Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: CPU Frequency Scaling/Governing [linux]  (läst 1314 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest1223

  • Gäst
CPU Frequency Scaling/Governing [linux]
« skrivet: 2009-09-14, 14:15:21 »
Hej,

Har ett riktigt störande problem som jag inte har lyckats lösa med varken "sunt förnuft" eller massan information på nätet. Tänkte att det kanske finnes någon här som kan/har mer erfarenhet inom området än en annan...

Har en maskin (gammal 1.8 MHz laptop) som har en fläkt som låter som synden själv. Tänkte För att både minska på missljudet och kanske eventuellt även förlänga batteritiden få till en "ondemand" frekvens-ökning/minsking av processorhastigheten. Finner att jag kan automatisera frekvenssen bra med ondemand - 'up_threshold' och 'scaling_governor', men efter en tid fastnar frekvenssen på någon av de giltiga värdena och förblir där tills jag manuellt går och ökar/minskar den igen.

Vet inte riktigt hur jag skall felsöka efter processorfrekvens heller :/

Problemet verkar intermittent, dvs. ibland tar det kanske 5 minuter innen den "fastnar" och ibland kanske 1.5h.

Finnes det vettigare sätt att göra detta på? Eller bara leva med det och kanske manuellt sätta 2 gränsvärden? Som typ "låg" och "hög"-frekvens och sedan manuellt byta mellan dem. Hade varit fint att få det att fungera automatiskt dock...

Tacksam för all ev. input.

/S

 

Senaste inlägg