Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: 4-taktare  (läst 17463 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest319

  • Gäst
SV: 4-taktare
« Svar #15 skrivet: 2007-12-06, 01:02:08 »
Sådärja!

Nu är det dags att gräva upp denna gamla tråd igen. Nu har jag köpt en ny motor.
Efter mycket forskning så blev det en Mercury 5hk fyrtakt, årsmodel 2007. Jag lyckades hitta en begagnad.

Det jag i min forskning angående mindre motorer (mindre än 8hk) är följande;
Dom bästa motorerna är enligt mig Yamaha och Tohatsu som tillverkas av Nissan i japan, Tohatsu är marknadens lättaste (25kg) och har mycket bra grejer som standard t ex strömuttag för lanternor. Nackdelen med dessa är att dom är lite ovanliga och reservdelar/service kan vara svår att finna. Tohatsu valdes bort pga bristen på återförsäljare.

Mercurys mindre motorer är Tohatsu. Samma sak gäller för Johnsons små motorer som är Suzuki. Italienska Selva är Yamaha. Det är tydligen mycket samarbete mellan olika tillverkare.

För mig stod valet mellan Suzuki och Mercury. Suzuki har motorn med störst cylindervolym vilket borde vara den motor med störst vridmoment, dock var Suzuki något dyrare än Mercury.

Honda är också en motor som hyllats av många jag talat med, en firma sa bla att det säljs mycket lite reservdelar till dessa vilket skulle tolkas som att dom sällan gick sönder. Honda är tyvärr den tyngre motorn i klassen 5hk (27kg) och kan på vissa ställen vara oskäligt dyr.

Yamaha har ett en lucka i sitt modelprogram, dom har ingen motor i segmentet mellan en liten lätt 4hk och en tung apdyr 6hk. 4hk anser jag vara för lite för dom flesta segelbåtar och ska bara användas på jollar.

DN gjorde ett test av dom flesta småmotorerna år 2003, det skiljer inte så mycket mot dom som tillverkats senare: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=&a=103995&sb302i0=1_103995

Vill man ha maximal styrka i förhållande till vikt så ska man leta reda på en Tohatsu 8hk tvåtaktare, en tvåcylindrig motor som bara väger 25kg :eek

En annan sak jag lärt mig är att många tillverkare använder samma motorer i samma serie t ex kan modellerna för 4hk, 5hk och 6hk vara samma motor och det är endast en enkel strypning som skiljer dem åt, finner man denna strypning kan man enkelt förvandla sin 4hk till en 6hk osv.
Sen finns det en kul grej som vi kan tacka USA för, dom har i vissa insjöar regler som säger att motorerna måste vara mindre än 10hk. Detta gör att många tillverkare stryper sina 15hk till 9,9hk. Som exempel kan nämnas Tohatsus 9,9hk som bara är strypt genom att gasspjälet spärras av en plastbit som med lätthet kan pillas bort.



guest319

  • Gäst
SV: 4-taktare
« Svar #16 skrivet: 2007-12-06, 01:10:23 »
Oh jag glömde, mitt intryck av Parsun efter allt läsande är att det är säkert en bra motor om man bor i Kina. Som svensk ska man nog vänta tills dom lärt sig kopiera grejorn ordentligt och det finns reservdelar att tillgå.

guest628

  • Gäst
SV: 4-taktare
« Svar #17 skrivet: 2007-12-06, 21:58:30 »
Härligt härligt!

Skulle vilja veta hur pass mycket det skiljer mellan en 4hk och en 5 hk, om det är värt att byta upp sig en häst eller om man ska slå till med minst 2 fler?

Det där med strypning på motorerna har jag också läst/hört om, men är det inte ofta så att man åker på att byta andra delar till motorn tex förgasare som annars inte orkar med?!

guest319

  • Gäst
SV: 4-taktare
« Svar #18 skrivet: 2007-12-07, 01:50:13 »
Härligt härligt!

Skulle vilja veta hur pass mycket det skiljer mellan en 4hk och en 5 hk, om det är värt att byta upp sig en häst eller om man ska slå till med minst 2 fler?

Det frågade jag mig också, 4hk ansåg jag vara för lite och 6hk var för dyr (kollade på nya motorer). Jag köpte därför en motor mitt i mellan.
Det jag tror många missar då dom kollar på motorer är när man verkligen behöver motorn. Alla säger ju att motorn till en segelbåt använder man ju då man ska ut eller in i hamnen och kanske ibland då man inte orkar segla. Sanningen är dock att motorn behövs då något gått åt helvete, då akterstaget brustit i kuling och man driver med hög fart och i hög sjö mot ett grund. Då behöver man en motor med riv i och som startar på första rycket.
Med det resonemanget kan därför inte ha för stor motor på sin segelbåt.
Det som hindrade mig från att köpa en större motor än 6hk var vikten, mitt motorfäste klarar max 30kg.

Eftersom du Räkan bor på västkusten och Tohatsu verkar vanligare där så kan jag rekomendera att köpa deras 8hk tvåtaktare, det är den starkaste motorn med lägsta vikten som jag funnit. Tyvärr är 2007 den sista årgången för alla tvåtaktare i sverige.
Se här för motorn http://www.tohatsu.se/index.php?id=13288
Startsidan http://www.tohatsu.se/index.php?id=13294

Citat från: Räkan
Det där med strypning på motorerna har jag också läst/hört om, men är det inte ofta så att man åker på att byta andra delar till motorn tex förgasare som annars inte orkar med?!

Det där med strypning kan variera. Jag har kollat min motor och vid en snabbkoll så verkar det vara antingen förgasare eller så är det tändsystemet eftersom den har "övervarvningskydd".


guest628

  • Gäst
SV: 4-taktare
« Svar #19 skrivet: 2007-12-08, 13:58:51 »
Tycker du verkligen att jag ska ha en 8 hk, på min ohlson 22:a som väger ca 1,7 ton?

guest319

  • Gäst
SV: 4-taktare
« Svar #20 skrivet: 2007-12-08, 23:01:08 »
Tycker du verkligen att jag ska ha en 8 hk, på min ohlson 22:a som väger ca 1,7 ton?

Min båt väger också ca 1,7ton och jag har sett folk med 10hk på samma båt :eek Det är nog lite overkill.
Poängen är dock att; om ditt motorfäste håller, pengarna finns och vikten är så låg som möjligt så finns det inget som heter "för stor motor".
Nu säger jag inte att du ska skaffa en 8hk evinrude från 1974 som väger 36kg. Men om du hittar en 2000-talere mellan 5 och 8hk som inte väger mer än 27kg så kommer du nog klara de flesta situationerna. Moderna motorer är lätta och starka.

Jag kan som exempel berätta om varför jag skaffade ny motor. Jag har under denna sommar haft en Mariner 6hk på min båt, tvåtakt och tvåcylindrig tillverkad 94 (jättefin), den startar på första rycket och kändes ganska trygg på det viset. Den hade dock en nackdel, innan den blev riktigt varm så misständer den och går allmänt illa.
Jag skulle en vacker men blåsig sommardag lämna hamnen på vår klubbs holme, det blåste ca 8m/s och 10-12 i byarna. Ut från holmen måste jag passera ett smalare sund med några luriga grund på sidorna.
Motorn gick som en apa och jag uppskattade kraften till motsvarande 4hk och mindre. Halvägs ut i sundet så stod jag STILLA. Motorn förmådde inte att driva båten frammåt i den byiga motvinden.
Det var otäckt att hela tiden behöva parrera för att inte driva sidledes upp på land. Efter ca5min kamp så började motorn bli varm och gå som normalt. Jag kunde äntligen ta mig framåt.
En helt odramatisk uppgift höll på att sluta på landbacken.

Inte nog med att jag blev adrenalinstinn av upplevelsen, jag blev nog också dagens samtalsämne för alla som beskådade mitt spektakel.

Det var spiken i kistan för min del. Ska motorn blöddra och fyrtakta då ska den vara byggd för det :)

guest628

  • Gäst
SV: 4-taktare
« Svar #21 skrivet: 2007-12-08, 23:16:27 »
Intressant, jag var ute i sommras med skolan och alla olika möjliga båtar, så jag har en 4-5 små landkrabbor ombord. Så kommer vi till ett liten passage där det strömmar, och med min lilla 4hk Yamaha så stod jag i princip still. Det gick ju men det var inte alls lätt att styra och motorn gick för fullt.

Sen har jag haft det "problemet" att pissvattnet tar ett tag efter start innan det kommer igång, vilket jag är väldigt orolig för. Detta är en 4-taktare och har hört att vissa säger att det kan vara så att den först tar in vatten då den börjar bli varm, vad det nu ska vara bra för? Bra om den sensorn skulle paja om det nu så funkar såhär.

Men någon gång nu i vinter får jag ta och gå igenom motorn samt vinterserva den :)

Något som jag bör byta ut? Tändstift, impeller? Motorn är en -00 och stod förra året utomhus under pressening, så den har oxiderat en del.
 

 

Senaste inlägg