Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Win7 x64 Pro frysningar & BSOD problem med felsökning  (läst 7706 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
Win7 x64 Pro frysningar & BSOD problem med felsökning
« skrivet: 2011-11-25, 17:15:44 »
Jag har nog precis gått igenom min livs längsta och mest omfattande felsökning av elektronisk utrustning och känner mig illa till mods då jag fortfarande, efter tre långa sömnlösa veckor, inte har hittat felet. Så nu ber jag om hjälp för den som orkar och vill sätta sig in i min problematik! :bow

Börjar med att beskriva mina komponenter och vad samt hur jag har felsökt.

Specifikation PC-rigg:
Intel Core 2 Duo E7400 2,8 GHz
Cooler Master V8 CPU Kylare
Asus P5Q Pro moderkort
2 (par) Corsair Twin2X 4GB PC-8500 DDR2 1066 (fabriksklockade PC-6400 DDR2 800 minnen)
Sapphire Radeon HD6970 2GB GDDR5
Seagate Barracuda ES.2 250GB SATA/300 två st i en RAID1
Cooler Master Silent Pro ATX12V 2.3 700W
Cooler Master Storm Sniper Black Edition 4x200mm fläktar
Windows 7 64-bit Professional


Innhåll
1. Bakgrundsinformation

2. Uppgradering
2.1 OS Win7 (gammal rigg)
2.1.1 Instabilitet och BSOD
2.1.2 Minnesmoduler
2.1.3 Grafikdrivrutiner
2.2 OS Win7 (uppgraderad rigg)
2.2.1 Överklockning
2.2.2 Mem- och stresstest
2.2.3 Instabilitet & frysningar

3. Ominstallation
3.1 OS Win7 (ny installation)
3.1.1 BIOS fabriksinställningar
3.1.2 Minnesmoduler
3.1.3 Grafikkort
3.1.4 PCI-E port
3.1.5 CPU voltage
3.1.6 BIOS on-board
3.1.7 PSU volt & watt kapacitet

4. Funderingar & slutsats


1. Bakgrundsinformation
I mitt tidigare system har jag kört under Windows XP 32-bit utan problem. Det är först efter att jag uppdaterat till Windows 7 64-bit som problemen har börjat framträda.

Till analysprogram har jag använt CPU-Z, Hardware Monitor, Memtest v4+ och OCCT.

Skall också tillägga att när jag köpte minnena såg jag till att dessa fanns med i QVLen för mitt moderkort. Har dessutom dubbelkollat i manualen och det står t.o.m. att det finns stöd för dubbla par. (nu några veckor in på felsökningen tittade jag i QVLen på nätet, den uppdaterad, och där är det ändrat till att endast stöd för ett par).

2. Uppgradering

2.1 OS Win7 (gammal rigg)

Specifikation gammal PC-rigg:
Intel Core 2 Duo E7400 2,8 GHz
Asus P5Q Pro moderkort
2 par Corsair TwinX2 4GB PC-8500 DDR2 1066 (PC-6400 DDR 800)
Sapphire Radeon HD4670 512MB GDDR3
Seagate Barracuda 7200.11 320GB 7200RPM SATA/300 16MB
Cooler Master Silent Pro ATX12V 2.3 500W
Datorchassi antikt med dålig cirkulation

Allt flöt på bra och installationen gick förvånansvärt fort. Installerade även de flesta vanliga bruksprogrammen som bl.a. Firefox, Flash Player, Adobe Reader, Itunes m.fl.

Installerade även WoW och BF3 i samma vända dock gick inte BF3 installationen helt smärtfri. Det kom upp ett fel om DirectX installation men inget mera efter att jag klickat bort dialogrutan. Efter detta börjar sedan felen att urarta. Trodde först att det var detta men jag tror att jag uteslutit det med nyinstallation av OS (kommer sedan).

2.1.1 Instabilitet och BSOD

Problemen uppstod alltid i tre olika former:
  • BSOD - Blåskärm med felkälla alltid i samröre med GPU drivrutinens olika sys filer atikmdag.sys, atikmpag.sys osv.
  • Frysningar - Systemet bara fryser sig och måste hårdomstartas med resetknapp. Ljudet fastnar i loop.
  • Windows TDR problem - Blackscreen/frysning några sekunder och sedan påföljande systemruteinformation om att "Grafikdrivrutinen har slutat att svara - Windows återställde".

Började min resa över internet och sökte på diverse "fraser" om mina fel. Insåg att jag inte var ensam om detta med Windows Vista/7 och dessa problem.

2.1.2 Minnesmoduler

Laddade hem Memtest och körde minnerna i 2-3 cykler utan att hitta några fel. Testade i enskilda par och alla fyra, fortfarande inga fel.

Snubblade över Corsairs egna supportforum och ett svar från en den välkände RAMGUY, ett svar till någon helt annan men som körde samma MB som jag, där han påstod att dessa minnen inte vill låta sig köras i DDR2 1066 med fyra minnesmoduler utan att man skall klocka ner de till DDR2 800 och samtidigt höja NB till 1.3 v (.2v+ över det normala) för att det skall fungera med 2 par.

Efter dessa inställningar upphörde BSOD och har inte haft blåskärm efter det däremot har det andra fortsatt och jag blev tvungen att fortsätta felsöka.

2.1.3 Grafikdrivrutiner

Har provat allt mellan himmel och jord. Nyaste från Sapphires hemsida, 11.10 preview 3, nyaste från AMDs hemsida, utan CCC, med CCC, utan och med Video Decodes paket. Provat några tidigare versioner också utan förbättrande resultat.

Frysningar och TDR reseter är fortfarande, i detta stadie, ett faktum. Detta gäller i hela systemet oavsett om jag spelar eller låter systemet vara utan aktivitet men främst framträder det när jag spelar BF3. Det händer också i WoW i detta stadie, kan det bero på att jag aktiverat DirectX 11 istället för 9 under WoW? Tror fortfarande inte att det är anledningen till all misär och fortsätter felsöka. :cartman

2.2 OS Win7 (uppgraderad rigg)

Äntligen kommer mina datorprylar och jag byter äntligen ut lådan och grafikkortet. Uppgraderar CPU kylaren och slänger ut den lilla PSUn mot den lite "större". Ända skillnaden nu mot innan, förutom nya datorkomponenter, är att jag kan använda on-board USB, ljud och 1394 uttag i fronten pga. nytt datorchassi.

2.2.1 Överklockning

Med hoppet på topp och ny maskinvara tror jag i min enfald att det ska lösa datorproblemen, i alla fall efter jag har klockat CPUn och gjort systemet stabilt.

Det som följer är ihärdigt testande och stresstestande tills stabilt system är nått.

2.2.2 Mem- & stresstest

Ställer in CPU voltage, DRAM inställningar och andra manuella inställningar man bör göra i BIOS. Startar datorn med Memtest och kör två hela cykler utan fel. Sedan följer ett antal dagars stresstestande och ökning av CPU Voltage utan att få ett stabilt resultat.

Besöker återigen Corsairs supportforum där RAMGUY rekommenderar att man kör med endast ett par om man skall köra den fabriksklockade inställningen (DDR2 1066). Plockar ut två minnesmoduler och lyckas få stresstestet att gå i 8 timmar innan det blir något fel. :headbang

Tittar på Intels hemsida efter max volt på CPUn. Hittar 1.3625 V och är det högsta dem rekommenderar, ställer in och påbörjar stresstest, och till mitt jubel avbryter jag det efter 19 timmar och 20 minuter och tror då att det hela är över och att jag löst problemet. Startar BF3 och "KRASCH", systemet fryser efter några minuter med hårdreset som påföljd och lika ostabilt i WoW. :cry

Notering: Temperaturer för CPU går knappt över 50 grader vid full belastning (per kärna) och MB ligger mellan 35-40 grader. GPU ligger mellan 50-65 grader när jag spelar

2.2.3 Instabilitet & frysningar

Systemet är stabilt med dessa inställningar efter att jag kört stresstestet med max CPU Voltage men så fort jag startar BF3 så fryser sig datorn. Ibland tar det 30 minuter och oftast bara några minuter, om ens det.

Börjar misstänka att det rör sig om grafikkortet och byter tillbaka till mitt gamla för att utesluta. Får samma fel och utesluter att det kan röra sig om GPUn.

3. Ominstallation

För att undvika några oförutsägbara problem ställer jag ner allt till fabriksinställningar igen bara för att försäkra mig om att det skall fungera. Men har kvar minnesmodulerna i DDR 1066 MHz och 2.1 V som dem skall köras i.

3.1 OS Win7 (nyinstallation)

Vill utesluta att det är fel med OS installationen och bestämmer jag mig för att installera om Win7. Jag kopplar dessutom in två nya diskar i en RAID1 array för att se om det kan vara disken det är fel på.

Installationen går utmärkt och jag lägger in Firefox och BF3. Testar köra det och återigen samma fel, frysning eller TDR problem och hårdreset av datorn.

Jag bestämmer mig nu för att gå steg för steg och utesluta all maskinvara med omstart efter varje förändring. (tar ungefär en vecka och långt in på nätterna :()

3.1.1 BIOS fabriksinställningar

Gör en nollställning av BIOS (F5) och kör igång med helt standard BIOS utan förbättrat resultat, fortfarande samma fel.

3.1.2 Minnesmoduler

Läser om att det kan hjäpa om man ställer in memory timings manuellt och försöker efter omstart. Samma fel när jag kör BF3.
Ändrar dessutom till DDR 800 på minnesmodulerna och ställer ner DRAM voltage till 1.9 V enligt PC-6400 specifikation, BF3 hänger sig fortfarande men systemet verkar stabilt och står utan större aktivitet igång i flera timmar utan att frysa.

3.1.3 Grafikkort

Fortsätter att prova med det gamla kortet med den nya installationen utan resultat. Kör alla möjliga olika drivrutiner, funkar inte heller. Växlar tillbaka till HD6970 kortet och provar alla olika drivrutiner.

Hittar ett tips på nätet om att TDR i Windows kan uppfatta GPUn som inaktiv och pga. det starta om drivrutinen. Ändrar manuellt i en konfigfil att GPUn inte skall "idla" så lågt men inte ens det hjälper. Återställer till ursprungsfilen. Nästa! :cartman

3.1.4 PCI-E port

Provat att manuellt ställa in PCI freq på 100 utan förbättrande resultat. Har testat båda portarna i den nya konfigurationen, inte heller det hjälper.

3.1.5 CPU voltage

Sätter CPU voltage på max 1.3625 V igen och kör BF3. Fryser eller startar om GPU drivarna ändå varpå programmet kraschar. Ställer tillbaka på auto.

3.1.6 BIOS On-Board

Avaktiverar allt jag kan på moderkortet av extra tillbehör såsom ljudkort etc. utan förbättrande resultat. Börjar snart få slut på felsökningsalternativ... :help

3.1.7 PSU Volt & watt kapacitet

Börjar räkna på förbrukningen av alla fläktar etc. som jag uppgraderat och det verkar vara inom 700 W gränsen. Ser heller inga konstiga spikar eller dyl. i Hardware monitor och OCCTs PSU test hittar inga fel. Den verkar vara ok.

4. Funderingar & slutsats

Inte förrns igår kom jag att tänka på något som jag missat sen tidigare. WoW har också varit stundtals väldigt instabilt under hela tiden jag testat. Bara systemet som sådant har klarat sig utan frys och GPU omstarter. Vad som hände igår, eller rättare sagt inte hände, var att jag kunde köra WoW utan problem i 3 timmar under raid, utan ens tecken på några fel. Jag har inte vad jag vet ändrat på någon DirectX inställning i WoW men jag körde inte Firefox i bakgrunden som jag har gjort alla gånger tidigare när det har krånglat.

Kan det vara den minsta gemensamma nämnaren mellan WoW och BF3? Båda hänger sig ihop med Firefox eller DirectX 11? Är det så att det inte är hårdvaran som krånglar utan det är något i mjukvaran? Testade med att köra BF3 genom Chrome istället och jag kunde spela ca. 30 minuter innan det frös. Har det då gått över till DirectX problem. Fattar nada av detta ärligt talat.

Jag ska köra Dxdiag när jag kommer hem för att se om DirectX får något fel någonstanns. Men annars vet jag inte vad jag ska prova mer. Det enda som är att byta är moderkortet och CPUn men tror ni att det kommer att ändra på saken? Jag har slut på ideér och hoppas på er :help och några nya spännande sätt att prova datorn på! :)

Stort tack om ni orkat läsa såhär långt och på återhörande! Önskar er alla en god helg!!  :supporter
« Senast ändrad: 2011-11-29, 16:03:42 by arkalos »
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Win7 x64 Pro frysningar & BSOD problem med felsökning
« Svar #1 skrivet: 2011-11-25, 17:31:29 »
Hade som sagt samma fel med minnet på min burk.. Dock det andra var det lääänge sen jag råkade på och då inte i samband med bf3 utan vad jag har för mig eq2.. dock löste sig det när jag bytte burk :D

Tråkigt med udda fel :(

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Win7 x64 Pro frysningar & BSOD problem med felsökning
« Svar #2 skrivet: 2011-11-26, 12:08:54 »
Körde Dxdiag igår kväll. Den hittade inga fel alls. Jag gjorde en totalreset av grafik drivarna med Driver Sweeper i felsäkert läge och ersatte med AMD driver 11.10 preview 3 ännu en gång. Loggade sedan in på OG 2 och sprang 25m, "bzzzzd", systemet frös med hårdreset som enda möjlighet. Körde Chrome och har avinstallerat Firefox.

Jag har slut på idéer nu. :hm

@Ceder: Bytte du ut burken helt och hållet eller har du kvar samma moderkort och minnen?
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Win7 x64 Pro frysningar & BSOD problem med felsökning
« Svar #3 skrivet: 2011-11-26, 17:26:32 »
arkalos, vilka inställningar har du testat i BF3? Testat med att dra ner allt till ett absolut minimum till att börja med, för att se om det är någon specifik grafikinställning som orsakar krascherna?

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Win7 x64 Pro frysningar & BSOD problem med felsökning
« Svar #4 skrivet: 2011-11-26, 18:44:23 »
@Ceder: Bytte du ut burken helt och hållet eller har du kvar samma moderkort och minnen?

Fick grafikfelet på gamla burken dvs. den som jag inte lirar med nu. Sparade inget från gamla burken alls

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Win7 x64 Pro frysningar & BSOD problem med felsökning
« Svar #5 skrivet: 2011-11-26, 22:27:06 »
Jag har ställt ner till 1280x960 och kör alla grafik inställningar på lägsta möjliga. Jag kör via grafikkortets HDMI utgång till en 40" TV men det ska väl inte spela någon roll väl? Skrivbordsupplösningen körs i 1920x1080 och jag har provat både helskärm och fönster när jag spelat.

Har dessutom ställt ner skrivbordsinställningarna till Win7 Basic utan några som helst Aero effekter.

Kan CPUn och MB vara för klena? Core 2 Duo är ju minimikrav för att lira BF3. Men att det ska frysa datorn tycker jag är skumt, okej om spelet kraschar men inte hela systemet eller?
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad vandromedon

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 596
  • WoW for the world
SV: Win7 x64 Pro frysningar & BSOD problem med felsökning
« Svar #6 skrivet: 2011-11-28, 11:07:18 »
huh   Ja du arkan

Jag har liknande frysningar i mitt system men jag har inte ens installerat BF3 än.
då är det kanske inte lönt att inst det förrän man bytt burk.
men det blir nog inte förrän framåt februari, mars ngt.    :cry

men men  . . . .

Hör av dig om du hittar lösning . . .

/Stefan (Hitch) i WoW
Casual gamer

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Win7 x64 Pro frysningar & BSOD problem med felsökning
« Svar #7 skrivet: 2011-11-28, 13:21:12 »
huh   Ja du arkan

Jag har liknande frysningar i mitt system men jag har inte ens installerat BF3 än.
då är det kanske inte lönt att inst det förrän man bytt burk.
men det blir nog inte förrän framåt februari, mars ngt.    :cry

men men  . . . .

Hör av dig om du hittar lösning . . .

/Stefan (Hitch) i WoW

Jag börjar ana DirectX 11 buggar. Jobbigt att du också drabbats kompis :cry

Får du frysningar även när du endast använder Windows eller är det bara när du spelar? Har du ändrat så att WoW ska köras med DirectX 11 istället för 9? Ändra isåfall tillbaka till v.9. Jag har inga problem med att WoW kraschar lika ofta, nästan inte alls faktiskt. Det fryser bara när jag fipplat med minnesinställningarna men inte när jag kör som vanligt :)

Provat att köra sfc kontrollen i windows efter skadade systemfiler?

Öppna startmenyn och skriv in cmd i sökrutan. Högerklicka på cmd och välj kör som administratör. Skriv sedan följande i cmd:
Kodstycke: [Välj]
sfc /scannow
Jag hittade skadade systemfiler när jag körde som fixades.
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Win7 x64 Pro frysningar & BSOD problem med felsökning
« Svar #8 skrivet: 2011-11-28, 15:51:43 »
Enligt denna tråd:

http://forum.ea.com/eaforum/posts/list/7729640.page#18227589

kan följande hotfix från MS hjälpa:

http://support.microsoft.com/kb/2584454

Edit: Är datorn kopplad till ett jordat eluttag?
« Senast ändrad: 2011-11-28, 15:54:03 by DeadHead »

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Win7 x64 Pro frysningar & BSOD problem med felsökning
« Svar #9 skrivet: 2011-11-28, 18:13:07 »
Tyvärr saknar min lägenhet heltäckande jord. Bara det viktigaste är jordat och inte vardagsrummet alls. Datorn sitter bakom ett överspänningsskydd som skyddar mot små spikar i elsytemet t.ex. elmotorer såsom dammsugare. Men är det så att PSUn inte klarar att hålla jämn ström borde väl detta märkas på hela systemet och inte bara i BF3? Eller har jag missuppfattat något? :thumb

Jag ska prova hotfixen ikväll när jag kommer hem. Nu ska jag iväg och handla mat. Tack så långt! :)
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Win7 x64 Pro frysningar & BSOD problem med felsökning
« Svar #10 skrivet: 2011-11-29, 10:12:46 »
Installerade ovan hotfix igår och startade om. Startade BF3 och körde iväg med en stridsvagn. När jag hoppat ut och sprungit och gömt mig bakom en vägg (inga explosioner eller annat grafikkrävande på skärmen) så frös det. Jag är så nära att ge upp nu :cry

Eller finns det något annat sätt att felsöka på som jag har missat? Kan det vara att jag installerat drivrutiner och saker i fel ordning när systemet var nyinstallerat? Funderar på att prova göra en ny installation på den andre disken en gång till för att vara på den säkra sidan. Får be att få återkomma om en vecka igen :cartman :)
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Win7 x64 Pro frysningar & BSOD problem med felsökning
« Svar #11 skrivet: 2011-11-29, 11:06:55 »
Testa att underklocka grafikkortet.

Utloggad vandromedon

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 596
  • WoW for the world
SV: Win7 x64 Pro frysningar & BSOD problem med felsökning
« Svar #12 skrivet: 2011-12-07, 14:31:39 »
Ja mitt W7 fryser ibland helt utan att startat ngt spel alls :(
Men jag tror mitt är hårdvaru relaterat oxo tyvärr
Men det blir ny burk till våren vilket som
Så man får hålla ut tills dess
Tack för tipsen skall testa detta och se om det är ngt som hittas
Stefan Out



Sent from my iPhone using Thumbs
Casual gamer

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Win7 x64 Pro frysningar & BSOD problem med felsökning
« Svar #13 skrivet: 2012-01-20, 09:10:38 »
Då jag står ett läge av att kanske reklamera mitt nyinköpta grafikkort tänkte jag att jag kan fråga ytterligare om några råd här innan det händer :)

Det är nämligen så att jag i dagarna tänkte emigrera tillbaka till XP (för där hade jag ju inga problem alls med datorn *himlar med ögonen*). Alltså en hel installation och massa drivrutinskonfigurerande senare så hamnar jag alltså i ett läge av att datorn, också under XP, får massa BSOD med antXXXXX.dll som orsak.

Bestämmer mig för att plocka ut AMD 6970 kortet och trycka in mitt AMD 4670, varpå jag gör en helt ny installation av Win7 (har aldrig testat att börja datorinstallationen med att ha det kortet i från början). När installationen är klar börjar jag med att uppdatera chipset följt av virusskydd och sedan allt som finns på Windows Update, där också drivarna för gfx installeras.

Då jag vill prova det som tidigare hängt datorn under Win7 installerar jag Java och laddar ned Minecraft. Startar det och spelar det utan fel en längre stund. Det funkar utan hängning!

Tankar hem Origin och installerar BF3. Startar BF3 som till en början funkar bra men som sedan slutar med vit skärm, dock ingen hängning av hela datorn. Stänger BF3 via Aktivitetshanteraren som då visar att CPU används till 100% av BF3. När jag startar för andra gången har jag massa artifakter i bilden som konstiga, fyrkantiga, felrenderade avsnitt på marken runt omkring osv. Edit: kan ju va så att de fyrkantiga små ställena är det som renderats rätt och allt annat blivit fel :) innan BF3 för andra gången visar vit skärm och jag får stänga ner från Aktivitetshanteraren samma sak CPU på 100%.

Eventloggen visar på att antXXXXX.dll har slutat att svara vid dessa tidpunkter som BF3 hängt sig. Kan jag utesluta att detta beror på dålig prestanda på gfx, CPU och MB och att det istället beror på BF3?

Varför jag frågar är hoppet om att det billigaste av de tre orsaker som jag ser det som allt det här kan bero på är det existerande. Jag vill såklart komma så billigt undan som möjligt. :)

1. 6970 kortet är trasigt. Jag kan reklamera och få ett nytt. (risken är att jag får tillbaka det och får betala felsökningskostnad och frakt) Kostar dock inget om det är fel på det!

2. Underdimensionerad PSU. Mina 700W räcker inte till när riggen skall pressas till max (fast Minecraft hängde datorn också på lägsta inställningar :D) Kostar en del om jag ska köpa en bra PSU med strax över 1kW i kapacitet som också räcker för framtida behov.

3. Byta ut allt det övriga i datorn. Alltså MB, CPU, RAM och HDD, även PSU får bli ny. Kostar mest och gör min fru grinig! :pistols

Varför jag ber om råd är för att jag är så sjukt kluven på vad jag ska göra och ju längre jag funderar så kommer jag bara närmare garantitiden för kortet jag köpte. Är det fel på den så vill jag hinna reklamera den... så :help någon!? :) Vad borde jag göra? Finns det något sätt att själv kunna testa kortet på något sätt? Har kört OCCT GPU stresstest som pressat upp kortet till FPS på 160 och kört i en bra stund utan att det hänger datorn...

Tack till den som nu orkar läsa allt detta! :kiss
« Senast ändrad: 2012-01-20, 09:12:50 by Bråthen »
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Win7 x64 Pro frysningar & BSOD problem med felsökning
« Svar #14 skrivet: 2012-01-20, 09:55:42 »
Huga, tycker synd om dig.. :cartman

Dock så lär ditt nätagg funka.. Dvs att om det är något att ha så räcker 700w utan problem för ditt system..

 

Senaste inlägg