Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: PC-spelares rättigheter  (läst 13038 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #15 skrivet: 2008-10-17, 10:25:02 »
Gillar jag inte spelet kan jag ju alltid sälja det vidare till någon som vill ha det.

DD

Även den möjligheten börjar bli allt knepigare, med ett begränsat antalt "aktiveringar" (se Bioshock). Har du använt dina aktiveringar så måste du ringa en kundtjänst och be kära söta och försöka övertyga dem om att du inte har installerat spelet på en massa olika datorer samtidigt, för att inte tala om hur dessa aktiverings- och kopieringsskydd ställer till det för konsumenter (se Spore), när det går så långt att en piratversion är att föredra framför ett original pga mindre krångel, så nog sjutton bör branschen börja tänka om?

Många spelföretag behandlar alla sina kunder som potentiella kriminella - dåligt utgångsläge för en bra kundrelation.

guest1645

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #16 skrivet: 2008-10-17, 10:29:35 »
Att jag la till den punkten speciellt var för att den kom upp väldigt frekvent bland kommentarerna till artikeln. Ville helt enkelt ge en snabb förklaring till hur de kan se på saken, eftersom skribentens enda kommentar var:
If I spend $5 million making a game, someone paying $50 doesn't "own" it. There has to be some middle ground on serving customers and protecting IP holders.

Håller själv med att man bara köper rätten till produkten. Anser dock till skillnad från många DRM-användande företag att jag har full rätt att sälja min licens till vem jag vill, samt installera programmet hur många gånger jag vill på alla mina maskiner. Bara för att jag befinner mig på flera olika platser så ska jag fortfarande kunna köra mina program utan att avinstallera dem på förra platsen och sedan ringa och be att få återaktivera.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #17 skrivet: 2008-10-17, 10:39:19 »
En annan sak med kopieringsskydd, de som vill köra piratkopierat fixar det ändå, så den enda funktion dessa kopieringsskydd egentligen fyller är att ställa till problem för den "vanlige, ärlige" konsumenten, eller hur? :)

guest1645

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #18 skrivet: 2008-10-17, 10:47:36 »
Yupp. Och det har nog varit både Stardocks och min åsikt hela tiden. :)

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #19 skrivet: 2008-10-17, 11:03:11 »
Fråga är väl kanske - Vad exakt tycker ni att dom ska göra för att få bukt med problemet????
att ha en programvara installerad på fler maskiner än en - helt ok med mig. MEN hur ska dom ha koll på att det inte körs på fler maskiner samtidigt?...????? Ett exempel är ju att man "måste" aktivera spelet (få igång det) genom att koppla upp sig, vilket blir fåigt, för om man inte har internetuppkoppling, så står man där...eller hur? Då kanske manmåste ha en skiva i (originalet) för att spelet ska gå igång (vilket är en BÄTTRE lösning, än detta med nätet)!
Men självklart, man ska inte ses som en tjuv, men vad ska dom göra eftersom branschen är som den är? Merparten "laddar" ju faktiskt hem sina spel/piratkopior i annat fall hade det ju inte varit ett problem för speltillverkarna?

Dom vill ju ha tillbaka sina utvecklingskostnader och gå med VINST. annars bedriver dom ju bara välgörenhet....och vem sjutton driver ett företag så?

Samma sak, jag köper rätt av att dom vill att man ska betala för sin licens, det är väl knappast märkvärdigt, men det finns ju ett företag som låter en testa spelen online dvs lira det lite för att man ska få en uppfattning om hur spelet är....

Sen - hur mycket pengar lägger man på spel (dvs nyinklöp varje år???) - tjaaa....säg att man köper 3 spel om året. Det är knappast en förmögenhet - eller hur? De som spelar (som ett exempel) MMORPG som WoW, Warhammer eller liknande dras ju inte med dessa problem överhuvudtaget, för dom kaninstallera spelet på hur många maskiner som helst, och lira det vart dom än kommer, utan skiva eller likanden för där har dom kollen iallafall...genom att man ligger uppkopplad. Så lösningen är egentligen väldigt enkel, gör om alla spel till online-spel, ta betalt / månad och saken är ur värden!


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #20 skrivet: 2008-10-17, 11:31:43 »
Merparten "laddar" ju faktiskt hem sina spel/piratkopior i annat fall hade det ju inte varit ett problem för speltillverkarna?

Vad har du för belägg för att merparten laddar hem sina spel?

Så lösningen är egentligen väldigt enkel, gör om alla spel till online-spel, ta betalt / månad och saken är ur värden!

Det var ett väldigt dumt förslag. Det går ju fint för kanske de flesta att sitta o pytsa in stålars för ett onlinespel, ett! Men sådana som jag då, och säkert många andra här på forumet, som kanske sitter och spelar mer än 10 olika spel som man skiftar mellan, ska jag då betala runt en hundring/månad per spel för att få spela dessa?

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #21 skrivet: 2008-10-17, 12:00:21 »
@DH...

Det första har jag inga belägg för men jag gör ett antagande, eftersom spelindustrin rasar på PC-sidan, och fler och fler väljer att lansera sina spel startk på konsoller just för att förlsuterna blir så stor p.g.a av all den nedladdning som sker?!?!?? - jag kan ha fel!

Det andra var ju bara ett påstående, dvs inget förslag, kanske skulle skrivit ironi så att det tydlig framgick.
Sen, ok för att man lirar...men hoppa mellan 10 olika spel, det var mycket det...enligt min ringa mening. Men om det är så att många spelar på det sättet, dvs så många spel så menade jag inte att man skulle betala för att ligga ute och lira, utan att man kopplar upp sig, och det var enbart ett förslag på lösningen som rent "teoretiskt" skulle funka (alla har ju inte internet där dom spelar) men det hade löst problemet med kopieringsskydd och kunna lägga spelen på hur många datorer som helst...eller hur?

Då skulle jag kunna ha spelet installerat hos en polare, som sedan kunde testa spelet när jag inte spelar, och sen, om spelet "uppskattas" så kommer den andra köpa det, för det blir för mycket "krockar" dvs båda vil spela samtidigt.....smart va!!! :D


DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

guest1645

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #22 skrivet: 2008-10-17, 12:08:47 »
Vad har månadskostnaden med onlinespelande att göra? Det är inte en tvingande kombination. Dels så har du spel som GuildWars där du har en engångskostnad, sedan är ju nätet nerlusat med spel som får betalt genom både reklam och mikrobetalningar.

Men jag förstår att det är svårt att skydda singelspel och andra spel som inte kräver en Internet-uppkoppling.  Men Rootkit är inte rätt väg att gå. Och hela "max 5 installtioner" grejen är ju rent barock...
Jag tror verkligen inte att svaret på det hela är att kriminalisera alla som köper något, samtidigt som piraterna slipper trilskande operativsystem nersolkade med dolda drivrutiner och repade skivor. Svaret är kanske så enkelt att man ger de som köper spelet något extra för pengarna.
Detta kan vara allt möjligt.
Warcraft 3 erbjöd kontinuerliga uppdateringar och extramaterial. Visst, man måste ha en uppkoppling för det, men det fanns en spirande tanke där.
Annars kan man erbjuda extramaterial, precis som skivindustrin gör i sina ljusare stunder. Konceptbilder, kartor, musikcd.. Kanske en enkel j**la mugg eller t-shirt. Betanyckel till kommande spel. Listan kan göras väldigt lång, och innebär inte många extra kronor per såld enhet.

Man ska inte köra Sheriffen av Nottingham om man vill dra in stålarna. De som vill pirata kommer att göra det, och när de dessutom står för den goda sidan, kommer folk att gå till Robin Hood istället.
Hade man mer kört Richard Lejonhjärta varianten, bjudit på lite fest och glam till de som gör rätt för sig, så skulle fler gå den vägen och lämnat sina tjuvaktiga sätt.

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #23 skrivet: 2008-10-17, 13:37:14 »
@Fell - jag måste vara enormt otydlig. Det jag menar är att OM man spelar ett onlinespel, så innebär det att bara EN klient kan vara uppkopplad på kontot åt gången MEN du kan ha spelet installerat på fler maskiner...fattar ni nu?
1. Jag installerar spelet på 3 burkar...2 hemma och en på jobbet!
2. Jag kan spela spelet på vilken burk jag vill UTAN skiva, men bara från EN dator åt gången!

Skulle man köra detta system (inte månadsbetalning) även på singellir, dvs att man kopplar upp sig mot en server för...verifiering, så skulle ju problemet vara löst men det går ju inte eftersom att man inte alltid har en internetuppkoppling som jag skrev.

självklart är det bra med...bonusmtrl....men då kostar det mer att producera produkten i form av förpackning, distribution, produktion av (ex. mugg) osv osv vilket gör att det blir dyrare, vilket gör att folk gnäller än mer, vilket gör att...osv osv

Missförstå mig RÄTT nu - jag försvarar inte spelindustrin....utan för en diskussion! :supporter

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #24 skrivet: 2008-10-17, 14:01:13 »
Jag är kanske jättenaiv, men det finns väl ett flertal sk KeyGens till diverse spel som i stort underhåller mycket av piratfunktionerna? Om man registrerar vilka nycklar som faktiskt är sålda och verifierar dessa (tyvärr via en nätuppkoppling) skulle väl en stor del av piratverksamheten avstanna? Som det är nu verkar det som korrekt siffer/bokstavs-kombination duga. För ett spel som tex Bioshock gäller det ju tyvärr att en uppkoppling kommer att krävas vilket kanske inte alltid är optimalt, emn man verkar ju inte kunna vinna denna strid på bara ett sätt.

Här ser jag naturligtvis den uppenbara risken med keyloggers och hackning av verifieringsservrar, men varför gör inte företagen som ovan?
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #25 skrivet: 2008-10-17, 14:08:21 »
Lättast vore väl att göra nån form av online registrering för att få spelet att funka. tex. att du kopplar upp dig mot en registerserver så fort du startar spelet.

Annars kan man väl kanske ha nån slags telefonsvarare liknande Microsoft men med den skillnaden att du kanske måste köra ett program som renderar en specifik kod för just din dator...

guest1645

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #26 skrivet: 2008-10-17, 14:26:05 »
Tror vi har kommit fram till att den enklaste lösningen är inloggning mot Internet, men problemet var hur man skyddar material, men ändå låter folk som inte har någon uppkoppling installera det.
Annars kan man väl kanske ha nån slags telefonsvarare liknande Microsoft men med den skillnaden att du kanske måste köra ett program som renderar en specifik kod för just din dator...
Verkar vara det enda vettiga när det kommer till en sådan sak. Men då är frågan, hur många gånger får man installera spelet för att man inte ska kunna ge det till polaren som annars också ringer in och får det registrerat?
Ska det då behöva sitta riktig människor bakom om man registrerat för många gånger, så har vi en rätt hög extraavgift på spelet.

självklart är det bra med...bonusmtrl....men då kostar det mer att producera produkten i form av förpackning, distribution, produktion av (ex. mugg) osv osv vilket gör att det blir dyrare, vilket gör att folk gnäller än mer, vilket gör att...osv osv
Tror inte den kostnaden är så väldigt enorm om man ser till de pengar som betalas i avgifter till utvecklarna och licensförsäljarna av DRM-skydd. Bara något så korkat som regionsskyddet på DVD kostar mig som konsument pengar. Varje gång jag köper en film eller en DVD-spelare så måste jag betala för att någon ska bestämma vem jag får handla hos.

Jag håller nog fast vid att man fångar fler flugor med en droppe honung än med en tunna ättika... :doubt

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #27 skrivet: 2008-10-17, 14:41:57 »
för att spåra ut lite...till dettamed DVD-filmer, så i.o.m att dom själva upptäckt att detta inte går att hålla iordning på så börjar det bli världspremiärer på DVD-släpp dvs att filmer kommer ut på DVD samtidigt överallt.
Samma sak med kopiering - flera filmbolag har ett bra program, som låter en registrera sin DVD på nätet, i.o.m att man gör det, erbjuds man en NY skiva om den gamla förstörs, dvs blir repad eller annat mot ett lågt självkostnadspris. Då vinner dom detta, att om någon "fomme" skulle kopiera filmen, och ha den registrerad, så kan dom spåra detta....

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #28 skrivet: 2008-10-17, 14:46:21 »
Lättast vore väl att göra nån form av online registrering för att få spelet att funka. tex. att du kopplar upp dig mot en registerserver så fort du startar spelet.

Mao så krävs internet hela tiden vilket, faktiskt, inte alla har tillgång till för jämnan. Dessutom, hur länge ska spelföretagen hålla sina verifieringsservrar igång (vilka också kostar pengar)? När de väl bestämmer sig för att lägga ner ett spel (har hänt och händer för jämnan), då är det alltså kört med spelande och man kan slänga sitt spel? Det finns faktiskt folk som kan vilja plocka fram ett 10 år gammalt spel och köra det (Quake, för att bara nämna ett exempel).

Annars kan man väl kanske ha nån slags telefonsvarare liknande Microsoft men med den skillnaden att du kanske måste köra ett program som renderar en specifik kod för just din dator...

Lättast var ordet...  :puke


*

@DD: Hur kan de spåra en kopierad DVD menar du? :hm

guest1645

  • Gäst
SV: PC-spelares rättigheter
« Svar #29 skrivet: 2008-10-17, 14:59:03 »
Lättast var ordet...  :puke
Gillar du inte att ringa Microsoft telefontjänst? :)
"Hur många datorer har du installerat denna versionen av Windows på?" 2435, give or take... *ugghh*

för att spåra ut lite...till dettamed DVD-filmer, så i.o.m att dom själva upptäckt att detta inte går att hålla iordning på så börjar det bli världspremiärer på DVD-släpp dvs att filmer kommer ut på DVD samtidigt överallt.
Det är förvisso ett bra drag, men uppväger inte idiotin bakom regionskoder... En ren mjukvarubegränsning vars enda syfte är att de ska kunna bestämma vilka filmer som släpps var. Så sjukt att det är pinsamt...
Lyckligtvis finns det program så man kan knäcka de flesta DVD'er om man som jag har lite filmer som inte är släppta inom Europa.
Vet att DVD filmer är  :offtopic , men samma problem finns inom spelbranschen eftersom det även där finns samma regioner. Vilket är precis lika absurdt. Om jag vill köpa ett japanskt hastighetsätartävlingsspel så är det väl min otvivelaktiga rätt som kund hos Nintendo?

 

Senaste inlägg