Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Vista & XP i dual-boot  (läst 2442 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest466

  • Gäst
Vista & XP i dual-boot
« skrivet: 2008-03-01, 18:53:54 »
Har kört Vista och XP i dual-boot konfiguration utan problem sedan Vista släpptes. I veckan fick jag för mig att det var dags för en liten uppgradering, köpte nytt moderkort o processor. Bytte bara rakt av, XP startade inte alls efter bytet. Vista däremot startade och kunde uppdateras med nya drivrutiner etc.

Så långt var allt bra.

Tröttnade på att inte kunna köra XP så för ett par dar sen tänkte jag göra något åt saken, kopplade ur Vista disken och körde en reparations-installation på XP Pro. Efter det + 89 säkerhetsuppdateringar senare fungerar XP klockrent. Problemet är nu att Vista inte startar alls. Det går att komma åt disken via XP men att boota Vista är helt hopplöst.

Vad jag inte visste var att jag hade installerat Vista på slave disken med XP disken som master, vilket innebär att Vista lägger sina bootfiler på XP disken. När jag sedan installerade om XP hände något... illa...  :urrk

Jag är inte utbildad tekniker så jag vet inte exakt vad som gått fel och hur jag ska fixa det men jag försöker ta reda på det. Det verkar som att Vista installationen blivit korrupt. Vista bootfilerna ligger kvar på XP disken till synes intakta. Reparations-installation kommer inte upp som ett alternativ ens då jag bootar från Vista CDn utan det enda alternativ som finns är komplett ominstallation.

Finns det någon Vistakunnig geniknöl som kan hjälpa? Satt uppe hela natten med detta, har försökt med det mesta, men det är svårt att fixa något när man inte vet exakt vad felet är.


Några frågor.
Om jag installerar om Vista fullständigt, bevaras mina bilder, musik och mailarkiv då (anvädarkontot)?

trött...  :coffee

 

Senaste inlägg