Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: CPU Kylare  (läst 5330 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NightBubble

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 696
CPU Kylare
« skrivet: 2014-02-25, 10:33:15 »
Hej på er tekniknördar ;)

Nu behöver jag tips på en bra CPU kylare för har upptäckt att när jag spelar går den upp till ca 70-80 grader den idlar på ca 42-43 grader.

Är lite sugen på ett slutet vatten system till cpun men frågan är vilken ska jag välja.
Men efter att ha skummat lite forum om saken verkar vatten inte vara det ultimata om man inte satsar på ett "riktig" vatten system.
Luft har ju funkat i alla tider men finns ju så många.

Så vad använder ni och vad rekommenderar ni, luft eller slutet vatten? Kom gärna med konkreta förslag.

Lite info om min burk:
Propp:Intel Core I5 2500 k 3.30 GHz (Sandy bridge) inte klockad
Mamma bräda: Asus P8P67 EVO
Ram: 16 gig (4 st) Corsair DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE
GPU: Asus GTX780 DirectCU II OC
Nätagg: Coolermaster  GX Bronze 650w
Låda:Fractal Design Define R4 Black Pearl

Utloggad omEnito

  • Ghetto Fetto
  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 480
SV: CPU Kylare
« Svar #1 skrivet: 2014-02-25, 11:04:28 »
Själv använder jag en Corsair H110 som är en sluten vattenkylare med 280mm radiator. Fungerar väldigt bra och håller min Intel Core i7-3770K CPU i max 75C vid full load med HT on, processorn är även överklockad till 4.5GHz från 3.5GHz. Samt att allt sitter i en mindre micro ATX låda (Corsair Obsidian 350D).

Dock kräver denna kylare att du har plats för 2st 140mm fläktar på taket av chassit.
Om du inte har det men kan ha vanliga 120mm fläktar (2st) så är Corsair H100i en mycket bra kylare som även går att styra via intern USB anslutning till moderkortet.

Om du inte får plats med en längre radiator 240mm eller 280mm så finns det vattenkylare med 120mm radiatorer.

Nu har jag endast dragit Corsair som exempel och det är för att jag har erfarenhet av dessa kylare. Annars har du Antec, NZXT, ZALMAN osv som också har slutna vattenkylare. Om du vill ha vanlig luftkylning finns det en hel drös att välja bland. Vill du ha något billigt och enkelt kan du kolla på Arctic Cooling, vill du ha top of the line kan du kolla på BeQuiet, Noctua, Phantec osv... finns en jävla massa. Sen så spelar även fläktarna stor roll. Jag använder mig endast av Noctua fläktar som håller mycket hög kvalitet dock kostar de en hel del jämfört med vanliga fläktar. De fläktar du vanligtvis får med en kylare brukar vara helt OK. Med Noctuas kylare får du självklart en Noctua fläkt.

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: CPU Kylare
« Svar #2 skrivet: 2014-02-25, 11:12:13 »
Nu tänker jag mest högt men jag funderar på vad som gör att din CPU blir så varm.

Två saker kan göra detta och eftersom du inte klockar den tror jag inte att det beror på kylaren enbart.

1. Dåligt luftflöde i chassit
2. Moderkortet blir för varmt

Vad menar jag med det. Jo, antar att du kör med standardfläkten till CPU, då är det luften i chassit som ska kyla kylblocket vilket påverkas av många faktorer. Värmen i chassit är en. Men eftersom du kör 4 st RAM moduler kan nordbryggan (som styr minnena) alstra mer värme och då medföra att både moderkort och CPU blir varmare och för den delen också bidrar till ökad värme i chassit.

Det är viktigt att tänka på hur luften fördelas i chassit. Många tänker mest på utblås men det absolut viktigaste är att man ser till att det kommer "kall" luft in i chassit. Nästan bättre med ett övertryck i chassit.

Därför anser jag att det är bra med ett slutet kylsystem med vatten som monteras med fläktar som blåser in kall luft i chassit om man samtidigt ser till att luften i chassit åker ut uppåt - lite beroende på hur ens chassi ser ut.

Kör du ett kylsystem med luft så har du kvar problemet med att luften i chassit kanske inte räcker för att kyla.

Har du mätt hur många grader moderkortet ligger på under långa stunder? Ligger den på 40 grader eller över så betyder det att det är för dåligt luftflöde i chassit och/eller att nordbryggan får jobba ihjäl sig för att klara rodda runt minnena.

Beror alltså lite på hur det ser ut i chassit. Så jag skulle nog först fundera på vad som orsakar värmen och sen välja kylare efter det. Eller tänker någon på något annat som jag missat?
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: CPU Kylare
« Svar #3 skrivet: 2014-02-25, 11:36:13 »
Använd en bra kylpasta typ Arctic Silver 5, och se till att den sprids ut bra. Det kanske låter lite larvigt, men det kan vara värt ett försök att byta ut kylpastan. Om det inte sitter bra med pasta där redan d.v.s.
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV: CPU Kylare
« Svar #4 skrivet: 2014-02-25, 11:37:41 »
1. Dåligt luftflöde i chassit
2. Moderkortet blir för varmt

3. Kylpastan har gjort sitt

Slutet vattensystem kräver som Omenito sa utrymme för respektive storlek på radiator/fläktar.
Annars helt enig med Bråthen

Själv får jag ha utsug via radiatorn för jag har bara en 120 plats och en 180 där det redan sitter ett svänghjul till fläkt.
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: CPU Kylare
« Svar #5 skrivet: 2014-02-25, 15:41:01 »
 :stupid

En sak bara....
Kylningen eller kylegenskaperna i chassit påverkas väldigt mycket av chassits volym, dvs om du kör ett midi-chassi, ska du dra ut luften bak, och kör du ett fulltower kan du styra ut luften i toppen....
Läst en massa tester på detta, och jag (och alla aerodynamiska lagar) anser att varm luft stiger...eller hur?
Men tydligen ska man när man har mindre volym i chassit driva in luft i chassit och dra ut den där bak....

Även "varm" luft som rör sig över yta kyler.....

DD

Ps. Den effektiva avkylande temperaturen beräknas med formeln nedan. T motsvarar den uppmätta temperaturen i grader celsius och V motsvarar vindhastigheten i meter per sekund.

Räknaräkna....
« Senast ändrad: 2014-02-25, 16:00:05 by deathdealer »


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
SV: CPU Kylare
« Svar #6 skrivet: 2014-02-25, 17:03:33 »
Jag kör den omnämnda H100 på min i5:a (3570k-om jag inte minns fel), den låg under lanet på 40-50gradet med lägsta hastighet på fläkten. Stor i min lilla låda men väldigt bra! Har två extra fläktar till den om någon vill uppgradera sim till push-pull.
Cake or Death?


Utloggad NightBubble

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 696
SV: CPU Kylare
« Svar #7 skrivet: 2014-02-26, 20:10:38 »
Tror att jag har mitt problem ligger i själva lådan. Då den är en väldigt tyst låda med mycket ljuddämpande matrial dvs den är tätare än min gamla. Så har jag beställt chassi fläktar och ny kylpasta till proppen. Börjar där sedan får vi se om jag behöver fixa ny kylare till proppen.

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: CPU Kylare
« Svar #8 skrivet: 2014-02-26, 21:29:17 »
Bubblan - då är det än viktigare att se till att man har ett bra genomflöde. Kablar och annat sätts och monteras så det inte stör luftflödet, och att man fyller ut de fläktplatser som finns.

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Baldi

  • Old McDonald
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 680
SV: CPU Kylare
« Svar #9 skrivet: 2014-02-26, 22:09:59 »
Bubblan kolla ditt Nättagg =). Jag hade massor problem med ljudet de visades vara nättaget tillslut. Trots att jag hade bytt ut allt nästan hehe...
Dyslexi betyder svåra ord på latin

Utloggad NightBubble

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 696
SV: CPU Kylare
« Svar #10 skrivet: 2014-02-26, 22:27:29 »
Bubblan - då är det än viktigare att se till att man har ett bra genomflöde. Kablar och annat sätts och monteras så det inte stör luftflödet, och att man fyller ut de fläktplatser som finns.

DD

Med den lådan är kabeldragning inget problem.
http://www.sweclockers.com/recension/15620-fractal-design-define-r4

Bubblan kolla ditt Nättagg =). Jag hade massor problem med ljudet de visades vara nättaget tillslut. Trots att jag hade bytt ut allt nästan hehe...
Placeringen i lådan gör att den inte är något problem då den tar luft underifrån och blåser ut den bakom. Har inga andra problem med den gör den chansen väldigt liten.


Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: CPU Kylare
« Svar #11 skrivet: 2014-02-28, 11:13:56 »
Tror att jag har mitt problem ligger i själva lådan. Då den är en väldigt tyst låda med mycket ljuddämpande matrial dvs den är tätare än min gamla. Så har jag beställt chassi fläktar och ny kylpasta till proppen. Börjar där sedan får vi se om jag behöver fixa ny kylare till proppen.

Kör hårt och meddela hur det funkar efteråt.

Som DD säger så är luftflödet A och O. Lycka till! :thumb
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

 

Senaste inlägg