Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Trojan - Backdoor.win32.Bifrose.aej  (läst 4266 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
Trojan - Backdoor.win32.Bifrose.aej
« skrivet: 2007-05-26, 12:32:43 »
Häromdagen startade jag upp wow (genom launchern) och en uppdatering körde igång. När spelet sen startade upp får jag meddelande om att jag har en trojan (Backdoor.win32.Bifrose.aej) på datorn! Gissa om jag vart paff, särskilt med tanke på att mitt Norton hade körts igång dagen innan och gjort en scanning och inte hittat något.

Jag klickar på länken för att få veta mer och kommer till slut till technical supports sida på deras forum. Där finns det listat två programvaror som ska kunna ta bort den här trojanen. Det ena programmet var man tvungen att köpa om man ville få bort det som hittades. Det andra programmet (Kaspersky) hade en free trial 30 days. Givetvis tog jag den då jag självklart även vill få bort skiten som hittas.

Efter installation, uppdatering och scanning så hittas... ingenting. Jag kommer på att jag inte längre har ad-aware på datorn. Hittar en skiva med programmet, installerar, uppdaterar och kör. Hittar inget av värde. Installerar även Spy-Bot som inte heller hittar något.

Idag har jag suttit och sökt igenom datorn efter de filer och nycklar som Kaspersky påstår att den här trojanen består utav. Det enda jag hittade var en fil som jag nu har tagit bort. Startade om datorn. Startar hoppfullt wow... och får samma meddelande ändå... att trojan finns på datorn.

Vad mer kan jag göra än det jag har gjort? Varför får jag det här meddelandet trots att inte ett enda program hittar nåt? Enligt dessa program är min dator renare än klorin.

guest193

  • Gäst
SV: Trojan - Backdoor.win32.Bifrose.aej
« Svar #1 skrivet: 2007-05-26, 13:00:24 »
Verkar inte helt okänt.
Här kanske du kan hitta något: http://www.blizzard.com/support/wow/?id=aww02119p

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Trojan - Backdoor.win32.Bifrose.aej
« Svar #2 skrivet: 2007-05-26, 14:38:32 »
Verkar inte helt okänt.
Här kanske du kan hitta något: http://www.blizzard.com/support/wow/?id=aww02119p

Tack...  :bow
Det verkar vara just den sidan som jag var ute efter. Blizzard hade länkat till den ifrån forumet men allt stod ju på franska på den sidan länken gick till och det fanns ingen liten brittisk flagga för att få det hela på engelska. :rythm

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Trojan - Backdoor.win32.Bifrose.aej
« Svar #3 skrivet: 2007-05-26, 17:09:01 »
En himla bra Ad- o Spyware och trojanbortagare är SuperAntiSpyware. Tanka ner, installera och uppdatera det och låt sen den göra en fullständig rensning. Kör sedan även Spybot så är du ganska säkrad. Sen kan du ju slänga Norton all världens väg, suger en himla massa resurser och skyddar inget vidare enligt mina erfarenheter.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Trojan - Backdoor.win32.Bifrose.aej
« Svar #4 skrivet: 2007-05-26, 18:15:53 »
Tidigare hade jag AVG (vill minnas att den var gratis för några år sen) men när de började ta betalt så blev det inte att jag fortsatte med det programmet. (Varför jag har Norton idag vette tusan. Sambon sa "installera detta" och jag gjorde det.) På sidan som Porta länkade till fanns AVG med så jag tänkte "ja, varför inte prova". Så jag tankade hem en trial, uppdaterade och scannade. Hittade 18 nya hot! Startade upp wow och nu slipper jag meddelandet! :D

Så AVG är tydligen ett riktigt bra program som jag kan rekommendera.  :thumb

Spybot har jag numera installerat men den hittade inte på den här trojanen.  :whisper

Det tråkiga är att om en timme kommer sambon hem från jobbet och jag måste fixa middag så nu hinner jag inte spela nåt. :cry Nåja, det är ju en dag imorgon också. Jag är iallafall oerhört nöjd över att slippa höra den där jobbiga rösten "intruder alert, intruder alert" när jag startar wow.  :bow

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Trojan - Backdoor.win32.Bifrose.aej
« Svar #5 skrivet: 2007-05-26, 19:34:30 »
@JH :bow

Jag kör redan med HITMAN PRO men detta var ett riktigt bra program. :thx

guest193

  • Gäst
SV: Trojan - Backdoor.win32.Bifrose.aej
« Svar #6 skrivet: 2007-05-26, 20:31:55 »
SuperAntiSpyware var ju ett intressant program.
Håller på och scannar nu och då upptäcker jag en lustig detalj.
Av någon anledning öppnade jag Avastfönstret och när jag tittar på Standard Shield så ser jag att Avast scannar exakt samma filer, kanske inte så konstigt iofs. Men, på det sättet hittade Avast (hittills) två trojaner som SAS inte verkar ta någon notis om.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Trojan - Backdoor.win32.Bifrose.aej
« Svar #7 skrivet: 2007-05-27, 07:43:57 »
Av någon anledning öppnade jag Avastfönstret och när jag tittar på Standard Shield så ser jag att Avast scannar exakt samma filer, kanske inte så konstigt iofs.

Inte konstigt, Avast ska ju realtidskydda din burk o då kolla alla filer som används. Att SAS kan missa trojaner gör mig inte förvånad. Den är ju väl mest till för spyware å dyligt. Men mera förvånade är ju varför Avasten släppt igenom den tidigare om den ska on-line skydda?

Det finns en sanning som man bör komma ihåg, ens virusskydd är inte bättre än den definitionsfil den har, då det komer ut byst med fulingar varje dag. Särskillt när det gäller spyware, har inte hittat ett program som hittar alla utan man får köra flera olika om man misstänker att man är smittad.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

guest308

  • Gäst
SV: Trojan - Backdoor.win32.Bifrose.aej
« Svar #8 skrivet: 2007-05-29, 14:53:53 »
Har själv haft Norton och fick ett antal trojaner så det programet ger jag inte mycket för. Använder nu Avast som är ett mycket bra program som uppdaterar sig själv. Kostar inga pengar  bara man reggar sig och får en nyckel.
Änvander också Hitman pro som DaddyLongLeg använder och den verkar hitta virus som ingen annan hittar, ett mycket bra program.

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: Trojan - Backdoor.win32.Bifrose.aej
« Svar #9 skrivet: 2007-05-29, 16:36:56 »
Tidigare hade jag AVG (vill minnas att den var gratis för några år sen) men när de började ta betalt så blev det inte att jag fortsatte med det programmet.

Gratisversionen av AVG är såvitt jag vet fortfarande gratis...fast den skickar upp en "tjat-ruta" emellanåt som uppmanar en att skaffa betalversionen.



=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

 

Senaste inlägg