Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: =[OG]='s Kokbok för Gentlemen.  (läst 20340 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest193

  • Gäst
SV: =[OG]='s Kokbok för Gentlemen.
« Svar #45 skrivet: 2009-04-11, 10:01:31 »
Vitlök, rå el. färsk
Ehh, vad är skillnaden?

guest1645

  • Gäst
SV: =[OG]='s Kokbok för Gentlemen.
« Svar #46 skrivet: 2009-04-11, 11:18:08 »
Ibland kallar de den där halvtorkade grejen för färsk vitlök. Men finns en variant de kallar rå som inte är torkad mellan plockning och leverans. Något i den stilen är det i alla fall, aldrig lagt vilken som är vilken på minnet.

Ungefär som färskpressad apelsinjuice och nypressad apelsinjuice där den färskpressade kan vara 6 månader gammal, men den nypressade är högst några dagar gammal. Något sådant är det, minns aldrig vilken som är vilken. ;)

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: =[OG]='s Kokbok för Gentlemen.
« Svar #47 skrivet: 2009-04-11, 11:19:48 »
Vågade Ödlan lägga ut ett viktväktar recept vågar kanske jag.
Jag är inte mycket för exakta mått, det måste ändå smakas av med jämna mellanrum.

Honungs-citron-kyckling.
välj antalet kyllingfileer som passar just till era behov, kanske 1-2st per skalle?
Välj ut en ugnsfast form som dessa får plats i.
Tvätta och riv skalet från en citron (skall från en citron + saft fån den samme till ca 4 filéer, tycker du inte om att det blir en syrlig rätt tar du bara 1/2 pressad citron /4 filéer.)
du blandar skalet och saften, häller i ca en matsked flytande (ta vad du har hemma, har gjort det med "vanlig" honing med) honung /4 filéer. Gör det samma med olivolja. (Annan olja går bra det med, men gillar själv inte smaken på ex rapsolja)
Flingsalt och Citronpeppar (vanlig peppar går bra) efter behov.
Rör om och häll över kycklingen. In i ugn. Mitten, ca 200g, 40 min. (När de ser klara ut, ta ut den tjockaste och snitta den för att kontrollera)

Coscos röra
(Man kan använda Bulgur men den blir inte lika bra kall.)
Jag gör alltid fler portioner än dagens behov, äter detta gärna dagen efter som en kall rätt men ev strimlade kycklingrester, bacon eller vegetariskt. Utmärkt som matlåda. Speciellt för dem som jobbar natt. Röran passar även utmärkt som tillbehör till grillkött.

Tillred coscos enligt paketet, 6pers brukar jag ta. Det kan jag få ut ca 4 portioner ur dagen efter. Men nu är jag stor i maten så normalt kanske det blir 8 portioner.

Finhacka rödlök efter eget tycke, jag brukar ta 1st.
Finhacka tomat efter eget tycke, jag brukar ta 2-4 st
Häll i en burk kidneybönor, kikärtor och andra bönor du gillar i ett durkslag, sila under kallt vatten tills det inte skummar eller färgas rött. Låt stå å droppa.
Skiva advokado. -Valfri mängd beroende på tycke/smak, tillgång och pris.
Valfri mängd marinerade vitlöks klyftor + oljan de ligger i.
Strimla soltorkade tomater.
Blanda förskitigt alla indgredienser så att allt blir fint fördelat i coscosen.
Som ni ser är detta väldigt mycket efter tycke, smak och tillgång. Är det något som ni inte tål byt ut det, glömmer ni något, skit samma. har ni något annat hemma blanda i det. Röran blir aldrig samma gång till gång, men ändå otroligt tacksamma att göra. Om man har i saker som färsk tomat och ex gurka så krymper antalet dagar ni kan ha den i kylen. Tänk på vilka av era ingredienser som har sämst hållbarhet och utgå därefter. Men det borde inte vara några problem att ha det i kylen i 3 kanske 4 dygn. Jag Lovar att ögat kommer att döma ut den som dålig långt innan det faktiskt blir det.

Kall sås
Antingen tar ni Matlagnings yoghurt och så va det inte mer med det.
Eller så köper ni Turkis yoghurt (gärna inte light, blir inte bra. Den är för vattning) och gör tzaziki enligt förpakningen.
Tips, pressa den fin rivna gurkan mellan händerna, går otroligt mycket snabbare än att pressa genom militafilter. Jag hoppar gärna över svartpepparn själv för det gillar jag inte. Sedan står det vitvinsvinäger, blir helt klart bäst med det men i värsta fal funkar äppelcider vinäger.

Om detta inte duger så släng även in ett vitlöksbröd i ugnen per skalle.
Jag gillar att ha mer marinerade vitlöks klyftor vid sidan om.

Det vegetariska är kycklingen och röran. Men de andra är inte helt fel de heller.
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: =[OG]='s Kokbok för Gentlemen.
« Svar #48 skrivet: 2012-09-29, 16:52:31 »
Idag blir det gyoza här hemma. (BUMP) :)

guest2083

  • Gäst
SV: =[OG]='s Kokbok för Gentlemen.
« Svar #49 skrivet: 2012-09-30, 23:46:44 »
Har idag käkat pulled pork -en ljuvlig maträtt:

En rejäl bit benfri fläskkarré

som gnides in med BBQ-sås efter fritt val, idag innehöll den bla:

Chipotelpasta
Hackad habanero
Ketchup
Spiskummin
Koriander
Vitlök
En liten skvätt rökig whisky (Laproaigh)
Hackad lök

Själva knepet är att karrén placeras i en lerform eller gjutgärnsgryta med lock och sen in i ugnen på 100grader...japp 100grader. Där får den vara i 6-7 timmar, under lock. Till slut är den så mör att den faller i bitar när man drar i den med två gafflar. Strukturen blir lite som kebab men oändligt mycket godare och saftigare. Kan med fördel serveras i pitabröd med sallad, rödlök och tomat och någon kall sås på gräddfil.

Det tar en hel dag att göra, men sköter sig självt och är definitivt värt väntan. Det går knappt att misslyckas. Här finns lite mer info runt fenomenet "Pulled pork" --->

http://taffel.se/recept/pulled-pork-langstekt-karre-som-i-amerikanska-sodern

Rekommenderas så in i h-e  :banana

guest253

  • Gäst
SV: =[OG]='s Kokbok för Gentlemen.
« Svar #50 skrivet: 2012-10-02, 19:07:31 »
Detta kanske mer hör till kategorin "Jag har en frys full av udda saker och måste göra något hyffsat snabbt och jag orkar ändå inte gå och handla"-mat, eller möjligen den lite vanligare kategorin "Ja e sonrfull å fyllllehungig. De här bli skitbra!"-mat, men jag skapade en rätt udda grej häromsistens som faktiskt var överraskande gott:

Schnitzel (hitta någon lyxvariant) med kokt broccoli med smält smör. Servera med äppelmos och äppelcidervinäger!

Att schnitzel, som är panerat kött, passar jättebra med äppelcidervinäger är kanske inte så överraskande för dem som prövat riktiga fish n' chips. Likaså är kombinationen broccoli-schnitzel inte helt otrolig, eller äppelmos-schnitzel. Men att kombinationen broccoli-äppelcidervinäger-äppelmos skulle vara så gott, DET förvånade mig!

Utloggad Raft

  • Old Korean TV-star
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 577
SV: =[OG]='s Kokbok för Gentlemen.
« Svar #51 skrivet: 2012-10-02, 23:23:42 »
Ska prova Patsch!  :bbq

guest2083

  • Gäst
SV: =[OG]='s Kokbok för Gentlemen.
« Svar #52 skrivet: 2012-10-03, 01:08:34 »
Ska prova Patsch!  :bbq

Gör det, har nog aldrig blivit så överraskad av en maträtt som denna. Löjligt gott!

 

Senaste inlägg