Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: ELEMENTALIST BUILDS, TACTICS & TRIX  (läst 8144 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
ELEMENTALIST BUILDS, TACTICS & TRIX
« skrivet: 2005-10-08, 16:27:21 »
Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med oss av framgångsrika byggen och konfigurationer.


Interrupting Hydromancer[/size]
En riktigt rolig build som verkligen är ett exempel på hur otroligt mångsidigt Guild Wars är. En elementarmagiker som är helt inriktad på Skill Denial och Caster Shutdown.

ATTRIBUT.

Water Magic 13 (10+3 superior rune)
Energy Storage 14 (10+3+1 sup. rune + All seeing eye)
Curses 11

Och en Major/Superior Vigor.

Skillset.
1. Shard Storm (Water Magic Spell)
2. Maelstrom (Water Magic Spell)
3. Blurred Vision (Water Magic Hex Spell)
4. Faintheartedness (Necromancer Hex)
5. Spinal Shivers (Necromancer Hex)
6. Elemental Attunemet (Elementarist Enchantment)
7. Parasitic Bond (Necromancer Hex)
8. Rez Sig (Signet)

STRATEGI

Allting bygger på Spinal Shivers som fungerar enligt följande.(Curses @11) For 34 seconds, whenever hexed target is struck by cold damage while using a skill, that foe is interrupted and you lose 6 energy. Lägg alltså Spinal Shivers på fienden, och därefter räcker det i princip med att bara vifta med trollspöet (under förutsättning att du har ett spö som ger cold damage, som tex ett Water Wand. )

I kombination med en Ranger som använder Spirit of Winter (converts all damage to Cold Damage) är Spinal Shivers den överlägset bästa Shutdown skillen i hela spelet.  

Utan Spirit of Winter är det extremt svårt att avbryta en skill på detta sätt. Fördröjningen i Wandningen gör att de skills som går att avbryta måste ha en kasttid på minst två sekunder. Alla kortare skills handlar mer om tur än om timing. Spinal Shivers + Maelstrom på samma fiende ger däremot total Shut Down. Nyttan av att bara kasta Spinal Shivers på tex en krigare eller en ranger kan absolut ifrågasättas. Chansen att avbryta en skill med bara trollspöet är minimal.

Shard Storm ger skada och saktar ner fienden med 66% i 7 sekunder (water @ 13) Den funkar mycket fint i kombiantion med Faintheartedness (50% slower attack). Kasta på stygga krigare och spring åt andra hållet. Det viktiga med denna build är att tima spellsen rätt, och inte spamma iväg. Många spells är dyra och har lång recharge. Vänta på rätt tillfälle och använd Wand mycket.

EDIT:Ändrade lite i skillsen. Ice Spikes går bort, eftersom den har usel räckvidd, ersätts istället med Shard Storm, som gör skada och saktar ned fienden. Parasitic bond är en kanonskill när man väl lärt sig använda den. För 5 energy får man 97 i hälsa (curses@11] och om man bara kommer ihåg att använda den funkar det kanon.

Kan för övrigt säga att bygget fungerar precis som jag tänkt mig. Det gäller bara att inte tänka på sig själv som "Elementarist" utan snarare som en "Utility Player". Det är inte skada det handlar om och det går inte att gå i närstrid med någon. Efter att ha kört igenom Thunderhead Keap igår, med Ninlil och Ceder står det klart att bygget fungerar, men i man - man situationer måste man ha hjälp av skadeutdelare. (eller en jättestor katapult)

Edit: Bytte namn på tråden och flyttade ut warrior- och munkgrejorna till en egen tråd.//Johnny H

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
ELEMENTALIST BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #1 skrivet: 2005-10-08, 16:51:13 »
Intressant bygge, jag har provat en del av de spells du skriver om med blandad framgång beroende på vad man möter.

T.ex. la jag några poäng i Water magic på min e/n som egentligen är en eldmagiker. D.v.s. jag tog bort det jag hade i Beast Mastery, sen körde jag med Blur Vision och Maelstorm, den första för att ta udden av fighters/rangers och den andra för att störa trollisar. Därefter tog jag livet av dem med Fire Storm och Meteor Shower.

Detta funkar bra mot det mesta, MEN om man möter många rangers funkar det inte alls. Dem avbryter ens långsamma skills, dem förgiftar en så livet snabbt rinner ur en och dem sprider oftast ut sig.

I längen som denna faller jag tillbaka till mina ranger skills istället för Water.

Dock skulle det vara intressant att speca om min n/e istället ... ska kolla över det lite.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
ELEMENTALIST BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #2 skrivet: 2005-10-08, 17:22:35 »
Det intressanta med detta bygge är att du har förmågan att TOTALT stängar ner en motståndare, oberoende av dennes yrke. Mot rangers skulle jag inte använda Maelstrom, utan börja med en Spinal Shivers, och därefter köra Wand och Blurred Vision.

Nästa bygge blir någon form av Invinci-Geomancer. Det skall bli kul att se hur Armour of Earth fungerar med Earth Magic @ 16, samt boostad med en glyph of elemental power. Alltså en effektiv attributnivå på 18!

Skulle tro att man, i kombination med Kinetic Armour, Earth Attunement och Stoning, kan ta sig an vad som helst utan att ett hår kröks på huvudet.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
ELEMENTALIST BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #3 skrivet: 2005-10-08, 18:55:02 »
Den senare låter intressant, vilken sekundärt yrke skulle passa bäst på ett sådant bygge? Måste ta mig igenom öknen för att kunna byta yrke på min trollhatt!


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
ELEMENTALIST BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #4 skrivet: 2005-10-09, 20:19:01 »
Jag har lekt lite med följande Elementalist bygge, med ett par skills som skulle kunna komplettera Daddys rätt så fint, speciellt om du kunde tänka dig att slänga in Deep Freeze i skills uppsättningen.

Detta bygge handlar framförallt om knockdown:

1. Enervating Charge
2. Stoning
3. Lightning touch
4. Armor of Earth
5. Eruption
6. Thunderclap
7. Aura of Restoration (byter troligtvis ut denna mot något annat)
8. Rebirth

Tanken är att antingen lägga Enervating Charge (Target foe is struck for 47 lightning damage and suffers from weakness for 19 seconds. This spell has 25% armor penetration.) och sedan använda Stoning (Stoning strikes for 67 earth damage if it hits. If Stoning hits a foe suffering from weakness, that foe is knocked down)

eller

Thunderclap är också mycket trevlig (For 19 seconds, if target foe is struck for lightning damage, that foe and adjacent foes are knocked down, and you lose 8 energy or Thunderclap ends. This is an elite skill), men drar ruskigt med energi. Räcker dock om jag träffar monstret med min lightning wand för att de ska ramla omkull.

Lightning touch på monster som har en water hex på sig utdelar bra skada (Target touched foe and all adjacent foes are struck for 57 lightning damage. Foes suffering from a Water Magic hex are struck for an additional 38 lightning damage. This spell has 25% armor penetration), därav mitt önskemål om att du slänger med Deep Freeze, Daddy.

Armor of Earth för att jag inte ska ta så mycket skada (+48 armor i 30 sek), och Eruption för viss AOE skada (inte så mycket, 24 i skada i 5 sekunder), men framförallt orsaka Blindness i 10 sekunder.

Jag letar efter vettiga alternativ till Aura of Restoration.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
ELEMENTALIST BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #5 skrivet: 2005-10-14, 14:00:14 »
uppdaterade första posten.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
ELEMENTALIST BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #6 skrivet: 2005-10-24, 12:57:14 »
Citat från: DeadHead

1. Enervating Charge
2. Stoning
3. Lightning touch
4. Armor of Earth
5. Eruption
6. Thunderclap
7. Aura of Restoration (byter troligtvis ut denna mot något annat)
8. Rebirth


Har provat en variant av ditt bygge och visst funkar det ok, problemet med Air/Earth som jag kör är ju att man inte kan mangla på så många FI samtidigt utan att åka på en massa exhaustion.

Undrar hur det vore med att köra Frozen Burst tillsammans med Ligtning Touch?

Mitt nuvarande bygge (E/R):

Air: 12 (Superior)
Earth: 13 (Superior)
Energy Storage: 12 (minor + All Seeing Eye)
(Saknar 30 attribut poäng än så länge)

1. Aura of Restoration
2. Glimmering Mask (elite skill) For 1-16 seconds, whenever target foe suffers Lightning damage, that foe and all adjacent foes suffer from Blindness for 3 seconds.
3. Lightning Strike
4. Enervating Charge
5. Stoning
6. Eruption
7. Ward Against Melee
8. Resurect Signet

Ska byta sekundärt yrke, osäker om det är messmer eller necro som är bäst.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
ELEMENTALIST BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #7 skrivet: 2005-10-25, 12:54:21 »
Jag är som bekant en obotlig firenuker och spelade tidigare som E/M, nu bytt till E/R. Efter att ha kikat runt lite undrar jag dock om jag inte skulle byta tillbaka till mesmer och spelar Mark of Rodgort + Fevered Dreams. Någon som testat denna potentiellt underbara kombo?
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
ELEMENTALIST BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #8 skrivet: 2005-10-25, 14:31:33 »
Feavered Dreams och MoR ser ut att kunna fungera klockrent! I kombination med JH:s "Blindness-bygge" skulle feavered dreams vara en riktigt killer.

Lägg till det en Ranger som kör Poison och Bleeding + Crippled med Bowattacks så har vi ett killergäng av guds nåde. :)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
ELEMENTALIST BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #9 skrivet: 2005-10-28, 08:47:48 »
VIRULENCE AEROMANCER


Återigen ett innovativt exempel på hur nya och spännande effekter uppstår när man kombinerar olika yrken. Denna "build" bygger på elitskillen Virulence som hör till attributet Death Magic.

ATTRIBUT

Death Magic 12
Air Magic 12
Energy Storage 13


Skills:

1. Enervating Charge (target suffer from weakness for 17 sec.)
2. Blinding Flash (target suffer from blindness for 9 sec. )
3. Whirlwind
4. Consume Corpse (teleport to random corpse, steal 17 energy + 85 health)
5. Virulence (elite)Weakness, Disease, Poison for 13 sek
6. Air Attunement (Endast tills dess att jag hittar en bättre foci. Den jag har kräver (enchanted för att ge + på armour och health)
7. Soul Feast (steal 234 health from random corpse)
8. Rez. Sig.


Det kretsar alltså kring Virulence. If target foe was already suffering from a condition, that foe suffers from disease, poison, and weakness for 3-13 seconds. This is an elite skill. Genom att först köra blinding flash får målet ett Condition. Därefter smäller man på Virulence, och då händer det grejjor må jag säga. Poison ger -4 degen, Disease ger -4 och är smittsamt dvs. sprider sig till närstående fiender. Weakness gör att fienden orsakar 66% lägre skada, och blindness ger 90% chans att missa i strid. Så här har vi alltså en fiende med en stadig health degen på -8, 90% chans att missa med sina attacker, och när han väl träffar, gör attacken bara 1/3 av skadan den normalt borde gjort.

Consume Corpse är en lysande spell Kostar 10 att kasta, 1/4 sekund casting och ingen reload. Bara att poppa runt som en tok på slagfältet och knycka hälsa och energi. Dessutom den bästa corpse denial som finns, just på grund av att den är ögonblicklig och saknar recharge time. Soul Feast är bra att ha när det krisar till sig med hälsan, men som nödlösning än som utarbetad taktik.

Efter lite testande kom jag fram till att det är bra att ha två spells som orsakar condition. Munkar är blixtsnabba med att köra Mend Ailment, och då funkar ju inte virulence. Därför öppnar jag upp med en enervating charge, bara för att trigga deras Mend Ailment. Därefter kör jag blinding och virulence. Funkar mycket bra. Munkbossar däremot, kör Mend Ailment hela tiden, och eftersom Virulence Cocktailen innehåller 3 conditions, och blindness är ytterligare ett är det inte någon bra taktik mot någon som spammar Mend Ailment. Detta på grund av att den spellen ju ger extra hälsa för varje kvarvarande condition. Med fyra condition på sig kan en munkboss ta bort ett, och hela sig 200 hp tack vare de tre återstående.

Då kan Gale fungera istället, förslagsvis byter man då ut Whirlwind mot gale. Whirlwind är min flyktplan A. Smäll på den om Warriors kommer för nära, och spring!

Efter någon timmes testande igår, kan jag konstatera att detta bygger är både roligt och effektivt. En brist är naturligtvis att man är helt beroende av motståndare som är av kött och blod.

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
ELEMENTALIST BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #10 skrivet: 2005-10-28, 08:50:57 »
Den låter grymt intressant!
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
ELEMENTALIST BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #11 skrivet: 2005-10-28, 09:05:26 »
- Tres intressant!


Lady Långben tar på sig
hårdhandskarna!

Annars skulle man kuna köra det i combo med en necro, synd att den är deathmagic bara. - Vilket verkar märkligt, den skillen hör mer hemma i curses tycker jag!  :hm


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
ELEMENTALIST BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #12 skrivet: 2005-11-01, 12:52:14 »
Fick en förfrågan på ett bra bygge för en farming elementalist/monk. Det som jag kommit fram till, vid en snabb testomgång, är att det största problemet för en elementalist som vill farma är energi.

Nedan en bild där Rannug Lrak utan problem farmar hydror utanför Augury Rock:


De skills jag använder mig av här är:

1. Lava Font (relativt billig, laddar om snabbt)
2. Flame Burst (laddar om snabbt)
3. Kinetic Armor (+60 i armor, måste underhållas)
4. Armor of Earth (+48 i armor, räcker 30 sekunder)
5. Ether Renewal (fortfarande efter nerfning, så är det en mycket bra skill - ger hälsa och energi)
6. Aura of Restoration (för hälsa)
7. Essence Bond (Ger 1 energi varje gång man blir träffad)
8. Balthazars Spirit (Ger 1 energi varje gång man blir träffad)

Attribute är uppsatta enligt följande:

Earth: 10
Fire: 14
Energy Storage: 14

Detta bygge farmar faktiskt snabbare än munken utanför Augury. Med ett totalt värde på Amor på 168, så tar man knappt något i skada.

Som sagt, detta är enbart en snabb test, kommer att tweaka detta bygge vidare, men det fungerar iaf utmärkt mot hydror!

Mer info kommer! :)

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
ELEMENTALIST BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #13 skrivet: 2005-11-01, 13:09:19 »
:thumb  :thumb  :quiet  :hella

måste testa detta! FARMA, FARMA, FAAARMAAA

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
ELEMENTALIST BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #14 skrivet: 2005-11-01, 13:35:06 »
Lite ytterligare info kring bygget ovan:

Ether Renewal ger, med mina stats, 3 energi och 19 i hälsa per enchantment.

Som synes så har jag rejält med enchantments på mig, närmare bestämt 6 st (inkl. ether renewal).

För att få bättre betalt för Ether Renewal, så kan man använda sig av flare, då denna enbart kostar 5 energi, och kan spammas i snabb hastighet.

Som alternativ till Ether Renewal skulle man kunna tänka sig Elemental Attunement, för att spara på energi, eller att man kör Necro som secondary med Offering of Blood (ger dock lite för lite energi för en elementalist).

Dessutom använder jag här en yxa som ger +14% längre tid på enchantments, vilket är mycket bra att ha. Något att satsa på, helt klart.

Timing är något som krävs, speciellt när man bankar hydror, så man inte kastar en kritisk skill precis när de släpper en meteor på dig!

Fler alternativ till kan vara Mesmerns olika Mantran, här skulle ex. Mantra of Flame vara ypperlig, även för energymanagement!

Edit: Även Bonettis Defense skulle naturligtvis fungera för att sno åt sig energi!

 

Senaste inlägg