Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: GW2 - tankar kring betan  (läst 12566 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • Moderator
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
GW2 - tankar kring betan
« skrivet: 2012-04-30, 10:21:57 »
Efter första titten på spelet tyckte jag att det fanns en hel del att förbättra, men till stor del berodde det på problem med datorkonfigurationen på maskinen jag satt på (Hajpojkens burk). Den datorn hade problem. I spelet yttrade det sig som att det laggade apa, texturerna var gryniga och det uppstod märkliga grafikbuggar. Men efter att ha terminerat en massa saker som autostartade i Windows, plockat isär maskinen och dammsugit ur den, så blev den som en helt annan dator, och GW2 flöt på utan problem. Detta var under Vista ( :scared ) på en Intel dual-core med 4 gig minne och ett 8800GT.

Jag var inte så imponerad med de utséenden man kunde välja bland under karaktärsskapandet. Jag brukar göra kvinnliga karaktärer, men vill gärna att de har lite "oomph". Vi var alla ganska ense om att GW2 är mer "gulligt" än GW på den fronten, men överlag tyckte jag norn fick ett snäppet bättre urval än humans.

Jag testade tre professions; ranger, engineer och warrior. Jag hann dessvärre inte spela så mycket ranger, men trots alla nymodigheter kändes det ganska "normalt". Jag fastnade lite för engineer:en, med sina turrets. :) Jag gillade inte warriorn, av nedanstående anledning:

Jag fruktade att GW2's system med skills baserade på vad man har equippat skulle kännas simpelt och streamline:at; att det skulle bli som Ursan Spirit i GW1, och att personlig skicklighet skulle hamna i bakgrunden. Men jag tycker nu att GW2 kräver mer personlig skicklighet i striderna än GW1. För det första så finns ingen auto-attack som vi känner den från GW1. Man kan inte ta target på någonting som finns bakom en och trycka mellanslag för att börja anfalla, utan man måste vända sig mot fienden och börja avfyra sina skills. Jag avskydde melee till en början av denna anledning; det är döden att springa omkring och jaga något som inte vill stå still... men jag tror att det kan vara riktigt kul om man väl får kläm på det.

Jag hatar att man inte kan klicka på marken för att springa. Nu är man låst till att använda WASD-systemet, alternativt hålla nere W för att springa framåt och styra med musen. Har heller inte kommit på något sätt att få "follow", d.v.s. "låsa" på en springande lagkamrat så man automatiskt följer efter denne.

Av mesmerns masker ser en ut som Freddie Mercury, och en annan som Mr. Bean.

GW1 kommer att kännas... stelt och platt efter detta. :P


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #1 skrivet: 2012-04-30, 10:33:52 »
Tänker nog dra ett blogginlägg senare, men kan säga att när de väl fixat till servrarna mellan lördag och söndag så upplevde jag inget problem med lagg. Under en av black moa-striderna så blev det något lagg eftersom vi säkert var 30-40 spelare och några pets (samt korkade Sons of Svanir som kom ivägen för striden), men skills fungerade hela tiden och även att röra sig, det var grafiken som inte hann med och hoppade till.

Min dator har 4,6 i Windows prestandaklassificering (behöver nytt grafikkort främst) så det är inga jättemaskin-krav som behövs.

Ah, just det, Lions Arch laggade ibland när man precis kommit in genom portalerna. Kan ha varit att man kom in i mitten av en ny stad och det var smockat med folk. Definitivt värt det för att komma till hopptornet dock! :D

Karaktärsutseende får de gärna utöka. Jag skapade en kvinnlig, streeturchin ranger och tog den mest icke-friserade frisyren jag kunde hitta, trots det såg den ut som något som tar 3 timmar att sätta upp.

Utloggad rav

  • aka Ravage
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 234
  • Rock on!
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #2 skrivet: 2012-04-30, 12:40:37 »
För att slänga in ett kort inlägg. Det jag tyckte minst om var hur kaotiskt och rörigt allting var i de större fighterna. Man fick ingen överblick och såg knappt sitt eget target. Jag körde ranger mestadels och det jag gjorde var att tabba tills jag hade rätt target sen stod jag bara och sköt. Såg inte ens vart pilarna åkte :/

Blev också besviken i ett event där jag sprang runt och ressade folk hela tiden, utan det hade vi inte klarat bossen, som tog typ 20-30min att ta ner. Och för det fick jag Bronze medalj. Kanske är meningen att man ska gå healer och se till att folk inte dör.
Många fighter saknar helt känsla i bossarna och i svårighetsgrad.
Fast vissa känns riktigt coola och episka.

Upplevde även att spelet var lite för mycket free roaming mot vad jag är van vid. Man visste liksom inte vart man skulle ta sig. Detta är i sig ganskla coolt dock, man känner sig mindre stressad och njuter mer av spelet på något vis. Men man kände sig lite vilsen ibland och undrade lite vad man hade för syfte i spelet. Fastna i en zon för att event efter event startar om. Kommer bli en form av grind där.

Kontrollerna kändes inte riktigt så vassa och hade inte den responsen jag hade hoppats på. Men fortfarande mycket bättre än många andra MMO där ute. Dock inte 100% som WoW har.

I övrigt älskar jag spelet. Massor med innovativa saker. Underbart hur man kan stöta på folk som gör samma quest och utan invites eller krångel så sammarbetar man och alla får sin reward.
Underbar musik och bra känsla i spelet. Vackra miljöer etc. Jag tänker definitivt spela spelet mer, måste veta hur PvP är, och hur spelet blir längre in.
Gillar deras skill och traits system.  :thumb
« Senast ändrad: 2012-04-30, 12:43:12 by rav »

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #3 skrivet: 2012-04-30, 13:04:03 »
Blev också besviken i ett event där jag sprang runt och ressade folk hela tiden, utan det hade vi inte klarat bossen, som tog typ 20-30min att ta ner. Och för det fick jag Bronze medalj. Kanske är meningen att man ska gå healer och se till att folk inte dör.

Jag råkade ut för samma sak. Sen vid andra tillfälle kunde jag få guld för ett event jag bara gått förbi. Tror det är beta, men de måste definitivt fixa till så man får cred för att rezza också.

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #4 skrivet: 2012-04-30, 19:18:37 »
Mina funderingar efter betan.
Det är svårt att veta vad som är beta-problem och vad som är saker de inte funderat på. Det mest uppenbara problemet var att spela med sina vänner och att kösystemet inte fungerade. De har en fast tråd på forumet om just detta, så förhoppningsvis var det en beta-grej.

Det var problem med vilken ersättning man fick för events. Tror jag råkade ut för två event där jag ansåg mig ha fått för lite, speciellt vid ett tillfälle mot Svanir-shamanen. Däremot fick jag ganska ofta guld för events som bara var i närheten, utan att jag gjort något. Inte för jag klagar, men det hände relativt frekvent. Igen, troligtvis en betagrej.

En sak som det diskuterats om det var beta eller något de måste justera så var det respawntiden för mobs. Speciellt vid två tillfällen råkade vi illa ut på grund av dessa. Det kom nya fiender innan man hunnit slå sig vidare in i grottor och liknande. Det finns en tråd för detta på beta-forumet, så inte bara vi som ansåg att det var nästintill omöjligt på vissa ställen.

Sist av det negativa (att auktionshuset inte fungerade för mig är troligtvis en ren bugg) är "Mystery chest" som droppar ganska så ofta och som kräver en nyckel för att öppnas. Som det förklaras i spelet är enda sättet att få dessa genom item-shopen, men jag såg i en tråd på beta-forumet att de droppar både av fiender och som gåvor från ens personliga story. Det är dock inte i samma mängd, så just de känns riktigt kassa.

Så till det bra, och det var en hel del sådant. ;)
Man kunde vandra varsomhelst och ändå finna saker att göra. Minns speciellt ett ställe i Wayfarer Hills där jag vandrade rakt ut i snön, såg lite folk och en skillpoint ikon på kartan, så fortsatte åt det hållet och snart hade jag gjort ett event. Valde att istället för att följa efter de andra vandra ut på en bergsvägg, och efter lite klättrande såg jag en "Veteran Ice Worm" som folk anföll och hjälpte dem att avsluta den. När den var nere tittade jag mig runt och såg en grawl gömma sig under ett träd, skickade min arcturos på den och upp kom en texten att jag nu hjälpte till att piska grawls, samt vilka andra saker jag kunde göra i området för att hjälpa till.
Om man nånsin kände sig lite uttråkad eller äventyrslusten tog man upp kartan och kollade var närmsta "Point of interest", "Waypoint" eller hjärta fanns, gick dit och väl där så fanns det alltid något att göra. Om så bara att man hittade några varma källor och en norn som var sugen på lite brottning.
Det gick så långt att det var svårt ibland att komma iväg för hela tiden hände något nytt, så det handlade mer om att lära sig att titta bort än att leta efter något att göra.
OCH INTE EN ENDA GÅNG VAR JAG TVUNGEN ATT SPRINGA FRAM OCH TILLBAKA TILL SAMMA J*LA QUESTGIVER! Faktiskt behövde jag inte prata med en enda person om jag inte ville, förutom i den personliga storyn.

Under helgen spelade jag främst en ranger, skapade först en mesmer, men han fastnade i limbo och när jag spelat min ranger ett tag hade jag svårt att lämna henne. Hon hade ju så många fina skills, och jag vill se områden med lite högre level-krav.
Just hennes skills var kul. Jag testade långbåge, tvåhandssvärd, yxa, enhandssvärd och som offhand yxa, fackla och horn. Slutade med att jag körde långbåge samt enhandssvärd och fackla i de två "weaponslot"'sen eftersom det innebar ett ranged vapen med lite AOE, pushback och nästan spikedmg och ett melee-set med dodge-skills och lite AOE/komboskada. På detta vis kunde jag beroende på fiende och mängd medspelare befinna mig olika i fält. Vissa fiender som stora och klumpiga men stryktåliga jotun var det enklast att köra melee mot, medans andra mindre och snabbare fiender var lättare att plocka med båge. Och var man många spelare med olika klasser körde jag båge eftersom det oftast innebar en massa kombo-skada/hälsa med pilar genom både eldväggar och mesmerväggar och min egen "healing"-pöl.
Vid ett tillfälle slogs vi några stycken mot en stor fågel, men eftersom alla var ranged så bytte jag och kunde hålla den relativt upptagen. Visst dog jag efter en stund, men jag hade spelat i två dagar och kunde inte skillsen fullt ut.
Något jag särskilt märkte av som kommer göra en spelare bra är om man kan dodga på rätt sätt. När jag började få häng på den mekaniken så innebar den väldigt ofta att man klarade sig undan att bli kastad som en vante alternativt grillad som en kebab.

Craftingen var riktigt kul. Man fick en del recept som grund och verkar inte som om man kan misslyckas med att göra en sak. Detta tillsammans med att man kan plocka från alla resursnoder i spelet (förutsatt att man har rätt verktyg med sig, en dyrköpt läxa) ger en väldigt enkel grundnivå på crafting.
Det som gör det mer avancerat är när man hittar egna recept. Det kan vara väldigt enkla saker som att en ordentligt runa ger bättre stats än att bara stoppa in special-materialet i det vapen/rustning man skapar.
Ady visade mig dessutom ett väldigt enkelt recept som innebar att man stoppade i en läderbit och en yllebit i craftingen och så fick man en runa som gav väldigt mycket crafting-XP till ett billigt pris.
Jag testade själv lite olika recept (den berättar ganska tydligt vad man kan göra och inte, så man förlorar inget i början i alla fall) och lyckades få till en väska som hade egenheten att vendor-junk helst hamnade i den. Fick aldrig tid att testa detta i praktiken, men det lät som ett bra koncept. Hade auktionshuset fungerat hade jag två andra saker jag ville testa, men ack nej.

Det var mina första funderingar ut ur betan. /EndRant

guest566

  • Gäst
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #5 skrivet: 2012-04-30, 19:57:00 »
Tur att ni inte tyckte samma som denna snubbe för då hade jag nog inte funderat ens på att köpa spelet.

http://www.youtube.com/watch?v=gdO_6CHYAX8



Utloggad Ady

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 345
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #6 skrivet: 2012-04-30, 21:39:56 »
Tur att ni inte tyckte samma som denna snubbe för då hade jag nog inte funderat ens på att köpa spelet.

http://www.youtube.com/watch?v=gdO_6CHYAX8




Haha vad var det för fel på honom. Snacka om att vi inte hade samma upplevelse. Jag avskydde Tera men älskar Gw2. Jag hade iaf inga grafikproblem och körde på högsta, men det är kanske beroende på hårdvara vad vet jag.

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #7 skrivet: 2012-04-30, 23:07:41 »
Han förstod inte varför hans lvl 5 fick stryk av en lvl 9 mob i ett event?

Kolla denna istället:
http://www.gamebreaker.tv/mmorpg/blown-away/


Sent from my iPhone using Tapatalk

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #8 skrivet: 2012-05-01, 09:17:19 »
Jag la upp länken till den videon på Twitter och har nog aldrig fått så många replies. Konsensus var dock att han har ingen aning om vad han håller på och mängden felaktiga uttalanden han gör är löjeväckande.

En relativt enad spel-skribent-kår anser dock att GW2 är riktigt bra och väl värt engångssumman.
Massively:
http://massively.joystiq.com/category/guild-wars-2/

Gamebreaker.TV:
http://www.gamebreaker.tv/mmorpg/guild-wars-2-mmorpg/

MMORPG:
http://www.mmorpg.com/blogs/staffblog/052009/23026_Guild-Wars-2-BWE-Day-One-Thoughts
Och från deras forum (ja, fanboy snack, men inte utan viss grund):
Citera
I've fallen victim to it, on the official forums a good many others have... the sudden lack of desire to play any other MMOs altogether
Citera
I tried playing a little LOTRO today but couldn't, my mind kept thinking of GW2.
Citera
Going through withdrawals as we speak.  I doubt I could ever play any other MMO with GW2 so close on the horizon.
Citera
I was really looking forward to Diablo 3, but now I know its just a place holder until GW2 is released.
It's more fun watching GW2 youtube videos than to play any other game right now.
Citera
I don't know that it isn't temporary, but I had a sub and it's been canceled. I've been playing f2ps as well, they're uninstalled. It's not that I don't like those games, I just find that as I get older, I begin to realize just what a HUGE waste of time video games are. I need to be so entertained by what I'm playing, that I can forget that fact. After that beta weekend, nothing is quite measuring up for me.
Pity, I just dropped some money on a bunch of PS3 games last week, too. One's still in plastic. Couldn't be less interested.
I've actually *gasp* cleaned my house and picked up a book to read, for lack of anything better to do. Until the next beta, at least.
O.s.v. i denna tråden:
http://www.mmorpg.com/discussion2.cfm/thread/349411/page/1

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #9 skrivet: 2012-05-02, 20:08:09 »
Skribent från Forbes ger sin syn på betan:
http://www.forbes.com/sites/carolpinchefsky/2012/05/01/guild-wars-2-beta/

Känns kanske som en lite oväntad sida att läsa om GW2 på, men där är det.

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #10 skrivet: 2012-05-02, 20:13:49 »
Guildcast är denna veckan nästan 2 timmar långt och kanske inte så konstigt med tanke på att vi har fyra spelskribenter som förälskat sig i ett spel och äntligen fått en helt NDA-fri beta.
http://www.gamebreaker.tv/video-game-shows/guild-wars-video/guildcast-guild-wars-show/bigfoot-spotted-in-nyc-not-really-its-the-end-of-the-first-guild-wars-2-beta/

Och man lärde sig lite saker:
Citera
Färger är character-baserade.
Känns som en miss. Tur att färg-frön droppade ofta, men inte ofta nog...
Citera
Om man högerklickade på en crafting-item i sin inventory och valde "Send to..." så kunde man skicka dem direkt till sin storage där det fanns en crafting-item sida (som den i GW1).
Jag visste INGET av detta och om jag vetat! WOW!!!

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #11 skrivet: 2012-05-02, 20:45:12 »
Jag håller delvis med Shadee om kritiken, men man får tänka på att GW2 är i beta. Att jämföra GW2 med TERA är också ganska orättvist. TERA har funnits i Korea ett tag innan den kom till europa och dom har haft lång tid på sig att finslipa det.

Jag får under 10 FPS på min gamla dator med en GTX 275 när det är många spelare och mobs i närheten. Ofta försvinner spelare från skärmen och jag kan inte ens se min egen figur ibland. I princip ospelbart. Men dom jobbar på grafiken och jag ska snart köpa ny dator.

Och det där med svårighetsgrad... spelet har en jäkla förmåga att zerga en spelare med en massa mobs som dyker upp från nästan ingenstans. Men detta ÄR en beta så man får hoppas att dom gör något åt detta. Är man flera så gör zerging inte så mycket, men jag tycker spelet borde vara anpassat för sololäge också.

Jag valde en snöleopard till min ranger, men den "dog" hela tiden så jag hade nästan ingen nytta av den. Det minsta man kan förvänta sig att polarn ska överleva, men icke i GW2 beta. Hoppas dom fixar detta till nästa betaweekend.

Jag tror att Shadee hade blåst upp förväntningarna för högt och nu är det tvärt om bara för att det var lite fel i betan. Jag tror fortfarande på GW2 och ångrar absolut inte att jag förbeställde det.
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

guest1645

  • Gäst
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #12 skrivet: 2012-05-02, 22:21:17 »
Frame rate kommer förbättras när spelet inte helt drivs av CPU, som var fallet i denna betan.
Det var därför det inte hjälpte att dra ner grafiken i helgen.

Dessutom fanns en bug som gjorde att spelet lågprioriterades mot processorn. Min kollega på jobb hade problem med frame rate och tyckte det var udda eftersom hon har nytt graffe kex, när hon sedan såg på beta forumet att kexet var mer eller mindre ur spel så förstod hon varför.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #13 skrivet: 2012-05-03, 12:53:04 »
Frame rate kommer förbättras när spelet inte helt drivs av CPU
Här skulle Pruneboy ha skrivit något ironiskt om "nyskapande" om det inte vore för att han vet att även gamla EQ2 också ignorerade gpu till 100% ;)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: GW2 - tankar kring betan
« Svar #14 skrivet: 2012-05-03, 12:54:04 »
Nä, men skämt åsido, testade ni någon WvsWvsW ? Eller kommer det i nästa beta? 

 

Senaste inlägg