Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: EA blir stämda av sina aktieägare  (läst 1756 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
« Senast ändrad: 2013-12-20, 16:41:10 by Skalis »
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad SuperTed

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 899
SV: EA blir stämda av sina aktieägare
« Svar #1 skrivet: 2013-12-20, 19:03:54 »
Underhållande läsning på flera nivåer. Vad är det de säger på andra sidan pölen, "only in amerikaj"

Utloggad Picard

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 478
SV: EA blir stämda av sina aktieägare
« Svar #2 skrivet: 2013-12-20, 21:33:46 »
SÅ bedrövligt löjligt

Utloggad NightBubble

  • Moderator
  • Gubbsjuk
  • *****
  • Antal inlägg: 696
SV: EA blir stämda av sina aktieägare
« Svar #3 skrivet: 2013-12-20, 22:04:52 »
Citera
Jag, som frostbite-utvecklare skulle vilja klämma in några ord här på fz. Jag vet att det inte är någon tröst för er som har mycket problem men jag vill ändå berätta varför vissa av problemen uppstår och varför det är så ojämnt vilka som har problem
Som ni nu kanske förstår så är det stor skillnad kodmässigt på BF3 och BF4 (eller frostbite2 och 3).. en av anledningarna till att vi gjort stora ändringar är för att kunna utnyttja ny hårdvara bättre och kräma ut maximal kraft ur nya multi-core pc samt nextgen-konsoller. Mängder av kod körs nu parallellt på flera processorer istället för sekventiellt (på bara en processor).
När kod som inte är "trådsäker" exekverar parallellt är det lite "slump" om det funkar eller skapar problem(krascher). Det är extremt svårt som utvecklare att verifiera ifall kod är trådsäker eller inte (ivf i c/c++) och BF4 består av flera miljoner rader kod. Det blir "timing"-beroende och olika hårdvara (i kombination med bakgrundsprocesser och operativsystem) har olika timing på hur saker exekveras.
På jobbet har vi alla någorlunda lika maskiner (som på alla arbetsplatser beställer man många datorer åt gången) och "timing"-täckningen blir på så vis tyvärr inte så bra.
Även om vi gjort mycket testning så har detta kommit som en hemsk överraskning och bitit oss hårt i baken (ja, ingen på EA eller Dice har någonsin sagt "skitsam, vi släpper det ändå"). Det jobbas hårt på att försöka lösa alla dessa problem (många är fixade iom senaste patchen men eftersom det är så "slump"-styrt så är det väldigt svårt att säga hur många det finns kvar).
Tyvärr kan det vara så att om du har en viss cpu och kör med ett visst operativsystem och samtidigt har en viss process i bakgrunden så lockar du fram dålig "timing" oftare än andra vilket orsakar krascher och andra buggar. Detta skall _självklart_ fixas av oss men som ni kanske förstår kan det vara sjukt svårt att hitta dessa felen.
Hoppas att mitt inlägg förklarar en del även om det kanske inte gör er spelupplevelse bättre :-/
Källa:http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20131220/dice-forklarar-varfor-bf4-ar-buggigt

Vet inte riktig om jag ska skratta eller gråta eller bli fly förbannad. Mest sitter jag och skakar på huvudet. Detta var ett svar jag hade väntat mig i slutet på 80 eller i början  av 90-talet. Trodde verkligen att mjukvaru utvecklingen hade nått längre. Menar att skylla på att alla datorer på Dice är inköpta från typ Dell med samma hårdvaru skrot under huven i alla, visar bara på en sådan otroligt dålig kompetens.

Utloggad rav

  • aka Ravage
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 234
  • Rock on!
SV: EA blir stämda av sina aktieägare
« Svar #4 skrivet: 2013-12-21, 00:38:59 »
Då alla, precis alla Battlefield spel är/har varit buggiga som aset vid release så måste ju problemet ligga i vad det är de försöka göra med spelen.
De måste ju sätta upp sjukt höga mål och ha väldiga visioner. Eller är det en brist i deras Frostbite teknologi? Deras kod måste vara sjukt invecklad.
För jag vill verkligen inte tro att programmerarna på DICE är inkompetenta, eller? :scared


Utloggad NightBubble

  • Moderator
  • Gubbsjuk
  • *****
  • Antal inlägg: 696
SV: EA blir stämda av sina aktieägare
« Svar #5 skrivet: 2013-12-21, 21:52:53 »
Med kompetens menar jag inte den enskilda programmerarens kompetens utan kollektivet. Det måste ha funnits någon som borde haft koll på detta.

 

Senaste inlägg