Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: För er som funderar på SLI/Crossfire  (läst 3045 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
För er som funderar på SLI/Crossfire
« skrivet: 2013-12-04, 09:49:52 »
Det har varit en del diskussioner kring detta med SLI - detta är klippt från Sweclockers...

"Slutsats och sammanfattning
Med julmånaden i antågande står i alla fall en sak klart – det har varit en galen grafikkortshöst. Både AMD och Nvidia har lanserat nya toppmodeller, där prestandan pressats till nya nivåer. Fokus har samtidigt flyttats från "standardupplösningen" 1 920 x 1 080 pixlar till högre nivåer, bland annat Eyefinity, Surround och framtidens 4K.

Trots en rejäl ökning i beräkningskraft mot fjolårets kort räcker dock inte prestandan till för alla. Testerna visar tydligt att entusiaster på jakt efter flyt i Ultra-läget med höga upplösningar helt enkelt inte klarar sig på en ensam grafikprocessor, utan ännu tyngre utrustning behövs.

Det är då SLI och Crossfire kommer in – Nvidias respektive AMD:s tekniker för att sammankoppla flera grafikkort. Här har det hänt enormt mycket de senaste åren, med bättre kompatibilitet och generellt högre prestanda än någonsin förut. Samtidigt har båda företaget jobbat hårt med att räta ut buggar och problem, vilket i slutändan gjort teknikerna mer tillgängliga.

Resultatet är tydligt – dubbla grafikprocessorer i SLI eller Crossfire ger ett rejält lyft i rå beräkningskraft över enskilda diton. Detaljnivåer och upplösningar som tidigare legat utom räckhåll blir med dubbla Radeon R9 290X eller Geforce GTX 780 Ti plötsligt uppnåbara, vilket innebär gott om våta drömmar för lystna entusiaster.

Allt har dock en baksida, så även teknikerna SLI och Crossfire. Trots stora framsteg de senaste åren innebär lösningarna för många användare fortfarande mer strul än ensamma grafikkretsar. Även med problem som "microstuttering" i stort sett eliminierade är det fortfarande konstiga hack i vissa titlar, bitvis märkliga skalningsproblem och grafiska buggar som inte går att förbise.

Med flera skärmar inkopplade och riktigt höga upplösningar förvärras problemen, och flera speltitlar beter sig mycket märklig oavsett vilken tillverkare som står på grafikkorten. Faktum är att redaktionen till och med tvingades avbryta testandet i 4K-upplösning, då sifforna trots flera dagars idogt nötande helt enkelt inte känns tillräckligt pålitliga.

Inte att förglömma är också de ökade kraven på ventilation för högpresterande datorsystem. Med dynamiska klockfrekvenser ger dåligt luftflöde inte bara höga temperaturer, utan också en direkt prestandapåverkan. Skillnaderna med dubbla grafikkort kan bitvis vara stora, och en genomtänkt kylningslösning är därför viktigare än någonsin.

Summa summarum är SLI och Crossfire bättre än någonsin, vilket är goda nyheter för alla entusiaster som vill pressa upp detaljnivåerna till max. Den som klarar sig med en ensam grafikprocessor har dock även fortsättningsvis en enklare resa framför sig.

Läs allt om testerna på:
http://www.sweclockers.com/recension/17877-hostens-grafikkort-i-sli-och-crossfire/1


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: För er som funderar på SLI/Crossfire
« Svar #1 skrivet: 2013-12-04, 11:11:48 »
en genomtänkt kylningslösning är därför viktigare än någonsin

I min burk så sitter korten tajt ihop, så på det moderkortet var det ingen höjdare med SLI med tanke på temperatur, speciellt i kombination med fläktarnas utformning på just de grafikkorten - det övre kortet mer eller mindre stryps på kylande luft.

Bara något att tänka på en extra gång ifall man funderar på mer än ett grafikkort.

I övrigt så har jag inte märkt några problem med SLI på de titlar jag kört, mer än att en del spel inte stött SLI vid release.

Nästa uppgradering blir dock ett singelkort!

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: För er som funderar på SLI/Crossfire
« Svar #2 skrivet: 2013-12-04, 14:24:13 »
Oftast brukar ju referenskort vara att föredra vid sli/cf lösningar, de har en kylare som trycker ut värmen på baksidan av chassit.

De värsta korten som finns i dag dvs. r9 290x, 780, 780ti och titan skulle jag ifall jag inte köra sli/cf om det inte var så att jag satt med högre upplösning än 1920x1080 alt. 120+ hz skärm..

 

Senaste inlägg