Jag har jobbat i bank i snart 20 år och har en åsikt om "banken spärrrat betalningen".
Banken har ingen rätt att spärra dina betalningar utom i två fall:
1) du ligger ordentligt back på kontot, eller
2) de fall som faller under EU-lagstiftning Anti Money Laundering (AML). Vid tydlig misstanke om att betalningen avser penningtvätt eller annan brottslig verksamhet såsom droger/vapenhandel som banken är skyldig (av lagkrav) att spärra en betalning.
Så det är väldigt troligt att banken inte spärrat dina betalningar.
Sedan kommer frågan till om kortföretaget är en annan en banken. American Express är ju /vad jag vet/ ingen bank per se, utan det är ett kortföretag. De lyder också under AML-lagarna men kan ha egna bestämmelser utöver vad banken har. Troligen är ett eller båda av dina kort utgivna av din bank - men jag ville ändå visa att kortföretag inte alltid är samma företag som din bank.
Vidare har Visa och Mastercard på senare tid lagt till ett lösenord för näthandel. Visas process heter "Verified by Visa" och Master Cards heter något i stil med "Secure code". Nästan varje gång jag betalar över nätet med mitt Visa-kort så frågar siten efter mitt Verified-by-Visa-lösenord (som INTE är samma som ditt vanliga lösenord i bankomater). Om det är detta som strulat så borde du sett denna dialog - vilket det inte vekrar vara.
Jag tror mer att felet ligger hos det säljande företaget, dvs de som sålde dig spelet.