Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Vilken Whiskey ??  (läst 14798 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
Vilken Whiskey ??
« skrivet: 2008-08-20, 23:30:35 »
Fick i present av en jobbar polare att nästa lön skulle vi gå till bolaget så skulle jag få välja en whiskey för runt 5-700:-

SÅ då kommer min fråga... vad ska man välja?

Har druckit Bowmore Enigma o Surf o Laphroaig 10-årig, gillar all tre... Har funderingar på en Higland Park 18-årig..

Förslag mottages med öppna armar. Skriv gärna vad ni tycker om whiskeyn ni rekommenderar.

Ska gå och läsa igenom whiskeytråden nu oxo....

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Vilken Whiskey ??
« Svar #1 skrivet: 2008-08-21, 08:14:20 »
Måste säga att om du har uppemot 700:- att lägga, så tycker jag absolut att du skall satsa på något lite exklusivare, elegantare, än Laphroaig/Highland Park.

Mjuk, honungslen och elegant: MacAllan 12 years/18 years eller Glen Livet Nardúra. Fantastisk Speyside båda två, men Nardúran har ett ytterligare spänningsmoment, eftersom den delvis är lagrad på Burboun-fat, och inte bara på Sherry.

Annars är Lagavulin och Ardbeg fina sorter. Lagavulin är som Laphroigs välklädde, pimpade storebror. Bättre i allt, men också dyrare. Ardbeg är lite mer mystisk, och smakar också lite laktis.

Lycka till!

PS. Det kan också vara kul att lägga ditt öde helt i personalens händer. Berätta vad du gillar, men säg att du har 700 spänn och vill ha en ny upplevelse i samma stil, jag är säker på att du inte blir missnöjd med den taktiken. :)


Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Vilken Whiskey ??
« Svar #2 skrivet: 2008-08-21, 08:26:49 »
Det är alltid kul med något lite annorlunda. Jag rekommenderar Yoichi, vinnaren av maltwhisky-VM 2005(?) som ett kul Japanskt alternativ.
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

guest1645

  • Gäst
SV: Vilken Whiskey ??
« Svar #3 skrivet: 2008-08-21, 11:18:31 »
Jag vill tipsa om Connemara som är en spännande irländsk eller Super Nikka som är den i särklass godaste whiskey jag smakat (japansk).

Utloggad Tahlanos

  • Gameoholic
  • =[OG]=Medlem
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 698
  • mmm.....
    • OG
SV: Vilken Whiskey ??
« Svar #4 skrivet: 2008-08-21, 13:41:41 »
Talisker 18-årig (denna tycker jag är god, lite mildare än övriga)
Caol Ila 12-årig är annars fin också
AVAST CLEARED !

Utloggad Roffo

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • - inte en karl men ett moln i byxor!
SV: Vilken Whiskey ??
« Svar #5 skrivet: 2008-08-21, 14:53:32 »
Kan bara instämma i Lagavulin!  :thumb

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Vilken Whiskey ??
« Svar #6 skrivet: 2008-08-21, 16:09:22 »
Alltså, du får TRE flaskor Queen Anne för de pengarna.

;)
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: Vilken Whiskey ??
« Svar #7 skrivet: 2008-08-21, 16:50:17 »
Citera
Vilken Whiskey?

Ingen alls.  :nono

Som DH nogsamt har lärt mig:
Whiskey = färgborttagningsmedel.
Whisky = Dricka för kungar.
 :thumb


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Vilken Whiskey ??
« Svar #8 skrivet: 2008-08-21, 21:42:09 »
Måste säga att om du har uppemot 700:- att lägga, så tycker jag absolut att du skall satsa på något lite exklusivare, elegantare, än Laphroaig

*

Annars är Lagavulin och Ardbeg fina sorter. Lagavulin är som Laphroigs välklädde, pimpade storebror. Bättre i allt, men också dyrare. Ardbeg är lite mer mystisk, och smakar också lite laktis.

Men åh! :doh

Jag kan inte låta bli att kommentera detta, Daddy!

1. Om man vill ha en "exklusivare" variant av Laphroaig, och då talar du naturligtvis om deras "vanliga" 10-åriga, så kan man ju kika efter den 15, 25, 27, 30 eller 40 åriga varianten, allt beroende på budget naturligtvis! Eller varför inte Quarter Cask alt. Cask Strength (<- min personliga favorit f.ö.). Jag har även sett en för mig ny variant på Systemet, "Laphroaig  Càirdeas", 55% och priset på bolaget är 649:-


2. Lagavulin: "Laphroigs välklädde, pimpade storebror. Bättre i allt, men också dyrare." Först o främst, Lagavulin är en helt ok whisky, även om jag tycker det är en av de "simplare" Islay sorterna, med en ganska tam karaktär. Sen måste jag ju säga att för att vara en 16 årig whisky, så säljs den rätt billigt (ca 34:-/lagringsår!), så "exklusiv" är nog inte riktigt passande på Lagavulin.

För den som kan sin whiskyhistoria, så var Lagavulin länge avundsjuka på Laphroaigs fulländade whiskyrecept, vilket ledde till att de med alla möjliga metoder försökte förstöra för dem och stjäla deras recept:

"In 1908, in a fit of pique, the Mackies (Lagavulin) decided to copy Laphroaig's stills - with the help of Laphroaig's head brewer whom he had persuaded to work for him at Lagavulin - two Laphroaigs?"

Lagavulin lyckades dock inte, trots att de låg i viken strax intill, och hade tillgång till i princip samma vattenkälla.


Så Daddy, vilken whisky är egentligen den välklädde, pimpade storebrodern? ;) :D


Det kan för den intresserade vara kul att veta att Laphroaig är den överlägset mest populära whiskyn att blanda med till alla de varianter av blended whisky som finns!

Avslutningsvis, Ardbeg är en riktigt suverän whisky som även jag vill passa på att rekommendera!  :thumb

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Vilken Whiskey ??
« Svar #9 skrivet: 2008-08-21, 22:43:55 »
Oooooh


SVIIIIIIIIIID! :D


(Eller hur Daddy?)




Ontopic: Ardbeg är fin-fint.
« Senast ändrad: 2008-08-21, 23:36:45 by shadowskimmer »
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Vilken Whiskey ??
« Svar #10 skrivet: 2008-08-21, 23:06:32 »
Enkelt val Moooosen : Beställ en Glenrothes Selected Reserva! - punkt! (lägg till en hundring så får du 2)

DD

(annars kan du alltid köpa en Jack Daniels Silver Selection Singel Barrel, eller Caol Iila 18år)


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Vilken Whiskey ??
« Svar #11 skrivet: 2008-08-22, 17:22:58 »
Caol Iila vekar lite trevlig oxo...

men finns det dåliga whisky för 700:- ? Vad bör man undvika då?

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Vilken Whiskey ??
« Svar #12 skrivet: 2008-08-22, 17:26:36 »
INGE är dålig på bolaget och den prisklassen. Bara olika tycke och smak.....kommer du inte längre...välj den snyggast flaskan..

DD

Ps. Den Japanska är faktiskt magiskt bra oxå!


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Vilken Whiskey ??
« Svar #13 skrivet: 2008-08-28, 18:36:05 »
Just hemkommen från Regeringsgatans systembolag.

Det blev en Oban Destillers Edition 15-årig.

vi hittade hyllan med whisky där inne och insåg att den hyllan bara var special sorter och udda varianter... blir fler resor in dit.

guest628

  • Gäst
SV: Vilken Whiskey ??
« Svar #14 skrivet: 2008-08-28, 20:15:20 »
Just hemkommen från Regeringsgatans systembolag.

Det blev en Oban Destillers Edition 15-årig.

vi hittade hyllan med whisky där inne och insåg att den hyllan bara var special sorter och udda varianter... blir fler resor in dit.

Alltså blir det whisky träff i TS på Fre/lördag?

 

Senaste inlägg