Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: SQL...?  (läst 3200 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
SQL...?
« skrivet: 2004-10-20, 18:04:32 »
Är det någon mer som besöker detta forum som jobbar med SQL för sitt leverbröd?

Finns det i s f något intresse av kunskapsutbyte?

 :cheers
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 760
SQL...?
« Svar #1 skrivet: 2004-10-20, 23:19:38 »
Jag jobbar med SQL-kommandon mot databaser, exvis SQL, mySQL, Access osv så en del kunskaper har jag. Det beror på vad du är ute efter?
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
SQL...?
« Svar #2 skrivet: 2004-10-21, 10:45:13 »
Just nu skulle jag behöva lite hjälp med att skriva en procedur för att visa artikelstrukturer, problemet är att den måste växa kolumn för kolumn dynamiskt då alla artikelstrukturer inte har samma djup...

Jag har tänkt använda detta som bas att utveckla vidare på men det måste finnas något smidigare och effektivare sätt att skriva detta på... :hm
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 760
SQL...?
« Svar #3 skrivet: 2004-10-25, 09:38:30 »
Jag förstår exakt vad du vill göra och hur du strukturerat upp exemplet, men jag ligger nog litet under dig i kunskapsnivå vad det gäller detta. Mina requests är oftast litet enklare.

Beklagar, men det är väl lika bra att lägga korten på bordet. :)
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

guest32

  • Gäst
SQL...?
« Svar #4 skrivet: 2004-10-26, 20:41:30 »
Citat från: Hellacopter
Just nu skulle jag behöva lite hjälp med att skriva en procedur för att visa artikelstrukturer, problemet är att den måste växa kolumn för kolumn dynamiskt då alla artikelstrukturer inte har samma djup...

Jag har tänkt använda detta som bas att utveckla vidare på men det måste finnas något smidigare och effektivare sätt att skriva detta på... :hm

hänger inte riktigt med i frågan..... hur ser databasen ut?...strukuren ds.

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
SQL...?
« Svar #5 skrivet: 2004-10-26, 22:19:11 »
Citat från: Misfits
hänger inte riktigt med i frågan..... hur ser databasen ut?...strukuren ds.


I det jag jobbat på så jobbar jag bara mot en tabell och två kolumner i den, moderartikel (artnr) och barnartiklar (bartnrstrukt). Varje artikel vet vad den har för barn men inte barn-barn så att säga och generationsdjupet kan vara upp till 14 nivåer/moderartikel i strukturerna.

Hur som helst så funkar min procedur och gör vad det skall. Den skalade bort ca 20 % onödiga rader om man körde select distinct istället för bara select i varje delfråga för att skapa temp tabellerna.

En körning på den artikel som har största nivå djupet (14 nivåer) ger ett svar på knapp 7 000 rader.

Att beskriva hela databasen skulle ta en stund då den innehåller ca 1 200 tabeller... ;)
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

guest32

  • Gäst
SQL...?
« Svar #6 skrivet: 2004-10-26, 23:08:27 »
mjo, jag e ju inte den grymmaste på procedure script iof. och lite svårt att få klart för mig hur det ligger upplagt....men om jag förstår dig rätt så ser den ut så här ...
____________________
|moder|barn|barnbarn|etc....
|moder|barn|barnbarn|etc....
|moder|barn|barnbarn|etc....
|moder|barn|barnbarn|etc....

och precis vad vill du ha ut?

 

Senaste inlägg