Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Bön- och/eller linsrätter...  (läst 6078 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest1464

  • Gäst
Bön- och/eller linsrätter...
« skrivet: 2008-05-13, 22:17:48 »
...kan verkligen vara asbeige att käka om det inte tillagas gott!
Och Beach 2008 närmar sig med stormsteg.

Någon som vill dela med sig av eventuella favoritrecept, rätter/sallader med baljväxter eller bara kan rekommendera en bra inspirationssida?

/ Mr Bean

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: Bön- och/eller linsrätter...
« Svar #1 skrivet: 2008-05-13, 22:33:04 »
E-doT brukar göra en grym bönsallad med olja/vinägerdressing, röda (kidney) bönor, fetaost och färsk el. frusen dragon. Har tyvärr inte något detaljerat recept.

I höstas (om jag minns rätt) gjorde vi en rökig bönsallad som vi snodde från svt's websida. Den var riktigt grym.

Dessa bägge passar kanonbra som "tilltugg" till annan mat. De är nog inte riktigt lika balla om man måste mola i sig dem utan något till.

När vi käkar Tex Mex brukar vi mosa svarta och röda bönor i en stekpanna, vräka i en burk chunky salsa och krydda efter smak. Funkar riktigt bra både som komplement och ersättning till färssås i tortillas.


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Bön- och/eller linsrätter...
« Svar #2 skrivet: 2008-05-13, 23:22:45 »
 :drool

För tusan Crimson, kan inte du & E-dot komma hem till mig vid tillfälle o fixa lite käk, så står jag för drickat? :D

guest1464

  • Gäst
SV: Bön- och/eller linsrätter...
« Svar #3 skrivet: 2008-05-14, 16:48:16 »
Tack Crimson! Ska prova! =)

Utloggad E-doT

  • Old bitter grogghagga
  • Global moderator
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 047
    • www.femuglor.se
SV: Bön- och/eller linsrätter...
« Svar #4 skrivet: 2008-05-14, 17:20:47 »
För tusan Crimson, kan inte du & E-dot komma hem till mig vid tillfälle o fixa lite käk, så står jag för drickat? :D

Det ska vi väl kunna ordna!  :cheers

och så bara några kommentarer till Crimsons inlägg:

Den första bönsalladen ska ha finhackad rödlök i sig också, och typ lite salt och peppar i dressingen förstås.

Den andra - svt varianten - tillagade vi utan skinkan som är i originalreceptet, och istället hade vi i ett par droppar Liquid Smoke (berömd på hela OG-forumet).

Bönröran till tortillorna kan - om man vill "lyxa till" det - också föräras en hackad, fräst lök och en dito paprika. I så fall startar man med dem, häller sedan i de avrunna bönorna och mosar dem lagom mycket med en gaffel innan man häver i salsan. Det går jättesnabbt, och det dröjer inte länge innan man rationaliserar bort allt trixande med färssåser och sånt. ;)

Till sist förvånar det mig lite att Crimson har glömt att nämna linssoppan som han själv är så övermåttligt förtjust i (och har spridit till hela sin släkt). :)

Skala en lök och ett par potatisar, och skär dessa i bitar. Släng i en kastrull och låt dem steka runt i lite olja en liten stund. Skölj några dl röda linser och släng i kastrullen. Häll på någon tetra krossade tomater, lite tomatpuré, någon buljongtärning och vatten (så det blir lite soppigt). Krydda med salt och peppar, och gärna lite "hotness" typ sambal oelek. Låt alltihop koka tills linserna och potatisen börjar falla sönder (skulle gissa cirka 30 minuter eller så). Nu har jag bergis glömt något väsentligt, men då får väl Crimson komplettera. :)

guest1464

  • Gäst
SV: Bön- och/eller linsrätter...
« Svar #5 skrivet: 2008-05-14, 17:53:48 »
Magiskt! Man tackar!

Utloggad E-doT

  • Old bitter grogghagga
  • Global moderator
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 047
    • www.femuglor.se
SV: Bön- och/eller linsrätter...
« Svar #6 skrivet: 2008-11-06, 16:35:58 »
Bumpar böntråden här, för Felladins räkning. :)

guest1645

  • Gäst
SV: Bön- och/eller linsrätter...
« Svar #7 skrivet: 2008-11-07, 06:06:54 »
Tack tack. :)

Edit: Linsgryta... Någon annan som minns underbara Young Ones (brittisk serie)? Jag säger bara, peach surprise.

guest1464

  • Gäst
SV: Bön- och/eller linsrätter...
« Svar #8 skrivet: 2008-11-07, 11:06:30 »
Haha! Den var ju skitbra! De gjorde väl en "uppföljare" på den va? När Vyvyan och Rick blivit äldre.

guest1645

  • Gäst
SV: Bön- och/eller linsrätter...
« Svar #9 skrivet: 2008-11-07, 13:32:24 »
Rik Mayall (Rick) och Adrian Edmondson (Vyvyan) är vänner på riktigt och har gjort flera serier ihop. Personligen tycker jag dock inget har kommit upp i klass med Young Ones, men så älskar jag Mighty Boosh också, som känns som lite samma humor.
Men det är för en annan tråd tror jag.... Kopplingen till bönor är väldigt avlägsen. :)

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: Bön- och/eller linsrätter...
« Svar #10 skrivet: 2008-11-08, 08:40:32 »
Till sist förvånar det mig lite att Crimson har glömt att nämna linssoppan som han själv är så övermåttligt förtjust i (och har spridit till hela sin släkt). :)

Skala en lök och ett par potatisar, och skär dessa i bitar. Släng i en kastrull och låt dem steka runt i lite olja en liten stund. Skölj några dl röda linser och släng i kastrullen. Häll på någon tetra krossade tomater, lite tomatpuré, någon buljongtärning och vatten (så det blir lite soppigt). Krydda med salt och peppar, och gärna lite "hotness" typ sambal oelek. Låt alltihop koka tills linserna och potatisen börjar falla sönder (skulle gissa cirka 30 minuter eller så). Nu har jag bergis glömt något väsentligt, men då får väl Crimson komplettera. :)

Tja, jag brukar smaka av soppan med en lastpall timjan.  :thumb


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

 

Senaste inlägg