dålig på att leta.

:help
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Nytt mobo - ingen bild etc.
« Svar #1 skrivet: 2010-08-17, 23:36:44 »
Ring loppan!

på vanlig telefon...mobben stängd!!!!


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Nytt mobo - ingen bild etc.
« Svar #2 skrivet: 2010-08-18, 00:05:00 »
Ta kontakt med XFXs support. De är snabba som attan och jäkligt bra, ja, enligt mina erfarenheter då... ;)

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Nytt mobo - ingen bild etc.
« Svar #3 skrivet: 2010-08-18, 08:52:58 »
-Startar burken upp? Alltså cpu-fläkt och sådant, eller är det bara nätagget som drar igång?

Får du det där "pip-ljudet" som ett mobo brukar ge ifrån sig vid start?

Det skulle kunna vara så att du missat att trycka i någon av de extra strömkontakter som moderkortet behöver.

EDIT: I XFX cpu compatibility list för X58i finns inte din cpu med om jag läser rätt... Har du köpt delarna själv, eller fått hjälp med det av någon?

http://xfxforce.com/en-gb/products/motherboards/xseries/~/ecms.aspx/XFXCPUCompatibilityList-Intel.pdf


Det kan ju då vara så att du måste uppdatera bioset för att få stöd till din cpu. Du hade väl en Q9300 innan? Den står ju med på listan, så testa i så fall att sätta i den.
« Senast ändrad: 2010-08-18, 08:59:07 by DaddyLongLeg »

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Nytt mobo - ingen bild etc.
« Svar #4 skrivet: 2010-08-18, 09:11:23 »
Tydligen ganska många som haft likande problem. I vissa fall har det berott på hur RAM-minnena placerats. Testa med 1 sticka i taget.



Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Nytt mobo - ingen bild etc.
« Svar #5 skrivet: 2010-08-18, 09:40:43 »
Jag får igång BIOS med bild när jag tagit bort allt RAM och endast pillat i en sticka. Jag börjar där. Antar att jag får börja med att uppgradera BIOS. Mobo och processor kommer från samma ställe, med rekommendationer från kundtjänst. Dessvärre har jag läst att en hel del har bekymmer med just den kombinationen RAM och mobo som jag har (xfx + corsair). Hoppas det bara är en mjukvarudetalj. Annars verkar allt gå igång i datorn. Jag är nere på ett enstaka gammalt grafikkort, men nöjer mig där sålänge. När allt annat är nytt och fint vill man ju gärna ha ett bra grafikkort också ;)
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Nytt mobo - ingen bild etc.
« Svar #6 skrivet: 2010-08-18, 13:40:02 »
Ring loppan!

på vanlig telefon...mobben stängd!!!!

Har du inte betalt räkningen nu igen, DD? :D

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Nytt mobo - ingen bild etc.
« Svar #7 skrivet: 2010-08-18, 17:03:57 »
stickorna ska juh sitta varannan oftast... kolla att dom sitter i rätt kanal...

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Nytt mobo - ingen bild etc.
« Svar #8 skrivet: 2010-08-18, 22:55:12 »
Har uppgraderat till alla nya drivrutiner. Nytt BIOS. Flyttat runt stickorna för att se att det inte är en av stickorna som är fel. Allt fungerar ua med 2x2GB RAM. POST stannar på kod d4 såfort man stoppar i en tredje sticka. Har provat både i 2, 4, 6 och 1, 3, 5- uppsättning. Fortsätter stångas med XFX-supporten.
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Nytt mobo - ingen bild etc.
« Svar #9 skrivet: 2010-08-19, 11:37:21 »
Kan du köra med tre stickor? Det är inte så att det måste vara parvis installerat?
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Nytt mobo - ingen bild etc.
« Svar #10 skrivet: 2010-08-19, 12:21:13 »
Kan du köra med tre stickor? Det är inte så att det måste vara parvis installerat?

Core I7 kör ju med triple channel, så 3 stickor låter helt rätt.

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Nytt mobo - ingen bild etc.
« Svar #11 skrivet: 2010-08-19, 13:39:51 »
Kan du köra med tre stickor? Det är inte så att det måste vara parvis installerat?

Core I7 kör ju med triple channel, så 3 stickor låter helt rätt.

Det har du rätt i. :thumb
Kör man med tre så körs I7 i triple channel. Finns det ingen jämn multipel av tre (exvis sex) så körs den i dual channel.
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad MabuSE

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 690
SV: Nytt mobo - ingen bild etc.
« Svar #12 skrivet: 2010-08-19, 15:13:17 »
Kör ett minnsetest på varje sticka för sig!

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Nytt mobo - ingen bild etc.
« Svar #13 skrivet: 2010-08-19, 17:16:44 »
Om man googlar runt lite på "XFX X58i +ram" verkar det finnas en del folk som haft liknande problem med just den plankan. Det funkar inte med stickor i alla slots. Jag har inte lyckats hitta någon lösning ännu, tyvärr. . .

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Nytt mobo - ingen bild etc.
« Svar #14 skrivet: 2010-08-19, 18:36:07 »
Jag har kommit fram till samma slutsats. Tack för ditt engagemang :thx

Just nu håller jag på att uppdatera Windows. Vista på DVD från 2008 kräver ganska många uppdateringar... Det finns säkert något smartare sätt att göra det på, men nu har jag kommit förbi SP1 och tänker inte börja om. Man kan tycka att det borde finnas någon slags fullständig uppdateringsfil som bara behöver köras 1 gång för gamla system.

När Windows är på plats skall jag återigen kolla att alla drivisar är fullt uppdaterade. Jag har fortfarande inte fått svar från XFX eller Corsair, men jag har iallafall aktiverat båda support-ställena.

Further updates as events progress.
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

 

Senaste inlägg