Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: GW2-tråden!  (läst 277220 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: GW2-tråden!
« Svar #555 skrivet: 2012-02-18, 18:00:40 »
Det ser mycket intressant ut, och 3 realms istället för 2 borgar för bättre balans. Dock - med erfarenheterna från Warhammer Online får jag ändå lite ont i magen när jag tänker på 100 vs 100 vs 100 - keep sieges och de balanseringsproblem som dyker upp.

Hur balanserar man Elementalisternas AoE till exempel? 30 st. Elementalister, som lägger rain of fire på ungefär samma yta. Hur löser man det rent spelmekaniskt? Att undvika choke-points där försvararna av ett keep bara kan stå och farma?

Det var saker som detta, som gjorde Warhammer ospelbart. Jag hoppas (hoppas verkligen) att Arenanet har en lösning på detta.

:)

Hela detta inlägg påminner mig starkt om första pvp rundan någonsin i Hall of Heroes för min del. Gick med i en PUG, nervös så man skakade, och mötte nåt tjofaderittan korea-team. Efter en minut så var matchen över. :)

Det som var skönast den gången, var det brutala uppvaknandet från pve-fjant till pvp-bitch! Tre stycken mesmer-elar gick in och lade, med hjälp av vad nu skillen heter, tre stycken instant meteor-showers rakt i de två choke-points som var på just den kartan. Inom 20 sekunder så var vårat åttamannalag reducerat till två stackare, som lyckades hålla igång i ytterligare ~40 sekunder innan de föll.

BRUTALT uppvaknande i allra högsta grad, och där de visade på spelsätt som en stackars pve-fjant som jag var inte ens kunde drömma om - underbart!!!

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: GW2-tråden!
« Svar #556 skrivet: 2012-02-18, 19:26:22 »
(Från Warhammer)
Jo, men inte lika underbart när det finns 1 (en!) ingång till ett keep. Du måste gå igenom, och på muren, strax utanför range står 30-40 stycken Bright Wizards. De kastar en spell som tickar för 1k i sekunden. Det betyder att varje person som försöker gå in i keepet kommer att ta 30 000 skada varje sekund. Det blir svårt när en tank har 12k i total hp. Detta i ett spel där End Game bestod i att ta, försvara och erövra keeps. . .

Sådär höll det på i några månader, innan det kom en "fix" som gjorde att det fanns en hard cap på AoE:n. Då blev det mycket bättre, eftersom varje spelare bara kunde ta max 8 olika aoe:s åt gången. Då lyckades tankarna överleva två sekunder, istället för en. . .

Vad jag menar är - jag hoppas (och tror) att Arena Net har förutsett alla de problem som dyker upp i storskalig PvP. Att balansera kring 8 vs 8 (eller 30 vs 30) är något helt annat, än storskalig pvp, där man slåss om keeps och fort. En möjlig gissning är att de undviker choke-points genom att använda förstörbara murar och dylikt.

Det är ju trots allt kul om det finns en teoretisk chans att lyckas. Skill > gear osv. :)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: GW2-tråden!
« Svar #557 skrivet: 2012-02-18, 19:29:00 »
Edit: och ytterligare en grej - i storskalig pvp är det ofta meningslöst att spela melee. Det tenderar att bli ranged vs ranged, vilket är jäkligt tråkigt för dem som haft oturen att välja en melee-klass.

Många hyllar ju Daoc som det (enda) spel som lyckats bra med storskaligt pvp (RvR) men det har jag aldrig testat.

guest1645

  • Gäst
SV: GW2-tråden!
« Svar #558 skrivet: 2012-02-18, 19:31:17 »
Alla yrken kan köra ranged/melee. Beror på vilket vapen man använder.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
SV: GW2-tråden!
« Svar #559 skrivet: 2012-02-18, 19:54:00 »
hm, jag kanske låter lite gnällig och negativ. Det är inte meningen. Efter att ha blivit bränd så många gånger i olika spel, vill man ju liksom gärna att det skall bli bra :)

Och en sak är ju säker. Arenanet har ju hittills varit grymma på att komma med täta balanseringspatcher. Det bådar gott!

Utloggad rav

  • aka Ravage
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 234
  • Rock on!
SV: GW2-tråden!
« Svar #560 skrivet: 2012-02-18, 20:02:37 »
Trevlig läsning.  :thumb

Min största fråga just nu angående GW2 är om dom kommer göra som dom gjorde i första GW, att folk bara ser andra spelare i städerna. Men så fort dom går utanför stadens gränser och kommer ut i den öppna världen så är dom inne i en egen "instans" och ser bara sig själv och party members.

Är detta fallet även i GW2, någon som vet?

guest1645

  • Gäst
SV: GW2-tråden!
« Svar #561 skrivet: 2012-02-18, 20:08:53 »
Nej, GW2 är öppet. Endast din personliga story har instanserade områden. Och 5-manna-dungorna. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: GW2-tråden!
« Svar #562 skrivet: 2012-02-18, 20:18:10 »
Precis. GW2 funkar mera som WoW i det avseendet.
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad rav

  • aka Ravage
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 234
  • Rock on!
SV: GW2-tråden!
« Svar #563 skrivet: 2012-02-18, 20:54:21 »
Härligt! Det var nog det enda jag var orolig för. Då kan min bokning av collector's edition ligga kvar :)

guest1645

  • Gäst
SV: GW2-tråden!
« Svar #564 skrivet: 2012-02-18, 21:03:55 »
Kan ta lite kort huvudpunkterna kring GW2:
* Öppen värld med instanserad "personal story".

* Man har försökt arbeta bort den gamla "holy trinity" där ett yrke hade en viss roll som tank, DPS eller helare. Istället kan alla yrken på ett eller annat sätt vara "damage", "support" eller "control". Så 5 rangers har samma möjlighet i en dungeon som en blandad grupp.

* Ingen prenumerationsavgift. Köp spelet och du kan spela. Kommer en cash-shop, men ska man utgå från den i GW1 så handlar det om maskeradkläder, flera karaktärer och lagringsutrymme.

* Stora utrymmen under vatten. Under vatten har man tillgång till specifika undervattensvapen och dessas skills. Ingen syre-mätare. Ingen nedsatt funktionsförmåga för att man är under vatten.

* Inga quester. Saker sker i världen och man kan vara med och hjälpa till eller ignorera. Beroende på hur spelarna lyckas så kommer världen se annorlunda ut. Som exempel, om en liten by blir anfallen av pirater kan du hjälpa till att släcka eldar eller slå tillbaka piraterna. Lyckas man få bort dem kommer man ha tillgång till lite handelsmännen och andra NPC'er, man kommer även bli ombedd att ge sig på piraternas fästning och stoppa dem för en längre tid framöver.
Misslyckas spelarna så tar piraterna över staden och slår ihjäl NPC'erna samt börjar förbereda anfall mot andra närliggande områden.

* PvP finns i två smaker (man kan nå båda så snart man gått igenom startuppdraget):
5v5 matcher där alla har samma level och rustningsnivåer (beroende på yrkets rustningsnivå) för att bygga vidare på GW1's e-sport mentalitet.
WvWvW där tre servrar slåss på 4 sammankopplade, gigantiska, kartor. Fritt inhopp för alla men man behåller sin level (går att levla i denna PvP om man inte vill köra PvE) och rustning. Handlar om resurshantering, borghantering och byggande av belägringsvapen o.s.v.

* Direkt resande över kartorna till de platser man en gång varit (man "upptäcker" platser man kan hoppa till med jämna mellanrum) mot en liten avgift och alla stora städer har gratis portaler till andra stora städer. Man kan alltså direkt efter att ha gått igenom startuppdraget bege sig till någon av de andra rasernas huvudstad. Så vill man kan man ha asuras startområde som sin första upplevelse även om man börjar spela som norn.

* Om man hoppar till ett område som är under ens nivå kommer man sänkas, en lvl 80 som hoppar till ett lvl 10-15 område kommer få styrka och HP som en lvl 16 karaktär men med tillgång till lite andra skills. Detta för att man ska kunna hjälpa kompisar och kunna se vad som hänt i ett område man sprungit förbi tidigare (det kanske inte ser likadant ut längre). De har pratat om att man även kommer levlas upp om man följer med ngn (som City of Heroes sidekick-system) men jag vet inte så mkt om det just nu.

* Man får ett område i sin ras huvudstad som är instanserat. Detta område förändras beroende på vilka val man gör i sin personliga story och om man hittar dolda uppdrag ute i världen. Räddar man en merchant så kan han bosätta sig i din heminstans t.ex.

* Man har bara tillgång till 10 skills. Dessa är uppdelade på 5 som beror på vad du har i händerna och 5 som är beroende på yrke och ras. Alla har tillgång till en elit-skill och en healing-skill bland de 5 yrke/ras skillsen. Ranger och engineer har ytterligare några funktioner som beror på pet respektive valt "activity-belt" (tänk Batman).
Om man byter från ett vapen till ett annat förändras de 5 första skillsen för att man snabbt ska kunna ändra från ranged till melee t.ex.
Plockar man upp saker kan dessa också ge en nya skills. En elementalist som plockar upp ett stenblock får möjlighet att använda detta för att skapa en meteor-attack.
En thief kan stjäla t.ex. en ogres magiska amulett och med den lägga förbannelser på fiender.
Deltar man i bar-brawl och köper en sejdel med öl så får man möjlighet att dricka innehållet för att kunna rapa giftmoln eller helt enkelt slå någon i skallen med sejdeln. :drink

* Man har försökt ta efter FPS för att hantera strider. Man måste röra på sig hela tiden (JA, MAN KAN HOPPA), man kan dodga åt alla håll, man kan använda en hel del skills i farten, projektiler går på ett håll och saker i vägen stoppar dem, AoE läggs på ett område och är inte beroende av fiende-positionering.

* Många skills är antingen en "initiator" eller "finisher". Om man använder en initiator skill på ett område (t.ex. någon lägger smoke screen över ett område) och någon använder en finisher (i detta fall "Stomp") på detta området så kan man få ytterligare en händelse (i detta fall döljs allies runtomkring från fienden).

* Om man slåss mot något och någon annan börjar hjälpa till så får båda "experience" och "loot" beroende på hur mycket man hjälper till. Detta gäller även vid arbete med "dynamic events" (som är GW2s svar på quests ;) ). Om flera deltagare börjar med ett event kommer detta skala upp, t.ex. genom att det kommer fler fiender, fiender blir starkare eller fiender får bättre skills. Ett exempel är ett uppdrag att stoppa ett galet vildsvin, om fler försöker stoppa svinet så får det healingskills eller AoE attacker.

Jag har säker glömt hälften, men vi får nog veta en hel del om både PvP farhågor och dynamic events som gått åt skogen helt redan på måndag när det är dags för pressen att ge sina intryck av sina längre spelsessioner.

guest1645

  • Gäst
SV: GW2-tråden!
« Svar #565 skrivet: 2012-02-18, 21:06:10 »
(Från Warhammer)
Jo, men inte lika underbart när det finns 1 (en!) ingång till ett keep. Du måste gå igenom, och på muren, strax utanför range står 30-40 stycken Bright Wizards. De kastar en spell som tickar för 1k i sekunden. Det betyder att varje person som försöker gå in i keepet kommer att ta 30 000 skada varje sekund. Det blir svårt när en tank har 12k i total hp. Detta i ett spel där End Game bestod i att ta, försvara och erövra keeps. . .

Sådär höll det på i några månader, innan det kom en "fix" som gjorde att det fanns en hard cap på AoE:n. Då blev det mycket bättre, eftersom varje spelare bara kunde ta max 8 olika aoe:s åt gången. Då lyckades tankarna överleva två sekunder, istället för en. . .

Vad jag menar är - jag hoppas (och tror) att Arena Net har förutsett alla de problem som dyker upp i storskalig PvP. Att balansera kring 8 vs 8 (eller 30 vs 30) är något helt annat, än storskalig pvp, där man slåss om keeps och fort. En möjlig gissning är att de undviker choke-points genom att använda förstörbara murar och dylikt.

Det är ju trots allt kul om det finns en teoretisk chans att lyckas. Skill > gear osv. :)

Hur fungerade siege-weapons och liknande i Warhammer?
Och de har sagt att det är fritt fram att rasera murar hej vilt. Hur det sedan fungerar i praktiken, who knows... ;)

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: GW2-tråden!
« Svar #566 skrivet: 2012-02-18, 21:58:53 »
* Inga quester. Saker sker i världen och man kan vara med och hjälpa till eller ignorera. Beroende på hur spelarna lyckas så kommer världen se annorlunda ut. Som exempel, om en liten by blir anfallen av pirater kan du hjälpa till att släcka eldar eller slå tillbaka piraterna. Lyckas man få bort dem kommer man ha tillgång till lite handelsmännen och andra NPC'er, man kommer även bli ombedd att ge sig på piraternas fästning och stoppa dem för en längre tid framöver.
Misslyckas spelarna så tar piraterna över staden och slår ihjäl NPC'erna samt börjar förbereda anfall mot andra närliggande områden.

Jag har för mig att det kommer att finnas traditionella quester, men inte alls lika mycket som i vissa andra spel. Bl.a så tror jag personal story innehåller trad. quester. Några quester tycker jag är ok, bara det inte blir "kill ten rats" eller att döda 500 spindlar för att få en skopa med spindelklet.
« Senast ändrad: 2012-02-18, 22:01:13 by Elunyx »
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: GW2-tråden!
« Svar #567 skrivet: 2012-02-18, 23:41:44 »

Jag har för mig att det kommer att finnas traditionella quester, men inte alls lika mycket som i vissa andra spel. Bl.a så tror jag personal story innehåller trad. quester. Några quester tycker jag är ok, bara det inte blir "kill ten rats" eller att döda 500 spindlar för att få en skopa med spindelklet.

Then by far, GW2 *will* be your game! ;)

Det kommer att sopa mattan med allt - notera gärna vart ni läste detta först! ;)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: GW2-tråden!
« Svar #568 skrivet: 2012-02-18, 23:49:06 »
hm, jag kanske låter lite gnällig och negativ. Det är inte meningen. Efter att ha blivit bränd så många gånger i olika spel, vill man ju liksom gärna att det skall bli bra :)

Och en sak är ju säker. Arenanet har ju hittills varit grymma på att komma med täta balanseringspatcher. Det bådar gott!

Jag förstår absolut vad du menar DDL! Men om du tar GW1 pvp i färskt minne, så anser jag att dina farhågor redan har besvarats. Visst, det kommer alltid att förekomma "flavor-of-the-month", precis som i GW1, och precis som i alla andra mmo. Men precis som du också skriver, så har ju Arenanet varit väldigt bra på att balansera "the metagame", faktiskt betydligt bättre på alla punkter än alla andra i den här branschen.

Visst, det kanske tar ett par veckor/månader, men vad kan man begära - egentligen? Lycka till med konststycket att balansera alla klasser för pvp redan vid release! Spelare är underfundiga personer, med en fantastiskt förmåga att pressa klasser/skills till sitt yttersta, och därmed 'tänja' på gränserna och göra saker som inte ens ett par hundratusen betatestare lyckats komma på.

Det som talar för ANet är deras till dags dato obestridda förmåga att faktiskt lyckas reda ut det mesta vad gäller dessa problem på ett för branschen föredömligt sätt.

Play hard - play fair! :)  :thumb

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: GW2-tråden!
« Svar #569 skrivet: 2012-02-19, 08:49:01 »
Then by far, GW2 *will* be your game! ;)

Jo jag vet. Jag beställde samlarutgåvan av GW2 redan 2011-05-04  :hella
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

 

Senaste inlägg