Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Spy-progs i datorn!!!!  (läst 12928 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
Spy-progs i datorn!!!!
« Svar #30 skrivet: 2005-01-17, 10:05:26 »
Citat från: Raft
Dessa hittade Microsoft AntiSpyware på min dator.

CoolWebSearch.StartPage Browser Hijacker  
changes Internet Explorers start page, however, it does not allow you to change the URL.

AvenueMedia.DyFuCA Browser Plug-in  
Internet Optimizer is adware that changes your browser error page. It periodically displays pop-up advertisements from its remote sites and may update itself.

180search Assistant Adware
180search Assistant logs the Web pages you visit and uploads the data to remote servers.

Trojan.Downloader.TargetSavers Trojan Downloader
Trojan.AML is a remote access Trojan that allows the compromised computer to be used as a spam tool.

IST.SlotchBar Toolbar
Slotch Bar is an adware toolbar program for affiliates to distribute on sites. Affiliates get paid per install of the toolbar.

SearchSquire Adware
SearchSquire is an Internet Explorer sidebar containing paid links that open when you use search engines.


Grabben jag tror du har en trojan i din dator som heter SdBot! Den släpar nämligen IN ovanstående spywares. Har du ett färskt virusskydd i din dator och är din burk patchad med alla säkerhetspatchar? Om inte - patcha burken ASAP och fräscha upp anti-viruset. Har du XP, lägg in XP 2 och aktivera dess brandvägg.

Hur ser man att man är smittad?

Kolla om du har en process som heter MSAMS.EXE igång - om du dödar den startas den igen. Kan finnas en som heter explorerrs.exe oxo även en som heter Bargains.

Starta upp datorn i felsäkerläge och rensa ut registret. Kör virusjägare och antispyware.

Mer tips om program som fixar detta kommer inom kort ...


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Raft

  • Old Korean TV-star
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 577
Spy-progs i datorn!!!!
« Svar #31 skrivet: 2005-01-17, 12:53:17 »
Tjenare "grabben".. Jag kikade på ditt inlägg och jag har ingen av de proceser du nämde. Jag körde tidigare Norton antivirus med brandvägg. Numera bytt till Panda titanium brandvägg och antivirus. Antiviruset är ständigt uppdaterat. Kör även diverse olika småprogram för att leta trojaner, adaware osv. Hittade inget konstigt när jag kikade i registret. Kör tyvärr sp1 fortfarande pga problem vid installation av sp2. Hela datorn låser sig när jag försöker intstallera det. Tänkte faktiskt fråga om det här på forumet men glömt bort det.

/Raft

Utloggad Boss_Man

  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 726
Spy-progs i datorn!!!!
« Svar #32 skrivet: 2005-01-17, 13:04:48 »
:scared

Ni får sluta posta konstiga Hollänska programlänkar...

Jag provade (nyfiken som jag är) det där überpaketet med jox, men jag
hade inte riktigt väntat mig en blixtkavalkad av fönster och händelser...
Trodde verkligen det var en Format:\C på gång...

  :microsoft

Nåja, både burken och jag överlevde, men nu får det bli nerv-vila under
eftermiddagen....

Utloggad Boss_Man

  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 726
Spy-progs i datorn!!!!
« Svar #33 skrivet: 2005-01-17, 13:06:23 »
PS: Jag tror Raft:an är lite stingslig idag...

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
Spy-progs i datorn!!!!
« Svar #34 skrivet: 2005-01-17, 13:31:36 »
@Raft - Lite lustig reaktion på min försök till hjälp! :hm

Ta det inte personligt men du listade flera av de spy/malwares som jag jagade under förra veckan. Från början hittade inte anti-virusprogrammet (Mcafee) bakdörren, men efter ett par dagar kom en ny uppdatering som gjorde det, men trotts det fanns det andra fina program som fortsatte smittan. Det sjuka vara att de flesta som var smittade inte märkte det, men det gjorde ist dem som inte var det och som de smittade datorena försökte smitta ned. Likaså var nätet väldigt belastat av alla trafik som ohyran skapade.

Om du inte vet det så tar anti-virus och anti-spyware programmen INTE bort ett antal spywares då de av juridiska skäl inte får det.

Enda anledningen att jag tog mig tid till att posta ett svar var ju för att hjälpa dig, men det ska jag kanske avstå i framtiden.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad MabuSE

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 690
Spy-progs i datorn!!!!
« Svar #35 skrivet: 2005-01-17, 13:56:37 »
Citat från: Boss_Man
:scared

Ni får sluta posta konstiga Hollänska programlänkar...

Jag provade (nyfiken som jag är) det där überpaketet med jox, men jag
hade inte riktigt väntat mig en blixtkavalkad av fönster och händelser...
Trodde verkligen det var en Format:\C på gång...

  :microsoft

Nåja, både burken och jag överlevde, men nu får det bli nerv-vila under
eftermiddagen....


Jag tyckte programmet verkade vara jättebra, enda felet med det var att allt var just på Holländska.
Det tog en stund men slipper jag göra fler ominstallationer så är det ju mödan värt.

Utloggad Raft

  • Old Korean TV-star
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 577
Spy-progs i datorn!!!!
« Svar #36 skrivet: 2005-01-17, 14:04:50 »
Citat från: Johnny Hazard
@Raft - Lite lustig reaktion på min försök till hjälp! :hm

Enda anledningen att jag tog mig tid till att posta ett svar var ju för att hjälpa dig, men det ska jag kanske avstå i framtiden.


Johhny. Om jag verkade spydig så var detta ej min avsikt.

/Raft

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
Spy-progs i datorn!!!!
« Svar #37 skrivet: 2005-01-17, 14:48:23 »
@Raft - ok, det är lugnt.  :thumb

Ska ändå se om jag kan hitta länkar till några bra verktyg när jag kommer hem. Dem kan man få användning av vid andra tillfällen i vilket fall som helst!


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

guest319

  • Gäst
Spy-progs i datorn!!!!
« Svar #38 skrivet: 2005-01-17, 17:59:53 »
Citat från: Redbeard
Microsofts program får toppbetyg i användarvänlighet av mig.

Jag har idag kört DDs mega program vilket jag antligen fått att funka tror jag.
Kört Ad aware samt Norman antivirusscan.

Ändå hittade Microsofts program ett spywareprog till.

Fin feature att dom också har en beskrivning av det dom hittar istället för det vanliga att bara namnet står.


Håller med, det är mycket användarvänlig och detaljerad i beskrivningarna. Det är dock en beta än så länge och jag hoppas att den utvecklas till något mycket skarpt.

guest191

  • Gäst
Spy-progs i datorn!!!!
« Svar #39 skrivet: 2005-01-17, 19:34:29 »
Ytterligare 11 spywareprog hittade med Microsoft Anti Spyware ...

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
Spy-progs i datorn!!!!
« Svar #40 skrivet: 2005-01-18, 10:28:02 »
Här är lite bra program när man jagar skumma program i sin dator:

Autoruns - visar vilka program som startas upp automatisk i registret. Spar en massa tid och ger en god översikt. Genom att markera ett program i dess lista och välj Jump to öppnar den registret och placerar en på dess plats i den samma. Kör man XP can man oftast köra MSCONFIG, men vissa fulprogram spärrar den funktionen så då kan man använda sig av denna.


Process Explorer - oumbärligt program för att lista vilka processer som laddar vilka processer och dess tillhörande DLL:er. Med denna kan man döda processer/processträd eller pausa (suspend) processer. Suspend är bra när man vill hindra processer att startas om igen av andra okända processer. Underlättar när man ska rensa bort dem.

HijackThis - OBS! Detta program ska man använda med försiktighet!! De flesta av programmen den listar ÄR legitima program. Men här kan man bl.a. se om man har fått in s.k. redirectors, dvs pekar om en start/söksidor m.m. Med Microsofts AntiSpyware kan man fixa många av dessa. Så använd denna med försiktighet, läs gärna guiden som denna länk pekar till!!

TCPView - Visar vilka addresser som processerna i din PC kommunicerar med både med TCP och UDP och vilka portar dem använder sig av. Himla bra program!!


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
Spy-progs i datorn!!!!
« Svar #41 skrivet: 2005-01-18, 10:49:25 »
Körde också ms betaprogg igår, och hittade nåra trojan downloaders och regkeys.

Det är ju egentligen helt sjukt vad man skall behöva hålla på för att ha en ren dator.

Då kör jag nu först med en hård FW
+Nod32
+Ms betaprogg
+Addaware
+Spybot SD

Det bästa är kanske att över huvud taget inte surfa alls med speldatorn. Fast det gör jag knappt heller. Lite OG, lite UN och lite BFCentral. Åsså lite Novalogic. och ÄNDÅ får jag in den här schajten i dattan. :rythm

Längtar tills dess det kommer ett program som, när det upptäcker att någon sida försöker ladda ner nåt i hemlighet, skickar en fet jäkla bomb som spränger hela serven och webbhotellet och hela rasket.

 

Senaste inlägg