Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Vad har hänt på hårdvarusidan under 3 år?  (läst 7628 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
Vad har hänt på hårdvarusidan under 3 år?
« skrivet: 2014-01-19, 10:14:24 »
Jag funderar på att bygga en ny burk men vet inte om det behövs. Behöver därför hjälp med att jämföra min 3 år gamla burk mot dagens hårdvara.  :cartman

Syftet med tråden:
- Få kunskap om hårdvaruområden som har ändrats markant under 3 år.

Mitt behov
Mitt behov är som tidigare; en stationär tyst spelmaskin som klarar de flesta spel galant. Jag kör inga FPS-spel, men däremot MMOs och single player spel (ex Civ 5 som käkar processorkraft i slutet av partier). Framåt kommer jag spela Elder Scrolls Online och testa Star Citizen.

Jag vill ha strulfri maskinvara som har passerat barnsjukdomarna, så hellre stabilt än att det är cutting edge. Jag överklockar aldrig - vet för lite om alla effekter/konsekvenser.

Nuvarande maskinvara
Moderkort - Asus Crosshair IV Formula
Jag tror moderkortet är viktigt i alla burkar. Det får kosta om det behövs.

Processor - AMD Athlon2 X3 450 3,2Ghz
Ingen märkvärdig processor men moderkortet låste upp 4 kärnor direkt och den var prisvärd. Den producerade inte så mycket värme så att en kylfläns och en stor långsam fläkt kan hålla den tyst.

Grafikkort - 2 st X-firade Gigabyte Radeon HD5770SL 1GB
Antagligen den svagaste komponenten i min burk, men dessa valdes för att de är fläktlösa och därmed helt tysta! Jag är allergisk mot grafikkortfläktar som brummar (speciellt efter det gått ett år)!! X-fire har funkat strulfritt i alla spel utom UFO XCOM Enemy Within (där sköldikonerna försvinner, så det spelas utan X-fire).

Datorlåda - Antec Performance One P183
Stor låda med /för den tiden/ bra lösning för luftning. 4 st 120 mm Scythe fläktar i 800 rpm sköter fläktningen utan att väsnas speciellt mycket - även efter det gått 2,5 år.

Nätagg - Corsair TX 650 Watts
Var en svårtvald komponent då man inte vill köra nätagget på maximal kapacitet (för då brummar fläkten), men jag ville heller inte ha alltför kraftigt nätagg.

I övrigt finns 8 GB RAM (så snabbt som fanns och som moderkortet klarade), Windows 7, 120GB SSD och en vanligt hårddisk som jag aldrig lyckas fylla till hälften.

Vad har utvecklats de senaste 3 åren?
Om jag köper en motsvarande burk för runt 14' idag - vilket område har förbättrats mest? Kommer nya spel /äntligen/ ha nytta av många fler processorkärnor, eller är frekvensen fortfarande viktigt? Har busshastigheter ändrats så att moderkortet kan skyffla data snabbare? Är vattenkylning ett strulfritt alternativ? Finns det tysta och snabba grafikkort?

Råd mottages tacksamt.  :)
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Vad har hänt på hårdvarusidan under 3 år?
« Svar #1 skrivet: 2014-01-19, 12:08:23 »
Spontant känner jag att byte av grafikkort och mer minne bör räcka alldeles utmärkt för ändamålet. Personligen är jag i andra ändan av skalan, dvs högljutt är helt OK, så ta mina rekommendationer med en nypa salt kanske.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6400492/tiny


Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Vad har hänt på hårdvarusidan under 3 år?
« Svar #2 skrivet: 2014-01-19, 12:19:59 »
Vad påverkas av mer RAM-minne? Ladd-tider i spel? Har aldrig tidigare hört att 8 GB skulle vara en flaskhals i något sammanhang - men det kan ju ha ändrats. Snabbheten på minnet påverkas väl inget - för om man bara byter ut minnet så är används ändå samma buss-hastighet mot moderkortet?

Om du inte har hört att grafikkortet är speciellt tyst, så är det nog inget för mig. Tack ändå. :)
« Senast ändrad: 2014-01-19, 12:22:05 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

guest4096

  • Gäst
SV: Vad har hänt på hårdvarusidan under 3 år?
« Svar #3 skrivet: 2014-01-19, 12:33:10 »
Titta på något av dessa uppgraderingspaket - http://www.inet.se/kategori/615/uppgraderingspaket

Har själv det här grafikkortet, som är väldigt tyst. - http://www.inet.se/produkt/5409915/asus-geforce-gtx-780-3gb-1-assassin-s-creed-iv-varde-399kr

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Vad har hänt på hårdvarusidan under 3 år?
« Svar #4 skrivet: 2014-01-19, 12:54:32 »
Laddtider rent allmänt och vissa spel hanterar mer än 8GB minne. Men kanske framförallt göra en RAM-disk som snabbar upp en del när man lägger swapfilen, temp-filer etc på den.


Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Vad har hänt på hårdvarusidan under 3 år?
« Svar #5 skrivet: 2014-01-19, 13:16:19 »
Laddtider rent allmänt och vissa spel hanterar mer än 8GB minne. Men kanske framförallt göra en RAM-disk som snabbar upp en del när man lägger swapfilen, temp-filer etc på den.

Swap filen på ramdisk - nej! Kontraproduktivt, du får mindre ram-minne vilket leder till fler skrivningar till swapfilen.

Största fördelen med rejält mycket ramminne är att Windows får mer utrymme att cacha filer och på så vis förbättras prestandan, vissa tunga applikationer som naturligtvis drar nytta av mycket minne, ex. videoeditering o liknande och multitasking.

Vad gäller spel, så förutom de indirekta vinningarna med större cache minne, vilka spel drar idag nytta av mer än 8 gig ram?

Utloggad Rhonar

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 402
SV: Vad har hänt på hårdvarusidan under 3 år?
« Svar #6 skrivet: 2014-01-19, 13:33:11 »
Jag går själv i tankar på att byta låda så jag hittade denna som fick bra betyg i kylning och att den var tyst. får plats med de största grafikkorten också om man inte behöver fler än 4 hårddiskar.
http://www.inet.se/produkt/6909739/fractal-design-define-r4-svart

Utloggad Baldi

  • Old McDonald
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 680
SV: Vad har hänt på hårdvarusidan under 3 år?
« Svar #7 skrivet: 2014-01-19, 14:17:22 »
De blir nog nytt grafikkort till våren här och en SSD disk vore inte helt fel..

Å andra sidan kanske man skulle köpa ny burk så den håller par år framåt =)..
Dyslexi betyder svåra ord på latin

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Vad har hänt på hårdvarusidan under 3 år?
« Svar #8 skrivet: 2014-01-19, 14:46:18 »
Här har du sweclockers sommardator 2013.. Är väl fortfarande rätt aktuell i dagens läge.

http://www.sweclockers.com/artikel/17242-sweclockers-sommardator-2013/1

Utloggad SuperTed

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 899
SV: Vad har hänt på hårdvarusidan under 3 år?
« Svar #9 skrivet: 2014-01-19, 15:26:25 »
Nvidia ska presentera en helt ny generation grafikkort inom kort så om det inte är någon panik så skulle jag helt klart vänta tills dess, även om du inte är intresserad av cutting edgeprylar så brukar det påverka priset på alla andra kort.
Vad gäller minne så är mig veterligen även 8gb fortfarande överkurs för spel idag. Sist jag kollade har jag för mig att min dators totala minnesanvändning med win7, alla småprogram samt bf4 på ultra drog strax över 4 gig (jag kan vara ute och cykla men det var i.a.f inte i närheten av 8 gig) så för spel ser jag ingen egentlig nytta med 16 gig. Skulle jag bygga nytt så skulle jag skaffa 16 gig bara för att dock.
På cpufronten så har spelutvecklarna fram till nu varit bedrövligt dåliga på att utnyttja flerkärniga processorer men det är helt klart på väg att ändras vilket vi nog kan tacka den nya konsollgenerationen för.
Jag har dålig koll på amd's modeller men Intel har inte direkt tagit några jättekliv i deras cpu-utveckling. Min i7-2600 har flera år på nacken och i faktisk spelprestanda hänger den fortfarande med hyggligt.
Om du inte spelar grafiktunga shooters och vill ha långt över 60 fps så skullejag rekommendera att du tar en ordentlig titt på amd's nya apu (cpu och gpu i ett), den verkar väldigt spännande och torde ju ha potential att bli både tyst och relativt billig.
http://www.anandtech.com/show/7677/amd-kaveri-review-a8-7600-a10-7850k

edit: win7 samt bf4 drar strax över 5 gig.
« Senast ändrad: 2014-01-19, 23:54:27 by SuperTed »

Utloggad niklaskeno

  • Vilsen Gute i regnmetropolen.
  • =[OG]=Medlem
  • 40-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 272
SV: Vad har hänt på hårdvarusidan under 3 år?
« Svar #10 skrivet: 2014-01-19, 16:01:43 »
Jag går själv i tankar på att byta låda så jag hittade denna som fick bra betyg i kylning och att den var tyst. får plats med de största grafikkorten också om man inte behöver fler än 4 hårddiskar.
http://www.inet.se/produkt/6909739/fractal-design-define-r4-svart

Har precis införskaffat denna och är väldigt nöjd. Tyst, gott om plats utan att den känns för klumpig samt dammfilter på alla luftintag.

guest4096

  • Gäst
SV: Vad har hänt på hårdvarusidan under 3 år?
« Svar #11 skrivet: 2014-01-19, 18:57:41 »
Jag går själv i tankar på att byta låda så jag hittade denna som fick bra betyg i kylning och att den var tyst. får plats med de största grafikkorten också om man inte behöver fler än 4 hårddiskar.
http://www.inet.se/produkt/6909739/fractal-design-define-r4-svart

Har precis införskaffat denna och är väldigt nöjd. Tyst, gott om plats utan att den känns för klumpig samt dammfilter på alla luftintag.

Är också nöjd med chassit.

Utloggad Rhonar

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 402
SV: Vad har hänt på hårdvarusidan under 3 år?
« Svar #12 skrivet: 2014-01-19, 19:06:20 »
då ska jag nog ta och köpa en sådan.
Sitter på ett sådant här översta bilden

http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1177643-chassin-ni-ager-har-agt-genom-aren/index2.html

Chieftec dragon fulltower, finns plats men det är bara en plåtlåda

Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
SV: Vad har hänt på hårdvarusidan under 3 år?
« Svar #13 skrivet: 2014-01-19, 19:21:53 »
Jag kör juniormodeller R3 och är lika nöjd jag med. Fick mecka lite för att få in vattenkylning till processorn men i övrigt är det kanon!
Cake or Death?


Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV: Vad har hänt på hårdvarusidan under 3 år?
« Svar #14 skrivet: 2014-01-20, 12:45:59 »
Det har hänt ganska mycket sedan dina delar var i topprestanda.

Ditt grafikkort eller rättaresagt dina två grafikkort är att jämföra med ett singel Radeon 7850 alternativt Geforce 650 som idagens läge är väldigt lågpresterande för de nyare spelen.
Man får idag ett grafikkort med nästan dubbel beräkningskapasitet för runt 3000:- och är då snäppet under topsegmentet.

Moderkort har du ett väldigt bra kort som egentligen inte behöver bytas om du inte 1. ska behålla denna dator hel, 2. övergå till Intel.
Du kan byta upp dig till en hexacore propp Phenom IIX6 1100T eller octacore FX-8150.
Det som hänt är väl att det som vanligt har kommit nya arkitekturer för AMD´s del egentligen bara socket AM3+ för Intel en massa sockets inom samma cpu arkitektur, sedan tillkommer ju givetvis det nya BIOS interfacet UEFI (gäller för både AMD och Intel) och med det så ser man att det tillkommit väldigt mycket "nytt under huven" som man som gemene man inte bryr sig ett dugg om för utom att det går fortare.
Sedan har ju dessa "mini-pc" datorerna fått sig ett ordentligt uppsving som kan förklaras om det är ett sådant system som efterfrågas.

Prossessor utvecklingen har ju verkligen rört på sig både negativt och possitivt, AMD gjorde en djupdykning med sin processor arkitektur kallad bulldozer och har fått börja jobba upp sig igen vilket har lett till att det kommer (har kommit) en helt ny arkitektur som kommer att ingå i de nya konsolerna PS4 och Xbone som verkar leverera vad som lovats.
Intel har väl bara tuffat på som tåget med sina strömsnålare arkitekturer som egentligen inte har gett någon prestandaökning i sig men gett utökade funktioner Sandy bridge kom väl runt samma tid som du byggde din burk, efter det har det kommit Ivy Bridge som var same old med strömsnålare, nu senast har familjen Haswell kommit som är i prestanda endast snäppet vassare än de 2 tidigare familjerna men återigen strömsnålare.
Även här finns det massa nytt på mini-pc fronten.

Ramminnen är väl det som inte har kommit med ny arkitektur utan står fortfarande kvar med DDR-3 som standard, här är det endast farten (inte lukten då) som ökats.
För mini-pc gäller oftast SO-minnen, dvs passform för bärbart.

Nätaggen ligger väl i samma paritet som ramminnena, att ha samma uppbyggnad med utökad kapacitet som förändring, sedan är det andra saker som har påverkat så att det inte kommer lika mycket skitagg som det gjorde för ett par år sedan som inte har med teknisk utveckling att göra, endast teknisk kompetens.

Chassiet kan man väl diskutera huruvida det har hänt något eller inte med, det är ju trots allt en fortfarande låda som ska skydda resterande komponenter men är väl mest en smaksak, som varierar i form och utrymme.

Mer än 8 GB Ram finns det inte behov för om man inte håller på med film eller bildredigering, det finns idag några spel som kräver minst 6 GB ram för att fungera.
SSD är väl mer eller mindre endast till för som systemdisk, program och för de spel som får plats som kräver snabba laddningstider.

Exempel på komplett burk där de 2 sista produkterna är väldigt mycket upp till om man inte har OS och vill ha en färdigbyggd dator.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6405721/skal_tiny

Grafikkorts alternativ från Inet ger en kostnadsökning på ca:500:-
http://www.inet.se/produkt/5409915/asus-geforce-gtx-780-3gb-1-assassin-s-creed-iv-varde-399kr

Skulle du gå på grafikkorten som ligger under dessa så kommer du att hamna i samma situation som du sitter med i dag dvs dubbla grafikkort om 2 år eller tidigare.

Och som tidigare nämnt så kommer AMD med sitt nya flaggskepp inom processor och moderkort komma under 2014 samt att Nvidia ska släppa nyare grafikkort (men det verkar som om det bara är mellansegments kort Nvidia kommer med då) så om det inte är eld i baken och man vill vänta ytterligare x antal månader så har andra redan föreslagit utbyte av vissa komponenter.
Jag kan verkligen inte rekommendera AMD propp i ett nybyggt system idag om man skall använda datorn till spel, då man får så mycket mer prestanda med Intel jämfört mot AMD.
« Senast ändrad: 2014-01-20, 14:48:14 by Skalis »
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

guest4096

  • Gäst
SV: Vad har hänt på hårdvarusidan under 3 år?
« Svar #15 skrivet: 2014-01-20, 16:25:30 »
Det har hänt ganska mycket sedan dina delar var i topprestanda.

Kortade ner quoten, bra post Skalis.

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Vad har hänt på hårdvarusidan under 3 år?
« Svar #16 skrivet: 2014-01-20, 17:28:37 »
Tack alla för bra tips/råd! :thumb

JRT: bra att få höra om vad andra tycker om tyst grafikkort! :)

Speciellt stort :bow till SuperTed och Skalis för bra förklaringar/summeringar.
« Senast ändrad: 2014-01-20, 17:30:57 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

 

Senaste inlägg