Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Att krydda brännvin  (läst 2125 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
Att krydda brännvin
« skrivet: 2018-06-27, 21:10:06 »
Jag tänkte dela med mig av några saker jag lärt mig genom åren när det kommer till att krydda sitt eget brännvin. Det blir ingen fullödig guide, men kan kanske ge lite tips om hur man lyckas med sin kryddning.


Essenser
få kryddningar blir bra av att bara kasta ner allt i en flaska - Gör istället essenser av det du vill krydda med. De flesta essenser fungerar som följer: Lägg runt en näve av din krydda i en burk. Det kan vara björk, nässlor, bär eller andra örter. Häll över sprit så det täcker och sätt på ett lock och låt dra i runt en vecka eller tills du är säker på att innehållet nu är som ett koncentrat av smak. Sila av detta och förvara i flaska eller burk. Denna essens kan sedan användas till att späs med ren sprit till önskad smak. Ibland så lite som en tiondel, ibland behövs betydligt mer. Smaka dig fram.


Blandningar
Av essenser kan man också göra blandningar. Kanske kan det vara så att din spenatessens (blä?) behöver en splash med citron för att den ska fungera? Vanilj är en tacksam essens att bland i det mesta, då den rundar av smaken fint.


Torra eller blöta kryddor
Värt att tänka på är att blöta/fuktiga kryddor som t ex. olika bär behöver en lite starkare sprit för att det inte ska smaka vattnigt. Gör alltså en mer koncentrerad essens på dessa och spä sedan med lämplig mängd sprit.
Torrare kryddor är tacksamma då de inte spär ut spriten. Man kan alltså i många fall torka kryddan helt eller delvis innan den används till essensen. Undvik att använda kryddor i pulverform. Det kommer inte att bli bra - Grumligt, jolmigt och allmänt otäckt är vad det blir. Lite som att dricka ett liggsår, och det vill man fan inte.


Söta din snaps
Ofta kan det behövas lite sött i snapsen. Detta breddar smaken och gör det hela än mer behagligt att dricka. Använd strösocker och vaniljessens, tillsammans eller var för sig i den mängd du tycker att det behövs. Ta det lungt i början. Tillsätt lite i taget och testa dig fram. I de flesta fall är det runt en sockerbit på en helflaska som är riktpunkten, men man kan ha i långt mycket mer för en likörliknande effekt, eller mindre för en stramare upplevelse. Undvik honung då detta grumlar din blandning med resultatet att det ser ut som det där liggsåret igen. Dessutom vill du väl inte dricka bispya, eller?


Låt det stå ett tag.
Låt till sist din blandning vila ett tag. Smakerna kommer att utvecklas och mogna över tid, och det hela kan komma att smaka väldigt annorlunda än den "råa" blandningen. En del undantag från detta finns, som t ex. dillsnaps som är bäst att dricka rätt omgående (dillen får ligga ett par dygn och lite socker senare är det hela färdigt)


Utloggad Horror

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 599
SV: Att krydda brännvin
« Svar #1 skrivet: 2018-06-27, 21:26:07 »
Min snaps förra året kom ju 3:a. Hade jag inte sötat med honung, hade jag vunnit :D

 

Senaste inlägg