Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Gaming Forum - dataspelsforskning  (läst 3538 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Baal

  • Old School Left Libertarian
  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 447
    • peranderssvard.blogspot.com
Gaming Forum - dataspelsforskning
« skrivet: 2008-11-12, 15:56:52 »
Kanske av intresse för någon?

http://www.gamingforum.se/mail/

guest1645

  • Gäst
SV: Gaming Forum - dataspelsforskning
« Svar #1 skrivet: 2008-11-12, 20:48:59 »
Varför kändes flera föreläsningar väldigt riktade? Synd man inte kan ta sig dit.
Lite som den intelligenta kvinna som ringde in till Ring P1 och gnällde över att våldsspel ska förbjudas för se bara vad som skett i Finland och USA. Visade sig att hon satt på pass när hon ringde (sitta på pass = sitta och vänta på att älgen ska springa förbi så man kan skjuta den, sedan tömma den på inälvor med en fet kniv). Hade det nu varit en programledare med något sånär känsla för följdfrågor (det var Alexandra Pascalidou som satt där) hade denna programledare såklart frågat om inte det att alla killar som skjutit vilt omkring sig kunde tagit skada av det faktum att de alla var aktiva jägare.

Eftersom grundargumentet brukar vara att man som spelare inte ser skillnad på pixlar (eller polygoner) och verkligheten. Men alla jag känner som spelar är väldigt väl medvetna om att det är på låtsas, som när man läser en bok eller ser en film. Men de som jagar tar aktivt livet av en levande varelse och har inga bekymmer med att rensa liket med bara händerna, något som i min tankevärld borde vara svårare att särskilja från "den andra" verkligheten där man inte får göra så.

Ja, jag har jagat (dock aldrig skjutit för jag tog aldrig jägarexamen), jag har flått och tömt rådjur, harar, grisar, ankor, höns (är bonnapåg från början).
Men jag har väl kommit till insikt att vi inte har någon gudagiven rätt att roffa åt oss. Helt krasst så har vi mindre rätt till bytesdjur än vad varg, björn och lo har. Och för de som gnäller om att vargen tar deras hundar och får... Jag bor i en by, om jag hade låtit mina hundar springa vind för våg, så hade jag fått räkna med att de blev överkörda eller på annat vis omkommit. Bara för man bor i en skog så har man inte köpt sig fri från det ansvaret. Och det där med att vargen river får, för det första så fälls fler får av lösa hundar än av vargar varje år, för det andra, vargar kan stoppas av stängsel. Annars hade de inte funnits i djurpark.

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Gaming Forum - dataspelsforskning
« Svar #2 skrivet: 2008-11-13, 02:10:41 »
så....du vill skjuta av människor?

guest1645

  • Gäst
SV: Gaming Forum - dataspelsforskning
« Svar #3 skrivet: 2008-11-13, 06:36:11 »
Nope, men att det är ett så kasst argument. "Vi måste skjuta av vargstammen/älgstammen/björnstammen för de är för många." Men varför blev det för många älgar? Jo, för att vi utrotade alla björnar och vargar.

Jag menar helt enkelt att det finns plats för fler än oss, men det är vårt ansvar att se till att det funkar, eftersom vi har framförsynen och den tekniska kunskapen att klara av det. Vi pratar inte om mytologiska, flygande väsen. Vi pratar om djur som är relativt enkla att hålla borta.

Utloggad hinken

  • Very Old Bucket
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 492
SV: Gaming Forum - dataspelsforskning
« Svar #4 skrivet: 2008-11-13, 13:49:00 »
Och vad hände med videovåldet och rollspelande a la Drakar och demoner som det var ett sånt jäkla rabalder om förut ?? är det ofarligt numera ?
på 80 och 90 talet blev man massmördare om man kollade på video och spelade rollspel..
Vad trött man blir.
:doubt

Kommer ihåg en gammal tidning från 50(?) talet som jag läste där dåtidens folk ondgjorde sig över Jazzen som tydligen också var livsfarlig..
« Senast ändrad: 2008-11-13, 13:50:37 by hinken »

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Gaming Forum - dataspelsforskning
« Svar #5 skrivet: 2008-11-13, 13:52:21 »
Kommer ihåg en gammal tidning från 50(?) talet som jag läste där dåtidens folk ondgjorde sig över Jazzen som tydligen också var livsfarlig..

Mmm. Fast det är ju å andra sidan helt sant.

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Gaming Forum - dataspelsforskning
« Svar #6 skrivet: 2008-11-13, 14:21:39 »
på 80 och 90 talet blev man massmördare om man kollade på video och spelade rollspel..

För att inte tala om vad som hände om man spelade en LP-skiva baklänges :scared Som om någon ens skulle komma på tanken att göra det om man inte fått tipset från tossiga moralivrare...
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Gaming Forum - dataspelsforskning
« Svar #7 skrivet: 2008-11-13, 14:25:47 »
Hur f-n spelar man en lp-skiva baklänges förresten? Genom att snurra den för hand och förstöra pickupen direkt? :D
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Gaming Forum - dataspelsforskning
« Svar #8 skrivet: 2008-11-13, 14:59:18 »
Hur f-n spelar man en lp-skiva baklänges förresten? Genom att snurra den för hand och förstöra pickupen direkt? :D

Äh antingen så vänder man ju på den eller så trycker man på reverse knapp juh ;) :doh

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Gaming Forum - dataspelsforskning
« Svar #9 skrivet: 2008-11-13, 15:23:21 »
Pickupen förr bestod av en tretumsspik, så då gick det bra!

guest1645

  • Gäst
SV: Gaming Forum - dataspelsforskning
« Svar #10 skrivet: 2008-11-13, 15:28:21 »
Ah, jag minns första gången jag hörde Robert Johnson, där snackar vi skadlig musik... Jazz och WASP, bah! Devil at the crossroad FTW!

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Gaming Forum - dataspelsforskning
« Svar #11 skrivet: 2008-11-14, 15:39:32 »
Ja, och detta med att man får håriga handflator om man masturberar. Är det sant?

Jag var för övrigt djupt engagerad i rollspelsdebatten som fördes i det eminenta magasinet Rubicon, när det begav sig. Vill minnas att det var en Livets-ord tant med en del skumma idéer där?


Utloggad Enos Pork

  • Old Gent
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 455
  • Snygg kan du vara själv!
SV: Gaming Forum - dataspelsforskning
« Svar #12 skrivet: 2008-11-14, 15:44:24 »
så....du vill skjuta av människor?

Count me in!  :pistols

Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is; never try.

guest1645

  • Gäst
SV: Gaming Forum - dataspelsforskning
« Svar #13 skrivet: 2008-11-14, 18:20:12 »
Shit! Om man får håriga handflator av att dra en drängafiol så måste Internet förbjudas. DIREKT!
För som vi alla vet: http://www.youtube.com/watch?v=zT3ah4ygklI


Hade en norrländsk arbetskamrat som alltid sa att det skjuts för lite. Och när man hör om fyllon som låter sin sjuåriga grabb köra för man själv och frugan är för fulla så kan jag inte annat än hålla med...

 

Senaste inlägg