Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Språkpoliser, se hit!  (läst 17892 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
Språkpoliser, se hit!
« skrivet: 2006-12-04, 11:40:48 »
OBS! Hela denna tråd är att betrakta som ironi, och ingenting annat.

Detta är tråden för alla er som blir lätt illamående av att se:

- samma stavfel upprepas gång på gång

- alla obehagliga särskrivningar av ord

- alla "hippa" svengelska uttryck som används, ett skrämmande tecken på enormt bristande ordförråd

- allehanda grammatiska fel

Kort sagt en tråd för alla språkpoliser att spy galla över allt det som ni uppfattar som fullständigt förkastligt språkbruk på detta forum.


Jag börjar med några små favoriter:



Targetera, eller targeta:

Används flitigt inom vissa kretsar i avseende "markera ett mål". Inte nog med att detta fjortisuttryck låter illa, på senare tid så har även vissa personer som man kanske trodde var lite för gamla för att använda ett sådant språkbruk börjat anamma uttrycket, vilket känns oerhört alarmerande.



Hosta:

Nej, inte vårt alldeles egna svenska ord för en effekt av irritation i halsen, utan istället så har återigen den förhatliga svengelskan visat sitt fula tryne. Istället för att använda vackra klingande svenska ord som "anordna", "arrangera" eller liknande, så sitter slöa personer och använder uttrycket hosta istället. Om detta uttryck används i avseende att hålla en server för ett spel så kan uttrycket vara ok, men när uttrycket börjar dyka upp i följande sammanhang, så blir man lite förgrymmad:

-"Jag hostade festen hemma hos mig"

-"Jag hostar en spelkväll"

-"Jag kommer att hosta en pokerkväll"

Om man i samtliga dessa exempel tänker på den svenska betydelsen, så blir det ju ganska lustiga konsekvenser av det, eller hur? Tänk er exempelvis denna lilla konversation via irc, där den ena personen pratar med sina coola svengelska uttryck, och den andra personen pratar svenska:

-"Jag kommer att hosta en pokerkväll!"
-"Oj vad synd då, men hur kan du redan nu veta att du kommer att hosta då?"
-"Va? Jag brukar hosta pokerkvällar, hur så?"
-"Men finns det ingenting du kan ta för att slippa hosta?"



,,,,, eller .. eller ................

För det första, aldrig flera kommatecken efter varandra. Det finns inte i korrekt skriven svenska ö.h.t., och ser bara jävligt illa ut. Man använder tre på varandra följande punkter, så här...

Inte två, inte fyra, inte femtielva, utan TRE.




OBS! Allt i detta inlägg är skrivet med ;) och ska således tas med en klackspark!
« Senast ändrad: 2006-12-04, 18:56:06 by DeadHead »

guest698

  • Gäst
SV: Språkpoliser, se hit!
« Svar #1 skrivet: 2006-12-04, 11:43:11 »
-"Jag kommer att hosta en pokerkväll"

 :blush

guest687

  • Gäst
SV: Språkpoliser, se hit!
« Svar #2 skrivet: 2006-12-04, 11:44:36 »
Haha.

Me like!

/Cheer

Utloggad hinken

  • Very Old Bucket
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 492
SV: Språkpoliser, se hit!
« Svar #3 skrivet: 2006-12-04, 12:14:35 »
Jag har stora problem med att höra på hon Kishti eller vad hon nu heter i "Idol" , låter för jävligt med alla engelska uttryck hon slänger omkring sig. NEJ - Du är inte häftig! Lika häftig som Dolph Lundgren som bröt på engelska när han varit i USA i 6 månader :doubt

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Språkpoliser, se hit!
« Svar #4 skrivet: 2006-12-04, 12:42:38 »
Jag har stora problem med att höra på hon Kishti eller vad hon nu heter i "Idol" , låter för jävligt med alla engelska uttryck hon slänger omkring sig. NEJ - Du är inte häftig! Lika häftig som Dolph Lundgren som bröt på engelska när han varit i USA i 6 månader :doubt

 :stupid

Ang. Dolphan, var det inte så att han nästan hade glömt bort svenskan efter den korta tiden han varit i USA? Har för mig att han hävdade det i alla fall! :)

Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
SV: Språkpoliser, se hit!
« Svar #5 skrivet: 2006-12-04, 12:43:47 »
Jo han gjorde ju det. Men han bad ju om ursäkt senare.
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Språkpoliser, se hit!
« Svar #6 skrivet: 2006-12-04, 13:15:41 »

,,,,, eller .. eller ................

För det första, aldrig flera kommatecken efter varandra. Det finns inte i korrekt skriven svenska ö.h.t., och ser bara jävligt illa ut. Man använder tre på varandra följande punkter, så här...

Inte två, inte fyra, inte femtielva, utan TRE.


 :amen

Jag har en förkärlek för att använda dessa tre punkter (fråga mig inte varför, det bara är så). Men jag vill minnas att jag har läst i Svenska Skrivregler (Heter den boken så? Tror det.) att det även ska vara ett mellanslag efter sista bokstaven och första punkten. Det skulle isåfall se ut så här ... Eller gäller detta kanske endast trycksaker? Någon som vet? (Nepp, jag orkar inte gå och leta efter boken. Den ligger faktiskt inte brevid huvudkudden även om många kanske tror det. :) )

Jo... jag vet... nu är det verkligen detaljer vi diskuterar. Men det skulle vara kul att höra från er andra språkpoliser om ni dels har hört detta men också vad ni tycker om det.

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Språkpoliser, se hit!
« Svar #7 skrivet: 2006-12-04, 13:20:10 »
Jag är djupt besviken över att det tog Airam 1 timme 34 minuter och 53 sekunder att hitta denna tråd :nono
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Språkpoliser, se hit!
« Svar #8 skrivet: 2006-12-04, 13:21:31 »
Jag är djupt besviken över att det tog Airam 1 timme 34 minuter och 53 sekunder att hitta denna tråd :nono

Jag har varit på jobbet och när jag är på jobbet läser jag endast trådarna, skriver aldrig i dom. :lil
Men idag fick jag feber och blev tvungen att gå hem... och då hittade jag tråden ganska så snabbt... :)

Utloggad hinken

  • Very Old Bucket
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 492
SV: Språkpoliser, se hit!
« Svar #9 skrivet: 2006-12-04, 13:58:38 »
Om man ska sätta punkt efter de 3 punkterna , är det ok med 4 punkter då ? :hm

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Språkpoliser, se hit!
« Svar #10 skrivet: 2006-12-04, 14:32:35 »
var skutton är det ni ratar om egäntligen????????!!!!!!!!!!!!??????????????


DD  :D


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Språkpoliser, se hit!
« Svar #11 skrivet: 2006-12-04, 15:02:59 »
Om man ska sätta punkt efter de 3 punkterna , är det ok med 4 punkter då ? :hm

Nix! :nono
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Språkpoliser, se hit!
« Svar #12 skrivet: 2006-12-04, 15:12:35 »
samma sak med Ps... (tre punkter DH)
Det är helt fel att skriva Ps. i ett eget inlägg..om jag inte är helt ute och reser står Ps för Post Scriptum, och editeringen görs av dig själv, och inte EFTER det att texten är nerskriven, och gör man en ändring/tillägg i texten skall detta förekommas med ett grönt [Edit] - enligt forumsregler.
Sen - samma sak att lägga till Ds. i slutet på en text, i detta forum är helt fel!

DD

Ps. Finns det ingen som har ett rättstavat tangentbord över? Ds  :D

[Edit]: Ds är något som dykt upp långt efter det att Ps. började användas. Detta har alltså absolut inget med Post Scriptum att göra. Post Scriptum var en metod man använde för att editera färdigskrivna domkument förr i tiden.
« Senast ändrad: 2006-12-04, 15:19:31 by deathdealer »


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Språkpoliser, se hit!
« Svar #13 skrivet: 2006-12-04, 15:14:37 »
De och dem är det också litet svårt att skilja på tydligen. :)
Man skulle möjligen kunna godkänna att använda "dom" över hela linjen istället, men det är egentligen talspråk, och i skriftspråk bör man använda "de" och "dem" - men rätt. Se nedan för ett enkelt exempel.

Citat från: Studentlitteraturs författarwebb
De och dem

Personliga pronomen finns i subjektsform och objektsform.
Exempel:
subjektsform
de
vi
objektsform
dem
oss

Om du tvekar mellan de och dem kan du ersätta de med vi och dem med oss. Då hör du oftast vad som låter bra och kan på så sätt välja rätt.
Exempel:
– För de/dem som vill åka med avgår bussen om en timme.
(Om du ersätter de/dem med vi/oss hör du att oss låter bäst och då är det alltså objektsformen dem som gäller.)

"Dem" är objekt. Använd "dem" när du kan byta ut det mot "mig", "oss", "honom", "henne" etc, alltså när ordet är objekt eller står efter en preposition.
Använd "de" när du kan byta ut det mot "jag", "vi", "han", "hon" etc.


Tycker man ovanstående verkar krångligt, så får man istället använda "dom" över hela linjen. ;)
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Språkpoliser, se hit!
« Svar #14 skrivet: 2006-12-04, 15:15:59 »
:goodposting
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

 

Senaste inlägg