Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Surfplatta...  (läst 17213 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
Surfplatta...
« skrivet: 2011-10-30, 13:21:06 »
När jag får min resultatlön den 25:e nov är min tanke att uppdatera min datorpark. Den stationär är inga problem men jag hade tänkt byta ut ut min laptop mot en surfplatta men jag har ingen koll på vilken platta jag borde köpa.

Så jag vill ha bra, rationella och icke känslomässiga tips på lämplig surfplatta jag ska investera i. Det den ska användas till är vardagsurf på siter jag frekventerar som OG, Blocket, Tradera, nyheter, fotosidor och webbshops...
« Senast ändrad: 2011-10-30, 13:56:40 by Hellacopter »
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Surfplatta...
« Svar #1 skrivet: 2011-10-30, 13:46:28 »
Ja du.. Svårt det där, har själv ingen erfarenhet alls av surfplattor. Dock är väl det kanske 3-4 olika att välja på, samsung(galaxy tab 10.1,tab 8.9), apple(ipad2), Motorola(xoom) och kanske asus transformer.

Sen är det väl tycke och smak som avgör. Även ifall du vill ha med eller utan 3g osv.

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Surfplatta...
« Svar #2 skrivet: 2011-10-30, 15:47:47 »
Jag skaffade en Ipad 2.....
När man sr till hur sjukt bra den är för att surfa, maila, musik osv osv så skulle jag aldrig tveka....
Den ersätter en laptop enkelt, ifall man inte ska va "produktiv" dvs jobba på den...Laddtiden är just bra...

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
SV: Surfplatta...
« Svar #3 skrivet: 2011-11-02, 14:32:16 »
Har surfat runt och läst en hel del sedan varit ute i butik klämt på dem och de som Ceder nämt är väl i princip de bästa valen i dagsläget.

Dock så är ju en ny version av Android (ice cream sandwich) vara på G som ska fungera bättre på plattor än vad gingerbread gör, som i o f s redan funkar bra på plattor. Om jag ska köpa en Android platta så tror jag att jag väntar på det nya systemet...

Vad det gäller iPad2 så är det ju avsaknaden av flash. Liksom, how hard can it be? Känns som det är ren motvilja från Apple men å andra sidan är den ju snajsig och funkar bra...
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Surfplatta...
« Svar #4 skrivet: 2011-11-02, 16:30:08 »
ICS är ju mest för att sammanfoga mellan surfplattor och telefoner.. Det skiljer ju lite mellan de olika versionerna idag så de vill få allt tillsammans..

Dock så kanske man skulle vänta tills man vet om den surfplattan man vill ha blir uppdaterad, som det är nu så är det väldigt olika mellan tillverkare ifall de uppdaterar eller inte. Det är väl den största nackdelen med android egentligen..

guest1645

  • Gäst

Utloggad Hellacopter

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 157
    • Speedfreaks
SV: Surfplatta...
« Svar #6 skrivet: 2011-11-02, 21:49:14 »
Mmm... Härligt med kinesiska rip-off kopior... :cartman
För att skapa musik krävs en bra musiker, för att "spela" hiphop behövs bara en dåligt uppväxt

guest136

  • Gäst
SV: Surfplatta...
« Svar #7 skrivet: 2011-11-03, 01:02:52 »
För mig blev det en ipad2. Kör iPhone så det känns bekant. Oerhört trevlig och solid maskin. Var en intressant artikel ute i förra veckan om hur supportern varit på uppgradering till senaste OS på iOS och Android. IOS (iPhone) har alltid uppgraderat samtliga modeller medans Android släpar efter 1 till 2 versioner hos så gott som alla tillv.
Jag har dock själv inte erfarenhet av att använda Android.

guest381

  • Gäst
SV: Surfplatta...
« Svar #8 skrivet: 2011-11-03, 06:52:12 »
Jag går själv och kikar lite på Asus Transformer. De släpper snart 2:an, Transformer "Prime" som ska bli intressant att se vad den går för. Jag gillar att det finns tangentbord till den och funderar att byta ut min nu 4 år gammla laptop som ändå inte klarar mycket mer än att surfa och kolla mejl på. Det som jag kanske kommer sakna på den är 3g när man inte kommer åt WiFin, men den kommer troligen mest ligga på soffbordet här hemma ändå....

På Swedroids sida ställde de frågan till Transformer ägare vad de tyckte om sina plattor och Asus fick beröm för bla snabba uppdateringar medan många klagade på webbläsaren.

http://www.swedroid.se/asus-transformer-agare-vilka-ar-era-synpunkter-pa-tableten/#more-45952 

//H

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Surfplatta...
« Svar #9 skrivet: 2011-11-03, 07:35:09 »
Vi funderar också på att köpa en surfplatta (gemensam julklapp) och eftersom vi båda har iPhones så känns det naturligt att det blir en iPad2. MEN... det jag ska komma till. När jag köpte ny telefon häromdagen så började jag prata med säljaren som sa en bra sak: "Om du mestadels ska sitta hemma och surfa så behöver du ju inte ha en platta med 3G."

Så vi kommer ta fasta på detta när det blir dags, dvs ingen 3G (som kostar mer) utan endast köra på vårat wifi här hemma. Skulle vi ta med den utanför huset så kan vi alltid koppla upp den via våra mobiler. Varför betala för nåt man inte använder, liksom.

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Surfplatta...
« Svar #10 skrivet: 2011-11-04, 10:28:58 »
 :goodposting


Såvida man inte är prylbög och måste ha det bästa av det mesta  :D
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Surfplatta...
« Svar #11 skrivet: 2011-11-04, 11:13:56 »
:goodposting


Såvida man inte är prylbög och måste ha det bästa av det mesta  :D

...som 85% av OG är då menar du? ;)

guest1645

  • Gäst
SV: Surfplatta...
« Svar #12 skrivet: 2011-11-04, 12:53:57 »
Detta kanske kan vara ngt ifall det går vilt till hemma:
http://www.gadgetonian.com/2010/04/ruggideized-military-tablet-pc-can-take-a-beating/

Utloggad Buz

  • Brunkol, mums!
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 469
  • Det enda dåliga med att bli äldre är bakfyllorna
SV: Surfplatta...
« Svar #13 skrivet: 2011-11-05, 07:19:24 »
Yja, tydligen ska Asus Transformer Prime komma  november med nvidias nya quad-core propp i.
/Buz
-----------------------------------------------
404 Not found

guest381

  • Gäst
SV: Surfplatta...
« Svar #14 skrivet: 2011-11-05, 09:50:10 »
Yja, tydligen ska Asus Transformer Prime komma  november med nvidias nya quad-core propp i.

Mmmm....Ska bli riktigt intressant att kika på. Undrar vad priset kommer hamna på?

 

Senaste inlägg