Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Råd om GFX köp  (läst 4562 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
Råd om GFX köp
« skrivet: 2012-03-14, 16:39:30 »
Jag har som jag skrivit tidigare fått mitt GFX reklamerat. Men den stora frågan är om jag ska vänta tills de nya Radeon HD 7xxx serien har kommit ut i handeln och priserna på gamla HD 6xxx serien dumpats rejält för att sedan köpa ett "ersättningskort" för ett bättre erbjudande.

Kanske inte så svårt att bestämma tänker ni men jag står i ett dilemma. Dels så önskar jag att jag får ett nytt GFX tills det är dags att dra på LAN och sen vill jag kunna njuta av D3 när det släpps, njuta på riktigt alltså med fullHD upplösning på TVn med massa specialeffekter!!

Den slutgiltiga frågan är alltså: Hur lång tid brukar det ta innan priserna på "gamla" produkter dumpas? Hd 7xxx serie korten kommer in i slutet av mars. När bör det vara rimligt att en prisjustering görs i handeln?

Någon som har erfarenhet?:D
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Råd om GFX köp
« Svar #1 skrivet: 2012-03-14, 17:01:00 »
Går ju själv i datorköpstankar.. Kommer vänta tills slutet på mars för att se vad och hur dyrt nya 680 korten från AMD kommer att bli.. Kommer säkert sänka priser överlag, har sett att de aviserat prissänkningar på äldre 5xx serien på upp till 500:-

Ifall 680 blir för dyrt så kommer jag iaf köpa ett 7870, går loss på 3k ungefär.

Som det är ju nu så är det väl dessa kort som "leder" i sin respektive prisklass:

1-1.9k 560ti
2k- 560ti - 448 (560ti grafikkrets på ett 570 kort)
2,5-2.9k - 570
3-3.5k - 7870
3.5-4.3k - 7950/580 (580 drar mkt mer ström dock)
4.3-6k - 7970

Så där skulle jag iaf ranka de kort som finns nu, 680 korten kommer nog hamna i den högre prisklassen dock..

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Råd om GFX köp
« Svar #2 skrivet: 2012-03-14, 17:46:02 »
Nu är jag inte riktigt med... (jag är norsk förståss  :door)

Är inte AMDs nya 7000 serien? Vilka är 680? Jag köpte ju 6970...? Förlåt om jag är trög :-)
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Råd om GFX köp
« Svar #3 skrivet: 2012-03-14, 17:47:48 »
Nu är jag inte riktigt med... (jag är norsk förståss  :door)

Är inte AMDs nya 7000 serien? Vilka är 680? Jag köpte ju 6970...? Förlåt om jag är trög :-)

nvidia!

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Råd om GFX köp
« Svar #4 skrivet: 2012-03-14, 18:02:10 »
Det förklarar saken :) jag kommer nog köpa ett Radeon HD 6970 men det känns som en dålig deal när jag kan få ett kort i HD 7000-serien med samma prestanda billigare slutet av mars trots att det är det nya. Kan jag lyckas pricka prisjustering så kanske man lyckas göra ett klipp istället. Eller ska man satsa på ett i 7000-serien så att man garanterat hinner till LANet?
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Råd om GFX köp
« Svar #5 skrivet: 2012-03-14, 18:15:49 »
äh det är nog jag som snurrar ihop de olika tillverkarna :cartman

6970 duger än så länge skulle jag säga, det är ju inte sååå gammalt. dock lär det bli prissänkningar men kanske inte än på minst en-två månader

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Råd om GFX köp
« Svar #6 skrivet: 2012-03-14, 18:53:13 »
nVidia for the win,......


DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Råd om GFX köp
« Svar #7 skrivet: 2012-03-15, 14:18:08 »
äh det är nog jag som snurrar ihop de olika tillverkarna :cartman

6970 duger än så länge skulle jag säga, det är ju inte sååå gammalt. dock lär det bli prissänkningar men kanske inte än på minst en-två månader

Då är det väl kanske bättre att köpa ett i 7000-serien så att jag har ett kort när allt det roliga händer :) Om nu mitt moderkort stödjer PCI-E 3.0 ...  :cartman

- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Råd om GFX köp
« Svar #8 skrivet: 2012-03-15, 20:41:14 »
nVidia for the win,......


DD

Du har alltid varit en töntig f4nb01 (fanboi) (fanboy) när det gäller nVidia DD :fu

Sanningen är att Radeon och nVidia brukar turas om att ha de bästa och/eller mest prisvärda korten.

Min erfarenhet är dock att det är lite lättare att uppdatera drivrutider till nVidiakort, samt att det mer sällan händer att spel "beter sig underligt" med ett nVidia i datorn. Jag är också säker på att det finns folk med motsatt erfarenhet. Det mest vettiga är att läsa på, och välja det kort som anses ge bäst bang for the buck. :)

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Råd om GFX köp
« Svar #9 skrivet: 2012-03-15, 23:02:32 »
Om nu mitt moderkort stödjer PCI-E 3.0 ...  :cartman

PCI-e 3.0 är bakåtkompatibla så det ska inte vara nåt problem att köra pci-e 2.0 kort i pci-e 3.0 moderkort och tvärtom :thumb

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Råd om GFX köp
« Svar #10 skrivet: 2012-03-15, 23:12:37 »
Om nu mitt moderkort stödjer PCI-E 3.0 ...  :cartman

PCI-e 3.0 är bakåtkompatibla så det ska inte vara nåt problem att köra pci-e 2.0 kort i pci-e 3.0 moderkort och tvärtom :thumb

Kan jag alltså köra ett PCI-E 3.0 kort i mitt MB som kör PCI-E 2.1? Trodde att det enbart var porten på MB som kunde vara bakåtkompatibel?
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Asp

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 370
SV: Råd om GFX köp
« Svar #11 skrivet: 2012-03-16, 00:46:59 »
nVidia for the win,......


DD

Du har alltid varit en töntig f4nb01 (fanboi) (fanboy) när det gäller nVidia DD :fu

Sanningen är att Radeon och nVidia brukar turas om att ha de bästa och/eller mest prisvärda korten.

Min erfarenhet är dock att det är lite lättare att uppdatera drivrutider till nVidiakort, samt att det mer sällan händer att spel "beter sig underligt" med ett nVidia i datorn. Jag är också säker på att det finns folk med motsatt erfarenhet. Det mest vettiga är att läsa på, och välja det kort som anses ge bäst bang for the buck. :)


 :stupid

 

Senaste inlägg