Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Mass Effect  (läst 2304 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
Mass Effect
« skrivet: 2008-06-24, 10:32:42 »
Tänkte passa på att rekommendera ett nytt spel som kan lätta upp sorgen över det bedrövliga vädret lite.

Har precis börjat spela Mass Effect och får säga att jag gillar det skarpt.
Det får nog kategoriseras som en mix av rpg, action och äventyr med betoning på action.
Spelet är väldigt snyggt och det märks knappt i kontrollerna att det ursprungligen utvecklades för konsol.
Storyn är välskriven och röstskådisarna är klart godkända.

Enda minusen hittills är långa videosekvenser som visserligen för handlingen framåt men som kan vara lite enerverande mitt i uppdragen samt ofta återkommande laddningstider.

Är ni ute efter ett bra singleplayerspel så kan detta rekommenderas.

Får av mig 4/5
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: Mass Effect
« Svar #1 skrivet: 2008-06-27, 21:50:06 »
Har haft det till min 360 ett tag. Tyvärr så lade jag ner liret p.g.a att det var svårt för mej att läsa texten på en gammaldags TV. Köpte dock en HD-TV onsdags så nu ska jag nog ta upp det igen. Kan hålla med om att det är ett bra spel, ett av dom bästa 360-spelen just nu.
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

guest421

  • Gäst
SV: Mass Effect
« Svar #2 skrivet: 2008-08-27, 11:33:46 »
Ett riktigt bra spel. Jag har varvat det flera gånger på allt svårare nivåer. De onda tillverkarna har ju lagt in achievements som låser upp buffar till efterföljande karaktärer och sånt faller jag pladask för. Precis som Redbeard säger så finns det en hel del träliga videosekvenser som man inte kan hoppa över (inte ens femte gången man spelar) som dessutom inte döljer laddningstider. Ett annat irritationsmoment för mig är de hissar som finns. Det kan ta upp till en minut att åka med en sådan, och givetvis är den segaste placerade på vägen till och från ens skepp i "huvudstaden" the Citadel. Helt värdelöst.
Grafiken är helt ok, striderna dugliga, även om ens två NPC:er har en tendens att kramas lite väl mycket och har en fäbless för att ställa sig mitt i fiendens eld och tvärdö. Storyn är riktigt bra och det finns några sköna aha-upplevelser första gången man varvar det.

Tips och tricks.
Vill man maximera sin XP så MÅSTE man kliva ur sin lilla tank och skjuta alla fiender för hand, man får bara en tredjedels XP om man skjuter dem med kanonen/kulsprutan på tanken. Självklart måste man göra alla missions i spelet också. Högre svårighetsgrad ger inte särskilt mycket mer XP, osäker på om man ens får mer.
Köp ingenting innan du fått ihop en miljon krediter om möjligt. Då öppnas Spectreutrustningen upp hos C-Sec och hos skeppets försäljare. Bästa vapnen in game på alla slottar.
Soldier är lättast att spela, assault rifle är första prio och sniper rifle andra.

guest1522

  • Gäst
SV: Mass Effect
« Svar #3 skrivet: 2008-08-28, 06:29:45 »
Håller med föregående inlägg, kanon spel!

När man lessnat på WoW så är detta ett bra mellan-spel!

Och Frith sa det, det ABSOLUT sämsta är hissarna...man drar sig från att åka tillbaka till Citadel för man vet att man måste åka den där %¤#&" hissen!

Det där om Achievements visste jag inte. Jag har sett att det dyker upp en "Achievement" i rutan då och då, men eftersom det inte står nåt i manualen om det så antog jag bara att det dök upp lite mer text i Codex.

Är det mängden credits man har som avgör vad försäljarna har för varor?

guest421

  • Gäst
SV: Mass Effect
« Svar #4 skrivet: 2008-09-01, 10:31:11 »
Just försäljarna hos C-Sec och i skeppet öppnar upp SPECTRE-prylarna när man dingar 1 mega credit, sedan är de öppna för alla karaktärer efter det från start, men de är dyra (180K+ om jag minns rätt) annars är det ens level som styr.
Som vanligt i sådana här spel så är man fattig som en kyrkråtta i början och i slutet har man mer pengar än man på något sätt kan göra av med. Dessutom verkar det som att det är svårast att hitta en riktig super-rustning till sin main character vilken klass man än spelar. Eller så har jag haft otur och är paranoid.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Mass Effect
« Svar #5 skrivet: 2008-10-22, 15:50:22 »
Nej, jag har hade samma problem med rustning till min gubbe. Till följeslagana hittade jag däremot fin-fina rustningar.

Mass Effects var ju alldeles för kort och fast huvuduppdraget var bra så suger alla sidouppdragen - har man gjort en så har man gjort alla. Stridssystemet är trubbigt och ska man använda sig av annat en skjutvapen så tappar man flytet. Det är FÖR många olika vapentyper, granater, rustningsuppgraderingar m.m. Samt det är svårt att veta vilken som är bättre än den andra och man spenderar en massa tid att pyssla med en medhjälpares utrustning.

Men är ni ute efter ett riktigt bra rollspel, spela The Witcher! Är nog bland det bästa jag kört på länge. Bra story, bra stridssystem (när man väl vant sig), snyggt, det räcker länge med mycket att pyssla med, inget är svart eller vitt dvs inga bra eller dåliga val och sen kan man ragga brudar!  :thumb

Visst finns det grejor som skulle varit bättre, men inget jag direkt stör mig på.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

 

Senaste inlägg