Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Planetary Interaction!  (läst 4263 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest129

  • Gäst
Planetary Interaction!
« skrivet: 2010-09-26, 14:07:28 »
----------------------------------------------------------------------
OBS: Sedan uppdateringen av EVE online så har man uppdaterat planetary interaction, så vill ni gräva i detta så gör det här http://wiki.eveonline.com/en/wiki/Planetary_interaction. Så informationen nedan kan vara felaktig läs den på egen risk.
----------------------------------------------------------------------

Nu har jag startat mina första tre planeter det gick med lite gnäll och skäll på det interplanetariska nätverket att få ned mina command centers, tyvärr så gled mitt första command center på en isplanet ned utför en backe av is när en bromsraket slutade fungera (eller så var det jag som halkade med musen). Men det gick bra till slut och jag fick ett okej när jag såg att mainframe och reaktor core var helt ok. Sedan fick jag ut ett par harvesters innan jag tappade kontakten med interplanetariska nätverket igen och fick vänta lite med fabrikerna. Så under tiden scannade jag marken som mina nio harvesters stod på och jag kunde se hur mycket jag kan krama ur en planet per harvester, det var inte fy skam 800 enheter per timma i snitt av olika vätskor som man kan producera vatten av. Det duger som en början i alla fall sedan kan jag alltid förädla det om jag vill genom att producera komponenter som behöver vatten i tillverkningsprocessen eller som en del av komponenten. Sedan scannade jag mest på skoj av planeten igen och upptäckte att tack vare att mitt command center halkade så halkade det också in på mark som var full av ädelmetall och jag fick en känsla av lycka som bara kan överträffas av guldfebern i Klondike. Nu djävlar tänkte jag och rev ned ett par vätskeharvesters och slog upp nya harvesters för ädelmetaller. Sedan fick jag kontakt igen med nätverket och fick ned två fabriker på ytan också, i början bara basic fabriker eftersom det är ingen ide att starta något mer avancerat om man inte har råvaran till det. Sedan måste man skapa länkar och se till att dem inte blir för långa för det drar powergrid och cpu på command centret. Efter diverse bråk och slagsmål med förmannen så fick jag min vilja igenom och det var länkar till än det ena än det andra. Det såg ut som en myrstig när jag insåg till min fasa att powergriden var helt uppäten av alla länkar jag hade, jag fick krypa till korset och be förmannen om ursäkt och be honom snällt att länka enligt den nya planen. Det blev faktiskt så pass effektivt att jag fick ned två metallharvesters till på ytan samt tre lagerlokaler för råvaran samt uppskjutningsramp!

Måste faktiskt säga att planetary interaction är riktigt roligt om man bara tar sig tiden och sätter sig in i det. Samt för den som har lite med tid är det perfekt, du scannar planeter, sätter ned command centret intill en naturresurs samt slänger ut harvesters och fabriker sedan är det bara länka och sätta upp rutter för transport av råvara mellan anläggningarna sedan kan man kolla det någon gång varannan eller var tredje dag.

Har du några funderingar så ta dig en titt på denna film så behöver du inte fundera så länge till: http://www.youtube.com/watch?v=WzSnf8HwQ_U  

guest129

  • Gäst
SV: Planetary Interaction!
« Svar #1 skrivet: 2010-09-28, 18:30:03 »
Bra att tänka på innan man startar en planet:

Planetary interaction i high sec är inte värt mödan, low sec > 0.4 och ned till 0.0 space det är här som det roliga börjar. Glöm high security space om du verkligen vill kamma hem en fin vinst. Behöver du öva på att sköta en planet utan risk så kan det vara värt att sätta ned ett command center på en planet i high security space. Eller om planeten har en unik resurs som trots allt kan vara värd att ta upp även om den finns i mycket begränsad omfattning. Men tänk då på att köra en kostnadseffektiv lösning där du enbart tar upp resursen till the costums office för transport till vidare förädling. The costums office är en service som vänder sig till oss som arbetar med planetary interaction och finns intill alla planeter där det är tillåtet eller möjligt att utvinna resurs. Warpar man fram till dem och ställer sig i närheten så kan man interagera med dem - skicka och ta emot resurser det vill säga att man kom ihåg att bygga en launchpad annars är det launch via command centret som gäller och då enbart 500 kubikmeter åt gången. Vilket minst sagt kan vara irriterande. Så bygg alltid en launchpad, du kan använda den som lager också så den är värd sin vikt i guld även om den kostar 900.000 ISK att bygga. Samt tänk på att du kan bara sätta ner command centers i 0.0 space om ditt företag har satt upp en Sovereignty claim unit i och fått den att fungera, vilket kan vara ett äventyr i sig så nog om detta.

Skillset 1.0 - Planetary Interaction

Skillarna man behöver för att kunna interagera med planeter kan man antingen köpa på den öppna marknaden eller skaffa sig genom att göra uppdrag av en agent.
Skillarna hittar man på den öppna marknaden under kategorin "Planet Management".

Remote Sensing - Denna måste du ha på minst lvl-1 för att kunna scanna av naturresurser på planetens yta eller atmosfär. Styr också på vilka avstånd du kan scanna av planeterna, förenklar framför allt när du måste leta efter olika planetkombinationer för att kunna tillverka en tier 3 till tier 4 produkt.

Level 1: Tillåter planet scanning inom 1 ly

Level 2: Tillåter planet scanning inom 3 ly

Level 3: Tillåter planet scanning inom 5 ly

Level 4: Tillåter planet scanning inom 7 ly

Level 5: Tillåter planet scanning inom 9 ly

Samt 1 LightYear = 63197 AU, samt 1 Astronomical Unit = 149 597 870.69 Km.

Command Center Upgrades - Styr vilken typ av command center du kan sätta ned på planeten. Högre level innebär mer powergrid samt CPU på ditt command center. Mer är i det här fallet alltid bättre se nedan för typ av command center samt vilken powergrid och cpu output du får på dem.

LVL-1 - Basic Planetary Command Center, Limited Command Center. (Här får plånboken styra eftersom det finns två typer, jag rekommenderar starkt att du snabbt som sjutton lvl:ar förbi detta till åtminstone lvl 3.)

[Basic Command Center Powergrid: 6000MW, CPU:1675tf]
[Limited Command Center Powergrid: 9000MW, CPU:7057tf]

LVL-2 - Standard Command Center

[Standard Command Center Powergrid:12000MW, CPU:12136tf]

LVL-3 - Improved Command Center

[Improved Command Center Powergrid:15000MW, CPU:17215tf]

LVL-4 - Advanced Command Center

[Advanced Command Center Powergrid:17000MW, CPU:21315tf]

LVL-5 - Elite Command Center

[Elite Command Center Powergrid:19000MW, CPU:25415tf]

Interplanetary Consolidation - Styr hur många planeter du kan sätta ned command center på, högre level är lika med fler planeter se nedan för mer info. Samt det här styr också till viss del hur snabbt du kan komma att tillverka tier 3 till tier 4 produkter så dra upp denna till minst lvl 3, men högre här är alltid bättre.

LVL - 1 - Tillåter administration av 2 planeter.

LVL - 2 - Tillåter administration av 3 planeter.

LVL - 3 - Tillåter administration av 4 planeter.

LVL - 4 - Tillåter administration av 5 planeter.

LVL - 5 - Tillåter administration av 6 planeter.

Planetology - Tillåter dig att scanna mer exakt på planetens yta eller atmosfär efter naturresurs vilket ger mer avkastning, mer är alltid bättre. Denna skill har dock prerequisites dem är som följer, "Remote sensing lvl-3", "Science lvl-4". Denna skill är det ingen ide att ange några värden på per level eftersom detta beror på så mycket annat också, men det jag kan bekräfta är att du får upp mycket mer resurs per timma med denna skill eftersom du mer exakt kan pricka smutthålet med dina harvesters.

Advanced Planetology - Tillåter dig att scanna ännu mer exakt på planetens yta eller atmosfär. Ger ännu bättre upplösning, ännu mer avkastning så högre level i denna skill är också alltid bättre. Denna skill har prerequisites som följer, "Planetology lvl-4", "Remote Sensing lvl-3", "Science lvl-4".

När du sedan skall scanna en planet scanna då alla tillgångar som finns på planeten så att du ser om du kan kanske sätta ner ditt command center bredvid två olika tillgångar och kanske redan på planeten kan tillverka tier 2 produkter vilket är att föredra då varje steg i processen minskar också utrymmet det tar i dina lagerlokaler med 25% samt det blir mer lönsamt att utnytttja din dyra launchpad till max för transport till costums office.

Kolonier 1.1

Vägval - 1

Härifrån finns ett vägskäl som delar upp sig i en myriad av olika lösningar för hur du skall bygga upp din koloni, det beror på hur mycket tid du har att administrera dina kolonier så jag utgår från den vinkeln här. Vill du kunna luta dig tillbaka och inte lägga så mycket tid på att administrera dina planeter då skall du tänka på att sätta harvesters så nära du kan komma dina fabriker samt lagerlokaler eftersom varje länk drar cpu och powergrid så du kommer till en punkt där det inte längre är lönsamt. Samt tänk efter två gånger innan du bygger för det kan kosta enorma summor att bygga "fel". Att bygga en launchpad fel har redan kostat mig fyra miljoner på grund av att jag var tvungen att riva ett par andra byggnader innan jag kunde bygga en launchpad. Skall du forsätta tillverkningen på planeten så tänk på att alltid alltid buffra din råvara mot en lagerlokal som sedan pytsar ut till fabrikerna annars kommer du få problem på en gång med slöseri alltså resurser som dina fabriker inte hinner med att förädla då är det ajöss med det överskottet (dvs att dina fabriker redan är fulla med råvara och mer kommer in samtidigt)! Samt har du planetology 4, advanced planetology 4 så rekommenderar jag starkt att om du har tänkt att fortsätta tillverkningen på planeten att du bygger lagerlokaler för om inte annat förenkla hanteringen, vilket innebär tiden du lägger ned på att sköta alltihop när du har fyra planeter. Tid är också pengar kom ihåg det, samt när du har sex planeter så kommer det att bli en del att göra tro mig.

Vägval - 2

Den andra vägen kräver mer tid för administration samt full koll på exakt hur många kubik per timma harvesterna tar upp för att sedan bygga en launchpad eller två för lager och/eller streamlina produktionen så att du bygger exakt så många fabriker som behövs för att möta tillgången på råvara. Fördelen här är att du snabbare kan anpassa dig till konkurrenter samt hur råvaran är fördelad på planeten. Men det innebär också full koll och mycket mer tid för transport och administration av dina kolonier. Denna väg är att föredra om du har många konkurrenter på samma planet då det gäller att hinna få in så mycket råvara som möjligt på så kort tid som möjligt.
Samt du kommer billigare undan då du bara bygger harvesters, launchpad, basic fabriker men inga lagerlokaler.

Bygg i mönster som är lätta att känna igen, då blir det enklare att sköta länkning samt routing. Plus det faktum att du alltid kan komma ihåg var du varit med dina harvesters redan. Det blir lite som en minnesramsa fast i form av en bild istället detta är extra viktigt när du kan bygga kolonier på flera planeter samtidigt.

Nedan en bild på hur det kan se ut på en lava planet när produktionen är i full gång, med ett advanced command center. (Detta gäller vägval 1, mindre administration är huvudsaken i denna setup)



Nedan en bild på en mer streamlined koloni, där command centret bara är där för att kunna bygga dem andra byggnaderna för att sedan ta upp resursen i "Costums Office" och transportera för vidare förädling. (Detta gäller vägval 2, mer administration samt full koll på hur mycket resurs du tar upp per timma.)

 


guest3361

  • Gäst
SV: Planetary Interaction!
« Svar #2 skrivet: 2010-10-01, 14:06:37 »
Nu ska jag slå Spike lite på fingrarna så han gör en uppdatering.

Skippa silos helt bygg hellre starports de ger mer storage och kostar lika mycket powergrid, det är ingen risk att du gör slut på CPUn hur du än bygger!

Satsa på planeter i  lowsec/0,0 highsec PI e värt bajs  :pistols.

och bara för jag e en så bekvämer jäver så ger jag er lite läsning  :joystick

http://www.eveonline.com/ingameboard.asp?a=topic&threadID=1332468

samt ger er detta diagrammet

 http://www.oldgents.se/forum/index.php?action=dlattach;topic=24030.0;attach=6162



puss


guest129

  • Gäst
SV: Planetary Interaction!
« Svar #3 skrivet: 2010-10-01, 14:26:25 »
Nu ska jag slå Spike lite på fingrarna så han gör en uppdatering.

Skippa silos helt bygg hellre starports de ger mer storage och kostar lika mycket powergrid, det är ingen risk att du gör slut på CPUn hur du än bygger!

Satsa på planeter i  lowsec/0,0 highsec PI e värt bajs  :pistols.

och bara för jag e en så bekvämer jäver så ger jag er lite läsning  :joystick

http://www.eveonline.com/ingameboard.asp?a=topic&threadID=1332468

samt ger er detta diagrammet

 http://www.oldgents.se/forum/index.php?action=dlattach;topic=24030.0;attach=6162



puss



Jo men som alltid så har jag uppdaterat min post, visst behöver man inte lagerlokalerna men jag har tänkt lite på att tillverkningen skall ske på den planeten och då räcker inte launchpaden lager till tro mig på min lavalplanet så har jag redan lagerproblem så det skriker om det, jag måste flytta resurs varje dag annars går dem fullt och att skicka upp det i omloppsbana när det sedan skall tillbaka till den planeten nej jag tror inte det är särskilt lönsamt. Jag kör redan en streamlined där jag använder launchpaden som lager, men det är produkter som jag sedan skall måste frakta till en annan planet ändå. Så jag lade till det i min post ungefär samtidigt som du skrev detta inlägg.

Samt jag använder denna länk för översikt när jag skall tillverka: http://wiki.eveuniversity.org/Planetary_Commodities

 

guest3361

  • Gäst
SV: Planetary Interaction!
« Svar #4 skrivet: 2010-10-01, 14:50:25 »
menar iofs bygga flera launchpads :) silos kostar lika möet pwgrd men ger mindre m3 :)

guest129

  • Gäst
SV: Planetary Interaction!
« Svar #5 skrivet: 2010-10-01, 18:03:45 »
menar iofs bygga flera launchpads :) silos kostar lika möet pwgrd men ger mindre m3 :)

Jo men till saken hör att bygga en launchpad kostar också 900.000 ISK en silo 250.000 ISK så jag kan bygga nästan fyra silo´s a 5000 kubikmeter innan jag kommit ikapp en launchpad a 10000 kubik. Visst att den drar samma powergrid som en silo ok det köper jag men det är inte effektivt att betala 900.000 per 10.000 kubik när jag kan få samma utrymme för 500.000 och det kommer i slutändan också att ta ned vinsten hur man än ser på det så är en kostnad alltid en kostnad. Samt skall man ändå tillverka grejerna på planeten så har man garanterat lagerutrymme för slutprodukten samt det tar mindre tid att administrera det hela. Men visst är man inte intresserad av högre tier än 2 då kan man lika gärna bygga launchpads eftersom man andå inte kommer fortsätta förädlingen där. Samt du kommer göra slut på CPU ganska kvikt om du skall ha fler launchpads än två. Men det är bra att vi diskuterar detta fler huvuden är alltid bättre än ett!

guest3361

  • Gäst
SV: Planetary Interaction!
« Svar #6 skrivet: 2010-10-01, 19:52:13 »
GRR vi kommer inte nånstans med detta :P jag kör mitt system o du ditt så e vi alla nöjda men ja ta en titt på länken iaf den e väldigt utförlig :)

guest129

  • Gäst
SV: Planetary Interaction!
« Svar #7 skrivet: 2010-10-02, 00:36:40 »
Kan hålla med om att den är väldigt utförlig, men det är inte alltid den enda sanningen som skrivs där. Samt spelet skulle bli väldans tråkigt om det bara finns EN rätt väg att ta.

guest3361

  • Gäst
SV: Planetary Interaction!
« Svar #8 skrivet: 2010-10-02, 11:00:01 »
haha ja men nu e det en vägledning jag dela med mig :)

finns diagram etc för de olika sakerna man kan göra etc skadar ej.
tror faktiskt han har både din o min modell på bilderna etc.

Det du lagt upp e en fin vägledning.

BTW kan tillägga lite kunskap man kan INTE köra PI i andra alliancers system som de har SOV i. Vet ej om neutrala tänkte ta o kolla det faktiskt så kommer med intel om det när jag har det.

guest3361

  • Gäst
SV: Planetary Interaction!
« Svar #9 skrivet: 2010-11-14, 13:13:58 »
oooh tänkte adda denna 

iofs inte sett er så möet på sistonde men here it goes

http://fazenda.w-space.org/

Utloggad Elkovitch

  • =[OG]=Medlem
  • Tjuvröker under en gran
  • **
  • Antal inlägg: 64
SV: Planetary Interaction!
« Svar #10 skrivet: 2011-03-25, 14:29:32 »
orka inte riktigt läsa allt som står här om PI. men skulle tro att det mesta här inte gäller längre sen dom gjorde om PI systemet.
Alla ämnen osv e samma, men extractors och comand centers har gjorts om, så det e inte som förut längre. Mycke lättare att hålla på med nu tycker jag
EvE Online Player.
Main: Gonnaeatit

 

Senaste inlägg