Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Den godaste hamburgaren  (läst 10614 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
Den godaste hamburgaren
« skrivet: 2008-05-03, 12:21:44 »
Nu när grillsäsongen äntligen har börjat så har vi införskaffat oss i en hamburgepress.



Grönis sprang ju ute i skogen i höstas och fick med sig lite älg hem som bland annat har blivit färs. Och nu tänkte vi börja göra egna hamburgare och lägga på grillen.

Men hur gör man redan goda hamburgare ännu godare?

Idag ska jag prova med att bara slänga i lite grillkrydda. Har även läst att man kan ta tacokrydda eller vitlök för att få en annan smak. Men frågan är om det är gott. Så överös nu den här tråden med tips och tricks på den godaste hamburgaren.

guest273

  • Gäst
SV: Den godaste hamburgaren
« Svar #1 skrivet: 2008-05-03, 13:55:28 »
Hamburgepress nu är det alltså på allvar :)

En tanke som slog mig direkt var de burgarna dom säljer vid dragracing bannan i Malmö
som heter Topfuel, en burgare med wiskey smak .
häll i lite wiskey eller non essans i färsen. kan tänka mig att en mycke rökig wiskey gör susen  :thumb

Lycka till     

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Den godaste hamburgaren
« Svar #2 skrivet: 2008-05-03, 14:42:58 »
Min favorit har länge varit Flammanburgarna från studentpuben Flamman i Linköping. De innefattar enbart nötkött samt salt och peppar. Ibland kan man även slänga i en pressad vitlöksklyfta eller två. Gör STORA burgare när du jobbar med nötkött eftersom så mycket av vattnet försvinner vid grillningen.

Jag har själv fortsatt att experimentera därifrån och kommit fram till att en av de mer lyckade kombinationerna är att i ovan nämnda recpt droppa i Worcestershiresås efter smak. Riktigt gött :thumb Vet dock inte hur väl det fungerar tillsammans med älg...

Ancients förslag lät ju riktigt spännande även om jag själv skulle välja bourbon och därefter lägga hickoryspån bland kolen för att få den där sköna sydstatskänslan :)
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Den godaste hamburgaren
« Svar #3 skrivet: 2008-05-03, 22:14:20 »
Idag ska jag prova med att bara slänga i lite grillkrydda

Men undvik för sjutton kryddor med E621 (och liknande), vilket brukar finnas i nästan allt som heter "grillkrydda".

guest193

  • Gäst
SV: Den godaste hamburgaren
« Svar #4 skrivet: 2008-05-03, 23:04:22 »
Men undvik för sjutton kryddor med E621 (och liknande), vilket brukar finnas i nästan allt som heter "grillkrydda".

Jamen, natriumglutamat som är så gott  :cry

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Den godaste hamburgaren
« Svar #5 skrivet: 2008-05-04, 10:15:43 »
Idag ska jag prova med att bara slänga i lite grillkrydda

Men undvik för sjutton kryddor med E621 (och liknande), vilket brukar finnas i nästan allt som heter "grillkrydda".

Jag fegade ur så det blev bara salt och peppar. :(
Men det blev helt ok ändå. Nu vet jag hur dom smakar "au naturel" om man säger så. Till nästa gång ska vi testa att blanda i lite whiskey i en hamburgare och lite worcestershiresås i en annan. Kanske vitlök i en tredje. :)

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Den godaste hamburgaren
« Svar #6 skrivet: 2008-05-04, 11:59:46 »
finns "Liquid smoke" att köpa på tex Icamaxi tror dom flesta större affärerna har det.... kan bli redigt gott...

Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
SV: Den godaste hamburgaren
« Svar #7 skrivet: 2008-05-05, 08:42:44 »
Hickory sås (Stavning) så får man lite rök smak oxå!
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Den godaste hamburgaren
« Svar #8 skrivet: 2008-05-05, 09:01:09 »
Hickory sås (Stavning) så får man lite rök smak oxå!

 :stupid

Otroligt gott! :)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Den godaste hamburgaren
« Svar #9 skrivet: 2008-05-05, 10:21:49 »
Åkej, så nästa gång jag hör dig säga att du skall ägna fredagskvällen åt att "pressa kött med lemmen" så vet jag vad du egentligen menar ! :)


Väldigt kul att en köttpress heter "Lem" :D

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Den godaste hamburgaren
« Svar #10 skrivet: 2008-05-05, 10:50:54 »
Enligt min familj - MIN hamburgare...

Recept:

Nötfärs (finmalen) - har man möjlighet, beställ nötfärs i köttdisken som är gjord på det kött...du tycker det är värt...
Grillolja - vanlig god grillolja
1 Grönt syrligt äpple
Grillkrydda + ev egenvalda kryddor!

Lägg nötfärsen i en bunke, riv äpplet, häll i rejält med grillolja samt grillkryddan. Man kan krydda med litelite starkare saker, men ska ungar och frugan äta, så ta inte i extre. Framförallt inget mer salt. Lägg bakplåtspapper på en skärbräda...och gör bollar av köttfärsen. En viktig grej är att fukta händerna med lite vatten, då går det hela lättare sen. Platta ut bollarna på pappret, och forma dina fina hamburgare...lagom tjocka och gärna stooora!

I grillen: Köp hickory-flis, och lägg i blöt....precis innan du börjar grilla (självklart en Webergrill (asg) lägger man in spånen på glöden), i med burgarna, och övergrilla dom INTE!!! Torra burgare är fett fel. Sen använder man nötfärs...så...man blir inte magsjuk.

Köp det hamburgerbröd från Max (finns på bl.a ICA) som är lite gulare.... Grymmt gott om man rostar dom lätt på grillen...men det bränns fruktansvärt fort.

Till detta; glada-kossanost, rödlök, sallad, Brownsugar/hickory-sås, HP-sauce eller någon chillipasta....

Öl - vilken sort som hellst!

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Den godaste hamburgaren
« Svar #11 skrivet: 2008-05-05, 16:48:58 »
Åkej, så nästa gång jag hör dig säga att du skall ägna fredagskvällen åt att "pressa kött med lemmen" så vet jag vad du egentligen menar ! :)


Väldigt kul att en köttpress heter "Lem" :D

Jag satt bara och väntade på att någon skulle uppmärksamma det.  :rotflmao

guest273

  • Gäst
SV: Den godaste hamburgaren
« Svar #12 skrivet: 2008-05-05, 17:18:44 »
Naj .. va F*N skulle jag här inne o göra igen, nu blev jag ännu mer sugen på att skaffa en sådan press ..
@ DD ska man ha de rivna äpplet i färsen eller som sallad !!!

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Den godaste hamburgaren
« Svar #13 skrivet: 2008-05-06, 10:14:33 »
Åkej, så nästa gång jag hör dig säga att du skall ägna fredagskvällen åt att "pressa kött med lemmen" så vet jag vad du egentligen menar ! :)


Väldigt kul att en köttpress heter "Lem" :D

Jag satt bara och väntade på att någon skulle uppmärksamma det.  :rotflmao

hehe, jag gick rätt i fällan :) Jag är så svag för under-bältet-humor :blush

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Den godaste hamburgaren
« Svar #14 skrivet: 2008-05-07, 10:46:48 »
Naj .. va F*N skulle jag här inne o göra igen, nu blev jag ännu mer sugen på att skaffa en sådan press ..
@ DD ska man ha de rivna äpplet i färsen eller som sallad !!!

I färsen.....

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Den godaste hamburgaren
« Svar #15 skrivet: 2008-05-07, 14:38:47 »
Jag har ett gott recept på en lite kryddigare färs med tabasco. Ska försöka komma ihåg att skriva ner det ikväll, eller så.

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Den godaste hamburgaren
« Svar #16 skrivet: 2008-05-07, 14:47:53 »
Köp denna fantastiska sås, ta det på bottenbrödet på hamburgaren - och det blir sting med en fantastisk smak av Hickory!

http://www.santamaria.se/servlet/se.daddy.sm.web.servlets.ProductServlet?a=0&p=p4c&c=4&s=11&r=0&id=5533

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Den godaste hamburgaren
« Svar #17 skrivet: 2008-05-07, 19:35:38 »
Köp denna fantastiska sås, ta det på bottenbrödet på hamburgaren - och det blir sting med en fantastisk smak av Hickory!

http://www.santamaria.se/servlet/se.daddy.sm.web.servlets.ProductServlet?a=0&p=p4c&c=4&s=11&r=0&id=5533

DD

 :stupid

Väldigt god!


 

Senaste inlägg