Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Snabbrecension av Left 4 Dead 2  (läst 8418 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest17

  • Gäst
Snabbrecension av Left 4 Dead 2
« skrivet: 2009-11-17, 17:54:49 »
Idag släpptes den omdiskuterade uppföljaren till zombiesuccén Left 4 Dead på Steam. Själv har jag haft den förladdad ett par dagar redo utifall någon på Valve skulle råka trycka ut den i förtid. så blev det dock inte och jag fick alltså vänta till idag Tisdag den 17 november för att få smaka färskt blod.

När Valve på E3 mässan i år tillkännagav att de skulle släppa Left 4 Dead 2 endast ett år efter det första spelets release klöv de effektivt spelgemenskapen i två delar där många  (med visst fog) ansåg att Valve övergav sin produkt lite väl tidigt och försökte kapitalisera på konceptet genom att sälja ett nytt fristående spel.

Nu är hur som helst första kampanjen avklarad med mina trogna vapendragare Formy och Visse och jag känner mig mogen att plira ner mina åsikter och förhoppningsvis underlätta för er som fortfarande funderar på om det verkligen är värt att lägga 350 kronor på uppföljaren till ett spel som faktiskt hade release så sent som för BARA ett år sedan. Jag återkommer om det.  :p

Story och Karaktärer
I Left 4 Dead 2, hädanefter kallat L4D2, följer vi som i första spelet fyra personer på sin blodfyllda flykt till räddning. Till skillnad från vad många kanske förväntat sig så är detta inte någon fortsättning på den i mitt tycke lövtunna historien i första spelet, som inte gav någon förklaring eller bakgrund till varför världen på två blodröda sekunder förvandlats till en av George Romeros bättre mardrömmar.  Händelserna i L4D2 utspelar sig alltså samtidigt som de i det första spelet med skillnaden att vi här får följa fyra andra karaktärer på deras likaledes blodiga eskapader, denna gång i den amerikanska södern.

Jag hade svårt att identifiera mig med någon av karaktärerna Francis, Zoey, Louis eller Bill i första spelet även fast de var både karismatiska och roliga. Tyvärr lyckades inte fotbollstränaren fyndigt nog kallad ”Coach”, ”Nick”, killen med en något för dyr kostym, sydstatsgrabben ”Ellis” eller studenttjejen ”Rochell” göra L4D2 bättre på det planet, de känns bara som... ja, några andra. Nu är det inte nödvändigtvis dåligt med tanke på att rollspelsnivån i L4D-serien är hyffsat obefintlig till att börja med, så det kvittar.

Nu var det nog ingen som köpte L4D för den djupa storyn eller de mångfacetterade karaktärerna, så vi kan nog bortse från att det inte hänt ett dugg där. Personligen tycker jag de kunde ha behållit och byggt vidare på de första fyra karaktärerna och givit oss ett riktigt story mode i Enspelarläget.

Zombies, Vapen och AI Director
Det som ger L4D2 ett existensberättigande är snarare VAPNEN och de nya zombisarna (prova själv att böja det ordet). Första spelet var nog med handen på avrt... hjärtat ganska spartanskt på vapensidan och erbjöd endast sex vapen totalt. Smart nog insåg Valve misstaget och drog fram en hel arsenal ur vapenväskan. Nu har du inte mindre än 14 vapen att ploga fåror i zombiehorden med. Den som gillar vapen kommer förmodligen att uppskatta besöket i vapenaffären på första kampanjen, Guns bonanza!! Det enda jag kan och MÅSTE gnälla på är att den underbart snabba och följsamma M1911 pistolen i första spelet, som bara kan jämföras med den från Counter Strike, nu är borta och ersatt med en stel och långsam P220 SIG Sauer som bara känns konstig.

Det måste vara botgörelse för gamla synder från Valves sida då de inte nöjer sig med att ge dig åtta nya vapen att skjuta dig i foten med. Hela tio närstridsvapen i form av allt från stekpannor till motorsågar garanterar att även den mest råbarkade zombieslaktarn har att göra. Lägg där till möjligheten att använda fosfor och blymantlad ammunition och L4D2 visar att man kavlat upp ärmarna och skruvat upp värmen ett par grader sen L4D såg dagens ljus.

Var lugn, du kommer att behöva all eldkraft du kan få tag i. L4D2 har blivit elakt, riktigt elakt. Med tre nya specialsmittade kallade Charger, Spitter och Jockey så kommer du ha fullt upp. Valve har sett hur spelare i L4D blivit experter på att försvara sig mot även de mest kompakta vågorna av zombies och har därför lagt till tre nya specialsmittade med huvudsyftet att splittra överlevarna. Chargern har en förmåga att dyka upp i smala korridorer och spela bowling med gruppen överlevare. Spittern är zombiernas motsvarighet till sniper och spottar en frätande syra på långa avstånd och tvingar överlevarna att backa eller springa åt olika håll. Då dyker den klart roligaste men spelmässigt djävligaste specialsmittade upp, The Jockey! Han hoppar upp på din rygg och kastar sig våldsamt fram och tillbaka med avsikten att få dig att snubbla iväg från gruppen. Detta gör han med grym effektivitet och är medspelarna inte vakna så har han snart ridit iväg dig långt från gruppen där andra zombies snabbt gör processen kort med dig.

Valve har varit mycket rädda för att L4D snabbt ska bli långtråkigt med samma banor om och om igen. Man uppfann därför AI Director, den process som i L4D mer eller mindre var begränsad till att dynamiskt bestämma när zombievågorna skulle dyka upp. För att göra L4D2 ännu svårare så har Valve överlåtit mer dynamisk kontroll åt AI Director som nu styr  allt från vilka bilar som är larmade, var det finns vapen och hur banan ska se ut från gång till annan. Ja till och med vädret bestäms i viss mån av servern. Så förvänta dig inte att banorna ska se riktigt lika dana ut varje gång du spelar.

Slutomdömme
Grafik och ljud är inte bättre i L4D2 än i första spelet. Snarare är det nästan så att man ser konsolprogrameringens skitgrafik slå igenom här och där, men åter igen, utseende är inte det som säljer världens främsta Zombie-FPS. Nej L4D och nu L4D2 säljer på känsla och Coop. L4D2 har känsla och atmosfär i överflöd, precis som sin storebror. Frågan är räcker det för att nypa 350 kronor av spelarna?

Har du inte Left 4 Dead så är L4D2 ett givet köp... Har du inte upplevt denna unika zombie-fps så har du missat något och bör genast göra ett besök i din lokala spelbutik. Har du redan L4D så kommer du garanterat uppskatta det nya svårare spelet i nya spelet.

Utloggad Formy_C

  • =[OG]= Formy Zee
  • Global moderator
  • Insane poster
  • *****
  • Antal inlägg: 3 038
SV: Snabbrecension av Left 4 Dead 2
« Svar #1 skrivet: 2009-11-17, 19:24:12 »
Väl skrivet  :stupid i allt ovan  :drink
Just because YOU're offended, doesn't mean you're right.
----------------------------------------------
=Format_C:\Swe= | =Formy Zee=
----------------------------------------------

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Snabbrecension av Left 4 Dead 2
« Svar #2 skrivet: 2009-11-17, 19:39:30 »
 :goodposting
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Snabbrecension av Left 4 Dead 2
« Svar #3 skrivet: 2009-11-17, 22:38:53 »
Tyvärr så kan jag inte spela L4D2 på min dator just nu, jag har fått tillbaka en otrevlig bugg som gör det helt ospelbart för mig. Min grafikkortsdrivis slutar svara och resetas vilket all tom oftast resulterar i en tvärlåsning.

Detta inträffade först i demot och har provat förbanne mig allt för att lösa det, men misslyckats! Av det jag läst på Valves forum är jag inte ensam om detta heller.

Då jag plötsligen fått samma fel i Batman, t.o.m. värre då det kraschar datorn nästan varje gång så misstänker jag att det är en uppdatering från M$ som är roten till elandet för jag hade ju spelat Batman tidigare utan problem.

Det inträffar ibland när jag kör Dragons Age: Origin, men oftast funkar det ok.

Hade samma problem med mitt gamla graffekort (NVIDIA 8800 GTS) med spelen AoC och Crysis. Efter ett tag försvann problemet, troligtvis via en patch.

Att jag inte tror att det är hårdvarufel, utan ett mjukt fel i Vista är ju att min son har mitt gamla kort i min gamla dator men han kör XP. Han lirar L4D2 för glatta livet utan problem. Likaså kan ju spela andra grafiktunga spel utan problem, t.o.m. stresstestat kortet utan problem med 3DMarks Vantage.

Surt är det iaf att inte kunna lira nått man sett fram emot och betalt dyra pengar för! Funderar allvarligt att antingen nedgradera till XP 64, eller ännu hellre till Win7.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Snabbrecension av Left 4 Dead 2
« Svar #4 skrivet: 2009-11-17, 22:41:38 »
INSTALLERA EN ÄLDRE DRIVRUTIN jh!!!

dd


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Snabbrecension av Left 4 Dead 2
« Svar #5 skrivet: 2009-11-17, 23:04:36 »
INSTALLERA EN ÄLDRE DRIVRUTIN jh!!!

dd

Nej det hjälper inte, det var det första jag provade. Har nu stängt av multicore rendering, Vsync och ett gäng till inställningar och då funakde det bättre. Vet inte om det är löst men får väl se hur det går.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

guest17

  • Gäst
SV: Snabbrecension av Left 4 Dead 2
« Svar #6 skrivet: 2009-11-18, 06:49:51 »
@Hazard: Helt sant, Vista är ett mjukvarufel :D

Utloggad rav

  • aka Ravage
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 234
  • Rock on!
SV: Snabbrecension av Left 4 Dead 2
« Svar #7 skrivet: 2009-11-18, 16:51:44 »
Inte alltid det hjälper att installera en gammal drivrutin över en gammal. Kan behövas fixas en del.
Själv byter jag aldrig drivrutiner, blir alltid problem. Kör med ett par gamla hederliga.

Sen kan det vara att du kör Windows 7? Det ska tydligen ha prestanda problem med just L4D2, har jag hört.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Snabbrecension av Left 4 Dead 2
« Svar #8 skrivet: 2009-11-18, 17:27:05 »
Näe kör Vista 64 och L4D2 demot krävde att man skulle uppgradera drivisarna. Jag min dummer gjorde det utan att testa med de gamla först!  :headbang

Fipplade sen tillbaka till äldre drivisar men det hjälpte inte alls ...  :cry


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Snabbrecension av Left 4 Dead 2
« Svar #9 skrivet: 2009-11-18, 18:34:41 »
@Hazard: Helt sant, Vista är ett mjukvarufel :D

 :lolabove

Ta i trä, men Vista 64 fungerar så fantastiskt utomordentligt bra för mig så att det nästan är löjligt! Absolut bästa Windows operativet jag kört så här långt (har inte testat Win7 än).

Utloggad rav

  • aka Ravage
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 234
  • Rock on!
SV: Snabbrecension av Left 4 Dead 2
« Svar #10 skrivet: 2009-11-18, 23:22:21 »
Kan ju för övrigt säga att 2an är mycket bättre än första spelet. Speciellt i Verusus.
Spitter, Jockey och Charger lyfter upp spelet till en ny nivå.

Lik som första spelet är jag och mina "zombie-slakters" sugna att lira Versus mot OG gänget vilken dag som helst. Om ni vågar ;)

Utloggad Hardwired

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 720
  • I'm not insane! My mother had me tested...
SV: Snabbrecension av Left 4 Dead 2
« Svar #11 skrivet: 2009-11-19, 12:10:06 »
Låter gott. Plockar upp mitt ex av spelet idag. :D
League of Legends
EU/West: Hardwired

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Snabbrecension av Left 4 Dead 2
« Svar #12 skrivet: 2009-11-19, 15:47:01 »
Jag har fått mitt idag....så lille rav.-med-en-punkt-på-slutet...du kommer bli så KÖTTAD att du önskar att du aldrig fötts!

Deathdealer


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

guest17

  • Gäst
SV: Snabbrecension av Left 4 Dead 2
« Svar #13 skrivet: 2009-11-19, 17:00:40 »
För er som inte sett L4D2 än... Här är en gameplay trailer :D
http://www.youtube.com/watch?v=-lFkXFqHc9E

Utloggad Formy_C

  • =[OG]= Formy Zee
  • Global moderator
  • Insane poster
  • *****
  • Antal inlägg: 3 038
SV: Snabbrecension av Left 4 Dead 2
« Svar #14 skrivet: 2009-11-20, 19:41:19 »
Win XP FTW,,dröjer innan jag byter ut det.. (if it aint broken)
Surt johnne, hoppas du får löst det  :drink
Just because YOU're offended, doesn't mean you're right.
----------------------------------------------
=Format_C:\Swe= | =Formy Zee=
----------------------------------------------

 

Senaste inlägg