Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Anime  (läst 28007 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Anime
« Svar #45 skrivet: 2009-08-13, 11:38:32 »
Såg faktiskt Hellsing häromsistens.. Mycket bra får man väl säga, lite kort dock (endast 13 avsnitt)

Vampyrserie med en liten tvist iom att vanliga människor kan sätta in nåt slags chip som gör att de får vampyrliknande egenskaper, dvs mycket starka och vassa tänder :D

Ger den 4 av 5 :banana

guest1645

  • Gäst
SV: Anime
« Svar #46 skrivet: 2009-08-13, 21:13:33 »
Scenen när Alucard tror att han äntligen mött en riktig vampyr och slår på full styrka är helt lysande!

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: Anime
« Svar #47 skrivet: 2009-08-13, 22:54:20 »
Yep yep, Hellsing var riktigt cool. :)


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

guest1645

  • Gäst
SV: Anime
« Svar #48 skrivet: 2009-08-14, 03:32:44 »
Tvungen att uppdatera min profil-bild efter senaste serien.
The Wallflower - Perfect Girl Evolution.
Helt lysande serie om fyra killar som får i uppdrag att göra en tjej till lady. Bekymret är att hon är djupt nere i skräck-träsket. Hon älskar splatter, skräck och thrillers och har levt de senaste åren med tre anatomi-dockor som bästa vänner.
Som exempel får hon lyckofnatt när de hamnar mitt i ett mordfall och springer runt och försöker få detaljer om fallet samt stjäla nerblodade kläder.
3 avsnitt kvar, men en klar fyra är den.

Dessutom är det en av få serier som inte är konstant fanservice, vilket uppskattas. Efter miljonte tillfället då de visar trosor eller bara bröst utan ngn poäng kan det bli lite irriterande.

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: Anime
« Svar #49 skrivet: 2009-08-14, 10:42:37 »
Jag har börjat titta på Black Lagoon, vilket har visat sig vara en renodlad actionserie. Den känns faktiskt lite som en frisk fläkt, eftersom den helt saknar jätterobotar, och inte har en endaste tonåring i huvudrollerna.

Serien är ganska förankrad i dagens teknologiska nivå. Här bjuds inte på sci-fi, vilket förvisso inte hindrar karaktärerna att vara fullständigt "over the top". Black Lagoon bjuder på skjutvapen, legosoldater, militärfordon, yrkeskriminella, slummiga hamnstäder, sjaskiga hotell, maffiakrig, eldstrider och attityd i kubik.

Huvudpersonen Okajima Rokuro är en skötsam japansk löneslav. Han har i uppdrag av det stora företaget han arbetar på att leverera en hemlig MO-disc, men någonstans på kinesiska havet blir han kidnappad av pirater på torpedbåten Black Lagoon. Han hoppas på att företaget ska lösa ut honom, men istället skickar de ut en trupp legosoldater för att "radera" både honom och piraterna. Han kommer knappt undan med livet i behåll, och ger upp både sitt namn och sitt förflutna för ett liv som pirat ombord på Black Lagoon.

Som ni förstår är Black Lagoon riktigt hårdkokt, men det är ingen "hjärndöd" show. Man har varvat all action med vettiga stories, och den är mycket välregisserad, vilket gör att man inte tappar intresset. Man får sig lite karaktärsbaserat drama mellan varven, men trots karaktärernas mörka bakgrunder blir det inga större tårdrypande bölfester. På sin höjd tillåts man känna sig lite sentimental. Humor finns faktiskt, även om den oftast är begränsad till karaktärernas dialog.

Framför allt är Black Lagoon vältecknad och väl animerad. När man exempelvis ser en bil i bild, så vet man att det är en riktig bilmodell de avbildat, istället för någon slags generisk sinnebild av en bil, som så ofta annars är fallet med anime. Man avbildar ganska konsekvent äkta vara, från fordonen till alla vapnen. Jag anser förvisso att Hind-helikoptern i ep 2 var rätt ful, men jag uppskattar att de åtminstone försöker vara noga med detaljerna. Grafiskt sett kommer Black Lagoon inte riktigt upp i nivå med Full Metal Panic (som jag tyckte var otroligt snyggt gjord), men den ligger definitivt över medel.

Det som främst irriterar mig (det är ju alltid nånting), var kvaliteten på översättningen och textningen. Shinsen Subs ska förvisso ha en eloge för att man försökt översätta alla dessa grova brottslingars språk till någon sorts västerländsk motsvarighet, men jag tycker att de har tagit i för mycket. Dessutom var undertexterna för små, kontrastlösa och hamnade för långt ute i kanterna när man såg avsnitten på en TV. Jag känner så innerligen för att slå alla fansubbers som inte har någon aning om vad "TV safe area" är för något. Gå en videoredigeringskurs för faan!

Det får bli  :pistols :pistols :pistols :pistols av 5 pistoleros.
« Senast ändrad: 2009-08-14, 10:47:02 by Crimson »


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Anime
« Svar #50 skrivet: 2009-10-20, 10:49:45 »
 :stupid Ja Black Lagoon är riktigt najs..

Har precis börjat titta på Code Geass, klipper och klistrar lite från wikipedia..

The series is set after Japan's conquest by the Holy Britannian Empire on August 10, 2010, a.t.b. with their powerful new robot weapons, the Knightmare Frames, stripping Japan and its citizens of all rights and freedoms and renaming the country Area 11.

 The titular Lelouch is a Britannian prince who was disowned by his father, Emperor Charles zi Britannia, after his mother was murdered, and has vowed to destroy his father, the Emperor, and Britannia. He gains an ability through the mysterious power of the Geass, becoming the leader of the resistance movement to fulfill his two wishes:
 to seek revenge for his mother and to construct a world in which his beloved sister Nunnally can live happily.

Rätt bra serie än så länge, har sett 15 avsnitt.. Inte nåt naket att tala om iaf :D

Än så länge ger jag den 5 av 5

guest1645

  • Gäst
SV: Anime
« Svar #51 skrivet: 2009-11-10, 05:51:58 »
Någon här i tråden gillade Kiddy Grade. Det har kommit en säsong två nu, och du kommer bli mycket besviken är jag rädd...
Nyss sett första avsnittet och det är mer Ecchi och mindre äventyr. Serien kan ses här:
http://www.kumby.com/category/kiddy-girl-and-episodes/

Nog för att huvudpersonen förra rundan var 11 år och iklädd teddy, huvudpersonen denna rundan spenderade hela första avsnittet med att gnälla över att hon inte hade trosor när hon slogs mot ngn sorts gigantisk metalldrake (ja, fienderna är också barnsligare denna omgången).

Vill man se ngt bra är istället Mushi shi en serie att leta upp. Ungefär som en Ghibli-film fast för vuxna.
Alternativt Ga-Rei -Zero-, som jag inte sett hela, men som lovar gott för den som gillar spökjakt av den mer högteknologiska, blodiga varianten. Hellsing fans kan nog se denna utan att bli besvikna.

guest2209

  • Gäst
SV: Anime
« Svar #52 skrivet: 2009-11-10, 21:13:25 »
Tyckte också att Black Lagoon var riktigt bra, gillade den skarpt.

Fick tips på en som heter Gungrave som jag såg för ett tag sedan, rätt blodig såg ut som en typ av serie vid första anblicken men transformerades till något annat efter det.

-cb99

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: Anime
« Svar #53 skrivet: 2009-11-10, 22:30:27 »
Detroit Metal City

Jag kollade på denna när jag satt utan Internet på vandrarhemmet.

Negishi är en mild och romantiskt lagd ung man, som drömmer om att bli en framgångsrik popmusiker. Han lämnar landsortshålan han vuxit upp i, och reser till Tokyo för att förverkliga sina drömmar och hitta kärleken. Snart har han kommit in i ett band, men det gick inte riktigt som Negishi tänkt sig... för bandet heter ”Detroit Metal City” och spelar dödsmetall.

När Negishi går på scenen gör han det utstyrd i en långhårig peruk, ”corpse paint” och rustningsliknande scenkläder. Hans alter ego heter ”Krauser”, en demonisk och depraverad figur med rykte om sig att vara mördare och våldtäktsman. Negishi gillar inte hårdrock alls, utan hade tänkt sig att detta skulle vara något temporärt, men bandet blir snabbt framgångsrikt – delvis beroende på Negishis förmåga att gestalta Krauser, som snart blir en ikonisk kultfigur i Tokyos metalscen. När han inte spelar med bandet försöker Negishi leva ett normalt liv, men givetvis kommer framgångarna med DMC i vägen för hans rosafärgade drömmar.

Det var längesedan jag såg någonting så groteskt (och samtidigt groteskt roligt) som Detroit Metal City. Mycket är det nog för att jag själv är en sådan inbiten hårdrockare som gör att den hittar hem hos mig – serien driver hejdlöst med hårdrockens/dödsmetallens  övermaskulinitet, och gör det på ett vis som får mig att le lite extra. Tokerierna i DMC går förvisso ofta överstyr och blir banala (på sedvanligt japanskt vis), men trots det så ser man alltid fram emot nästa avsnitt.

Avsnitten är ganska korta; knappt 14 minuter inklusive intro och outro, och storyn känns lite för simpel om jag ska vara ärlig. Man hade lätt kunnat utveckla mer av Negishis ”privatliv” och gjort lite drama av serien om man bara hade gjort avsnitten lite längre. Jag misstänker att stora delar av storyn försvunnit i adaptionen från det tryckta mediet. Å andra sidan märks det att serien är gjord med mycket hjärta, vilket gör att man lätt förlåter allt. Visuellt sett är DMC inget märkvärdigt alls. Man har inte lagt något krut på att göra den snygg eller välanimerad; tvärt om är den ganska spartanskt tecknad, men det funkar ändå.

Det jag gillade minst var översättningen. Man behöver inte kunna mycket japanska för att inse att fansubbarna har tagit sig ganska stora friheter. Jag misstänker att de ville göra en översättning som bäst fångade seriens anda (vilket i och för sig är bra), men när detta går så långt att man utan större anledning kryddar dialogen med svordomar blir jag bara irriterad. Samma syndrom som med Black Lagoon! Ett annat minus är formatet: Matroska MKV med softsubs. Distribuera den som DivX-AVI så man åtminstone kan se den på DVD-spelaren, era skitarslen!  :pistols

Jag rekommenderar Detroit Metal City till alla som har ett hårdrockarhjärta boende någonstans i sig. För icke-hårdrockare så misstänker jag att den mest kommer att upplevas som fånig. Man bör även ha ett visst sinne för sjuk humor. De som gillade ”Ping Pong Club” och ”Ebichu the Housekeeping Hamster” kommer antagligen att gilla DMC också. Om denna recension lämnar dig likgiltig eller frågande, så är det kanske lika bra att strunta i den. I egenskap av metal-fan och animekonsument uppskattade åtminstone jag den.


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

guest1645

  • Gäst
SV: Anime
« Svar #54 skrivet: 2009-11-11, 02:14:28 »
DMC låter som något som måste testas!
Drog igång Darker than black på bussen till jobb, verkar lovande om än övernaturlig action enligt formulär 1A.

Ville hitta ngt bra från Bludgeoning Angel Dokuro-chan...
Hittade samling med 14 crazy-ass anime chicks:
http://www.youtube.com/watch?v=i643jU5IlC8
Inte helt oväntat är (nästan) alla Higurashi-tjejerna med...

Och här är Dokuro-chan:
http://www.youtube.com/watch?v=eMmpdnuA97c&NR=1&feature=fvwp
8 avsnitt om hur man massakrerar ngn med en spikklubba.

guest1645

  • Gäst
SV: Anime
« Svar #55 skrivet: 2009-11-14, 23:35:26 »
Ga-Rei Zero  :thumb :thumb :thumb :thumb

Bra serie om "spökjägare". En serie som börjar med att man får se katastrofen och sedan får följa vägen dit, vilket ger en speciell känslar till en serie om man vet att det kommer gå åt skogen.
Inte fullt lika domedagsaktig som Higurashi, men så är den ett exceptionellt undantag. Faktiskt inte ens lika deprimerande som Air ens en gång, men fullt sebar och alltid trevligt när en serie inte är full av poänglösa nakenscener.

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: Anime
« Svar #56 skrivet: 2010-01-28, 12:01:26 »
Har ägnat lite tid åt att (för andra gången) kolla på Fruits Basket, och tänkte klistra in min review här.

Det enda jag visste om Fruits Basket när jag såg den första gången, är att den var lassfull med "pretty boys". Uppenbarligen faller man lite utanför målgruppen (som vanligt), men det har ju sällan hindrat en. Serien visade sig utöver detta vara en ganska strömlinjeformad komedi/drama-mix med massvis av slapstick-action.

Story:

Huvudpersonen, Touru, är en tjej som bor i ett tält i skogen efter det att hennes mamma gått bort(!). En dag, på väg till skolan kommer hon förbi ett mystiskt hus, och bestämmer sig för att ta sig en närmare titt. Det visar sig snart att en av hennes klasskamrater - supersnygga pojken Yuki - bor där med sin äldre kusin. När killarna får reda på att Touru bor ute i skogen i ett tält, så får hon givetvis flytta in hos dem istället. Snart så märker dock Touru att hennes nya "familj" har många mörka hemligheter, inklusive en uråldrig förbannelse som gör att de ibland förvandlas till djur...

Det finns vissa saker med Fruits Basket som irriterar mig; till exempel att Touru är en klockren "Mary Sue", eller att serien inte har någon egentlig plot. Progressionen är minimal från avsnitt 1-24 ungefär, och det inkluderar karaktärsutvecklingen. Fruits Basket överlever istället på att ständigt introducera nya karaktärer. Trots detta så går den inte att stänga av. Den ständiga humorn håller ens endorfinnivå uppe - och så finns det en hel del "snyftscener" - men det är främst sidokaraktärerna som håller liv i serien ända till slutet (26 avsnitt). En del av karaktärerna är rakt av briljanta (som t.ex. ägarinnan till badet vid de varma källorna i det obligatoriska "bad-avsnittet").

Dessutom älskar jag den sentimentala intro-låten. :)

Jag kan summera det som så: Fans av balls-to-the-wall action behöver inte slösa tid på Fruits Basket; den mesta "action" som serien bidrar med är de ständiga fajter som uppstår mellan Tourus närmaste beundrare. Men gillar man lättsamt, karaktärsdrivet drama, så är den sevärd. Jag ger den:

 :oggubben :oggubben :oggubben :oggubben



=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: Anime
« Svar #57 skrivet: 2010-01-28, 12:14:01 »
När jag satt och skummade reviews online, hittade jag dessutom en anime - "Figure 17" - som verkar handla om självaste Deathdealer! Se bara:

"Agent DD is a member of an alien police force transporting six Magyua eggs. The Magyua are an intelligent but extremely violent life-form used as biological weapons. While transporting the eggs, DD gets in an accident and heads towards the nearest life supporting planet--Earth. DD lands to safety in Hokkaido, Japan, but during the landing the eggs awaken. DD manages to destroy one of the Magyua, but the other five escape to different areas of Hokkaido. DD fuses with the Liberus--a mobile bio-liquid metallic battle suit and sets out to recapture the other five Magyua. Somehow, a 10-year-old girl named Tsubasa comes into contact with DD's spare Liberus suit and now she too has the ability to fuse with the Liberus suit and gain super powers!"

 :thumb


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

guest1645

  • Gäst
SV: Anime
« Svar #58 skrivet: 2010-01-28, 23:49:48 »
Tack för tipset om Fruits Basket, har den, men i ngt format som har strulat, kan dock köra den genom Handbrake och lägga på telefonen nu.
Konstaterade att jag inte lagt upp Mushishi. Weird, det är ju en av de bästa jag sett. Får väl dra lite snabbt de senaste jag sett:

Mushishi  :thumb :thumb :thumb :thumb :thumb
Väldigt vackert tecknad serie om en man som hjälper människor drabbade av mushis. Mushis kan beskrivas som små, för de flesta osynliga varelser som lever runt oss. Okej, alla är inte små, vissa är stora som träsk. Seriens fasta karaktär är en mushishi (typ mushi-jägare) som heter Ginko. En bit in i serien får man även veta att han skiljer sig märkbart från andra mushishis genom att inte vilja utrota mushi, utan behandlar dem som varelser som bara försöker överleva.

Ingen kärlek, knappt en sammanhängande story och lite diffus tidsrymd, men helt underbar.
Ska tydligen ha släppts som live-action (kommer att letas upp strax). Vilket osökt får mig att vilja tipsa om en ny jdorama som bygger på Yamato Nadeshiko Shichi Henge (The Wallflower) som jag tipsat om innan. Dramat har hittills varit riktigt roligt att se.

Darker Than Black  :thumb :thumb :thumb
Har kanske redan berättats om, men helt klart sevärd actionanime om människor med speciella förmågor (ovanligt....) som jagas av hemliga världsomspännande organisationer (aldrig hört innan) och huvudkaraktären är mörk, tyst och deprimerad (oj oj oj, så oväntat).

Witch Hunter Robin  :thumb :thumb
Samma grundtema som Darker than black, men man har lagt så in i norden mycket tid på varje bildruta att man antagligen bara haft tid för hälften så många som behövs för att det ska flyta. Kvar är en väldigt snygg men otroligt hackig serie som knappt är sebar.

guest1645

  • Gäst
SV: Anime
« Svar #59 skrivet: 2011-03-16, 20:27:05 »
Wow det var länge sedan jag la upp något...
Har tid för en avrådan och ett tips om en serie jag inte hunnit se än.

Jag avråder från Highschool of the Dead
Väldigt snyggt tecknad och riktigt bra story (The Walking Dead-klass). Så varför ska man inte se den? Jo, för att den är gubbsjuk så det störde t.o.m min ganska luttrade hjärna.
Om man nu har dessa grymma förutsättningar, varför är varenda bild på någon av tjejerna upskirt? Varje scen som för storyn framåt eller lyfter karaktärerna åtföljs av två med stora bröst och en massa sexanspelningar.
Blev så gruvligt besviken att jag la ner serien efter 4 avsnitt.

Mitt tips: Supernatural
Har bara hunnit börja titta lite. Den är blodig, rå och har en del naket, men är en vuxen anime av klass. Riktigt snygg och än så länge bra berättad.
Kommer en mer utförlig recension när jag sett lite av den.

 

Senaste inlägg