Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Pimp my burk!  (läst 4755 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
Pimp my burk!
« skrivet: 2010-05-17, 09:52:15 »
Jag har en 2 år gammal låda som jag inte modifierat ett uns sedan leveransen. Jag har i ärlighetens namn inte gjort särskilt mycket alls med den (inklusive ominstallation) och nu börjar den kännas lite seg. Likt en inbiten golfare tycker jag att det är roligare att titta på ny hårdvara snarare än att leta användarfel.

Jag funderar på att byta till Windows 7 istället för att ominstallera Vista och när jag ändå är där såg jag Redbeards bön om hjälp och de fina youtube-klippen om operativsystem på SSD.

Jag kan som bekant inget om hårdvara och ber därför om hjälp från auditoriet om lämpliga uppgraderingar och om- eller nyinstallationer.

Har skrivit ner lite bokstavskombinationer som låter tuffa som jag tror mig stämma om datorn. Behövs det någon mer info?

Asus Striker II Formula 780i Socket 775
Intel Core2 Quad Q9300 2,5GHz
GeForce 8800 GTS 512 x2
8 GB RAM
Vista 64
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
SV: Pimp my burk!
« Svar #1 skrivet: 2010-05-17, 10:29:51 »
Ett någorlunda billigt sätt att uppgradera är väl Win7 och ett nytt graffekort.
Det hjälpte upp min gamla burk högst avsevärt.

Vet egentligen inte hur mycket win7 egentligen gör prestandamässigt men det är ett betydligt trevligare operativ jämfört med Vista.

Har själv inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra med hårdiskarna, en SSD är ju som tidigare sagt inte särskilt billigt.
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: Pimp my burk!
« Svar #2 skrivet: 2010-05-17, 17:10:15 »
Bah... jag trodde du letade efter personer som kunde pimpa själva lådan (chassit). :)



=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Pimp my burk!
« Svar #3 skrivet: 2010-05-17, 19:19:12 »
Rioo uppifrån och ner

Nytt graffekex....
Nytt operativ.....
Kolla så att nätagget räcker till....
Hoppas du har en raptordisk...annars SSD
Nytt mobo + propp
Nytt minne (du har inte trippelchannel-minne i burken idag)

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Pimp my burk!
« Svar #4 skrivet: 2010-05-17, 19:40:04 »
Finns det ngn pro-con diskussion raptor vs ssd som man kan ta del av?

För övrigt mottages gärna förslag (inom rimliga ekonomiska gränser) på vad som kan uppdateras. Efter att ha läst DDs lista ser det ut som allt utom chassit... :help
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Looser

  • =[OG]=Medlem
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 427
  • Old Bamba
SV: Pimp my burk!
« Svar #5 skrivet: 2010-05-17, 19:45:09 »
Nja, ett nytt chassi kommer du nog att behöva för att få plats med det nya grafikkortet.
Loosers dont have time to whine
We allways get killed first

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Pimp my burk!
« Svar #6 skrivet: 2010-05-17, 19:48:05 »
:tease
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad E-doT

  • Old bitter grogghagga
  • Global moderator
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 047
    • www.femuglor.se
SV: Pimp my burk!
« Svar #7 skrivet: 2010-05-17, 20:05:29 »
Nja, ett nytt chassi kommer du nog att behöva för att få plats med det nya grafikkortet.

Men Crimmy kan randmåla det åt dig om du vill. ;)

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Pimp my burk!
« Svar #8 skrivet: 2010-05-17, 20:31:27 »
Ett billigt sätt att snabba upp sin burk är att köra CCLeaner - rensa filer och registeret. Kör sen Defraggler. Bägge programmen är från Piriform och är grattis. Du kommer märka skillnad om du inte aktivt pysslat om din burk på 2 år!

Jag är inte alls lika övertygad om Win 7's förtjänster mot Vista. Tycker tvärt om att 7:an är betydligt rörigare och retar mig varje gång jag behöver mecka med en burk med 7:an. Men det kan ju bero att jag nu vant mig med Vista! Men en Vista 64 med SP2 är tämligen rask tycker jag.

* Det jag saknar i din listing av prytlar är din/dina nuvarande diskar. Snabbare diskar gör en massa. Sen är det ju en kostnadsfråga. Du får en 80 GB SSD (Intel X25-M) för ~2000:-. För samma peng får du en WD Raptor (10k RPM). SSD:n läser snabbare en den skriver (3.5 ggr snabbare). En Raptor har en genomsnittlig åtkomsttid på 3 millisec mot en vanlig 7200 som ligger över 4 ms. SSD:n kräver ett visst underhåll för att hålla sig rask, men man lägger bara in ett litet program på schemalagd aktivitet.
En optimal lösning vore kanske att ha en SSD som systemdisk och en raptor för program och spel. Men det är ju 4 loppor ... Så mest privärda kan vara en Raptor för OS och spel och sen använda sin/sina gamla disk/-ar som lagringsdiskar för allt annat junk!

* Nästa flask hals kan nog grafiken vara, men det beror ju på vilka spel du lirar.

*CPU:n har lite låg klockfrekvens men det är ju en Quad och det borde vara svårt att knäcka den. En enkel sak som kan snabba på uppstarten som många missat är att använda flera kärnor vid uppstarten. Det kollar du genom att köra MSCONFIG, välja fliken SYSTEMSTART, klicka på AVANCERADE INSTÄLLNINGAR, boka ANTAL PROCESSORER och välj 4. Klicka OK och förhoppningsvis startar nu burken lite raskare.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Pimp my burk!
« Svar #9 skrivet: 2010-05-17, 21:01:40 »
Slänger väl in mina tips också då, i prioritetsordning:

Rensa upp bland alla filer/autostart m.m., se Hazards tips (även om jag inte håller med om MSConfig tipset). Ev. ominstallation av operativet (Windows 7 är inte någon mirakelkur i prestanda jämfört med Vista, även om en del saker har förbättrats).

*

Klocka processorn! Den proppen bör du utan svårigheter kunna köra en bra bit över 3 GHz - gratis prestandaökning redan där!

*

Räcker inte det, kolla efter nytt grafikkort i första hand, OM det är prestandan i spel du tycker släpar efter. För en generell prestandaökning i övrigt - operativet plus ev. de spel du spelar mest på en SSD! :)

*

Har du pengar som snart bränner hål i plånboken? Köp nytt! ;)

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Pimp my burk!
« Svar #10 skrivet: 2010-05-17, 21:07:39 »
nog lite enklare om du sätter en ekonomisk smärtgräns.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Pimp my burk!
« Svar #11 skrivet: 2010-05-17, 21:27:04 »
(även om jag inte håller med om MSConfig tipset)

Den lär ju inte gå långsammare om den använder 4 kärnor istället för en vid uppstart, eller vad menar du? :hm

Sen köra spel på en SSD? Den laddar kanske snabbare spelen men allt annat som windows sysslar med och som buffras till disk, d.v.s. systemdisken? Mäe ... systempartitionen ska ligga på SSD om något!


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Pimp my burk!
« Svar #12 skrivet: 2010-05-17, 23:12:56 »
Den lär ju inte gå långsammare om den använder 4 kärnor istället för en vid uppstart, eller vad menar du? :hm

Sen köra spel på en SSD? Den laddar kanske snabbare spelen men allt annat som windows sysslar med och som buffras till disk, d.v.s. systemdisken? Mäe ... systempartitionen ska ligga på SSD om något!

Som jag förstått det så är den växeln till för att begränsa antalet kärnor vid uppstart, för felsökning etc., dvs det normala är att alla tillgängliga kärnor används automatiskt - som standard. Se ex. denna länk.

Eller för att citera Microsoft själva:

"This switch sets the number of processors that Windows will run at startup. With this switch, you can force a multiprocessor system to use only the quantity of processors (number) that you specify. This switch can help you troubleshoot performance problems and defective CPUs."

Jag säger inte emot att lägga systemet på SSD. Däremot finns det vissa spel som boostas nåt kopiöst om de läggs på SSD, exempelvis Vanguard som laddar från disk konstant. Så jag omformulerar väl mig då - spel med *mycket* diskaccess tjänar helt klart på att ligga på en SSD! :)
« Senast ändrad: 2010-05-17, 23:17:23 by DeadHead »

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Pimp my burk!
« Svar #13 skrivet: 2010-05-17, 23:35:12 »
Loppan - det var bara en lista på vad du kan updatera och i vilken ordning! :thumb
Inte att du skulle uppdatera allt...

JH´s post vart bra, men om det inte hjäler kommer garabterat ett lite bättre graffekex (ja, beroende på vad du spelar) säkert ge burken ett lyft!

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

 

Senaste inlägg