Sådärja!
Nu är det dags att gräva upp denna gamla tråd igen. Nu har jag köpt en ny motor.
Efter mycket forskning så blev det en Mercury 5hk fyrtakt, årsmodel 2007. Jag lyckades hitta en begagnad.
Det jag i min forskning angående mindre motorer (mindre än 8hk) är följande;
Dom bästa motorerna är enligt mig Yamaha och Tohatsu som tillverkas av Nissan i japan, Tohatsu är marknadens lättaste (25kg) och har mycket bra grejer som standard t ex strömuttag för lanternor. Nackdelen med dessa är att dom är lite ovanliga och reservdelar/service kan vara svår att finna. Tohatsu valdes bort pga bristen på återförsäljare.
Mercurys mindre motorer är Tohatsu. Samma sak gäller för Johnsons små motorer som är Suzuki. Italienska Selva är Yamaha. Det är tydligen mycket samarbete mellan olika tillverkare.
För mig stod valet mellan Suzuki och Mercury. Suzuki har motorn med störst cylindervolym vilket borde vara den motor med störst vridmoment, dock var Suzuki något dyrare än Mercury.
Honda är också en motor som hyllats av många jag talat med, en firma sa bla att det säljs mycket lite reservdelar till dessa vilket skulle tolkas som att dom sällan gick sönder. Honda är tyvärr den tyngre motorn i klassen 5hk (27kg) och kan på vissa ställen vara oskäligt dyr.
Yamaha har ett en lucka i sitt modelprogram, dom har ingen motor i segmentet mellan en liten lätt 4hk och en tung apdyr 6hk. 4hk anser jag vara för lite för dom flesta segelbåtar och ska bara användas på jollar.
DN gjorde ett test av dom flesta småmotorerna år 2003, det skiljer inte så mycket mot dom som tillverkats senare:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=&a=103995&sb302i0=1_103995Vill man ha maximal styrka i förhållande till vikt så ska man leta reda på en Tohatsu 8hk tvåtaktare, en tvåcylindrig motor som bara väger 25kg
En annan sak jag lärt mig är att många tillverkare använder samma motorer i samma serie t ex kan modellerna för 4hk, 5hk och 6hk vara samma motor och det är endast en enkel strypning som skiljer dem åt, finner man denna strypning kan man enkelt förvandla sin 4hk till en 6hk osv.
Sen finns det en kul grej som vi kan tacka USA för, dom har i vissa insjöar regler som säger att motorerna måste vara mindre än 10hk. Detta gör att många tillverkare stryper sina 15hk till 9,9hk. Som exempel kan nämnas Tohatsus 9,9hk som bara är strypt genom att gasspjälet spärras av en plastbit som med lätthet kan pillas bort.