Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Smått Besviken på GW2....  (läst 20971 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bustacruz

  • AKA Deathartas
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 806
Smått Besviken på GW2....
« skrivet: 2012-07-19, 15:27:15 »
Hade hört så mycket från olika håll om att GW2 ska vara BUY TO PLAY och verkligen inte Free to Play men efter lite surfande så så blev jag faktiskt väldigt besviken på deras Cash Shop som jag hört bara skulle vara sociala outfits och companions men nu visar sig vara större än det.

Där kan du köpa allt från Xp-boost, crafting boost, karma boost till Influence boost. Absolut påverkar inte denna Shop PvP då man får max-lvl och "bästa" gearen men jag personligen tycker det är piss när man görsåhär.

Exempel som även stör mig är att du kan köpa storre inventory och bank-slot men även Char-slots(stackars er Alt-nördare för en char slot går på cirkus 10$) vilket säkert innebär att grund-space är relativt litet.

Påminner fan om vilket F2P som helst....

Finns säkert många bättre videos men ger er bara lite smakprov om vad som komma skall.

http://www.youtube.com/watch?v=HZ7TRINXZ2U

http://www.youtube.com/watch?v=34c7X2N-Suc

http://www.guildwars2guru.com/topic/28104-cash-shop-items-leak/

Trodde att det skulle komma massa nytt i GW2 men F2P är inte så nytt  :D

Va tycker ni om Cash shopen vänner?

Avslutar snyggt med....

Fakkin Pandas!


BattleTag: Bascha#2493

guest1645

  • Gäst
SV: Smått Besviken på GW2....
« Svar #1 skrivet: 2012-07-19, 17:02:33 »
Tror vi har inlägg om shopen. Utan att köpa inventory så kan du ha 8 el 10 väskor (minns ej exakt), vid lvl 100 i crafting kan du göra 10-slot bags för relativt lite material (8-slot bag vid lvl 50, 20 slot bag vid tror det är 350).
Så, utan att kämpa särskilt hårt kan du fixa inventory på minst 90 rutor vid drygt karaktärslevel 20.

Ditt kontostorage är uppdelat i ett fritt område, det som jag har för mig ligger på 40-50 slottar i grunden, som du kan utöka.
Du har sedan ett storage där det finns dedikerade slottar för alla crafting-material, både vanliga (trä, ull koppar o sånt), ovanliga (olika ädelstenar och ovanliga träsorter o liknande) samt alla cooking-materials.
Det finns även en dedikerad alla mini-pets.
Detta har jag svårt att se att man köpa större då det redan klarar alla material och minis.

Ja, man kan köpa boosts, men du vinner en kvart per timme spelad utan dem, för 25%-aren. Magic find har jag för mig är ännu mindre.
Klart, du vinner mängder med tid om du köper mängder med boost och sedan har tid att utnyttja dem.

Personligen, det som stör mig i cashshopen är Mystic Keys eftersom deras droprate i spelet är mikroskopisk jämfört med mängden Mystic Chests.
Färger droppar i alla fall hela tiden.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: Smått Besviken på GW2....
« Svar #2 skrivet: 2012-07-19, 17:38:41 »
På något sätt måste Arenanet få betalt. Att köpa prylar i en shop är betydligt bättre än att prenumerera. Spelar man WoW i fem år gör man lätt av med 8000:-, och det är utan att köpa t.ex extra pets och riddjur. Jag vet inte, men 8000:- är nog betydligt mer än vad jag någonsin kommer att spendera på GW2.

Att prenumerera innebär ofta att man känner sig lite skyldig att spela för att man har ju betalat för det. I GW2 kan man spela lite sporadiskt i flera månader utan att säga upp någon prenumeration. Med en shop kan du spendera så mycket du tycker det är värt, och du förlorar inget om du inte spelar.

Men självklart, det är inte bra om det blir pay2win.
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • Moderator
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: Smått Besviken på GW2....
« Svar #3 skrivet: 2012-07-19, 19:46:57 »
Tja, detta är ArenaNet, så jag är faktiskt inte det minsta orolig över det här.


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

Utloggad E-doT

  • Old bitter grogghagga
  • Global moderator
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 047
    • www.femuglor.se
SV: Smått Besviken på GW2....
« Svar #4 skrivet: 2012-07-19, 19:49:56 »
 :stupid

Jag har inget problem med detta: de konkurrensfördelar som kan köpas är ytterst små och kortvariga - och det i ett spel där man ju inte konkurrerar med andra om någonting in the first place. Utom i PvP, och där är det lika för alla som gäller.

Den dagen jag har spelat mina fyra karaktärer genom hela GW2 och fortfarande inte lagt ut mer pengar än vad jag betalade när jag köpte spelet, så kommer jag gladeligen hosta upp $10 ytterligare för en character slot - och samtidigt tycka att jag får jävligt mycket spel för pengarna. :)

guest3371

  • Gäst
SV: Smått Besviken på GW2....
« Svar #5 skrivet: 2012-07-19, 21:34:47 »
 :stupid

Kan inte mer än hålla med. Tycker också det är riktigt skönt att slippa den dära månadskostnaden, nu kan jag spela när jag känner för det utan att känna "någon press" att spela för jag betalat. Vill jag sen köpa något tror jag inte att jag kommer att ligga på samma månadskostnad som man låg på i Wow.

guest1645

  • Gäst
SV: Smått Besviken på GW2....
« Svar #6 skrivet: 2012-07-19, 22:12:34 »
Håller med de som skrivit över, om jag får för mig att handla så är det för jag vill, inte för att jag måste.
Nu kommer jag såklart shoppa där, köpte kläder och grejer i ettan, men man måste verkligen inte.
Vet heller inte vad man "vinner" om man får mer XP snabbare än någon annan? De flesta skillpointsen måste du fixa genom uppdrag. Och att få ökad karma under en timme kan göra att du kan köpa mer citroner än en annan kock, men tror inte du kommer vinna för det?

I alla fall, håller på att fixa sambons laptop så har tid att kolla wikin, där alla saker finns.
Detta kommer finnas i Gem Store:
http://wiki.guildwars2.com/wiki/Gem_Store

Detta är de som är mest kontroversiella om jag ska gå efter nätet:
Citera
  • Crafting Booster - Improves your chance to score extra experience from crafting items by 50% for one hour.
  • Experience Booster - Gain an additional 50% experience from kills for one hour.
  • Karma Booster - Gain an additional 50% karma each time you gain karma for one hour.
  • Killstreak Experience Booster - Gain an additional 100% experience from kills for 30 seconds. Time remaining is reset with each kill. How long can you keep it going?
  • Magic Find Booster - Improves your chance to get rare loot by 50% for one hour.
  • Multi Booster Pack - Contains boosts to increase karma gain by 50%, experience gained by killing enemies by 50%, and chance to find magic items by 50%. All boosts last 1 hour. Use them all at once or each one individually!
Faktum är, den enda av dem som kan göra någon skillnad är karma-boosten. Jag vandrade dock runt med 30k karma eller så utan att ha tänkt på att jag samlade när senaste betan var över.

Lite exakta uppgifter om storage:
Man har 30 slots man kan spara vad som i. Man kan köpa ytterligare 7 sådana tabs, och gör de som i ettan kommer man få några av dem gratis om man inte stressköper alla nu.
Följande saker har fasta platser och kan inte utökas för pengar:
  • Common crafting materials
  • Fine crafting materials
  • Gemstones and Jewels
  • Cooking materials
  • Mini Pets Alpha
  • Heavy PvP Armor Rewards
  • Light PvP Armor Rewards
  • Medium PvP Armor Rewards
  • Creature Codex Library

Man har från start 4 karaktärsslotar. Igen, om det är som i ettan så kommer man få fler när de släpper fler spel, vilket jag faktiskt tror att de kommer göra betydligt tidigare än vad vi kan vänta oss.

Vet inte riktigt vad som menades med "Influence boost", men kan vara jag.

I övrigt, this:
Tja, detta är ArenaNet, så jag är faktiskt inte det minsta orolig över det här.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Smått Besviken på GW2....
« Svar #7 skrivet: 2012-07-19, 22:41:43 »
...du köpa allt från Xp-boost, crafting boost, karma boost till Influence boost

...och? :)

Detta är inte pay-to-win på något sätt, så vad spelar det för roll?

Liknande cash-shop finns ju i ettan, har aldrig nyttjat den öht. Har svårt att se hur man kan jämföra cash-shoppen i GW med FTP-spel.

Ta och titta lite på ex. EQ2 sen de introducerade ftp i det spelet; där är du klart gimpad om du inte köper diverse unlocks och liknande.

Det är skillnad som natt och dag, så don't worry, be happy! :)

Utloggad Bustacruz

  • AKA Deathartas
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 806
SV: Smått Besviken på GW2....
« Svar #8 skrivet: 2012-07-20, 08:29:35 »
 :camper :camper :camper :camper

Jag ger mig :D
Er input är väldig bra och självklart har ni en poäng(även om jag hatar er så att säga  :rotflmao )

Det jag är orolig för är inte själva benefits av befintliga saker man kan köpa just nu men hoppas verkligen av hela min själ att det inte blir mer änsåhär!

Att detta bara är lite Vaselin innan de tillslut ska köra....Ja ni fattar :D

Är det nåt jag spyr på så är det Buy to win spel. Då betalar jag faktiskt hellre månadsavgift!

Men en liten tanke bara...

Magic Find Boost...är inte det en långsökt variant av Buy to win? Mer MF=Mer/bättre gear? Eller tänker jag fel...

En till fråga...Vad används Karma och Influence till i spelet?

PS, Jag uppskattar er input och förklaringar! Men ni ska veta att jag ändå hatar er era fakkers  :D  :pistols DS


BattleTag: Bascha#2493

Utloggad E-doT

  • Old bitter grogghagga
  • Global moderator
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 047
    • www.femuglor.se
SV: Smått Besviken på GW2....
« Svar #9 skrivet: 2012-07-20, 09:07:37 »
De flesta av de "lugnande" kommentarerna ovan kommer från oss som spelat GW1 i många, många år, och det kan kanske verka märkligt i denna cyniska värld, men det är faktiskt helt och hållet vårt förtroende för ArenaNet som spelutvecklare som talar. :)

Det har varit en uttalad målsättning från ArenaNets sida att fortsätta arbeta enligt samma principer som styrde utformningen av GW1, dvs att göra ett spel där konkurrensen om resurserna elimineras och spelupplevelsen och samarbetet sätts i första rummet. ArenaNet började inte utveckla GW2 på grund av att luften började gå ur GW1 - det var fortfarande ett relativt nytt spel - utan för att det var en återvändsgränd där de inte kunde genomföra de speltekniska förändringar de ville göra i denna riktning. Detta är tydligt när man jämför de båda spelen. Och sedan har vi fått vänta och vänta och vänta i hur många år som helst på GW2, därför att det helt enkelt inte har varit klart - spelbart har det bevisligen varit i flera år, men inte färdigt i ArenaNets ögon.

Och vart vill jag komma? Jo, till att ArenaNet aldrig skulle offra hela den image de har byggt upp genom allt detta för en measly shop. Jag är inte orolig. :)

Utloggad Bustacruz

  • AKA Deathartas
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 806
SV: Smått Besviken på GW2....
« Svar #10 skrivet: 2012-07-20, 09:19:03 »
Och sedan har vi fått vänta och vänta och vänta i hur många år som helst på GW2, därför att det helt enkelt inte har varit klart - spelbart har det bevisligen varit i flera år, men inte färdigt i ArenaNets ögon.

Trust me I know the feeling...gick och väntade på Diablo 3 i många år :)


BattleTag: Bascha#2493

guest1645

  • Gäst
SV: Smått Besviken på GW2....
« Svar #11 skrivet: 2012-07-20, 11:15:09 »
Magic Find Boost...är inte det en långsökt variant av Buy to win? Mer MF=Mer/bättre gear? Eller tänker jag fel...
:nono :nono :nono
"Bättre gear"? Nej, du kommer inte vinna genom att hitta fler magiska vapen än någon annan. Det är kanske roligare för stunden att hitta lite fler magiska vapen, men du kommer aldrig hitta "Megasword of uber n00b-pwnage". Alla max-vapen har relativt lika stats. Någon kanske har högre crit och en annan har lifesteal, men max-damage ligger på samma nivå för alla vapen inom ett visst level-spann.

Eftersom både casters och melee, tycker inte om de uttrycken, men vi använder mesmer och warrior med greatsword som alternativ här, kan använda samma vapen, så handlar det mer om att hitta vapnet som passar dig.
Om ett greatsword ger högre crit-chans, så passar det troligtvis warriorn bättre eftersom hans greatsword-attacker är väldigt fysiska, men ett greatsword med lifesteal passar mesmern bättre eftersom han då har bättre överlevnad i en strid och hans attacker är ranged med greatswordet.

Vad gäller rustning är det samma här, du kommer få max-armor-värde på alla rustningar. Sedan får du själv justera så att den passar dig och din kampstil.

Lägg till detta att det du går genom crafting kommer vara likvärdigt allt som droppar och köps. Igen, jag går tillbaka till mig själv, det som droppade var ibland bättre än det jag för tillfället bar, och det jag craftade var ibland bättre än det jag hittat. Och om jag höll en nivå på crafting som gjorde att det jag skapade var i samma level som jag själv var, så var dessa vapen oftast de som jag föredrog, eftersom jag själv bestämt vilka specialstats de hade.
Du får dechiffrera texten själv. ;)

Att detta bara är lite Vaselin innan de tillslut ska köra....Ja ni fattar :D

En till fråga...Vad används Karma och Influence till i spelet?
Har väldigt svårt att se dem slänga ut items framöver som kommer vara spelavgörande.
Dels har de planer på att frekvent släppa stora expansioner (tror inte de kommer göra som ettan, släppa fristående spel), något som var planen redan med ettan men som gick sådär eftersom de är perfektionister. Så blev ibland något år mellan spelen.
I ettan så var varje "expansion" utom den sista ett eget spel, och om man ville kunde man låta bli att köpa de andra. Hade man dock flera så kunde samma karaktär vandra mellan spelen.

Dels så har vi shoppen i ettan att utgå från, det närmsta spelavgörande man kunde köpa där var ett gäng solo-quester som berättade lite bakgrundshistoria. Dessa fick man dock gratis om man köpte expansionen som släpptes ungefär samtidigt.
Förutom dessa quester så var det bara utseende, karaktärsslottar och storage.

Karma är ett betalningsmedel som är personligt. När du har hjälpt någon NPC så får du karma förutom guld och XP. När du har gjort klart ett renown hearts-event så blir NPCn som är ansvarig ofta en karma-vendor som du kan köpa lite specialsaker av.
Detta kan vara vapen med speciella skins, ovanliga recept och material, rustningar med särskilda utseenden o.s.v.

Influence används för att köpa saker till guildet. Det man hävdar är att köpa influence är en boost man får om man förköpt special-edition. Denna sak finns inte i item-shopen dock, så inget du kan köpa i mängder.
Dessutom får man betydligt mer influence på att ha ett guild där folk spelar under några timmar än vad den boosten ger.
Vi samlade på oss väldigt mycket influence under en helg av vanligt questande.

Och vi hatar dig också din lilla WoW-are. :P ;)
Ikväll så gäller det i alla fall, så hittar du nog några riktiga saker att irritera dig över.

Utloggad Bustacruz

  • AKA Deathartas
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 806
SV: Smått Besviken på GW2....
« Svar #12 skrivet: 2012-07-20, 13:16:22 »
Och vi hatar dig också din lilla WoW-are. :P ;)
Ikväll så gäller det i alla fall, så hittar du nog några riktiga saker att irritera dig över.

 :lolabove FELLADIN FOR PRESIDENT OF ALL FANBOYS :D

Skämtosido!

STORT Tack för er input! Skönt att få förklaring så min oro nästan försvinner!  :bow

Jag var bara lite orolig och va rädd för nåt jag sett tidigare men ni förklarade. Tackar vi för!

Sen angående Karma..eftersom jag är en RP-nörd kommer jag spelas så som jag är som person. FUCK KARMA  :pistols
Ska döda allt och alla och bli onding!

Influence? Hjälpa OG guilden...fuck that!  :pistols  :rotflmao

I grund och botten så är det ju så att man spelar spelet för sin egen skull och ska skita i vad andra köper/har för sig. Jag va bara orolig ifall det skulle ändra min spelupplevelse men så är inte fallet. Så nu kan jag va lugn igen och leta efter min Über-Sword of Exztreme N00b-pawnage-sauce!!

Jag missar med stor sannolikhet starten på kvällen då jag ska ut och äta Sushi med  :tits tyvärr.

Men loggar in så fort jag kommer hem och bitchar som vanligt på TS :D
Så jag hoppas ni sätter kod på er kanal Mwuhahahaha


BattleTag: Bascha#2493

Utloggad Baldi

  • Old McDonald
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 680
SV: Smått Besviken på GW2....
« Svar #13 skrivet: 2012-07-20, 13:45:48 »
På något sätt måste Arenanet få betalt. Att köpa prylar i en shop är betydligt bättre än att prenumerera. Spelar man WoW i fem år gör man lätt av med 8000:-, och det är utan att köpa t.ex extra pets och riddjur. Jag vet inte, men 8000:- är nog betydligt mer än vad jag någonsin kommer att spendera på GW2.

Att prenumerera innebär ofta att man känner sig lite skyldig att spela för att man har ju betalat för det. I GW2 kan man spela lite sporadiskt i flera månader utan att säga upp någon prenumeration. Med en shop kan du spendera så mycket du tycker det är värt, och du förlorar inget om du inte spelar.

Men självklart, det är inte bra om det blir pay2win.

 :goodposting 

Dyslexi betyder svåra ord på latin

guest1645

  • Gäst
SV: Smått Besviken på GW2....
« Svar #14 skrivet: 2012-07-21, 01:02:50 »
Detta är vad man stoppar i en itemshop. ;)
En finisher är för övrigt det man gör när man fått en annan spelare i downed i PvP och ska köra dem ända in i defeated. Vanligtvis gör karaktären bara någon handgest, men om man köper nedanstående så släpper man istället en ko på dem.

 

Senaste inlägg