Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Grattis Sverige!  (läst 5552 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest253

  • Gäst
Grattis Sverige!
« Svar #15 skrivet: 2006-06-07, 20:47:04 »
Citat från: Mahatma

Mycket lite folk i min umgänges krets som på nåt sätt "hedrar" Gustav Vasas trotillträde.


Ok, men nu blir det omläxa här. :lil

1. Visst, Vasa gav Sverige en ny trosinriktning, men det är definitivt inte det vi firar den 6/6 varje år.

2. Datumet för Vasas troNtillträde är, vad jag minns, ganska omdiskuterat. Förklaringen är den gregorianska kalender som infördes 1753, och då det en kul slump eftersom det inte är honom vi firar alls egentligen, förutom att Gustav har namnsdag 6/6.

3. Det vi firar (som är grunden till att vi har Nationaldag) är den nuvarande regeringsformen och riksdagsordningen som antogs 1973.

Rent historiskt sett har "Gustafsdagen" varit mest ett nationalistiskt och kommersiellt jippo innan.

Hjälpkälla: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_nationaldag

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
Grattis Sverige!
« Svar #16 skrivet: 2006-06-07, 20:47:48 »
Citat från: Mahatma
Citat från: DaddyLongLeg
Nationaldag? Själv högtidlighåller jag 6:e juni av helt andra orsaker.

Citat från: Wikipedia
1972 - David Bowie releases the classic album The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars.


:hella

Ärligt talat, är det någon som på fullt allvar känner att det är kul med nationaldagen? (Det får man såklart tycka, men jag känner själv inte en själ som bryr sig. )


Mycket lite folk i min umgänges krets som på nåt sätt "hedrar" Gustav Vasas trotillträde.


jag och sambon gick till det firandet som fanns i vår stad. lyssnade på en tjej som sjöng nationalsången, fick varsin flagga att vifta med och sen gick vi och köpte den flagga man fick med Aftonbladet och hängde upp den på balkongen efter att vi hade klippt bort "heja sverige" som fanns längst ut på den. Flaggan kommer garanterat få hänga där resten av sommaren.

sen om det är att hedra Gustav Vasas trontillträde eller nåt annat vet jag inte. för 10 år sen hade det i princip varit otänkbart att hänga upp en svensk flagga på balkongen utan att bli anklagad för att vara rasist. därför tycker jag att det är ett enormt framsteg att vi idag kan stå rakryggade upp när vi hör vår nationalsång och sen stolt hänga upp flaggan på balkongen utan att behöva bli ifrågasatta.

guest1327

  • Gäst
Grattis Sverige!
« Svar #17 skrivet: 2006-06-08, 09:30:39 »
Citat från: Airam
sen om det är att hedra Gustav Vasas trontillträde eller nåt annat vet jag inte. för 10 år sen hade det i princip varit otänkbart att hänga upp en svensk flagga på balkongen utan att bli anklagad för att vara rasist. därför tycker jag att det är ett enormt framsteg att vi idag kan stå rakryggade upp när vi hör vår nationalsång och sen stolt hänga upp flaggan på balkongen utan att behöva bli ifrågasatta.


DET är därför vi ska fira Nationaldagen, den är VÅR, och inte några rasisters dag

//Ragge

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
Grattis Sverige!
« Svar #18 skrivet: 2006-06-08, 09:49:42 »
Citat från: CyberLizard
3. Det vi firar (som är grunden till att vi har Nationaldag) är den nuvarande regeringsformen och riksdagsordningen som antogs 1973.


 :lil

Den 6 juni antogs 1809 års regeringsform, som fastslog de medborgerliga fri- och rättigheterna med bl.a. religions-, tryck- och yttrandefrihet.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
Grattis Sverige!
« Svar #19 skrivet: 2006-06-08, 09:56:15 »
Citat från: Airam
för 10 år sen hade det i princip varit otänkbart att hänga upp en svensk flagga på balkongen utan att bli anklagad för att vara rasist


Hm! Sånt händer bara i Sverige. På vissa skolor tog de ju bort sjungandet av nationalsången dessutom. Då tycker i alla fall jag att det gått åt h-e för långt med rädslan för att bli anklagad att vara rasist.

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
Grattis Sverige!
« Svar #20 skrivet: 2006-06-08, 10:12:13 »
Min iranske kursare på läkarlinjen tyckte också att det var åt h-e så han gick ständigt omkring med bombarjacka med svenska flaggan på ärmen i ett försök att återerövra densamma :)
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
Grattis Sverige!
« Svar #21 skrivet: 2006-06-08, 10:26:07 »
Jag har aldrig gillat nationalism, det är ur sånt fördommar och alination födds ur. Tittar man över pölen så har man ju ett utmärkt exempel i US of A där nationalismen känns på gränsen till att spårat ur.

Men jag är ändå stolt över att vara svensk, och gläds då Sverige tar guld i OS eller VM. Fast jag ser hellre än att vi viftar med flaggor EN dag om året, att vi istället försöker värna om det som är svenskt:  dvs vårt språk!
Inlåningen från speciellt amerikanskan, uttarmar vårt vackra modersmål. Och jag tycker att det skulle vara ett krav för alla som vill bli svenska medborgare att dem behärskar språket i både tal och skrift. Likså borde vi i detta fallet härma USA där man har ett speciellt ämne i skolan som heter Tal (Speach). Där man får lära sig att tala inför publik s.a.s.

Så vi borde tala mer med varandra, på svenska!  :thumb

Men det är mina 2 ören.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
Grattis Sverige!
« Svar #22 skrivet: 2006-06-08, 10:34:33 »
Citat från: Johnny Hazard
Jag har aldrig gillat nationalism, det är ur sånt fördommar och alination födds ur. Tittar man över pölen så har man ju ett utmärkt exempel i US of A där nationalismen känns på gränsen till att spårat ur.


I och för sig, men du ser även en annan skillnad mot oss här i Sverige, och det är att i USA så är folk generellt sett mycket stolta över sitt land, oavsett varifrån de kommer, och räds inte för att visa det.

Här i landet så verkar det som vi utgår från att invandrare blir illa berörda om vi är stolta över Sverige och visar det genom att vifta med våra blågula flaggor och sjunga nationalsången.

Nationalism - ja!
Rasism - nej!

Sätt inte likhetstecken mellan de två orden tack!

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
Grattis Sverige!
« Svar #23 skrivet: 2006-06-08, 10:58:04 »
Citat från: DeadHead

Nationalism - ja!
Rasism - nej!

Sätt inte likhetstecken mellan de två orden tack!


Mjae - håller inte riktigt med dig där. Ordet nationalism har ju faktiskt rent historiskt stått för värderingar som varit MOT demokrati. Gillar nog ordet Fosterlandskärlek, fast man borde göra om det lite och kalla det Moderlandskärlek. För det förra låter mer som en styvfarsa och det senare som en mjuk mammakram!  :thumb


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
Grattis Sverige!
« Svar #24 skrivet: 2006-06-08, 11:03:28 »
Citat från: Johnny Hazard

Mjae - håller inte riktigt med dig där. Ordet nationalism har ju faktiskt rent historiskt stått för värderingar som varit MOT demokrati. Gillar nog ordet Fosterlandskärlek, fast man borde göra om det lite och kalla det Moderlandskärlek. För det förra låter mer som en styvfarsa och det senare som en mjuk mammakram!  :thumb


visste jag faktiskt inte att ordet nationalism rent historiskt sett har stått för värderingar mot demokrati. men så länge vi alla här pratar om samma sak (dvs att man ska kunna vara stolt över sitt land, sitt språk och sin kultur utan att betraktas som rasist) så är det ju kungligt... och det verkar ju onekligen så. *tar fram den svenska flaggan och viftar med frenetiskt* :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
Grattis Sverige!
« Svar #25 skrivet: 2006-06-08, 11:10:37 »
Bra att du slängde med den där länken då:

- Nationalism skall inte förväxlas med en syn på det egna landet/folket som i något avseende överlägset gentemot andra nationer, sådana attityder brukar istället benämnas för chauvinism.

- Nationalismen är enligt sina tillskyndare i grunden ett uttryck för kärlek till den egna nationen och folket.

Att sedan vissa använder begreppet på ett för mig helt främmande (läs: rasistiskt) sätt får stå för dem.
Punkterna ovan räcker bra för mig. :)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
Grattis Sverige!
« Svar #26 skrivet: 2006-06-08, 11:13:11 »
Citat från: Airam
För 10 år sen hade det i princip varit otänkbart att hänga upp en svensk flagga på balkongen utan att bli anklagad för att vara rasist. därför tycker jag att det är ett enormt framsteg att vi idag kan stå rakryggade upp när vi hör vår nationalsång och sen stolt hänga upp flaggan på balkongen utan att behöva bli ifrågasatta.


:goodposting

guest125

  • Gäst
Grattis Sverige!
« Svar #27 skrivet: 2006-06-08, 11:23:55 »
litt sent igjen, men grattis Sverige!

Ikke vær redde for å være stolt av landet deres.

Synd at så mange ytterligånde grupper, høyeekstreme og venstrereadikale, sverter det som bør være en nasjonal festdag. Istedet kan det minne om en en dag der de ekstreme forsøker å kuppe all mediaoppmerksomhet.

Heis flagget med rak rygg og vær stolt!

De ekstreme vil likevel kun representere ett mindretall av folket. De fleste forstår nok forskjellen på å feire en nasjonaldag uten å være rasist eller nasjonalsosialist. Og samtidig ser at man kan feire uten å være ekstremt venstrevridd, historieløs eller en pøbel.

Fyrfalligt leve for Sverige!! Hon leve, HURRA HURRA HURRA HURRA!!
 :cheers

Utloggad Ruskprick

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 241
Grattis Sverige!
« Svar #28 skrivet: 2006-06-08, 14:26:39 »
Det här blev ju en riktigt spännande tråd :)

:lil

Citat från: Baylis & Smith 2004, The Globalization of World Politics
The ultimate paradox of nationalism is that while, as an ideology, it stresses the distinct character of states and peoples, it is itself a result of a global process whereby all countries are incorporated into a single political and normative system, and it is this global incorporation which, in turn, provokes particularist and often angry responses.


Jag, som förespråkar fri global rörlighet som en mänsklig rättighet, är generellt mot nationalism som indelande världspolitiskt system, men jag uppskattar att det finns regionella kulturella identiteter så länge de inte är exkluderande.

Jag älskar att ha för lite att göra om dagarna =)

 

Senaste inlägg