Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: ...du blåser om datorn  (läst 8036 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
...du blåser om datorn
« skrivet: 2004-01-14, 07:35:35 »
...och blåser om datorn till fördel för XP.
Hjälp mig nu att komma på alla saker som jag borde ta backup på
och spara, så att jag inte blir ledsen sen. Saker som E-postadresser,
FTP-programinställningar och liknande. Ifall det är något som jag inte
tänkt på att spara.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
...du blåser om datorn
« Svar #1 skrivet: 2004-01-14, 09:29:41 »
* Favoriter
* Serienummer till t.ex. ASE
* Ventrilo och TS inställningar som finns under: %windrive:\Documents and Settings\%user\Application Data
* Ubi kontot och dess lösen
* Kontouppgifter till siter typ FilePlanet m.m.

Jag brukar av-installera spel som jag har då de oftast lämnar kvar inställningsfiler m.m. så det bara är att dynga tillbaka det igen efter jag installerat om allt.

Sen ska du ta en funderare INNAN hur du tänkt partitionera disken/diskarna. Typ sist hade jag en STOR data disk och en liten systemdisk på 10 Gb. Porblemet med en STOR datadisk var ju att det tog evigheter att göra underhåll på den (chkdsk och defrag). Senaste så skapade jag flera olika partioner för data (system fortfarande bara 10 Gb), t.ex. en för bara downloads och installationspaket, en för media (dokument, musik och filmer m.m.), en slaskdisk på 10 Gb för test av olika program, temp filer m.m. och en större Apps disk för spel och program.

Man får en himla bra ordning och disk underhållet går mkt raskare!


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
...du blåser om datorn
« Svar #2 skrivet: 2004-09-19, 00:34:19 »
Viktig katalog är => system disk:/Documents and settings/aktuell användare/Local settings/Application data/
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

Utloggad Grönis

  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 361
    • http://www.jensofia.se
...du blåser om datorn
« Svar #3 skrivet: 2004-09-19, 02:55:36 »
Jag brukar ta en kopia på hela C: innan jag formaterar...

Glöm inte att exportera både mejl och mejladresser... har gjort den missen själv...

Utloggad sniperroy

  • Börjat gymnasiet
  • ***
  • Antal inlägg: 112
    • http://big.park.se/nuke2/
...du blåser om datorn
« Svar #4 skrivet: 2004-09-19, 23:04:58 »
här har ni ett bra backup prog Genie Backup Manager

guest3

  • Gäst
...du blåser om datorn
« Svar #5 skrivet: 2004-09-20, 08:00:44 »
Bytte namn och plats för tråden.

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
...du blåser om datorn
« Svar #6 skrivet: 2004-09-25, 18:58:33 »
Byter min ena hårddisk från en 80 till en 160Gb-disk, pga allmän baggighet. Håller som bäst på att samla ihop det som skall räddas. Några frågor dock:

*Hur sparar jag mail/mailadresser? Räcker det med att kopiera C:/Documents and settings/aktuell användare/Local settings/Application data/ till en tillfällig mapp någon annanstans och sedan dynga tillbaka den?

*När jag försöker göra en backup på  ovan nämnda folder, så säger datorn att den inte kan kopiera UsrClass och att denna används av annat program. Jag har ju inga program igång, ju! Vad är detta, och behöver jag den?

*ASE: Räcker det att bara spara reg-koden?

Det var väl allt för just denna gång. Men jag är snart tillbaka med fler frågor, var så säkra.
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Enos Pork

  • Old Gent
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 455
  • Snygg kan du vara själv!
...du blåser om datorn
« Svar #7 skrivet: 2004-09-25, 21:13:14 »
Vad kör du för mailprogram?

Normalt exporterar adresser och mail till en .pst-fil men det meror på vilket progg du kör.

Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is; never try.

guest129

  • Gäst
...du blåser om datorn
« Svar #8 skrivet: 2004-09-26, 03:25:33 »
Glöm inte inställningarna samt serienuffran på din personliga brandvägg om du har en mjukvarubrandvägg.

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
...du blåser om datorn
« Svar #9 skrivet: 2004-09-26, 09:46:56 »
Jag är såpass alternativ och avantgarde att jag använder outlook!
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Enos Pork

  • Old Gent
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 455
  • Snygg kan du vara själv!
...du blåser om datorn
« Svar #10 skrivet: 2004-09-26, 10:36:42 »
Under arkiv har du exportera/importera.

Exportera hela din katalog med mail och kontakter till en .pst fil. glöm inte att bocka för "inkludera undermappar"

Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is; never try.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
...du blåser om datorn
« Svar #11 skrivet: 2004-09-26, 12:03:17 »
Eller så använder man sig av verktyget som följer med på XP CD:n för att exportera alla grejor! ;)


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
...du blåser om datorn
« Svar #12 skrivet: 2004-09-26, 12:10:06 »
En annan grej man som tekniker brukar göra för att vara säker att man inte missar folks personliga inställningar är följande:

logga in som administrator/-ör, kopiera användarprofilen under "C:\Documents and Settings\"

Då har man det mesta man behöver!  :thumb

Själv brukar jag AV-INSTALLERA dem spel som jag ska flytta till en annan disk. Varför? Jo alla inställningar och annat löst som INTE kommer med när man installerar spelet på nytt blir kvar. Och de tar inte lika mkt plats som att kopiera hela spelkatalogen.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

guest129

  • Gäst
...du blåser om datorn
« Svar #13 skrivet: 2004-09-26, 13:41:22 »
Bra att du nämnde exporteringsverktyget Johnny, jag hade tänkt slänga in en blänkare om det nu.

Då kanske jag kan slänga in en annan grej.
En sak som jag alltid gör när jag installerar en dator är att separera system och lattjolajban grejer åt. Genom att skapa två partitioner, den ena enbart för windows (ca 20Gb på en 120Gb disk) och den andra för eventuella program och spel. Detta underlättar (speciellt för dem med en enda disk) när man skall kopiera över  "Document and Settings"  (dvs att man inte har några inställningar eller dokument någon annanstans) bara för att blåsa och formatera systemdisken.
Dessutom så går defragmentering och annat underhåll (registerrensning/registerkomprimering) av disken snabbare som en pluseffekt, samt att MFT´n blir inte ett så stort odefragmenterat område på disken (Visst går det att defragementera MFT´n men det är bara krångligt och jobbigt om något skulle gå fel).

Vill man däremot testa att installera en grej och behöver en komplett systemdisk backup då blir storleken på backupen inget hinder eftersom du nu bara har windows + office + extra prg. Då använder man sig av arbetshästen norton ghost med en extra disk installerad (eller via firewire, USB2.0) till datorn eller över nätverk mot en annan dator. Mina backuper blir sällan över 9 Gb komprimerad storlek. För en komplett backup, med norton ghost tar det ca 10 - 20 min för 8-20GB över nätverk (beror iofs på datorernas prestanda). Och ungefär lika lång tid till tillbaka igen på så sätt spar man mycket hår, hjärta och tid.

Utloggad Enos Pork

  • Old Gent
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 455
  • Snygg kan du vara själv!
...du blåser om datorn
« Svar #14 skrivet: 2004-09-26, 17:55:48 »
Citat från: Johnny Hazard
Eller så använder man sig av verktyget som följer med på XP CD:n för att exportera alla grejor! ;)


Bättre spec tack :)

Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is; never try.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
...du blåser om datorn
« Svar #15 skrivet: 2004-09-27, 10:02:42 »
OBS! Städade tråden efter uppmaning från Skaftet, vi försöker hålla oss till ämnet gossar!

Okey Enos, trodde alla kände till Export/Import Wizarde:en! :cartman

Så här hittar man den på en Win XP Pro Eng.


[list=1]
  • Starta Setup.exe på CD-skiva om du inte har Autorun på.
  • Välj Perform additional tasks
  • I nästa meny välj Transfer files and settings
  • Nu startar en Wizard som man enklet följer. Klicka vidare tills du får frågan om vilken dator du kör på NEW/OLD - välj OLD
  • Välj därefter VART du vill exportera grejorna. OBS! Denna kan ta en MASSA saker med sig, dokument, MP3:or, bilder osv osv. och ha det i åtanke för i
  • nästa får du välja VAD du vill EXPORTERA!  Det finns ett antal val

* bara Inställningar
* bara Files
* Både Inställningar och Filer
* Och man kan manuellt välja vilka filer man vill ta med.
  • Nu tar det en stund - så gå och sätt på lite Kaffe!
  • När den är klar stoppar man in XP CD'n i sin nya dator och väljer då New i steg 4. Följ instruktionerna bara. Tänk på att vissa program kanske måste installeras i den nya datorn INNAN du kör in IMPORTEN!
  • [/list:o]

    Testade att köra bara
Settings på min gamla sura laptop och då tar den ändå mina archive.pst och backup.pst. Hann inte se om den tog några fler .pst filer dock, satt ju å skrev detta samtidigt! ;)


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

 

Senaste inlägg