Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Roliga snapsrecept  (läst 6674 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
Roliga snapsrecept
« skrivet: 2011-12-11, 19:16:39 »
Tänkte att det kunde vara roligt att ha en tråd för oss som gillar att göra egen snaps, och krydda, även då det inte går att vinna prylar på WCL ;)

Här finns inga regler eller krav, förutom att det såklart skall vara snaps, och inga jävla candy-shots eller likörer. :)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Roliga snapsrecept
« Svar #1 skrivet: 2011-12-11, 19:22:33 »
Vårbroddsbrännvin (70cl)

En rund och mjuk snaps som passar till både sill och kräftor. Dessutom väldigt enkel att göra.

70 cl brännvin
1 "knippe" Vårbrodd
http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/poa/antho/anthodo.html
2 tsk muskovadosocker/rårörsocker

Klipp eller rensa bort blommorna, och spara endast stjälken från vårbrodden. Knippet skall vara ca 1 cm i diameter. Lägg ned stjälkarna i en flaska (med bred hals så att du får ut det igen) och slå på brännvinet och sockret. Lagra mörkt och svalt i minst 4 veckor. Sila av och lägg i ett eller två strån, som prydnad.

Klart :)

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Roliga snapsrecept
« Svar #2 skrivet: 2014-05-04, 14:07:01 »
Även om tråden är gammal så är ämnet alltid aktuellt. :)

Pors
Passar bra till sill och fisk. Smakar kargt och friskt.

Åk till en sjö och plocka så mycket pors att du kan fylla en 75 cl burk med blad. Mest smak blir det på våren men funkar även på sommaren. Pors finns överallt i Småland, vet inte om den är lika vanligt annanstans.

Dra av bladen och lägg dem i en glasburk. (Första året tryckte jag ned bladen i en flaska - men det var ett misstag då det inte gick att få upp dem igen för flaskan var så proppfull och de packade porsbladen funkade som en svamp.) Fyll burken med förslagsvis vodkan Stolichnaya, den är mild men smakar inte brännvin (som jag inte gillar).

Låt stå i 1 år (ja det är korrekt att bladen ska vara i hela tiden) och sila sedan bort blad genom dubbla kaffefilter. Blandningen är mörkbrun, nästan svart och behöver späs 1:3 (1 del koncentrat och 3 delar sprit) eller efter smak.

Har läst att man får bäst resultat om snapsen sedan lagras i ytterligare 3 år - men det har jag aldrig orkat.  

« Senast ändrad: 2014-05-04, 14:48:22 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Roliga snapsrecept
« Svar #3 skrivet: 2014-05-04, 14:34:15 »
Malört
Passar bra till kött och svensk husmanskost. Eftersom malört smakar bittert så brukar man antingen älska eller avsky den.

Om du /som jag/ inte har malört vilt i närheten så köp malörtsplantor på en välsorterad handelsträdgård. Plantera ut växterna i trädgården (jag har använt ett litet hörn av bostadrättsföreningens land) annars ha dem i kruka på balkongen. Plantering funkar bäst på våren eller höst - eftersom den kan behöva extra vatten vid sommarplantering.

Malörten gillar sol men behöver vattnas ofta om du har den i krukan. Malörten gillar även näring så ge mer/oftare näring än till en vanlig växt. Om den inte får näring så har jag hört att den växer sämre och till sist dör. Malört som får växa i trädgårdar kan överleva många många år. (PS plantera den inte nära andra fina växter, den kan ofta döda alltmöjligt runt omkring den.)

Skörda blad på Bartolomeinatten, den sista augusti. Torka bladen i 1 månad, häng upp kvistarna i ett snöre på ett torrt och mörkt ställe.

Lägg bladen i en glasburk som du fyller med vodkan Stolichnaya. Låt blandningen dra i 5-20 dagar beroende på hur beskt du vill ha det. Jag brukar låta blandningen dra två veckor. (PS Även om glasburk känns fel så är det enormt mycket enklare än att få ut allt från en flaska.)

Sila bort blad genom dubbla kaffefilter, tillsätt 2 teskedar honung eller råsocker och lagra den koncentrerade snapsen i minst 1 år och helst ännu längre. Läste en del råd från en pensionerad snapstillverkare och han tyckte det var helgerån att dricka snaps som inte lagrats i minst 4 år... Jag tycker snapsen blir bra även efter bara 1 års lagring.

Spä efter smak. Jag brukar få spä 1:2, dvs en del koncentrat och två delar Stolichnaya.

Variant 2: om du kan hitta en arraksmalört så smakar den IMHO ännu bättre, den är betydligt blommigare och inte lika besk. Jag vet inget ställe som säljer den, men har fått ett par sticklingar som nu växer på sitt andra år i landet.

Variant 3: om du kan köpa den Littauiska vodkan "Lithuania Vodka Black Edition" eller "Lithuanian Vodka Gold Filtered" så har du hittat den IMHO allra bästa vodkan!! Kostar 60 kr/flaska om du kan få någon bekant att köpa den i Littauen och är helt suverän till snapstillverkning! Denna vodka är mycket mjukare och rikare än alla andra vodkor som säljs på systemet.

« Senast ändrad: 2014-05-04, 14:52:41 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Roliga snapsrecept
« Svar #4 skrivet: 2014-05-04, 14:43:29 »
Någon kanske undrar varför lägga så mycket tid/besvär på detta? Mitt svar är att framförallt malörten smakar undefär 1000 gånger bättre än det jag kan köpa på systemet!
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Roliga snapsrecept
« Svar #5 skrivet: 2014-08-12, 14:48:54 »
Lakritsrot & vaniljstång

Passar bra till exempelvis lite kryddigare mat eller något man vill ha något friskt till.
(Även om det låter som att den kan likna lakritsshot så gör den inte det. Det är en snaps och den smakar friskt från lakritsroten och rundt från vaniljen.)

1 bit lakritsrot (ca 10 cm)
1 vanlijstång
1 tsk råsocker (valfritt, men så här lite gör absolut inte snapsen söt utan bara aningens rundare)

Vaniljstång går att köpa på ICA men lakritsrot fick jag beställa på nätet.
Dela vanlijstången längs med så att fröerna i mitten syns och skär den i 3-4 bitar . Klyv även lakritsroten och kapa upp den också i 3-4 bitar (vilket kräver mer kraft än vaniljstången, jag sågade jack och bröt av den).

Lägg allt i en burk med 70 cl valfri sprit (jag gillar vodkan Stolichnaya) i 2-3 dagar. Skaka burken ordentligt några gånger den här tiden. Sila bort allt synbart stoff genom dubbla kaffefilter. Klart!

Jag var först skeptiskt till att den skulle bli bra utan lagring, men den överraskade mycket positivt. Har blivit en ny favorit som passar bra till sådan mat som akvavit eller beskt inte gör sitt bästa med.
« Senast ändrad: 2014-08-12, 14:57:21 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

 

Senaste inlägg