Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Överklocka q6600?  (läst 8551 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Överklocka q6600?
« Svar #15 skrivet: 2008-09-28, 14:48:45 »
Jo, den där guiden var ju riktad till moderkort med Nvidias sli-chipset, och du har ju ett intel-mobo. Det första du bör göra är att flasha ditt moderkorts bios till senaste version. Många moderkort har en "basic-bios" förinstallerat, där de mest avancerade intställningarna saknas. Genom att ta ner det senaste bioset får du förhoppningsvis alla valmöjligheter du behöver.

Troligtvis skall du inte heller sätta fsb:n på 1333 utan på 333. Om du ställer in ett värde på 1333 är risken att din stackars processor försöker gå i 12 ghz istället för 3, vilket kan bli lite väl saftigt :D

« Senast ändrad: 2008-09-28, 14:53:26 by DaddyLongLeg »

Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
SV: Överklocka q6600?
« Svar #16 skrivet: 2008-09-28, 18:34:26 »
1333...räknade jag ut va galet rätt snabbt  :cartman

Men vad ni i teorin säger, är att det mer eller minder bara är att sätta i fet kylare (fixat), flasha BIOS (fixat)och vrida upp fsb:n till 333mhz och sen ska det i teorin fungera? Man behöver inte jiddra med Vcore och klocka minnen alltså?

Låter ju nästan för enkelt, måste finnas någon hake  :hm
Cake or Death?


Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Överklocka q6600?
« Svar #17 skrivet: 2008-09-28, 19:44:49 »
Är ju bara att testa.. Det enda som kan ske är ju att du får resetta bios..

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Överklocka q6600?
« Svar #18 skrivet: 2008-09-28, 20:23:24 »
Tror inte ens att du behöver en fetare kylare, egentligen. Dual & Quadcore processorerna går ju rejält mycket svalare än gamla P4:or exempelvis, och standardkylaren fungerar nog så bra.

Fast ju svalare de går, desto bättre håller de ju! :)

guest1327

  • Gäst
SV: Överklocka q6600?
« Svar #19 skrivet: 2008-09-28, 20:29:26 »
Men vem vill ha en "hö-fläkt" under skrivbordet?
Det ska väll flyta bra, under tystnad... 
Jag har en Q6600, som inte är överklockad,,   och det är tyst under bänken (förhållandevis)  det är i allafal tystare än min gamla P4 3 Ghz. Så jag är nöjd.  Ljudnivån ökar när det börjar bli dammigt i burken,, så då vet jag att det är dags att dammsuga eländet.
Proccesorn arbetar tillräkligt fort, och ljudnivån är ju acceptabel. Överklockning ger som sagt mera oljud.

Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
SV: Överklocka q6600?
« Svar #20 skrivet: 2008-09-28, 21:20:05 »
Har Essingeleden 20m utanför fönstret...en liten propeller mer eller mindre gör varken av eller till  ;)
Cake or Death?


Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Överklocka q6600?
« Svar #21 skrivet: 2008-09-29, 19:49:54 »
Men vem vill ha en "hö-fläkt" under skrivbordet?
Det ska väll flyta bra, under tystnad... 
Jag har en Q6600, som inte är överklockad,,   och det är tyst under bänken (förhållandevis)  det är i allafal tystare än min gamla P4 3 Ghz. Så jag är nöjd.  Ljudnivån ökar när det börjar bli dammigt i burken,, så då vet jag att det är dags att dammsuga eländet.
Proccesorn arbetar tillräkligt fort, och ljudnivån är ju acceptabel. Överklockning ger som sagt mera oljud.


Nu är det ju i och för sig så, att en tredjepartskylare av gott märke, kyler ca 2ggr så effektivt till 50% av ljudvolymen. Jag bytte ut intel stockkylare som lät illa och kylde sämre, mot en (jättestor&jättetung) processorkylare med 120mm fläkt. Ni fattar själva poängen antar jag? Större fläkt = Samma luftflöde vid lägre varvtal. Lägre varvtal=lägre motorljud.

Att jag sedan har möjlighet att få datorn att hoovra över skrivbordet om jag blåser på fläkten fullt, det är en helt annan sak. De flesta som byter kylare gör det ju exakt av den anledningen att de vill ha en god ljudlös kylning.


Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
SV: Överklocka q6600?
« Svar #22 skrivet: 2008-09-29, 22:42:34 »
På lägsta varv låter denna nya mindre, men kyler mer så jag är nöjd  :thumb

Gällande överklockningen så får jag ju bara ett felmeddelande när jag startar om efter att ha ökat FSB:n till 333mhz.
Det slår mig att mitt moderkort bara stöder 1033mhz, skulle detta kunna vara anledningen till felmeddelandet?
I min relativt datorovana värld låter det som en ganska relevant punkt  :hm
Cake or Death?


Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Överklocka q6600?
« Svar #23 skrivet: 2008-09-29, 23:21:10 »
Ja det kan vara en orsak :cartman

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Överklocka q6600?
« Svar #24 skrivet: 2008-09-30, 19:44:20 »
Hade du inte ett "Bad Axe" moderkort? Skall inte vara några problem att få upp fsb;n till över 400 på den plankan. Dock krävs det lite trixande med övriga biosinställningar. Har du orginalbios kan det mycket väl vara där det skiter sig.

Flasha moderkakan med senaste bios, och läs följande artikel.
 http://www.tweaktown.com/articles/994/4/intel_joins_the_overclockers_bad_axe_2_motherboard/index.html

Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
SV: Överklocka q6600?
« Svar #25 skrivet: 2008-09-30, 22:31:21 »
Bios är sedan tidigare uppdaterat, dock var det en liten inställning som man var tvungen att stänga av.
Nu är klockande i full gång, gå stabilt nu på 2,7ghz! Får se hur det slutar...när posten "nytt moderkort&propp sökes" kommer vet ni hur det gick  :cartman

På en del ställen kan man läsa om att man måste klocka ned ram-minnen för att inte stressa dem för mycket. När börjar man nå dessa nivåer? Kan jag toasta dem och jag inte klockar ned dem eller?
« Senast ändrad: 2008-09-30, 22:41:16 by Zyrinx »
Cake or Death?


Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
SV: Överklocka q6600?
« Svar #26 skrivet: 2008-09-30, 23:35:31 »
2.79mhz fungerade stabilt det med vad jag kan mäta mig till, tror jag måste köra Prime95 en längre tid för att få det helt hundra säkert.
Daddy, är det någon speciell version jag ska använda av det? Kör ju 64-bit operativ...

Lite siffernojja, men interssant var att 2.79mhz gav 2000 till poäng i 3dBench06  :thumb
Cake or Death?


 

Senaste inlägg