Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Svältande trupper....  (läst 5448 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest1490

  • Gäst
Svältande trupper....
« skrivet: 2007-06-17, 17:06:18 »

Börjar tröttna på att skicka förstärkningar som bara svälter ihjäl och inte får se några strider. Kan vi inte ha någon tråd här i forumet när någon behöver förstärkningar där vi kan hålla koll på hur mycket trupper (och vete) som skickas för att undvika svält i en stad.

Totalt har cirka 500 av mina soldater svultit ihjäl medan enbart 100 har dött i strid. Nog för att i verkligheten så var vanligaste dödsorsaken sjukdomar och svält för soldater. Men vi behöver väll inte ha det här i Travian också? ;)

Nu senast förlorade jag 260 soldater hos Julle innan jag han dra hem dom... :( Kommer ta över ett dygn att ersätta dom... suck...



guest1524

  • Gäst
SV: Svältande trupper....
« Svar #1 skrivet: 2007-06-19, 22:17:26 »
Mycket bra idé!

guest3

  • Gäst
SV: Svältande trupper....
« Svar #2 skrivet: 2007-06-19, 22:31:25 »
Ja, det känns ju ännu mer bittert med tanke på hur mycket överskott av vete jag vet att jag skickat till Julle. Då blir man lagom sur när de svälter.

Vi borde även KRÄVA av de som förstärks att de har sitters som kontrollerar vetemängden hela tiden. Fyra ögon ser mer än två.

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Svältande trupper....
« Svar #3 skrivet: 2007-06-19, 22:44:56 »
Det skulle inte heller vara dumt att få ett meddelande om varför när den förstärkta byn helt plötsligt skickar hem ens trupper. Det har hänt mig två gånger. Jag skickade ju tillbaka trupperna då jag hade order om att förstärka. (Hade även skickat vete med jämna mellanrum.) Fick inte veta nåt förren jag frågade varför han inte ville ha gubbarna. Då hade han ju vetebrist stackarn.

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Moderator
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Svältande trupper....
« Svar #4 skrivet: 2007-06-19, 23:19:33 »
Detta betyder förmodligen främst att

1) vi skickar för lite vete
2) Mottagarens silo är för liten


Vi kan ju prova införa att man själv ska skicka så pass mycket vete att det täcker ens egna truppers behov åtminstone. Tänke r själva om det dyker upp 4000 trupper som vill ha vete, det blir svårt att bära för de flesta av oss.

guest3

  • Gäst
SV: Svältande trupper....
« Svar #5 skrivet: 2007-06-19, 23:51:02 »
Håller med Airam. Det känns ganska otrevligt när man varit bussig och lånat ut trupp. Sen skickas de hem utan ett ord.
Tacksamhet är en dygd.

guest677

  • Gäst
SV: Svältande trupper....
« Svar #6 skrivet: 2007-06-20, 13:39:07 »
Håller med om att det känns lite bittert att förlora mera på svältdöd än i slaget, 82 i slaget och 117 till svältdöden för mig hos Julle.

Speciellt till Azash som bara svalt .. http://s2.travian.se/berichte.php?id=6246772

Så såg slaget hos Julle ut, eftersom jag var påloggad strax efter slaget så kände jag mig nöjd över resultatet, hade jag kollat närmare så hade jag sett att svältdöden redan börjat infinna sig ...  :cry

Men det stora tappet morgonen efter såg jag. Har dock inte förlorat lika mycket som dig Azash, och lärde mig något... Bara falanxerna dog inte druidryttarna ... ( :hm Bara skicka ryttare nästa gång?)

Det finns en poäng i att visa att det kan svida att hoppa på någon i OK, men samtidigt så hade jag hellre skickat 1000 av varje resurs till de 10 minsta i OK... känns som bättre ekonomi i det. Jag skickade också en hel del vete förutom mina trupper.

Tycker vi borde ha någon typ av generellt flödesschema när vi gör gemensamma försvarsoperationer.

1. Någon ber om hjälp / alt någon ser att någon blir påhoppad och behöver förstärkning.

I detta ingår att kvantifiera / klassificera anfallet, t.ex anfallstrupper motsvarande 1400 vete, ca 2/3 infanteri (e.g. om det är 1000 svärdskämpar och 200 T-Blixtar)

2. Uppskattning av vilket försvar som behövs

Ngn form av konverteringsfaktor mot anfallsvärdet, kanske en faktor 3 ? Någon med erfarenhet ??

Kikade snabbt i rapporten från slaget mot Aleckan och det var kanske def trupper motsvarande 4000 - 4500 vete. Alltså faktor ca 3. Vi tar detta som exempel. Skattat försvar för ca 1500 anfallstrupper är då 4500 försvarare (räknat i veteåtgång / h)

3. Försvarbarhet hos byn som ska försvaras tittas över

Nivå på borg / palisad ? ... Minimikrav ?? Försöker själv vara på nivå 10 iaf för byar jag vill kunna försvara.

Nivå på Silo. Eftersom vi inte kan kräva av alla som bistår eller försvarar att vara online 24h om dygnet så bör silon iaf kunna hålla ett antal timmars förbrukning. Om vi räknar med 6h så bör silon ha kapacitet för 4500 x 6 = 27000 vete som minimum...

Hur många timmar man skall räkna beror ju på spelvanor och hur många som kan skicka vete med plusfunktionen gå 2 ggr (som sprider ut vetet under natten). Modifieras givetvis också av hur ofta som någon kan gå in och kolla veteåtgång i försvarade byn.

Tycker iaf att man bör veta hur många timmars buffert man har. har man 24h blir allt lättare, handelsmän måste inte timeas lika hårt mm. Har man liten buffert ska man gärna ha någon som har insyn i byn online titt som tätt.

På samma sätt som vi har tråd för armeer vi har så borde vi ha en tråd där silostorlek och palisad nivå finns för de byar som vi vill ha försvarbara, då kan man ta beslut utan att kontoinnehavaren är online tom.

4. När byn ska försvaras

I en tråd skall stå hur mycket trupp som skall skickas (räcker med att ha veteåtgång som är önskvärt att skicka) och mellan vilka tider !!

De som skickar trupp / eller vete eller både och skriver upp vad de skickar. Titta vilken typ av anfall det är, är det bara infanteri, skicka helst def trupp mot detta osv. vid tveksamhet - mixdef.

Försvararen kommenterar när / hur ofta han / hon kan kolla och sitters skrivs upp.

ALL offensivtrupp skall ut ur byn, parkeras på lämpligt ställe, bara defensiv trupp skickas som förstärkning.

5. Alternativ...

Om man då ser att det inte går att försvara, vad göra då ...?

a. Vänta, bygg ut silos / borg / mm - om ägaren inte är så mycket online så skulle vi kunna ha några sitters som kontinuerligt såg till att resurserna användes.

b. Varning / småanfall från flera andra mot den som attackerar för att visa att OK inte accepterar att någon i alliansen är farm (vilket många allianser gör fast det inte står så)..

Puh - lite tankar från mig. Inte sur för mina förlorade trupper men ser gärna att vi utvecklas  :D

Tror att någon form av struktur som ovan är viktig för alla stora operationer, för mindre kan man vara mer relaxed  :drink

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Moderator
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Svältande trupper....
« Svar #7 skrivet: 2007-06-21, 00:31:53 »
bra input! mer sånt!

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Svältande trupper....
« Svar #8 skrivet: 2007-06-21, 02:52:34 »
Man kan väl även göra så att om inte personen som får förstärkning inte har till räcklig silo så kanske man kan skicka till närmaste granne för vidare befodran när det är dags?

Vet inte ifall det är nåt bra förslag men men...

guest580

  • Gäst
SV: Svältande trupper....
« Svar #9 skrivet: 2007-06-21, 09:36:00 »
Ah du menar vete inte trupper  :cartman!

guest1501

  • Gäst
SV: Svältande trupper....
« Svar #10 skrivet: 2007-06-21, 22:58:17 »
Vill inte vara gnällig, men ett extension till ovanstående debatt kom nyligen: Ett brev från "Svedan" som fått stort stöd av OK2 de sista dagarna. Jag själv bidrog med 400 förs. trupp och skickade 29.000 vete under dessa trenne dagar. Nu skickade personen i fråga ut ett meddelande med innebörden att han slutar på server 2 för att solen skiner ute... (Det är juni, kom solstrålarna som en överaskning?)
Jag frågar mig om det egentliga tävlingsmomentet i Travian är otacksamhet och uppgivenhet?
Väl medveten om att detta inlägg inte har något som hellst konstruktivt innehåll avrundar jag detta nu. Tänker dock fortsätta hjälpa andra som är i behov. Jag har snart fått svart bälte i tålamod och frustration. Det hade jag inte innan jag började spela.

Avslutningsvis vill jag från botten av mitt hjärta tillönska samtliga som läser detta (bara att ni gör det bevisar ett sympatiskt engagemang) en synnerligen god och glad midsommar! Och ta det lugnt med sillen!

 

Senaste inlägg