Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Dagens artikel  (läst 168422 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grönis

  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 361
    • http://www.jensofia.se
SV: Dagens artikel
« Svar #15 skrivet: 2006-08-17, 22:52:50 »
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,873044,00.html

 :hm Undra vad man skall förbjudna här näst, jag gissar på musik i bilen... för jag tror inte att de skulle våga förbjuda passagerare eller barn i bilen fast de är en betydligt större distraktion än ett mobil samtal (vilket normalt vara 1-3 minuter) de andra finns ju där under hela resan  :quiet

guest1327

  • Gäst
SV: Dagens artikel
« Svar #16 skrivet: 2006-08-18, 10:14:24 »
Kan väl hålla med om att sitta med luren i örat inte är bra i trafiken, men det räcker ju med en portabel handsfree så har man ju löst det hela, och då är det väl ok med mobilprat i bilen?

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Dagens artikel
« Svar #17 skrivet: 2006-08-18, 10:44:25 »
Nä, det var ju just inte det som som var bra. Hålla luren vid örat / Handsfree var lika illa. I bägge fallen koncentrerar man sig (enligt flera undersökningar och artiklar) för mycket på själva samtalet än på bilkörningen. Jag antar att det är olika från person till person vad man kan pyssla med samtidigt.

edit:
Men som grönis säger så är det troligtvis en större distraktion att ha barn i bilen. Musik däremot känns väl som om den snarare skulle ha en fokuserande effekt? Beror kanske på musikvalet?
« Senast ändrad: 2006-08-18, 10:47:17 by Pruneboy »

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Dagens artikel
« Svar #18 skrivet: 2006-08-18, 10:58:42 »
Nä, det var ju just inte det som som var bra. Hålla luren vid örat / Handsfree var lika illa. I bägge fallen koncentrerar man sig (enligt flera undersökningar och artiklar) för mycket på själva samtalet än på bilkörningen. Jag antar att det är olika från person till person vad man kan pyssla med samtidigt.

edit:
Men som grönis säger så är det troligtvis en större distraktion att ha barn i bilen. Musik däremot känns väl som om den snarare skulle ha en fokuserande effekt? Beror kanske på musikvalet?

Tycker det är bra. Har varit med om alltför många tillfällen då jag åkt med en viss person som vi varit så nära att smälla pga att personen i fråga inte kan göra två saker samtidigt (här snackar vi verkligen simultanförmåga NOLL - totalt j-a NOLL! :) ).
När han åkt själv så har han lyckats krocka X antal ggr, och jag kan lova, telefonen har varit igång vid samtliga dessa tillfällen.

Finns alltför många självsäkra individer som tror att dem har lika bra uppmärksamhet på trafiken som annars, oavsett om de pratar i telefonen samtidigt. Glöm det!

guest1327

  • Gäst
SV: Dagens artikel
« Svar #19 skrivet: 2006-08-18, 11:04:57 »
Musik däremot känns väl som om den snarare skulle ha en fokuserande effekt? Beror kanske på musikvalet?

Ohh yeah!  Kan bekräfta att det gor fort när man har Yello's The race i bilen :)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Dagens artikel
« Svar #20 skrivet: 2006-08-18, 11:24:33 »
Men jag har sett på Discovery Channel's "Brainac"  att det är lika störande för koncentrationen att samtala med en medpassagerare som att prata i mobilen. Om föraren är av manligt kön och passageraren dessutom ett lättklätt praktexemplar av det motsatta könet visade det sig att det var bättre att prata i mobil än med passageraren i fråga.


guest371

  • Gäst
SV: Dagens artikel
« Svar #21 skrivet: 2006-08-18, 13:02:05 »
Jag har sett folk smsa medans dom kör bil...  :cartman

Utloggad Enos Pork

  • Old Gent
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 455
  • Snygg kan du vara själv!
SV: Dagens artikel
« Svar #22 skrivet: 2006-08-18, 13:02:19 »
Jag koncentrerar mig aldrig på vad folk säger i telefon. Mina tankar är alltid på annat håll. Dock inte tvunget på själva bilkörningen....

Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is; never try.

guest622

  • Gäst
SV: Dagens artikel
« Svar #23 skrivet: 2006-08-18, 19:27:49 »
Jag har sett folk smsa medans dom kör bil...  :cartman

Det gör jag jämt =)

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Dagens artikel
« Svar #24 skrivet: 2006-08-18, 19:35:03 »
Om föraren är av manligt kön och passageraren dessutom ett lättklätt praktexemplar av det motsatta könet visade det sig att det var bättre att prata i mobil än med passageraren i fråga.

varför tror du att jag alltid får köra? ;) ;) ;)

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Dagens artikel
« Svar #25 skrivet: 2006-08-19, 12:14:04 »
Är ni säkra att de inte har skrivit fel och att det skall stå IRA???? :hm

Näe inte ens IRA skulle sjunka så lågt! För det krävs det en ultrakapitalisk barndom som endast amerikanska juridikskolar kan frambringa!  :puke


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Dagens artikel
« Svar #26 skrivet: 2006-08-30, 08:48:18 »
Oj, oj, oj... man vet inte om man ska skratta, gråta eller tycka synd om honom (eller kanske hans fru istället).

http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2006%5c08%5c29%5c988

Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
SV: Dagens artikel
« Svar #27 skrivet: 2006-08-30, 08:52:00 »
Är det inte så :eek

Det måste jag säga till min sambo. Nu j*vlar skall hon börja jobba!!!
;)
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Dagens artikel
« Svar #28 skrivet: 2006-08-30, 09:05:17 »
Visst är det så, ALLA kvinnor går egentligen och drömmer om att vara lyxhustrur, spendera dagarna med att fixa till sig, gå och shoppa, fika med väninnorna osv. Så är det bara, försök inte ens förneka det!

Fast iofs så skulle jag vilja vara "lyxman" istället, tänk så förbaskat skönt att låta tanten dra in alla kulor, så kan jag gå hemma och se snygg* ut, spela dator, dricka bärs med polarna - vilket underbart liv!!!


;)


* Jaja, man kan ju intala sig själv det iaf!

guest1327

  • Gäst
SV: Dagens artikel
« Svar #29 skrivet: 2006-08-30, 09:06:09 »
Oj, oj, oj... man vet inte om man ska skratta, gråta eller tycka synd om honom (eller kanske hans fru istället).

http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2006%5c08%5c29%5c988

Ja jag tyckte nog att det var ett högst korkat uttalande, men se det så här. då är det väl lika genetiskt betingat för direktörer med hög lön att inte använda sin hjärna.


 

Senaste inlägg