Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Ny monitor  (läst 4419 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Horror

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 599
Ny monitor
« skrivet: 2019-01-18, 18:28:48 »
Hej alla goa Gents!


Jag är i tankarna om att köpa en ny monitor, gärna på 144hz. Kan ni tipsa mig på en bra sådan (Skalis)? Jag hade tänkt mig runt kanske 4000.

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV: Ny monitor
« Svar #1 skrivet: 2019-01-18, 19:50:17 »
Vad har du för grafikkort?
Bra att veta beroende på om du vill kunna nyttja freesync/g-sync.

Vill du ha en 24" eller 27" och kommer du spela i 1080p eller 1440p (lite beroende på vad du har för grafikkort)
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad Horror

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 599
SV: Ny monitor
« Svar #2 skrivet: 2019-01-18, 20:42:27 »
Vad har du för grafikkort?
Bra att veta beroende på om du vill kunna nyttja freesync/g-sync.

Vill du ha en 24" eller 27" och kommer du spela i 1080p eller 1440p (lite beroende på vad du har för grafikkort)


Just nu kör jag ett GTX 970. Jag köper nog ett 1080, när priset går ner. Jag vill ha runt 24". 1080p funkar bra.

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV: Ny monitor
« Svar #3 skrivet: 2019-01-18, 21:57:37 »
Två skärmar som jag skulle kunna säga pga egen erfarenhet av dem är bra 1080p gaming skärmar som har G-Sync runt den prisklassen är:


Acer Predator XB241H (bmipr)
Grabben har denna och jag som själv sitter storebror till denna (1440p) märker knappt skillnad när man spelar, surf etc så märks det på upplösningen. Väldigt stark belysning.


Asus ROG Swift PG248Q
Ett par killar i grabbens LoL lag sitter med denna, Jonte tänkte själv köpa den men valde Predatorn för den var nedsatt så mkt i höstas. Han säger att han inte märker någon skillnad i flyt eller annat.


Annars om man inte vill köpa sig en ren G-Sync skärm så har Nvidia gjort kompabilitets tester på över 400 skärmar med adaptiv sync (freesync) men endast en bråkdel klarade deras krav. Man kommer ganska mycket billigare undan vid ett sådant val.
Har dock ingen erfarenhet av dessa skärmar.

Här finns Nvidias lista med kompatibla skärmar

Glömde skriva att stödet för dessa "Freesync" skärmar endast är på 10XX och 20XX serien



« Senast ändrad: 2019-01-19, 09:58:08 by Skalis »
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad Horror

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 599
SV: Ny monitor
« Svar #4 skrivet: 2019-01-19, 17:44:45 »

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV: Ny monitor
« Svar #5 skrivet: 2019-01-20, 13:36:56 »
Det ser ut som om det skulle kunna vara en bra skärm tills man tittar lite noggrannare på specarna.
Att köpa en skärm som endast levererar 144 Hz via displayport fast den har dual-dvi port känns tyvärr väldigt dåligt i kvalitets tarmen, dual-dvi stödjer iaf 120 Hz.

Skärmen stödjs inte av Nvidia kort alls om man ska titta på tillägget H i modellnamnet.
Om man inte har känt avsaknaden av G-Sync tidigare så kommer man inte känna av det med denna heller.

PS. Såg att Predator skärmen som jag länkade till säljs för €380 från tyska Amazon med fri frakt




Ser denna som finns med på Nvidias lista, Asus VG258Q som borde vara intressant.


« Senast ändrad: 2019-01-20, 18:59:02 by Skalis »
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad Horror

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 599
SV: Ny monitor
« Svar #6 skrivet: 2019-01-25, 19:42:39 »
Om du tittar på alla 144hz-monitorerna, 24", på Inet. Vilka rekomenderar du där?

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV: Ny monitor
« Svar #7 skrivet: 2019-01-26, 11:21:59 »
Vad jag kan läsa mig till ang skärmarna de har så kommer jag fram till 3 modeller.

Den första, ZOWIE XL2430 är den sticker ut mest i samtliga reviews som jag läst om den nu. Den har bra inställningar från första uppstart och kräver inte så mkt pill med färger gamma eller brightness.

De andra är, AOC G2460PF & ASUS MG248QR som bägge bygger på samma panel men olika interface, bägge två skärmarna kräver en del pill med inställningarna för att få till ordentliga färger gamma & brightness.

Men varför inte köpa en skärm som har hårdvarustöd för både Nvidia's Adative Sync (freesync) och AMD's Freesync som skärmen jag länkade till i förra posten?
Är det för att den inte finns hos "rätt" butik? Jag har själv köpt mkt från både Proshop & ComputerSalg och aldrig haft problem med något från dem.
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad Horror

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 599
SV: Ny monitor
« Svar #8 skrivet: 2019-01-26, 13:53:04 »
Tack, Skalis! Jag hade faktiskt missat den du länkade till. Jag har inga problem med att köpa från andra leverantörer. Jag har alltid hittat det jag vill ha på inet. Sen får man ju alltid en pingvinstång med leveransen också :D

Utloggad Horror

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 599
SV: Ny monitor
« Svar #9 skrivet: 2019-01-26, 14:10:37 »
Jag beställde den du länkade till :) Tack för hjälpen.

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV: Ny monitor
« Svar #10 skrivet: 2019-01-26, 14:59:10 »
Ska ta med mig en pingvinstång på nästa lan som vi ses på ;)
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad Horror

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 599
SV: Ny monitor
« Svar #11 skrivet: 2019-01-26, 15:33:22 »
Ska ta med mig en pingvinstång på nästa lan som vi ses på ;)

Jaaaaaaa!!!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Senaste inlägg