Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11  (läst 7140 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
Roliga saker som korkade IT-tekniker säger.

#1 "Synka en Iphone med MS-Exchange? Näh, det går inte, det finns inte stöd för det".


guest1645

  • Gäst
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #1 skrivet: 2012-01-11, 09:15:29 »
"Ni har bara 23/7 support."
(Som ursäkt till att man inte svarat under en timme när VD ville ha bytt sitt lösenord en söndag.)

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #2 skrivet: 2012-01-11, 23:56:11 »
Fast DDL - full support har den inte, inte som standard och det gäller även Android-lurar. Med det menar jag alla funktionerna i Exchange. Det har bara Windows Mobile lurar, men ist. är dom skittjuriga om du inte har "äkta" certifikat. Men nu för tiden är ju dom inte så dyra längre i.o.m. företag som Go Daddy (!) ... hehe.


Vilken funktion stödjer dom inte undrar du? Uppgifter och den kan jag knappt leva utan, men då till Android finns det en App som heter Touchdown och den stödjer det. Kostade inte så mkt och det var föresten jobbet som fick pröjsa. Finns säkert liknande till Äpplena oxo.

Sen håller jag med att det finns lustiga tekniker som inte hänger med utvecklingen eller inte ids kolla upp saker. Men för varje knäpp tekniker går det 100 urbota dumma användare så egentligen borde ha en kulram instället för en dator.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
sedan, erkände de ätt det egentligen var så ätt man inte fick använda iPhone, pga ätt teknikerna inte har tid/ ork att lära sig ios.

guest1645

  • Gäst
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #4 skrivet: 2012-01-12, 08:42:59 »
Sen håller jag med att det finns lustiga tekniker som inte hänger med utvecklingen eller inte ids kolla upp saker. Men för varje knäpp tekniker går det 100 urbota dumma användare så egentligen borde ha en kulram instället för en dator.
Dessa är inte teknikmässigt knepiga frågor, mer "Hur tänkte du nu?":

Samtal en lördag:
"Hej, jag sitter på min skärgårdsö med en hackig 3G uppkoppling. Mina barnbarn har kommit hit och jag behöver ett program på min jobbdator som kan spela DVD så de kan titta på film."

Samtal juldagsmorgon kl halv åtta:
"Hej, min dator har ett problem som jag inte riktigt förstår."
"När upptäckte du problemet?"
"I augusti när jag kom tillbaka från semestern."

Mail från säkerhetsansvarig:
"Vänligen avinstallera applikationen World of Warcraft från användare ****s dator."
(Upptäcktes när personen i fråga sittandes på kontoret hämtade senaste uppdateringen (som görs via torrent).)


En liten käpphäst jag har: :oldie
Datorn ditt företag förser dig med är lika mycket din som dörrmattan i foajen (såvida inget annat sagts).

Utloggad Buz

  • Brunkol, mums!
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 469
  • Det enda dåliga med att bli äldre är bakfyllorna
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #5 skrivet: 2012-01-12, 09:13:18 »
Haha, visste väl att du hade några på lager där F :)
Antar att jag också vet vilka användarna är i vissa fall!
/Buz
-----------------------------------------------
404 Not found

guest1645

  • Gäst
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #6 skrivet: 2012-01-12, 09:19:26 »
Försöker hålla det så neutralt som möjligt. Vi supporterade ju ett antal företag. ;)
Men ja, någon av dem är "din".

Utloggad Buz

  • Brunkol, mums!
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 469
  • Det enda dåliga med att bli äldre är bakfyllorna
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #7 skrivet: 2012-01-12, 09:57:29 »
Lungt. Men det är inte "min", det är "mitt x" :) Har ju gått vidare. Men men. Jag kan skriva under på det Felladin skriver. Puckade användare finns också ;)
/Buz
-----------------------------------------------
404 Not found

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #8 skrivet: 2012-01-12, 13:05:27 »
Händer ibland att kunder/användare vill att man ska släppa allt och komma o fixa en grej stat. Helst igår. Visst säger jag men då måste jag ringa och flytta en massa andra jobb som redan är inbokade (jag har typ 1-2 veckor fullt i min kalender jämnt) och då måste jag ta en akutavgift för att för det. 90% av gångerna kan då vänta ett par dagar fast det var jätteviktigt. Mmm men mina andra kunder tycker att deras problem är jätteviktiga också och dom har oftat bokat mig i tid.

Festligast är det när nått pajat som man tjatta ett halvår på att dom måste byta ut eller få fixat, men nä ... det är inte så viktigt.

Äsch nu blir jag gnällig och måste i vilket fall som helst dra å jobba igen.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #9 skrivet: 2012-01-13, 17:06:13 »
Härligt att jag lyckas provocera fram så många försvarstal från IT-tekniker på OG :) :fu :tease


Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #10 skrivet: 2012-01-13, 17:09:08 »
(jag) "Hej, jag behöver hjälp med serveradress och domän för msexchange till min telefon."

"ja, men då lägger jag upp ett supportärende här, så kommer en tekniker att kontakta dig".

"Eeeeh, men jag behöver bara serveradressen, det kan vi ta per telefon."

"Nej, det får man INTE göra själv".

5 minuter senare, efter att ha tittat på en kollegas telefon löste jag skiten själv. Det värsta med IT-avdelningar är att dom gör allt dom kan för att hindra människor från att arbeta effektivt. Ve och fasa om folk började lösa enkla ärenden själva, då skulle ju IT-avdelningen tvingas effektivisera, eller ännu värre, börja arbeta med stora, strategiska frågor, istället för att sitta och fisa, göra enkla saker med vänsterhanden, och öka på sitt BMI med högerhanden.  :)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #12 skrivet: 2012-01-13, 17:54:37 »
DDL du jobbade väl kommunalt va?

Där är ju ALL verksamhet upplagd för att vara så kostnadsoeffektiv och omständig som helst. Skyddad verkstad typ Samhall, där anställningskraven är att ingen annan vill anställa dom. Och där IT-policyn bestäms på politiska grunder och inte säkerhet och effektivitet. Likaså har man fler mellanchefer (som inte vågar ta egna beslut) än man har utförare, vilket också gör att många kommuner fortfarande kör Win XP på en 2003 serverplatform eller t.o.m. Netware 6.

Kan garantera att i den privata sektorn har ingen råd att ha it-tekniker som sitter o fiser då det går flera hundra användare på varje tekniker. Men där kanske du istället inte fått köpt en Iphone (eller nån annan smartphone heller för den delen) då dom faktiskt är stora säkerhetsrisker.

Hade jag varit it-chef på ett större företag skulle jag varit väldigt restriktiv med allt vad smarta telefoner och läsplattor då viktig företagsinformation lätt kan komma i fel händer ifall folk förlorar sina leksaker.

1) Krav på pinkod på alla smarta lurar.
2) Möjlighet att spärra och blåsa dom remote
3) Nedlåsta så att man INTE kan lägga in egna appar
4) Nedlåsta så man inte kan ansluta till andra WLAN än förbestämda

Vill man spela Wordfeud får man göra det på sin privata lur efter arbetstid!

Så visst jag är nog lite som i filmen ... stå bakom den sträckade linjen, för visst skulle jobbet bli otroligt mkt lättare utan dessa förbenade användare som tror att jobbdatorn är deras personliga egendom att göra vad man vill med.

Tror de flesta it-tekniker skriver under på detta, då vi nog alla fått jobba över sena kvällar och helger för att rensa virus i smittade nät då nån porrsurfat eller tankat spel från smittade siter. Räddat data från kraschade datorer för att nån pappskalle försökt fixa sin dator själv eller "inte gjort nått" fast man kan se att man kastat frisbee med datorn eller låtit sina ungar använda jobbdatorn ... listan fortsätter i all evighet. Så jo, vi har hört alla ursäkter och alla anledningar varför just dom ska ha hjälp omedlbart fast man redan har en jobbkö med minst lika viktiga ärenden.

Är så himla glad att jag inte sitter i en helpdesk för det är bland det mest otacksamma jobb som finns och dom som ringer in tror att det är helt ok att gapa o skrika på den andra änden av luren. Säger inte att alla är sådana, men det beteende som DDL uppvisar är ganska vanligt. Dom har oftast inte hela bilden. T.ex. på många ställen måste ALLA ärenden loggas även om man löser dom direkt via telefon. Anledningen att de flesta helpdeskar mäter hur många ärenden som kommer in och hur fort/ofta man löser dom. Denna statestik avgör hur många som ska jobba i helpdesken och hur effektiv varje person är. Särskillt illa är det när man gör med inhyrd personal eller outsourcat där folk kan bli utbytta ifall dom inte följer rutinerna slaviskt.

Så nästa gång du ringer helpdesken DDL så kanske du ska ha det i åtanke, arbetarvän som du är.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #13 skrivet: 2012-01-13, 18:26:31 »
Hade jag varit it-chef på ett större företag skulle jag varit väldigt restriktiv med allt vad smarta telefoner och läsplattor då viktig företagsinformation lätt kan komma i fel händer ifall folk förlorar sina leksaker.

1) Krav på pinkod på alla smarta lurar.
2) Möjlighet att spärra och blåsa dom remote
3) Nedlåsta så att man INTE kan lägga in egna appar
4) Nedlåsta så man inte kan ansluta till andra WLAN än förbestämda

Vill man spela Wordfeud får man göra det på sin privata lur efter arbetstid!

Så visst jag är nog lite som i filmen ... stå bakom den sträckade linjen, för visst skulle jobbet bli otroligt mkt lättare utan dessa förbenade användare som tror att jobbdatorn är deras personliga egendom att göra vad man vill med.

Först tänker jag: Fy FAN vilken USSR-policy! ;)

Men sen så håller jag faktiskt med dig, Hazard! Vilken jädrans mardröm det måste vara med klåpare till användare som fuckar upp system, får virus, läcker information till höger och vänster och framförallt inte sköter sina jobb så effektivt som de borde!

All privat surfning på arbetstid (jag tillhör själv liksom de flesta här på forumet syndarnas skara i den frågan) stjäl tid från ditt arbete på ett eller annat sätt, så är det bara. Visst, man kanske sitter i en IT support och tycker att man inte har så mycket vettigt att göra under tiden man pratar med kunder/väntar på samtal, men faktiskt - borde inte den "dötiden" i de fallen då kunna utnyttjas till att åtminstone grubbla över saker som skulle kunna innebära effektivisering/förbättringar för företaget?

Nu är det ju iofs skillnad på surfning & surfning på arbetstid. Vissa ägnar tiden åt FB, chat, forum, bloggande och annat "skit", andra surfar "privat" för att faktiskt försöka förkovra sig inom olika ämnen. :)

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #14 skrivet: 2012-01-13, 23:36:19 »
@DH Som sagt sitter inte i en helpdesk, har aldrig gjort det men har vänner o kollegor som gjort det samt mött problemen som större organisationer stötter på.

Man kanske har en it-avdelning på 30 pers som ska supportera tusentals användare, då är det lätt att man kör it-policies typ 1000-åriga Riket för man klarar inte en fri miljö där alla är admins i sina burkar o kan göra vad man vill. Arbetsbelastning skulle bli enorm. Därav väldigt uppstyrda miljöer.

Själv föredrar jag att simma i de små gölarna, där vad som helst kan ske. Man får lita på användarnas sunda förnuft och pekpinnarna är verbala riktlinjer. Detta funkar i små miljöer där varje användare förstår att dom kan påverka resultatet på sista raden genom sitt beteende. Om dom klantar sig genom dumheter kan de innebära att helt onödiga utgifter i form av nertid osv . Folk tar ansvar i små företag, men i stora är dom dumma som gäss. Kraftigt generaliserat alltså! ;)

Alltså ju större organisation, dessto mindre peng för it per huvud = hårdare regler.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #15 skrivet: 2012-01-15, 14:02:57 »
 Du har i stort sett rätt JH. Men det är samtidigt förbannat frustrerande att inte kunna använda sin telefon på 4 dagar, för att nån tomte på IT-avdelningen säger att "man inte får" fylla i två rader i exchange-synken. . .

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #16 skrivet: 2012-01-15, 20:59:34 »
Håller med DDL. När det gäller så simpla saker som att ställa in sin epost borde all information finnas att tillgå på intranätet. Varför offra en massa tid på helpdesken för det, dom verkar ju ha fullt upp om det ska ta 4 dagar att återkomma till dig.

Tyvärr så är många beslut politiska, speciellt i kommunal och statlig verksamhet. It-chefen vill ha en så hög budget som möjligt och måste då visa att man har en massa ärenden. Så då blir det en massa onödiga regler och omvägar även för simpla saker.

Himla korkat och ineffektivt.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad hezekiel

  • Blir sambo
  • ***
  • Antal inlägg: 171
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #17 skrivet: 2012-01-16, 13:17:54 »
Idag ska man vara glad om man kommer till en helpdesk som pratar svenska istället för en indier som knappt kan stava till företaget du jobbar på.
Deemin/Doomin/Deemo/Iza/Baldrik/Hezekiel/Meeps/Shodai etc

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #18 skrivet: 2012-01-16, 13:21:35 »
Idag ska man vara glad om man kommer till en helpdesk som pratar svenska istället för en indier som knappt kan stava till företaget du jobbar på.

Vad menar du? Det finns indier som kan svenska! :thumb Men sen tänker dem inte svenskt och det är där det oftast fallerar :pistols
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad hezekiel

  • Blir sambo
  • ***
  • Antal inlägg: 171
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #19 skrivet: 2012-01-16, 13:28:12 »
Jag menar att man får det man betalar för, och "best shore" är sällan vad namnet antyder, speciellt inte för dom avdelningar som sitter fast och inte kan producera för att dom har IT-strul.

Men förlorad arbetstid går väl inte på IT-avdelningens budget så dom kan fortsätta klappa sig på ryggen och tycka att dom gjort en bra deal.
Deemin/Doomin/Deemo/Iza/Baldrik/Hezekiel/Meeps/Shodai etc

Utloggad Buz

  • Brunkol, mums!
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 469
  • Det enda dåliga med att bli äldre är bakfyllorna
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #20 skrivet: 2012-01-16, 15:10:45 »
Nu ska jag slå ett slag för alla tappra IT-avdelningar runt om i landet, nåja, kanske inte alla men många iallafall.

Det är inte deras fel att det är krångliga indier (eller motsvarigt) som svarar (Best Shore, har ni HP som leverantör?). Oftast är det besparingskrav som leder till Outsourcing och sedan besparar man mer och mer. Det är ju inte IT-avdelningarna som sätter sin budget!
Sen borde ju IT avdelningarna bli bättre på att motivera nyttan och faran med outsourcing, inte se det som en generell silverkula som ska lösa alla problem (för det gör de ju inte).

Outsourcing är en väldigt annorlunda organisation än en insourcad organisation.
Istället för att styra sin personal med rutiner, regler och motiveringar styr man en leverantör med avtal, mätvärden och processer.

Har själv jobbat med IT-drift när supporten flyttat till andra länder och företaget (kunden) ifråga inte har haft möjligheten att påverka.

Grundregeln är ändock: Man får det man betalar för!
/Buz
-----------------------------------------------
404 Not found

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #21 skrivet: 2012-01-16, 15:33:05 »
Outsourcing

Svensk översättning önskas tack! ;)

Utloggad Buz

  • Brunkol, mums!
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 469
  • Det enda dåliga med att bli äldre är bakfyllorna
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #22 skrivet: 2012-01-16, 17:03:43 »
Utskälla...



... ok, jag har bott i Göteborg så jag får skriva sådant!
/Buz
-----------------------------------------------
404 Not found

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #23 skrivet: 2012-01-16, 17:25:29 »
Utsås = sås reds på annan ort, ofta skär den sig! ;)


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad hezekiel

  • Blir sambo
  • ***
  • Antal inlägg: 171
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #24 skrivet: 2012-01-17, 12:19:24 »
Jobbar på HP, därav "best shore". Trodde det var ett standarduttryck? Inte största beundrare av detta fenomen som ställer till minst lika stora problem för mig som för kunden.
Deemin/Doomin/Deemo/Iza/Baldrik/Hezekiel/Meeps/Shodai etc

Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #25 skrivet: 2012-01-18, 10:42:20 »
Är helt på din linje Hezekiel!!
Samma på mitt företag (Logica)
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

Utloggad Letalis

  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 367
    • Hemligastugan
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #26 skrivet: 2012-01-20, 07:12:06 »
Kan ju berätta en liten skön sak ifrån när jag satt i helpdesken på Ericsson i Lund.

Tog emot ett samtal ifrån en kvinna som var från Malaysia men fn jobbade i Kista.
Talade engelska med henne.

Hon hade ett problem med sin dator och jag skulle ansluta mig remote till hennes dator men hon hade inte rättighet till att köra dosprompten på sin dator.

Så jag säger till henne att stänga ner alla sina öppna program så att hon kommer åt skrivbordet. När hon gjort detta så går konversationen såhär:

L: On your desktop you have an icon called "My Computer".Can you rightclick on that and choose "Manage".?

Efter ett x antal sekunder säkert 30ish, så kommer det.

F: Excuse me....How am I supposed to reach your computer from here......??????

Jag trodde att jag skulle trilla av stolen i skrattkrampanfall....
« Senast ändrad: 2012-01-20, 07:19:03 by Letalis »
Man skall icke stöta till muggen med kaffet när den är full. Då är den inte full längre

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #27 skrivet: 2012-01-20, 09:41:31 »
Till alla er som upplevt utannonsering som ett tjälpmedel istället för hjälpmedel vill jag poängtera att det inte är fel på själva arbetsmodellen utan istället hos sättet indier tänker. Eller snarare skillnaden i hur de tänker i jämförelse med oss i väst. Det är alltså kulturkrocken som gör det olidligt (spännande).

Det som gör det svårt är väl att det inte finns så många andra länder där "outsourcing" har fått rot och därför är det lätt att kasta en hel arbetsmodell i graven pga. ett kommunikativt problem, som garanterat måste bero på hela detta folkslag och inte kravställarens brist på kompetens, eller?! :D

Har dock varit med att se på när en e-post konversation med indien slutat med att problem med Intranät fått stängas utan att åtgärdas då andre änden hela tiden påstod att clienten redan hade internetanslutning...  :thumb

Men användarhumor är nog bland det roligaste. @Letalis: Hoppas du "mutade" luren innan du slog i golvet :lol
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #28 skrivet: 2012-01-26, 15:21:39 »
Outsourcing = entreprenad?

Ungefär som att ta pengar från sjuka och fattiga, och kalla det för "arbetslinjen" :)

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #29 skrivet: 2012-01-26, 18:29:09 »
Outsourcing = entreprenad?

Ungefär som att ta pengar från sjuka och fattiga, och kalla det för "arbetslinjen" :)

Mjäe ... det ligger ju i linje med att företag ska koncentrera sig på sin kärnverksamhet, typ göra takpannor och låta andra sköta kringservicen så som städning, fastighetsskötsel, it osv osv.

Tvärtom var det ju på PG Gyllenhammars tid där t.ex. Volvos ägde en himla massa olika företag som inte hade med bil- o lastbilstillverkning. Fördelen med att inte lägga alla ägg i samma korg var ju att då bilindustrin gick dåligt gick kanske läkemedelsindustrin bra. Då klarade sig koncernerna marknadernas svängningar bättre. Men kanske drevs inte dom lika effektivt då dom var för generella.

Jag är ingen nationalekonom så jag kanske fått allt om bakfoten, men båda modellerna har sina för och nackdelar.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #30 skrivet: 2012-01-29, 23:07:15 »
Outsourcing = entreprenad?

Ungefär som att ta pengar från sjuka och fattiga, och kalla det för "arbetslinjen" :)

Mjäe ... det ligger ju i linje med att företag ska koncentrera sig på sin kärnverksamhet, typ göra takpannor och låta andra sköta kringservicen så som städning, fastighetsskötsel, it osv osv.

Tvärtom var det ju på PG Gyllenhammars tid där t.ex. Volvos ägde en himla massa olika företag som inte hade med bil- o lastbilstillverkning. Fördelen med att inte lägga alla ägg i samma korg var ju att då bilindustrin gick dåligt gick kanske läkemedelsindustrin bra. Då klarade sig koncernerna marknadernas svängningar bättre. Men kanske drevs inte dom lika effektivt då dom var för generella.

Jag är ingen nationalekonom så jag kanske fått allt om bakfoten, men båda modellerna har sina för och nackdelar.

Hoppas du menar att Indien bara har sina nackdelar :cartman i alla fall IT...  :D
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #31 skrivet: 2012-01-30, 15:30:37 »
@Bråthen - Vet inte om det bara är nackdelar för företagen då många använder sig just av dessa tjänster. Ibland är det ju svårt att få tag i rätt kompetens inom landet. I Sverige har ju varit brist inom vissa yrkeskategorier såsom ingenjörer och vissa typer av tekniker.

Lägger ingen värdering om något är rätt eller fel, det beror ju på om man ser det i ett lokalt eller globalt sammanhang.

Men det är ju bra om man kan skapa jobb i u-länder och då på sikt höja dessa till i-länder. Men vissa jobb kommer ju alltid flyttas vidare till andra låglöneländer. T.ex. textilarbeten som först flyttade till baltländerna och när lönerna blev för höga hamnade dom i China. Nu börjar lönena bli för höga där så jobb flyttas över till bl.a. Vietnam osv osv.

Anledningen är ju att vi vill köpa billiga kläder, skor, elektronik osv. Och då företagen vill behålla sin vinst så har dom två val, öka automatiseringen för att hålla lönerna nere eller flytta produktionen till länder där arbetskraften är billig. Oftast stannar ju själva utvecklingen kvar i i-länderna, men när kunskaperna ökar i utvecklingsländerna tar dom juöver dessa funktioner också. Ett exempel är ju t.ex. Syd Korea och Samsung, HTC m.m. m.m.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #32 skrivet: 2012-01-30, 19:54:16 »
Det var absolut bara mest ironi men detta till trots är det fortfarande svårt att kommunicera med detta stora befolkade land, av egen erfarenhet. Klart att allt har sina fördelar också som redan skrivits :)

Men sen tycker jag att kunskapsutvecklingen ser bra ut på papper i Indien men det är när man kommer till att två helt olika kulturer ska kommunicera som det kan verka lite hopplöst och krångligt. Fast jag kanske bara haft dåliga dagar när jag misslyckats med att få Indien att förstå min norska, haha! ;)
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Looser

  • =[OG]=Medlem
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 427
  • Old Bamba
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #33 skrivet: 2012-01-31, 08:25:42 »
Men hallå, vem förstår norska förutom norrmännen ;)
Loosers dont have time to whine
We allways get killed first

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: IT-avdelningen - Ditt ärende har supportnummer 23r4243@£$$11
« Svar #34 skrivet: 2012-01-31, 20:02:05 »
Haha  :stupid

Edit: mao. "outsourca" inte till norge... :)
« Senast ändrad: 2012-01-31, 20:03:53 by Bråthen »
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

 

Senaste inlägg