Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Sandy- vs. Ivy Bridge i teorin  (läst 7148 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
Sandy- vs. Ivy Bridge i teorin
« skrivet: 2012-07-02, 05:04:47 »
Då var det dags för ytterligare en debatt som jag hoppas spårar ur i ren OG-anda. :lol Det började med att DD frågade mig om jag visste vad de nya socket typerna var för något på TS inatt. Jag ska ärligt erkänna att jag har dålig koll på de bägge och det är en enda röra att reda ut vad man menar med de olika begreppen.

Men man måste ha tungan mitt i mun för att hänga med. Sandy Bridge respektive Ivy Bridge har inte direkt något att göra med vilken socket som gäller. Båda körs på den förbättrade LGA 1155 socket serien (ersatte den förra, LGA 1156). Att notera kommer socket LGA 1366, den high-end och högptresterande-socket-segmentet troligtvis så småningom att tas ur hyllorna. Detta sker enligt källor någon gång detta året.

För intresserade finns en länk med utvärdering nedan.  :thumb

Toms Hardware Sandy/Ivy Bridge Review

DD fick mig alltså att sitta uppe inatt också djupt in i Techvärlden, tackar honom för det!  :supporter

Önskar att höra era tankar om varför man bör fortsätta köra Sandy Bridge arkitektur på sin CPU. Kan bli en lika rolig debatt som vi sett förut! Så upp till kamp DDL och hans anhängare!  :kubel Skämt åt sido så är fördelarna relativt små och det mest kostnadseffektiva alternativet vet ni ju redan. :door
« Senast ändrad: 2012-07-02, 05:19:48 by Bråthen »
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Sandy- vs. Ivy Bridge i teorin
« Svar #1 skrivet: 2012-07-02, 08:38:58 »
Det har under många år irriterat mig att tillverkarna byter sockel så "ofta". Eftersom jag väljer processorer med omsorg håller de i några år, och varje gång jag tycker att det är dags att uppgradera, tvingas jag då köpa nytt mobo, och senast, även nya minnen. :ripped

Nu måste jag ärligt säga, att jag faktiskt inte vet vilken socket jag har nu, och jag minns inte heller min förra. Sist körde jag en Core2Quad 9450 med ganska fet OC i tre år. Den prollen hade egentligen kunnat leva ett år till, utan problem, men ni vet hur det är... Nu kör jag en i7 2500k (som jag nu kör i stock-speed). Det är 1155-sockeln, tror jag.

Det lilla jag läst om Ivy är att den stora nyheten handlar om inbyggd grafik, vilket känns totalt meningslöst? :hm Jag återkommer!

« Senast ändrad: 2012-07-02, 08:43:43 by DaddyLongLeg »

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Sandy- vs. Ivy Bridge i teorin
« Svar #2 skrivet: 2012-07-02, 10:46:24 »
Andreas bästaste vän, datatekniker och snappstillverkare av rang!

Jag satt och funderade lite igår och såg ett annat inlägg här på forumet ang bushastigheter, och började fundera lite lätt på detta med sockets, propp, graffekort mm

Först - 2011 är den senaste socketen från Intel, och ja de har byggt in en grafikprocessor i de senaste propparna, men här ska man tänka på ett sak - du kan inte spela spel som du har tänkt dig med enbart proppen. Har gjorts massa tester och det funkar på en del lir på låga inställningar, men det är verkligen inget som hjälper oss gamers. Det kommer säkert dryftas detta till leda i denna och andra trådar, men om vi utgår från att du (vi) ändå kommer köpa ett grafikkort så kan vi ju i princip strunta i den debatten.

Den plattform du sitter på idag med den propp du har, räcker låååångt över breddarna till det vi gör långt frammåt. Teknikhets (I-landsproblem) som gör att man börjar titta på nya maskiner efter 6månader eller när diksussionen dyker opp här är i grund bara stressande :)

Det som är intressant med den nya arkitekturen är ju hur snabbt proppen kan adressera minne...

Ska man köra ny propp IDAG köper man en 2011 om man vill....tja framtidssäkra sin burk så mycket det går. Ekonomi? Jag har inte koll på priserna men jag tror verkligen att man utan tvekan får mest bang for the... Av AMDs nya proppar, men sen vet jag inte hur prisbilden ser ut på i7 och 1155! Vet dock att proppen jag har i min en burk dvs i7 2700K är dyr...fortf, men att den räcker till med bred marginal! Samma sak med graffekex - kör man som de flesta gör här, EN skärm med rationell maxupplösning så är det bara plånboken som styr (teknikhets) för ett 570, 580 eller 6xx-serien bär allt som finns idag, tja, kanske lite lögn, för det är väl Crysis eller något annat spel som utvecklarna gör stolthet i att skapa dom mest morbida saker i som får vilket kex som helst att glöda och frusta av ansträngning.

Vår lilla norrbagge, DH, JRT, Comrac eller någon annan som veklrigen kan detta kan väl analysera detta djupare, men att du inte sitter på topputrustning med den proppen.....vore konstigt!

Det enda rådet jag har som glad amatör, är att vara noga med moderkortet så att det har USB3 och att pciexpressportarna gärna är x16 (även om man får för sig att köra SLi)

Men varför inte skapa en tråd där man har 3 burkar konfigurerarde från det billigaste bästa enligt oss, en mediun och en maximumrigg...? Där vi startar diskussionen här och sedan ger köptips?????

Mina .....2 kr i debatten

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Sandy- vs. Ivy Bridge i teorin
« Svar #3 skrivet: 2012-07-02, 11:46:18 »


[...]
Det lilla jag läst om Ivy är att den stora nyheten handlar om inbyggd grafik, vilket känns totalt meningslöst? :hm Jag återkommer!



Håller du med mig?!  :eek :hm Allt fick en oväntad vändning...


Det har under många år irriterat mig att tillverkarna byter sockel så "ofta". Eftersom jag väljer processorer med omsorg håller de i några år, och varje gång jag tycker att det är dags att uppgradera, tvingas jag då köpa nytt mobo, och senast, även nya minnen. :ripped
[...]


Fast egentligen har Intel gjort tvärtom i just fallet Sandy/Ivy där enda kravet för att kunna köra Ivy på LGA 1155 är att uppgradera BIOS.

Fördelarna för andra än entusiaster är marginella och inte värt pengarna - enligt vad jag anser. Även om just den inbyggda grafiken ändå inte riktar sig dit så finns det andra saker som gör skillnad. Skillnaden är dock marginell om man jämför med hur stor nyhet det bar när Nehalem och Sandy Bridge introducerades. Men då räknar jag inte in DDs e-penis som kanske måste förlängas ytterligare  :help ;)

En grym sak med Ivy är också förminskad arkitektur (22 nm) med mer "grejer" under huven som ändå är mer strömsnål än sin föregångare. Vilket är bra för miljön och plånboken.


Först - 2011 är den senaste socketen från Intel, och ja de har byggt in en grafikprocessor i de senaste propparna, men här ska man tänka på ett sak - du kan inte spela spel som du har tänkt dig med enbart proppen. Har gjorts massa tester och det funkar på en del lir på låga inställningar, men det är verkligen inget som hjälper oss gamers. Det kommer säkert dryftas detta till leda i denna och andra trådar, men om vi utgår från att du (vi) ändå kommer köpa ett grafikkort så kan vi ju i princip strunta i den debatten.
[...]

Skalla bara säga att, även om jag tror att du syftar på LGA 1155, så kommer inte LGA 2011 CPU med inbyggd GPU och det är för att de just riktar sig till high-end användare som ändå kör stora GPU konfigurationer. Däremot så gäller det för både Sandy och Ivy att desktop användare skall få en "generell" PC miljö att kunna spela på. Vi i OG upplever jag befinner oss någonstanns i mitten som små high-end användare och därför inte träffas av varken eller riktigt. Lite därför jag tjatar om ett kostnadseffektiv-tänk.


[...]
Den plattform du sitter på idag med den propp du har, räcker låååångt över breddarna till det vi gör långt frammåt. Teknikhets (I-landsproblem) som gör att man börjar titta på nya maskiner efter 6månader eller när diksussionen dyker opp här är i grund bara stressande :)

[...]

Helt i enlighet med min linje :) Skönt att jag inte är ensam i att bromsa lite i teknikhetsen ;) Fast brukar detta vara din ledstjärna? :D Skulle jag köpa nytt i dag så hade jag antingen köpte en Sandy Bridge CPU eller väntat till nästa stora genombrott i desktop segmentet.


[...]
Vår lilla norrbagge, DH, JRT, Comrac eller någon annan som veklrigen kan detta kan väl analysera detta djupare, men att du inte sitter på topputrustning med den proppen.....vore konstigt!

Men varför inte skapa en tråd där man har 3 burkar konfigurerarde från det billigaste bästa enligt oss, en mediun och en maximumrigg...? Där vi startar diskussionen här och sedan ger köptips?????

Mina .....2 kr i debatten

DD

Att jag hamnade i de upphöjdas skara retar väl gallfeber på DH vid det här laget :tease Hur som helst - din rigg Andreas räcker långt utöver vad som kommer att behövas Närmsta åren och Ivy skulle endast göra en marginell skillnad.

Att skapa en tråd med rekommendationer i hela spännvidden vore verkligen nåt att sammanställa!  :thumb

Sist vill jag säga förlåt för den långa posten men jag skulle precis lägga när kag såg ditt svar DD ;)
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Sandy- vs. Ivy Bridge i teorin
« Svar #4 skrivet: 2012-07-07, 21:02:12 »
Dog diskussionen som jag hoppades skulle eskalera...? hade hoppats på massa finfina tips till min kommande uppgradering...  :banana
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Sandy- vs. Ivy Bridge i teorin
« Svar #5 skrivet: 2012-07-08, 21:25:00 »
Hehe, nej, jag är inte den som slänger pengar i sjön bara därför att... Det måste finnas en anledning, typ "den är snyggare" eller "den är coolare". . .

Inbygd grafik är inte coolt, det är mesigt :)

HT och multipla kärnor har ju en (teoretisk) och praktisk fördel i en del applikationer.

Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
SV: Sandy- vs. Ivy Bridge i teorin
« Svar #6 skrivet: 2012-07-08, 22:01:04 »
Hehe, nej, jag är inte den som slänger pengar i sjön bara därför att... Det måste finnas en anledning, typ "den är snyggare" eller "den är coolare". . .

Eller bara för att den har hög iPenis faktor ;-)
Cake or Death?


Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Sandy- vs. Ivy Bridge i teorin
« Svar #7 skrivet: 2012-07-10, 10:01:51 »
same same. Det är ju snygg eller cool som ger e-penis-faktorn :) "meningslöst feature är snarare en krympslang :)

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Sandy- vs. Ivy Bridge i teorin
« Svar #8 skrivet: 2012-07-10, 10:51:08 »
Jag känner mig som en smålänning i sammanhanget... :cry
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Bustacruz

  • AKA Deathartas
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 806
SV: Sandy- vs. Ivy Bridge i teorin
« Svar #9 skrivet: 2012-07-10, 11:19:10 »
Min penis är en penisförlängare....  :offtopic


BattleTag: Bascha#2493

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Sandy- vs. Ivy Bridge i teorin
« Svar #10 skrivet: 2012-07-16, 11:21:38 »
En fundering till er som kör Sandy- eller Ivybridge system - vad har ni för Windows Experience Index-betyg? Tänker mig alla delbetygen och inte bara det slutgiltiga? Vill jämföra lite med min egen rigg som är uppgraderad i steg för en "billig" peng.

Det enda jag har dåligt på är hårdisk och av självklar anledning - saknar SSD. Men hur står sig resten där ligger jag på 7,3 och uppåt?
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Sandy- vs. Ivy Bridge i teorin
« Svar #11 skrivet: 2012-07-16, 12:00:40 »
7.3 ör ju skitbra! Jag ligger på 7.9 med SSDn...

Läser man vad delsiffrorna står för så är 7.3 extremt högt!

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Sandy- vs. Ivy Bridge i teorin
« Svar #12 skrivet: 2012-07-16, 19:01:00 »
 :stupid Tyvärr har jag världens slöaste hårddisk så jag ligger bara på 5.9 iom det.. Annars så är prollen sämst med 7.6

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Sandy- vs. Ivy Bridge i teorin
« Svar #13 skrivet: 2012-07-16, 19:06:35 »
Tyvärr har jag världens slöaste hårddisk så jag ligger bara på 5.9 iom det

Maxpoäng på vanliga hårddiskar (ej raid) är 5.9 oavsett hur de faktiskt presterar har jag för mig att jag läst någonstans. Kanske att en 10k spinnare kommer upp i aningen mer.
« Senast ändrad: 2012-07-16, 19:08:22 by DeadHead »

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Sandy- vs. Ivy Bridge i teorin
« Svar #14 skrivet: 2012-07-16, 19:13:00 »
Det lilla jag läst om Ivy är att den stora nyheten handlar om inbyggd grafik, vilket känns totalt meningslöst? :hm Jag återkommer!

Den inbyggda gpu:n hjälper även till, i vissa program, med omkodning av video, så helt bortkastat är det inte, om man nu tycker om att pyssla med sånt! :)

Assisted video transcoding med Intel Quick Sync:

http://www.anandtech.com/show/5772/mobile-ivy-bridge-and-asus-n56vm-preview/5

« Senast ändrad: 2012-07-16, 19:14:31 by DeadHead »

 

Senaste inlägg