Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Nätverksdragning...  (läst 5616 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
Nätverksdragning...
« skrivet: 2010-05-02, 21:41:15 »
I dagsläget har jag en nätverkskabel liggandes från routern till min speldator en trappa upp. Jag hålle på och renoverar mitt rum och har rivit upp väggarna för att dra lite ny el och liknande. Planen är att dra nätverkskabeln i vp-rör fram till ett nätverksuttag monterat i väggen (i alla fall på mitt rum, vet inte än hur det blir nere i hallen än, men på sikt blir det väl samma sak där)

Stod på Claes Ohlsson idag och höll i en skärmad CAT5-kabel och funderade på vilken typ av kabel man använder till det här. Kn jag köpa en vanlig sådan nätverkskabel och klippa av kontakten och sedan dra? Någon som är bra på det här? He he...

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


guest17

  • Gäst
SV: Nätverksdragning...
« Svar #1 skrivet: 2010-05-03, 07:24:40 »
Tjo Merlin,

Kabeln du vill ha heter UTP-Cat 5e och du ska ha "installationskabel" som är lite styvare än vanlig "patchkabel" och därför avsevärt mycket lättare att dra i VP-rör, både med och utan dragtråd. Dessutom hänger den snyggare om du måste klamra den på vägg.

Idag används nästan uteslutande oskärmad partvinnad kabel (UTP) i hushåll på grund av de problem med jordpotential som skärmen annars lätt skapar. Det är egentligen bara i industri/lab/data-miljöer med hög störningsrisk som skärmad kabel kan vara aktuell. Men även där är fiber ett bättre alternativ än skärmad partvinnad kabel (STP).

UTP-Cat 5e Installationskabel säljs i löpmeter på mer välsorterade byggvaruhus som Bauhaus. Ska du bara ha en par meter kanske du kan snacka med din lokala elektriker, de brukar ha en rulle de kan klippa ifrån.

Avslutningsvis så vill jag bara säga att VP-rör i de allra flesta nyinstallationer har ersatts av flexslang som är enklare att installera och kan bli någon krona billigare.

Lycka till!

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Nätverksdragning...
« Svar #2 skrivet: 2010-05-03, 09:02:02 »
 :stupid

Flexslang ftw! :thumb

Och ska man dra kabel långa sträckor med många krokar så är inte lite såpa att förakta! :)

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Nätverksdragning...
« Svar #3 skrivet: 2010-05-03, 10:01:11 »
Kanon Ducken, tackar!!!  :thumb Klarar de kablarna 10/100 OCH 1000?

Fast, flexislang är ta mig fasen det absolut värsta jag vet, med eller utan draglina... ;) Har fått sätta det på ett par ställen nu för det helt enkelt inte går att sätta annat och det funkar kanske om man bara drar EN tråd, men med fas, noll, jord OCH tändtråd.... Huuuga... ;)

Förresten, en följdfråga. Om man sätter dit ett uttag med TVÅ uttag i ( så man har möjlighet att koppla in en dator till på nätverket) måste jag dra två kablar till routern då?

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


guest17

  • Gäst
SV: Nätverksdragning...
« Svar #4 skrivet: 2010-05-03, 11:00:28 »
En Cat5e klarar gigabit (1000) om kontakteringen är ordentligt gjord.
Tricket med flexslang är att spika fast den i en regel nära dosan så den inte poppar ur när du ska dra, men att även spika den ungefär varannan meter så slangen inte "dragspelar" och nyper runt kablarna och försöka undvika "ninja-böjar" :D. Själv drar jag 5 FK utan problem på det sättet.

I en fast installation skulle jag helt klart göra det riktigt och dra separata Cat5e till varje kontakt. Även om det till nöds funkar att "hubba" kontakter så är det inte förenligt med moderna nätverk och det finns ingen garanti för att det funkar alls med nya nätprotokoll eller hårdvara.

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Nätverksdragning...
« Svar #5 skrivet: 2010-05-03, 20:00:00 »
Gigabit nät kräver väl i dagens läge alla 4 paren? I gamla 100 nät så kunde man ju fuska och dela på en kabel för 2 uttag iom att du bara använde 2 par..

Flexslang är bra så länge man som Ducken säger inte gör tokböjar och ser till att sträcka ut den medans man spikar fast den..

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Nätverksdragning...
« Svar #6 skrivet: 2010-05-03, 22:30:28 »
Hmm, kanske ska ta och dra två kablar då... Har ju plats i routern... Frågan är ju om två CAT5 kablar går i 16mm's rör?

Då tycker jag no fasen det är enklare med rör än slang... ;)

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Nätverksdragning...
« Svar #7 skrivet: 2010-05-04, 04:02:49 »
Hmm kör med 20mm så är det lugnt.. 2 i 16mm ska väl gå men 20mm är väl standard i dag

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Nätverksdragning...
« Svar #8 skrivet: 2010-05-04, 09:29:26 »
Det är redan draget 16mm rör så... Går det så går det... :) (vad jag vet är 16mm standard för el. Har satt 20mm till antennen så jag kan dra två kablar där om man skaffar parabol senare)

Återkommer när det är dags att koppla in skiten... :)

Tack för hjälpen så här långt... :thumb

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Nätverksdragning...
« Svar #9 skrivet: 2010-05-04, 19:24:56 »
Tror Classe-i-Sjön har oskärmad TP-kabel att köpa pp löpmeter, dem har ju även väggutag. Kanske världenssnyggaste men till överkomliga priser.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Nätverksdragning...
« Svar #10 skrivet: 2010-05-04, 22:15:31 »
Köpte 20 meter på Bauhaus idag för knappa 13 pistoler metern... Två trådar dragna... Gick åt 20 mm's rör, men skaffar fan en böjfjäder för 90-gradersböjarna är kassa...

Uttagen ska beställas så det är samma serie som övriga uttag och strömbrytare osv. Blir inte direkt billigt, men va fan...

Nu återstår bara hur i h-ete man kopplar in skiten, ha ha...

Har någon en bra instruktion på det, med bilder osv, så mottages det tacksamt... :)

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Nätverksdragning...
« Svar #11 skrivet: 2010-05-04, 22:23:20 »
Köpte 20 meter på Bauhaus idag för knappa 13 pistoler metern... Två trådar dragna... Gick åt 20 mm's rör, men skaffar fan en böjfjäder för 90-gradersböjarna är kassa...

Uttagen ska beställas så det är samma serie som övriga uttag och strömbrytare osv. Blir inte direkt billigt, men va fan...

Nu återstår bara hur i h-ete man kopplar in skiten, ha ha...

Har någon en bra instruktion på det, med bilder osv, så mottages det tacksamt... :)

Goooooooogle! ;)


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Nätverksdragning...
« Svar #12 skrivet: 2010-05-05, 01:37:27 »
Fy JH det var inte snällt! ;)  Mycket snällare att bara göra så här...

http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/natv_kontakter/

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Nätverksdragning...
« Svar #13 skrivet: 2010-05-05, 22:32:31 »
Ha ha, läste snabbt som fasen och blev så här:  :urrk
Ska läsa noggrannare sen när skiten ska monteras. Först ska gips på, spackel och elände, tapet, färg och lite lister... Men tack för länken Ceder!!! :)

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Nätverksdragning...
« Svar #14 skrivet: 2010-05-06, 04:06:38 »
Är egentligen inte såå svårt.. Se bara till att paren placeras lika i bägge ändarna på kabeln så är det lugnt. Färgerna behöver man inte bry sig så mycket om

 

Senaste inlägg