Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: HTPC vs. inspelningsbar decoder  (läst 5036 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
HTPC vs. inspelningsbar decoder
« skrivet: 2008-11-29, 18:35:11 »
Nu när min spelburk är färdigbyggd (bortsett från en ny, tystare CPU-kylare och eventuellt nya, tystare chassifläktar) så har jag börjat fundera lite på att bygga/skaffa en HTPC. Men jag ska ärligt talat säga att jag har ganska dålig koll...

Jag har idag Samsungs inspelningsbara box för Boxer. Den är okej, men jag skulle vilja ha fler möjligheter att arbeta med det man spelar in än vad den kan erbjuda. Det är ett helsike när man ska bränna nått då man måste stoppa över det på DVD-recordern först (därför har det aldrig blivit av).

Hur bra är HTPC's? Hur bra är Windows Media Center? Behöver man en dekoder likt förbannat? Startar en HTPC lika snabbt som en dekoder? Ska man skaffa en färdigbyggd eller bygga själv?

Jag har en jäkla massa frågor som jag inte hittar något riktigt bra ställe att finna dem på. Någon som har bra tips och erfarenheter att dela med sig? :)

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


guest193

  • Gäst
SV: HTPC vs. inspelningsbar decoder
« Svar #1 skrivet: 2008-11-29, 19:07:33 »
För det första en HTPC blir aldrig klar, det kommer alltid nya roliga grejer (program eller hårdvara) som man kan leka med. För det andra, räkna inte med att köra Windows Media Center till allt, WMC klarar en hel del ganska hyffsat, men det märks att det är ihopslängt lite på en höft.
Jag använder WMC, Videolan och ibland DVBViewer, men det finns en del andra varianter och sedan finns ju Linux med.
Och ja, du behöver en dekoder. FireDTV kör jag själv med ( http://www.tystpc.nu/) och det fungerar bra, finns även en variant för inbyggnad, FloppyDTV.
Uppstarten är väl som vilken dator som helst, dvs långsam.
När det gäller burken så behöver den inte vara så extremt kraftfull, det är dock viktigt att den är tyst. Det som brukar kräva mest kraft är avkodning av HD-material men inte heller det kräver i närheten så mycket kraft som en spelburk.
Jag kör med en drygt två år gammal DualCore och ett fläktlöst 7600GT kort och det har fungerat hittills.
Om du vill köra den som DVD/Blue-Ray-spelare får du tänka på att, förutom Blue-Ray-läsaren, så måste läsare och grafikkort klara HDCP. Annars finns det iofs alternativa vägar om man vill hitta HD-material.

Nä nu är det snart Siegfried på TV, fyrat timmar Wagner kan man ju inte missa.
Kommer att ses genom HTPC'n för bästa bild och ljud samtidigt som den spelas in.

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: HTPC vs. inspelningsbar decoder
« Svar #2 skrivet: 2008-11-30, 22:03:32 »
Äsch då, det låter ju mest som det är besvärligare att ha en HTPC isf en inspelningsbar decoder... :(

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: HTPC vs. inspelningsbar decoder
« Svar #3 skrivet: 2008-12-01, 13:28:15 »
Köp en Tvix 6500A, sätt i en 1gb HD, och en kort så att du kan spela in program från TV - klart!
Den maskinen är fantastisk....

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

guest193

  • Gäst
SV: HTPC vs. inspelningsbar decoder
« Svar #4 skrivet: 2008-12-01, 14:35:40 »
Fast med 1GB lagringsutrymme får du komprimera av bara tusan.

Utloggad u.f.o

  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 326
SV: HTPC vs. inspelningsbar decoder
« Svar #5 skrivet: 2008-12-01, 17:52:28 »
 :banana :lolabove

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: HTPC vs. inspelningsbar decoder
« Svar #6 skrivet: 2008-12-01, 18:44:36 »
Ehhhhh....sätt dit 2 diskar då?....eller större disk?
Vad är skillnaden på en HTPC? Du kan koppla till 2 externa diskar ELLER så kopplar du den via vanligt nätverk till datorn, så får du ytterliagre...2-3-4-5-6-7-8-GB!!!!

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: HTPC vs. inspelningsbar decoder
« Svar #7 skrivet: 2008-12-01, 19:28:55 »
 :lolabove

Nu blev det ju ÄNNU roligare! :D

Utloggad u.f.o

  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 326
SV: HTPC vs. inspelningsbar decoder
« Svar #8 skrivet: 2008-12-01, 19:36:11 »
Finns det så små diskar nu för tiden  :cartman

 :banana

guest1327

  • Gäst
SV: HTPC vs. inspelningsbar decoder
« Svar #9 skrivet: 2008-12-01, 21:33:47 »
Äsch då, det låter ju mest som det är besvärligare att ha en HTPC isf en inspelningsbar decoder... :(
Jaha?  Det du inte kan göra med en inspelningsbar decoder är tex,spela in, pausa live.  Från min Windows Vista media center pc kan jag streama data till vilken internetanslutningsbar enhet som helst.
Har du många TV apparater ?  har du XBOX,XBOX 360,PS3, Wii till och med min gamla DLink DM320 fungerar ihop med en media center pc, bara att strömma film, live tv, foto, musik, aven på min telefon kan jag se på Live TV via media center datorn.
Det enda som behövs är en enhet som kan koppla sig mot internet (Lokalt eller globalt) sen är det bara att srömma...  Jag har satt upp sytemet här hemma och hittils har jag inte missat en enhet... så ifall du har några spelkonsoler som jag nämt,, sätt ihop dem med en TV och se på de kanaler du tar hem.

Det du behöver är en Mediacenter pc med de TV kort du behöver för att se på de kanaler du har.. (med rätt TV kort kan du ta in så många du behöver för att se på flera kanaler samtidigt) och en gratis programvara som heter Webguide, sen kan du behöva  My Movies programmet som gör att du även kan streama DVD titlar sparade på din hårdisk.
Sen alla de codecs du behöver för att får rätt ström till rätt ställe :)


Jag har allt upsatt och det fungerar faktiskt.. I och med att det är en dator med Windows i grunden kan du ju stoppa i vilken programvara du vill, det går inte med boxar eller inspelingsbara decodrar.. 

Jag har massor av tips när det gäller Media center pc. och jag bara älskar att kunna se på det jag har i burken vart jag än är.

så gå inte på tramset med Twix o inspelingsbar dekoder, DVD osv, dessa kan komplettera mediacenterburken men mediacenter datorn kan såååååå mycket mer.


edit: många stavfel rättade, och jag förväntar mig en pekpinne från Lil eller Airam :)


guest1327

  • Gäst
SV: HTPC vs. inspelningsbar decoder
« Svar #10 skrivet: 2008-12-01, 22:17:26 »
Nu när jag tänker efter lite!  Kan vi inte ha en egen avdelning för just HTPC ? här huder hobby ? 
Det finns massor att tipsa om och dryfta emellan oss, själv har jag funderingar att ge mig in i branchen, för att hjälpa de som inte får ihop det :)

 

Senaste inlägg